Bezorgkosten blijken belangrijkste factor bij keuze van webshop

Onderzoek van Seven Senders heeft de belangrijkste behoeften van online shoppers in kaart gebracht. In samenwerking met onderzoeksbureau YouGov werden begin dit jaar 8.602 online shoppers in negen Europese landen bevraagd: in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland.

Bij de gestelde vragen werd rekening gehouden met alle stappen van het bestelproces: van de keuzecriteria bij het zoeken naar een webwinkel en de gewenste betaalmethode tot de relevante informatie over de afhandeling van de zending. Met de onderzoeksresultaten wil Seven Senders online retailers inzicht bieden in de specifieke gewoontes in de verschillende landen. Dat moet die retailers helpen om een optimale bezorgervaring voor de eindklant te bieden.
 
De deelnemers aan het onderzoek werd gevraagd naar de criteria die hun keuze voor een webshop bepalen. Aan de top staan de bezorgkosten. Gemiddeld geeft meer dan 55% van de respondenten in elk land aan dat dat het belangrijkste criterium is bij het kiezen voor een webshop. Maar dat betekent niet dat bezorgkosten principieel worden afgewezen.
 
Het wordt echter duidelijk dat de eindklanten, afhankelijk van het land, heel verschillende opvattingen hebben. Zo blijkt bijna een derde (30%) van de Belgische bevraagden gratis bezorging te verwachten bij bestellingen met een waarde vanaf twintig euro. Ter vergelijking: in Italië verwacht slechts 6% dit. Dat is belangrijke informatie voor online retailers. Want alleen als zij weten waar online kopers gratis verzending verwachten of waar ze juist bereid zijn om verzendkosten te betalen onder bepaalde voorwaarden, kunnen retailers hun prijzen en levervoorwaarden aanpassen.
 
Het onderzoek laat ook zien dat duurzaamheid voor e-commerceklanten een belangrijk onderwerp is. In België is 1 op de 2 klanten bereid meer te betalen voor duurzame levering tot een bepaald bedrag of afhankelijk van de waarde van het pakket. In Oostenrijk en Zwitserland ligt die bereidheid gevoelig hoger (respectievelijk 67% en 66%).
 
Online retailers krijgen ook inzicht in de betaalmethodes die ze het beste kunnen aanbieden in de Europese landen. Dat is uiteindelijk de enige manier waarop zij zich in de verschillende markten staande kunnen houden. Zwitserse klanten, bijvoorbeeld, kopen het liefst op rekening, terwijl hun Duitse en Italiaanse buren liever gebruikmaken van online betaalmogelijkheden.
 
Het onderzoek toont ook aan hoe belangrijk een klant een snelle levering uit een ander Europees land vindt. Van alle respondenten neemt 87% vrede met een langere levertijd als ze weten dat de webshop geen binnenlands filiaal heeft. Bovendien is het belangrijkste criterium voor Belgen de betrouwbaarheid van de levering: 72% van gaf aan dat belangrijk te vinden, gevolgd door goedkopere levering (44%) en eenvoudige afhaalmogelijkheden als alternatief (32%).
 
De studie kunt u via de volgende link downloaden: https://news.sevensenders.com/study-cx

Recente nieuwsberichten

DP World huldigt nieuw operationeel gebouw in Antwerpen in

Ruim 15 jaar na de opstart van zijn terminal heeft DP World een nieuw operationeel gebouw ingehuldigd aan ‘hun zijde’ van het Deurganckdok. De bouwwerken gingen in november 2019 van start en resulteren nu in een gebouw met een roestbruine glazen gevel die ook ’s nachts voor een opvallend lichteffect moet zorgen.

LPR breidt uit naar Roemenië

LPR-La Palette Rouge (een divisie van Euro Pool Group) opent een vestiging in Roemenië. De nieuwe site vormt een aanvulling op de bestaande acht Europese filialen van LPR en moet het groeiende aantal klanten in Oost-Europa bedienen, waar LPR zijn positie snel wil uitbreiden.

XPO Logistics bouwt duurzaam warehouse in Tongeren

Afgelopen vrijdag stak transport- en logistiek dienstverlener XPO Logistics de eerste spade in de grond voor de bouw zijn nieuwe campus in Tongeren. De realisatie van het project, dat tegen het einde van dit jaar klaar moet zijn, is in handen van bouwonderneming Cordeel.

Ninatrans en Transmet smelten samen tot één transportgroep

Om een sterkere marktpositie in de logistieke en transportwereld te verwerven, hebben de Belgische transporteurs Ninatrans en Transmet besloten hun krachten te bundelen. Beide bedrijven zijn geen vreemden voor elkaar, want het waren twee broers die ze destijds oprichtten.

Lineas bouwt Noord-Zuid vrachtverbinding verder uit vanuit Gent in North Sea Port

Privé spoorvrachtoperator Lineas versterkt zijn aanwezigheid in Gent in North Sea Port met een nieuwe, rechtstreekse intermodale verbinding met Milano Segrate. Met die verbinding met vijf wekelijkse retourritten naar Italië wil Lineas tegemoet komen aan de groeiende vraag van regionale klanten naar een ecologisch alternatief voor wegtranstransport.

Veelzijdig.Betrouwbaar.Rendabel

Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie. Daifuku’s all-in dienstverlening start reeds vanaf de initiële planning en omvat analyse, voorstel, ontwerp, fabricage, opbouw, integratie, aftersales en modernisering.

TVH neemt Battery Supplies over

TVH, aanbieder van onderdelen voor heftrucks, industriële voertuigen, bouwmachines en landbouwtractoren, heeft de aandelen verworven van Battery Supplies in Deerlijk en diens dochterondernemingen in Meyzieu, Frankrijk (Battery Supplies France) en Erftstadt, Duitsland (Battec Batterie Vertrieb).

Leadec benadert 0% fouten bij interne leveringen met ZetesChronos

Leadec is actief op meer dan 300 locaties verspreid over vier continenten. Al bijna 60 jaar ondersteunt het bedrijf klanten in de productiesector met services op het gebied van planning, installatie en automatisering, tot en met het facilitair beheer van fabrieken en gebouwen.

Jost neemt Anné-Louagie over

Transporteur en logistiek dienstverlener Jost heeft transportbedrijf Anné-Louagie uit Temse overgenomen. Het bedrijf werd in 2003 door Marc Anné en zijn vrouw Mady Louagie opgericht en legt zich toe op het internationaal vervoer van containers over de weg, voornamelijk ‘one way’.

Simac ondersteunt data-minded strategie van DPD

Voor DPD is het cruciaal altijd over de juiste data te beschikken. Alleen dan kan de pakketbezorger zijn klanten laten weten waar hun pakket zich bevindt en wanneer het wordt bezorgd. Omdat DPD data sneller wilde kunnen ontvangen, besloot het zijn infrastructuur op meerdere vlakken aan te passen, onder meer door in alle depots de wifi-infrastructuur te herbekijken en uit te breiden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.