Belux verwacht 109 miljoen pakketbezorgingen in aanloop naar feestdagen

Exprestransportbedrijf FedEx heeft de resultaten gepubliceerd van een onafhankelijk onderzoek dat recent door Effigy Consulting werd uitgevoerd. Volgens dat onafhankelijke onderzoek zullen pakketbezorgers tussen oktober en december 2024 gezamenlijk 6,2 miljard zendingen in heel Europa afleveren. Dat is 9% meer dan in dezelfde periode in 2023.

Exprestransportbedrijf FedEx heeft de resultaten gepubliceerd van een onafhankelijk onderzoek dat recent door Effigy Consulting werd uitgevoerd. Volgens dat onafhankelijke onderzoek zullen pakketbezorgers tussen oktober en december 2024 gezamenlijk 6,2 miljard zendingen in heel Europa afleveren. Dat is 9% meer dan in dezelfde periode in 2023. In de Belux-regio wordt verwacht dat dit volume neerkomt op een totaal van 109 miljoen pakketten (7,6% meer dan in 2023). Voor het onderzoek deed Effigy Consulting een analyse van zijn CEP-database (koerier-, expres- en pakketmarkt) met 500.000 datapunten verspreid over meer dan 300 vervoerders in 41 landen, waaronder de Belux-regio. De gegevens tonen een aanzienlijke toename ten opzichte van de Europese cijfers voor 2023 van 5,7 miljard pakketten, wat een groei is van 7,7 miljoen pakketten alleen al in de Belux.

De groei komt voornamelijk door een toename van e-commerce, waarbij naar verwachting 78,5% (86 miljoen) van de zendingen direct naar consumenten (B2C) in de Belux gaat. Het hoogseizoen, dat Black Friday, Cyber Monday en de aanloop naar de feestdagen omvat, is een cruciale tijd voor Europese retailers en fabrikanten. Alleen voor de Black Friday-periode voorspelt de studie dit jaar in de Belux een groei van 9,4% vergeleken met 2023. Ongeveer 30% van het totale Europese volume in 2023 werd in de laatste drie maanden van het jaar bezorgd. Dat benadrukt het belang van het zogenaamde ‘gouden kwartaal’. Ter vergelijking: dit is zeven procentpunten hoger dan het gemiddelde voor de drie andere kwartalen.

Ook zendingen tussen bedrijven nemen toe in het hoogseizoen, wanneer winkels worden bevoorraad en locaties zich op hun drukste seizoen voorbereiden. Iets minder dan een vijfde (19,5%) van de logistieke activiteiten wordt verwacht als B2B-zendingen, terwijl bijna een tiende (8%) C2C-zendingen betreft, in een periode waarin cadeaus naar vrienden en familie door het hele land worden gestuurd. Het resterende percentage zijn C2B-zendingen.

Om de omvang van het hoogseizoen in Europa te illustreren: het totale gewicht van goederen dat dit hoogseizoen door heel Europa wordt vervoerd, zal bijna 7,5 miljoen ton bedragen, wat neerkomt op ongeveer 15kg per persoon in de EU en het Verenigd Koninkrijk. In de Belux zou het totale gewicht meer dan 130.000 ton bedragen.

De landen met het hoogste aantal bezorgingen tijdens het hoogseizoen zijn naar verwachting het VK (1,3 miljard) en Duitsland (1,1 miljard), gevolgd door Frankrijk met iets meer dan een half miljard (524 miljoen), met gemiddeld 12 pakketten per persoon in het VK en de EU gedurende de periode van drie maanden. De Belux-regio is de negende grootste markt in Europa in termen van volume (109 miljoen), na Nederland (226 miljoen) en vóór Ierland (45 miljoen).

Naar verwachting zal Europa tijdens dit hoogseizoen meer goederen van buiten het continent importeren dan exporteren, met bijna 200 miljoen zendingen afkomstig uit bijvoorbeeld China en de VS, vergeleken met 75 miljoen uitgaande zendingen. Toch lijkt het dat bijna een half miljard van de in Europa verzonden pakketten exportzendingen zullen zijn, met bijna 500 miljoen pakketten die door Europese bedrijven naar andere landen binnen en buiten de EU worden verzonden.

Foto: FedEx

Recente nieuwsberichten

Gheeraert Group neemt Group De Rudder over

Transport- en logistiek dienstverlener Gheeraert Group uit Loppem (Brugge) heeft sectorgenoot Group De Rudder overgenomen. Met die strategische stap versterkt Gheeraert Group niet alleen zijn positie in de markt, maar breidt het ook zijn geografische dekking en operationele capaciteit uit.

Montea koopt site van ruim 115.000m² in Nederland én vindt huurder voor ex-pop-uptheater van Studio 100

De Belgische logistieke vastgoedvennootschap Montea heeft een deels ontwikkeld terrein van 115.400m² in het Nederlandse Zaltbommel verworven. Het zuidelijke deel van de site, zo’n 49.000m², is op korte termijn beschikbaar voor ontwikkeling, terwijl op de resterende 66.400m² momenteel een fabriek staat. De gebruiker van die fabriek heeft met Montea een langlopende erfpachtovereenkomst gesloten, wat Montea onmiddellijk rendement oplevert. De transactie werd mogelijk nadat een Nederlandse investeringsmaatschappij de fabriek had overgenomen.

Rhenus 4PL Solutions ondersteunt circulaire economie-initiatief van Looper Textile Co.

In 2023 richtten de Duitse multinational Remondis, die zich richt op o.a. recycling en waterbeheer, en H&M Group de joint venture Looper Textile Co. op, een onafhankelijk bedrijf dat kleding en textiel inzamelt, sorteert en hergebruik en recycling mogelijk maakt. Rhenus 4PL Solutions GmbH, een bedrijf van de Rhenus Groep, ondersteunt die joint venture als contractuele partner van Remondis door logistieke oplossingen te leveren. Tot die oplossingen behoren de centrale coördinatie van transportstromen, end-to-end zichtbaarheid in de supply chain en de implementatie van een digitale 4PL Control Tower, afgestemd op de specifieke behoeften van circulaire textiellogistiek.

Häcker Küchen breidt mobiel robotsysteem van Jungheinrich uit

De Duitse keukenfabrikant Häcker Küchen GmbH & Co. KG breidt de intralogistieke automatisering op zijn site in Venne (Duitsland) uit. Daarbij doet de keukenbouwer opnieuw een beroep op Jungheinrich, van wie het al jaren automatische stapelaars gebruikt voor de bevoorrading van de productie en orderpicking. Jungheinrich voegt nog eens drie stapelaars ERC 213a toe aan het bestaande mobiele robotsysteem, waarmee het totaal op zestien AGV’s komt.

Eutraco start uitrol van grootse elektrische vrachtwagenvloot

Logistiek dienstverlener Eutraco heeft officieel de eerste vier van in totaal vijftig elektrische Mercedes-Benz eActros 600 vrachtwagens in ontvangst genomen. Tegen eind 2025 moet al een kwart van de vloot geëlektrificeerd zijn, goed voor een investering van in totaal veertien miljoen euro. Met die investering komt Eutraco een stap dichter bij de realisatie van zijn ambitie: volledig emissievrij transport tegen 2035.

SAP-partners Amista en Alluvion bundelen hun krachten

Amista, gespecialiseerd in SAP-oplossingen, data-integratie en document automation, bundelt de krachten met Alluvion, gespecialiseerd in SAP Master Data Governance. De integratie markeert volgens beide bedrijven een volgende stap in de uitbouw van een SAP-ecosysteem waar ERP, datakwaliteit en AI-toepassingen samenkomen en elkaar versterken.

Autonome agents zorgen voor revolutie in transportbeheer

Uit wereldwijd onderzoek van Manhattan Associates, technologiebedrijf actief in supply chain en omnichannel commerce, blijkt dat integratieproblemen en datakwaliteit hindernissen blijven voor organisaties die artificiële intelligentie voor transportbeheer willen inzetten.

TGW Logistics automatiseert nieuw distributiecentrum voor Picnic

Na een eerste gezamenlijk project in Utrecht vertrouwt de Nederlandse online supermarket Picnic opnieuw op TGW Logistics: in Oberhausen (Duitsland) is onlangs een sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum in gebruik genomen. Daarmee wordt de basis gelegd voor de geplande groei van Picnic op de Duitse markt.

Jungheinrich automatiseert materiaalstroom bij Picanol

Picanol, de Belgische fabrikant van hoogtechnologische weefmachines, heeft Jungheinrich de opdracht gegeven om op zijn site in Ieper belangrijke materiaalstroomprocessen te automatiseren. Als onderdeel van het project worden zes autonome mobiele robots (AMR’s) van het type arculee M geïnstalleerd om het transport tussen de goederenontvangst, het geautomatiseerde magazijn voor kleine onderdelen (ASRS of Automated Storage and Retrieval System) en de orderverzamelstations af te handelen.

Weber-Hydraulik moderniseert op 3 weken tijd met Kardex Mlog

Het Duitse familiebedrijf Weber-Hydraulik is gespecialiseerd in hydraulische oplossingen op maat. Het bedrijf produceert op vijf bedrijfslocaties hoogwaardige cilinders, stuurventielen, stuur- en veringsystemen, ventielen en aggregaten voor mobiele werktuigen, bedrijfsvoertuigen en gereedschapsmachines. Op zijn hoofdkantoor in het Zuid-Duitse Güglingen heeft Weber-Hydraulik een hoogbouwmagazijn met twee gangen gemoderniseerd. Het moderniseringsproject van het magazijn, dat dienst doet als buffermagazijn voor de productie, werd uitgevoerd door Kardex Mlog, leverancier van geïntegreerde materiaalstroomsystemen en hoogbouwmagazijnen. Opvallend aan het project is dat het binnen een krap tijdsbestek van drie weken werd opgeleverd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.