Belgische bedrijfsleiders vinden cyberaanvallen de belangrijkste bedreiging voor hun business

Volgens het Regional Risks for Doing Business 2019-rapport van het Wereld Economisch Forum in samenwerking met Marsh & McLennan Companies en Zurich Insurance Group zijn economische problemen de grootste bron van bezorgdheid voor business executives over de hele wereld.

In een enquête onder bijna 13.000 bedrijfsleiders in meer dan 130 landen, rangschikten de respondenten “budgettaire crisissen” als het belangrijkste risico bij bedrijfsvoering op wereldschaal.
Globaal gezien zijn drie van de risico’s in de top vijf economisch gerelateerd met “werkloosheid of gebrek aan werkgelegenheid” op drie en “energieprijs schokken” op vier. Deze risico’s zijn nauw verbonden met sociale ontwrichting en dragen bij aan “falend nationaal bestuur” op de vijfde plaats en “diepgaande maatschappelijke instabiliteit” op de zesde.
 
“Cyberaanvallen” zijn voor het tweede jaar op rij de op één na grootste uitdaging voor executives, en de belangrijkste voor Europese en Noord-Amerikaanse bedrijven. Ze benadrukken de toegenomen complexiteit en verspreiding van dit type aanvallen.
 
De Europese situatie
In Europa vormen de zorgen voor cyberaanvallen dé topuitdaging onder bedrijfsleiders, niet alleen in de vier grootste EU-economieën (Duitsland, Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk) maar eveneens in nog zes andere landen. Deze bezorgdheid is mede het gevolg van de talrijke cyberaanvallen en datadiefstallen die zowel overheidsinstellingen als grote bedrijven in Europa gedurende 2018 en 2019 kenden.
De gerapporteerde cyberincidenten bij de Europese ondernemingen zijn in 2018 opgelopen tot 61% tegenover 45% het voorafgaande jaar. Als gevolg daarvan worden cyber-trainingscentra geopend en op regelgevend vlak besliste het EU Consilium het EU Law Enforcement Emergency Response Protocol goed te keuren in maart 2019. In mei werd een nieuw sanctiekader geïmplementeerd.
 
Daarnaast blijven economische kwesties een grote zorg voor de Europese ondernemingen en dit plaatst de 'asset bubble' (vastgoedzeepbel) op de tweede plaats. De vrees bestaat voor een negatieve reactie van de vastgoedmarkt mocht de interestvoet stijgen na jarenlang laag te zijn geweest.
 
Ondanks het feit dat Europa geen militaire vijandelijkheden kende is de vrees voor conflicten tussen staten aanwezig in de top drie van verschillende landen.
 
De grootste stijger in Europa is de angst voor energieprijs schokken dat opklom tot het vierde grootste risico. De angst voor prijsstijgingen wordt gevoed door de recente geopolitieke spanningen in de olieproducerende landen alsook de omschakeling naar groenere energiebronnen.
Europa blijft herstellen van de financiële crisis van 2008-2009, maar wordt tegelijkertijd geconfronteerd met dalende groeivoorspellingen. Dat verklaart de vijfde plaats voor de angst op begrotingscrisissen in de regio.
 
Belgische bedrijfsleiders
Henri Steyaert, CEO Marsh Belux, resumeert: “Cyberveiligheid blijft het belangrijkste risico voor bedrijfsleiders in België en vooral de groeiende technologische afhankelijkheid van veel bedrijven zal dit alleen nog maar versterken. In combinatie met onvoorspelbare geopolitieke ontwikkelingen en groeiende economische bezorgdheid worden executives omwille van deze potentiële dreigingen geconfronteerd met een reeks grote uitdagingen. Bedrijfsleiders moeten het onderliggend standpunt van hun globale risico-omgeving opnieuw evalueren en grotere inspanningen leveren om de flexibiliteit en veerkracht van hun bedrijf te versterken.”
  
De overige continenten
In Zuid-Azië en Oost-Azië en de landen aan de Stille Oceaan vormen milieurisico’s de belangrijkste bron van bezorgdheid doordat beide regio’s reeds het slachtoffer werden van vernietigende natuurrampen en extreme weersomstandigheden.
In Eurazië scoren, onder invloed van de economische vertraging, maatschappelijke uitdagingen hoog terwijl in Latijns-Amerika en de Caraïben overheden nog steeds proberen cruciale maatschappelijke voorzieningen te leveren.
In het Midden-Oosten en Noord-Afrika leiden energieprijsschokken tot aanhoudend volatiele prijzen en productie, en in Sub-Sahara Afrika, waar de jongerenwerkloosheid meer dan 13 % bedraagt, zijn executives bezorgd over het onvermogen van hun economieën om jobs te creëren.

Recente nieuwsberichten

Battery Supplies zorgt voor continuïteit met laadzaal in magazijnen van Delhaize

Supermarktketen Delhaize voert in zijn magazijnen constant producten af en aan. Dat gebeurt met elektrische heftrucks. Om continuïteit te garanderen, is het belangrijk dat die heftrucks te allen tijde zo optimaal mogelijk worden ingezet en dat geldt zeker ook tijdens drukke periodes zoals de eindejaarfeesten. Daarom vroeg Delhaize aan Battery Supplies, dochteronderneming van onderdelenleverancier TVH, om in de nieuwste koelafdeling in zijn magazijnen in Zellik de batterijen van de heftrucks vorm te geven. Battery Supplies, waarmee Delhaize al sinds jaar en dag samenwerkt voor de toelevering van batterijen, installeerde in Zellik 136 laders voor een volledige vloot van 308 wisselbatterijen. Daarmee betreft het een van de grootste laadzalen voor Delhaize in België. “Toch is de ingenomen ruimte van de laders en batterijen heel beperkt door een slimme en ‘dense’ opstelling van de batterijen”, klinkt het.

Datalogic introduceert Blade Series voor geavanceerde traceerbaarheid

Datalogic, leverancier van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, heeft zijn Blade Series gelanceerd. Het betreft een nieuw gamma compacte industriële 1D-lezers ontworpen voor lean integratie, eenvoudige installatie en minder onderhoud. Blade Series, bestaande uit Blade 100 en Blade 200, wordt door Datalogic voorgesteld als de langverwachte update van de populaire DS2X00 serie van lasergebaseerde lezers. De nieuwe 1D-lezers moeten volgens de leverancier nieuwe wegen openen voor logistiek, fulfilment en distributiecentra, waardoor retailers zich kunnen ontwikkelen tot omnichannel aanbieders.

Methanol veelbelovend als toekomstige CO2-neutrale aandrijving

Methanol als brandstof voor heavy-duty logistieke toepassingen is een veelbelovende kanshebber om een van de CO2-neutrale aandrijvingen van de toekomst te worden. Dat blijkt uit de resultaten van het Mobile Methanol Utilisation-project (MMU) dat VIL (Vlaanderen Innovatie Logistiek) in samenwerking met Universiteit Gent en 25 bedrijven heeft uitgewerkt.

Prettig eindejaar!

Zopas is de laatste nieuwsbrief van 2023 uw mailbox binnen gedwarreld.

Wij gaan er heel even tussenuit, maar kloppen graag vanaf dinsdag 9 januari opnieuw bij u aan met uw wekelijkse brief vol supply chain Nieuws en nieuwsjes.

Webfleet belicht uitdagingen en kansen voor transporteurs in 2024

Webfleet, de oplossing voor wagenparkbeheer van Bridgestone, heeft de trends in kaart gebracht waarmee bedrijven in de transportsector in 2024 zullen worden geconfronteerd. Komend jaar zal de digitale transformatie voor chauffeurs en managers van wagenparken onvermijdelijk zijn, zo luidt het, en dat brengt zowel valkuilen als opportuniteiten met zich mee.

Toshiba tekent huurovereenkomst voor Prologis Park Almere

Toshiba Global Commerce Solutions (Toshiba) heeft een langdurige huurovereenkomst getekend voor 7.000m² op Prologis Park Almere. Op die locatie opent Toshiba zijn nieuwe Retail Operations Center, waar de Europese retailactiviteiten zullen worden gecentraliseerd. Concreet worden 14 centra in Europa in één faciliteit geconsolideerd. Daarmee wil Toshiba zijn operationele efficiëntie verbeteren en meer en kwalitatief betere diensten aanbieden. Bovendien moet de beslissing bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de onderneming.

Wijzigingen in kilometerheffing vanaf 1 januari 2024

Vanaf maandag 1 januari 2024 treden er verschillende veranderingen op in het kilometerheffingssysteem. In Vlaanderen verandert het tarief van 686 kilometer wegen van nultarief naar normaal tarief en wordt een voordeeltarief van nul eurocent/km toegekend aan zero-emissie voertuigen (ZEV) op het volledige Vlaamse wegennet. De OBU (on board unit) blijft echter verplicht voor ZEV. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en in Wallonië (Sofico) worden de ZEV nog ondergebracht in de emissie-categorie EURO VI.

Food retailer Bartels-Langness investeert in eerste automatisch magazijn

Bartels-Langness (Bela), een onafhankelijk geleid familiebedrijf uit Kiel, is een van de grootste food retailers in Duitsland. Om de beschikbaarheid van goederen te vergroten en de service voor zijn eigen supermarkten en de winkels waaraan het levert verder te verbeteren, heeft Bela logistieke automatiseringsleverancier Swisslog aangesteld om het eerste automatiseringsproject in zijn 130-jarige bestaan uit te voeren. Daarbij treedt Swisslog op als de hoofdintegrator voor alle bouwtechnische en intralogistieke werkzaamheden op de bestaande locatie in Neumünster. Het project, met een prijskaartje van 13,9 miljoen euro, zal volgens de planning in juni 2025 worden voltooid.

TX Logistik rondt overname van Exploris af

TX Logistik AG, een dochteronderneming van Mercitalia Logistics, heeft de overname afgerond van Exploris Deutschland Holding GmbH Hamburg, een Europees spoorvrachtbedrijf. De overname maakt van TX Logistik de op één na grootste spoorvrachtvervoerder in Duitsland. Nadat het voorlopige contract in juli was ondertekend, werd de transactie nu afgerond na goedkeuring door de bevoegde mededingingsautoriteiten.

Corneel Geerts Transportgroup neemt Zwitserland-specialist Fransen J. Transport over

Na Sinex afgelopen zomer heeft Corneel Geerts Transportgroup een nieuwe overnamedeal gesloten. Per 1 januari 2024 neemt de transportgroep zowel de assets, de klanten als het personeel van transportbedrijf Fransen J. Transport uit Putte over. Fransen J. Transport is een familiebedrijf dat gespecialiseerd is in transport tussen de Benelux en Zwitserland, met dagelijks groupagevertrekken op Bazel, Zurich en Genève, in combinatie met een eigen in-house douaneafdeling.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.