Beneo kiest voor shuttle installatie van Toyota Material Handling

De vraag naar rijstzetmeel en rijstbloem is de laatste jaren enorm aan het toenemen. Een uitbreiding van Beneo's magazijnen was dus noodzakelijk.

​Feiten en cijfers

  • Bedrijf: Beneo
  • Locatie: Wijgmaal (Leuven), België
  • Sector: Voedingsindustrie
  • Stockagecapaciteit: 13.000 m2
  • Producten: 6 shuttles, shuttle stellingen en 3 reachtrucks

Beneo is een wereldwijde expert op het gebied van de exploratie en omzetting van rijstvariëteiten in natuurlijk afgeleid, functioneel zetmeel, meel en hoog verteerbaar eiwit. Zij maken dus rijstbloem, rijstzetmeel en nog een aantal aanverwante componenten. Wat is er zo specifiek aan rijstbloem of rijstzetmeel? De grootste troef is dat het allergeenvrij is.  Het wekt geen allergische reacties op. Anderzijds heeft rijstzetmeel heel wat mooie eigenschappen. Het is een natuurcomponent, dus zeer natuurlijkvriendelijk. En dat is iets dat in onze maatschappij de dag van vandaag echt leeft. De voeding moet zo gezond mogelijk zijn, en daar biedt rijst een zeer mooi alternatief. Vandaar dat de vraag naar rijstzetmeel en rijstbloem enorm aan het toenemen is de laatste jaren, wat uitbreiding van Beneo’s magazijnen met shuttles en stellingen noodzakelijk maakte.

​Verhoging van opslagcapaciteit

‘In 2012 is supply chain bij Beneo opgestart’, vertelt Supply Chain Manager Sabine Festjens. ‘Eén van onze problematieken was dat we niet genoeg opslagcapaciteit hadden. De geproduceerde materialen op pallet werden gewoon op de grond gestockeerd waardoor de capaciteit heel laag was en er moest heel veel getransporteerd worden naar externe magazijnen’, gaat Sabine Festjens verder.  ‘Anderzijds zijn onze producten die we produceren onderhevig aan vrij stevige analyses. Deze analyses nemen een aantal dagen in beslag. Met deze 2 randvoorwaarden bij elkaar, zijn we tot de conclusie gekomen dat het voor Beneo handig was om de opslagcapaciteit zo hoog mogelijk te maken.’

​Shuttle systeem als concept

‘Vervolgens zijn we gaan kijken welke sectoren dezelfde problematiek hebben. Dat is bijvoorbeeld de diepvries, waar ruimte zeer kostbaar is. We hadden 1 doel voor ogen: op een zo kort mogelijke termijn, met zo minimaal mogelijk investment, toch zo maximaal mogelijk onze capaciteit verhogen. Zo zijn we uitgekomen bij het shuttle systeem als concept. En Toyota was voor ons de beste partner om dit te verwezenlijken’ vertelt Sabine Festjens.

‘Wij werken namelijk ook met ovens, een zeer kostbare ruimte die nu maximaal benut is. We willen zoveel mogelijk ruimte, zo goed mogelijk opvullen. Bovendien zorgt het shuttle systeem voor een goede luchtcirculatie, wat voor een oven zeer relevant is. De shuttles kunnen zodanig geprogrammeerd worden dat er een bepaalde afstand gelaten word tussen de paletten. De shuttles bieden ook een oplossing voor het feit dat wij produceren in batches van 30-40 ton. Ook daar is een fantastisch antwoord op want je kan constant via het FIFO principe werken, dat ook echt gerespecteerd moet worden. Dat was het perfecte antwoord op onze noden. De shuttles hebben heel wat openstaande vragen beantwoord. Vandaar dat we voor elk project daar verder op ingespeeld hebben. Het spreekt voor zich hoe tevreden we zijn over Toyota. We zijn constant blijven uitbreiden met jullie’, vertelt Sabine.

​Toyota als ideale partner

‘Er zijn 3 hoofdredenen waarom we voor Toyota hebben gekozen. Enerzijds omdat Toyota al een gekende leverancier is binnen onze groep. Anderzijds vanuit kwaliteitsperspectief. Bij ons Engineering departement staat de kwaliteit die Toyota kan bieden op nummer 1. Daarnaast hebben jullie zeer flexibel gereageerd op onze noden. We kregen dadelijk een antwoord op de vragen, zeker naar volume, tekeningen etc. Er kwam altijd een snel en efficiënt antwoord. Elke vraag en elke uitbreiding werd zeer flexibel behandeld door jullie consultant Wilfried Elsen. Tenslotte hebben jullie met ons een pilootproject opgezet met de RFID tags. Wat houdt dit juist in? De shuttles zijn uitgerust met een tag-reader en een wifi router. Dit maakt mogelijk dat de shuttle een communicatie onderhoudt met ons WMS-systeem.’

‘We zijn zeer tevreden en raden dit enorm aan omdat het een oplossing biedt om op korte termijn, zeer flexibel te reageren op nieuwe vragen zoals bijvoorbeeld de oven. Daarnaast is elke ruimte die we konden vullen met shuttles, gevuld voor het moment. De laatste uitbreiding van onze shuttles is veel sneller gekomen dan oorspronkelijk gepland. De reden waarom dat zoiets kan is precies omdat de investment dat je nodig hebt relatief beperkt is in functie van het grote project naar de output. Het rendement is heel goed. Wat ook niet onbelangrijk is, is het feit dat we zeer weinig, of bijna geen, problemen hebben met de shuttles’ sluit Supply Chain Manager Sabine Festjens af.

Ontdek onze shuttleoplossingen

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.