Belgische CEO’s zijn optimistisch, maar hebben toch kopzorgen

Maar liefst 82% van de Belgische CEO’s denkt dat de globale economische groei in 2021 zal verbeteren, tegenover 22% in 2020. Dat blijkt uit de 24ste editie van de CEO Survey, een onderzoek dat PwC in januari en februari 2021 voerde bij ruim 5.050 CEO’s wereldwijd, onder wie 50 Belgische.

Ondanks het optimisme over economisch herstel maakt de Belgische CEO zich toch ook zorgen, onder meer over cyberveiligheid, de digitale transformatie en de klimaatverandering. Een opvallende vaststelling is dat Belgische CEO’s meer bezorgd zijn voor overregulering en beleidsonzekerheid dan voor een nieuwe gezondheidscrisis.
 
In tegenstelling tot PwC’s onderzoek van vorig jaar, waar CEO’s zich erg pessimistisch uitlieten over de economische groeiverwachtingen, denkt 82% van de Belgische CEO’s nu dat de globale economische groei in 2021 zal verbeteren. Dat is meer uitgesproken dan bij hun collega’s wereldwijd (76%) en dan bij collega’s in buurlanden zoals Nederland (72%), Frankrijk (59%) en Duitsland (80%). Datzelfde optimisme is ook te zien in de vooruitzichten van het eigen bedrijf, een trend die zowel in België als globaal merkbaar is. In België zegt 86% van de CEO’s dat ze er vertrouwen in hebben dat hun omzet volgend jaar zal toenemen (vergeleken met 85% wereldwijd). 88% zegt de komende drie jaar met veel vertrouwen tegemoet te gaan (net zoals 88% CEO’s wereldwijd).
 
Ondanks hun vertrouwen in het economische herstel zijn CEO’s zich bewust van de externe gevaren die hun bedrijf bedreigen. Belgische CEO’s zijn eerder terughoudend als het aankomt op wat de overheid zou kunnen ondernemen om de huidige uitdagingen het hoofd te bieden. Dat verklaart ook waarom zij overregulering, beleidsonzekerheid, populisme en geopolitieke onzekerheid als grootste bedreigingen noemen. Belgische CEO’s zijn zelfs meer bezorgd voor overregulering en beleidsonzekerheid dan voor een pandemie of een andere gezondheidscrisis, terwijl dit laatste wél als grootste bedreiging wordt gezien door CEO’s wereldwijd (52%).
 
Door de toenemende cyberdreigingen vorig jaar verklaren Belgische CEO’s wel dat cyberaanvallen hun het meeste zorgen baren, waarbij 62% aangeeft “extreem bezorgd” te zijn. Dat is een stijging met 29 procentpunten in vergelijking met vorig jaar. Nog een bedreiging die aan een steile opmars bezig is, is het verspreiden van desinformatie (34%, tegenover 29% vorig jaar). De toename van precies die twee bedreigingen valt samen met de snelle toename van de digitale transformatie in onze bedrijven vorig jaar, en het ziet er volgens PwC niet naar uit dat die trend snel zal afremmen: 56% van de Belgische CEO’s zegt zijn investeringen in digitale transformatie met 10% of meer te willen verhogen. De groeiende bezorgdheid omtrent cyberaanvallen hebben echter nog niet tot concrete acties geleid: slechts 28% van de Belgische CEO’s voorziet extra investeringen (10% of meer) in cyberveiligheid of privacy.
 
De bezorgdheid van Belgische bedrijfsleiders over de klimaatverandering is veel minder sterk gewijzigd. Zo is 28% (vorig jaar 27%) van de CEO’s daar extreem bezorgd over, wat gelijkloopt met CEO’s wereldwijd (30%). Voor Belgische CEO’s staat klimaatverandering pas op de achtste plaats als het over bedreiging van de groei gaat. Ook wereldwijd plaatsen CEO’s klimaatverandering maar op de negende plaats. Eén op vijf van de Belgische CEO’s geeft zelf aan helemaal niet of weinig ongerust te zijn over klimaatverandering, wat lager is dan het wereldwijde gemiddelde van 28%. Het is mogelijk dat klimaatopwarming niet als onmiddellijke bedreiging voor groei wordt aanzien, in tegenstelling tot de pandemie, overregulering of cyberbedreigingen.
 
Ook vindt 50% van de Belgische CEO’s dat hun organisatie meer moet doen om hun milieu-impact te meten, wat opvallend meer is dan bij CEO’s wereldwijd (39%). Verder vindt 52% dat hun organisatie daarover meer moet rapporteren, wat opnieuw hoger ligt dan het globale gemiddelde (43%). Toch heeft 55% van de Belgische CEO’s klimaatrisico’s nog niet in acht genomen in hun strategisch risicobeheer. Dat is volgens de onderzoekers verontrustend, aangezien klimaatverandering steeds meer fysieke en transitie risico’s inhoudt. Terwijl 42% van de Belgische CEO’s van plan is te investeren in duurzaamheidsinitiatieven ten gevolge van COVID-19, voorziet bijna één op vijf geen aanpassingen.
 
Het volledige onderzoeksrapport vindt u op www.pwc.be/ceosurvey

Grafiek: PwC

Recente nieuwsberichten

E-commerce: zijn uw pakketten wel een goede merkambassadeur?

(Advertorial) Hoewel de e-commercesector al vele jaren in opkomst is, blijft deze verder groeien en de trend vertoont geen vertraging. Naast de pure e-commerce spelers, komen er steeds meer multi-channel verkopers bij, waardoor de online stromen alleen maar toenemen.

Smart Robotics lanceert Smart Mixed Case Palletizer voor snellere levering op dezelfde dag

Smart Robotics, wereldwijd leverancier van roboticaoplossingen voor magazijnautomatisering, heeft de opvolger van de Smart Palletizer gelanceerd: de Smart Mixed Case Palletizer. Het gaat om een gerobotiseerd ‘pick & place’-station, ontworpen om de leversnelheid van het magazijn te verbeteren door een van de grootste knelpunten – het handmatig palletiseren van gemengde SKU’s – weg te nemen.

DP World beveiligt containerafhaling in Antwerpen met vingerscantechnologie

Logistieke wereldspeler DP World past voor het eerst vingerscantechnologie toe op de Antwerp Gateway terminal om de containerafhaling beter te beveiligen. Geregistreerde vrachtwagenchauffeurs kunnen er voortaan hun container met behulp van hun vingerafdruk ophalen.

Crown stelt SP 1500 Serie van hoog heffende orderpickers voor

Leverancier van intern transportmaterieel Crown, lanceert in heel Europa de SP 1500 Serie van hoog heffende orderpickers. Met de SP Serie wil Crown een geschikt heftruckmodel bieden voor elke orderpickingtoepassing op hoogte. Zo zijn de modellen met vaste vorken geschikt om grote en moeilijk hanteerbare artikelen te heffen, terwijl trucks met extra heffunctie vooral geschikt zijn voor orderverzameltaken die grote aantallen kleine of zware artikelen omvatten.

Bedrijven ervaren barrières ondanks geloof in digitale transformatie

Nieuw onderzoek in opdracht van Panasonic Connect Europe toont aan dat bedrijven vertrouwen hebben in technologie om hun productiviteit te verhogen, maar tegelijkertijd met grote kennis- en vaardigheidsbarrières worden geconfronteerd om hun digitale transformatieprojecten te voltooien.

UPS Healthcare opent eerste DC voor gezondheidszorg in Duitsland

UPS Healthcare heeft zijn eerste speciale logistieke faciliteit voor gezondheidszorg geopend in het Duitse Giessen. Daarmee wil UPS Healthcare naar eigen zeggen meer zichtbaarheid en controle kunnen bieden om ervoor te zorgen dat de patiëntkritische producten van zijn klanten worden geleverd waar ze moeten zijn, op het juiste moment en bij de juiste temperatuur.

Warehouse automation, bespaar kosten en genereer meer herhaalaankopen

(Advertorial) De meest effectieve manier om het aantal herhaalaankopen te vergroten vind je gewoon in je warehouse zelf. Door processen te verbeteren bespaar je niet alleen op kosten, maar vergroot je vooral de klanttevredenheid. Onderzoek laat zien dat voor 94% van de consumenten een positieve klantervaring de reden is om een herhaalaankoop te doen.

Te Schalen Naar Uw Groei

(Advertorial) Ons modulaire systeem integreert perfect binnen uw magazijnarchitectuur, waardoor voorraaddichtheid toeneemt en beschikbare ruimte wordt geoptimaliseerd. Seizoenspieken of snelle groei? Voeg snel meer opslag, stations of robots toe, zodat u snel aan veranderende eisen kunt voldoen zonder uw activiteiten te onderbreken.

s.Oliver schakelt Ferag in voor coördinatie van nieuwe logistieke hub

s.Oliver is een Duitse multinationale mode- en textielgroep met hoofdzetel in Rottendorf nabij Würzburg. Tot de s.Oliver groep behoren de merken Comma, s.Oliver, QS by s.Oliver en Liebeskind Berlin. Het modeconcern zet een nieuwe grote stap in zijn groeistrategie en opent in 2024 een logistiek centrum in Dettelbach met een hubfunctie voor heel Europa.

Hardis Group lanceert Reflex in Google Cloud en kondigt meer nieuws aan

Leverancier van software en clouddiensten Hardis Group heeft zijn logistieke softwarepakket Reflex nu ook beschikbaar gemaakt als SaaS in de publieke cloud van Google. Daarnaast lanceert Hardis het Reflex Visibility-platform, een oplossing voor ‘supply chain collaboration’ en ‘real-time visibility’, die vanuit dezelfde Google Cloud is te gebruiken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.