Belgische bedrijfsleiders hinken achterop op vlak van AI

Terwijl de hele wereld volop AI-technologie (artificiële intelligentie) aan het implementeren is, lijden Belgische organisaties nog aan koudwatervrees. Zo blijkt uit onderzoek van Avanade, aanbieder van digitale oplossingen binnen het Microsoft-ecosysteem. Hoewel Belgische bedrijfsleiders overtuigd zijn van het potentieel van AI-technologie, heeft slechts een derde van de Belgische bedrijven al enige vorm van AI geïmplementeerd. Het lijkt erop dat ondernemingen vooral twijfelen omdat niet meteen duidelijk is wat AI is en hoe ze de technologie binnen hun organisatie kunnen inzetten.

Volgens het onderzoek geloven zowat 8 op 10 executives op C-niveau (79%) dat AI in de toekomst een enorme impact zal hebben op hun business en op de maatschappij. Verder zijn 2 respondenten op 3 het erover eens dat de technologie een meerwaarde biedt. Toch heeft amper 1 Belgisch bedrijf op 3 al enige vorm van AI geïmplementeerd. Dat is ver onder het wereldwijde gemiddelde (90%).
 
“Hoewel Belgische bedrijfsleiders AI-technologie vaak cruciaal noemen voor meer efficiëntie en operationele effectiviteit, worstelen ze er vaak mee hoe en waar ze data, analytics en AI in hun business kunnen integreren met het oog op de grootst mogelijke impact”, weet Patrick Tack, data- en AI-expert bij Avanade Belgium.
Meer dan de helft van de respondenten in het onderzoek (55%) geeft toe dat ze niet goed weten wat de technologie en haar specifieke toepassingen voor zijn bedrijf kan betekenen. Leidinggevenden lijken wel een beter inzicht te hebben; 28% van de C-suite geeft aan AI niet volledig te begrijpen, terwijl dit 43% is bij de directeurs. Daarnaast vrezen sommige bedrijfsleiders dat het gebrek aan kennis problemen zal veroorzaken binnen de hele organisatie: bijna een derde van de Belgische bedrijfsleiders (29%) denkt dat AI hun medewerkers zenuwachtig en zelfs bang maakt.
 
De meeste Belgische bedrijfsleiders beschouwen het verder als hun verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat data- en analysetools begrijpbaar zijn voor medewerkers (82%) en voor consumenten (78%). De meerderheid rekent daarvoor echter op externe hulp. Bijna alle beleidsvormers in de Belgische bedrijfswereld (81%) geloven dat het nodig is analisten en strategen in te schakelen om output van AI-algoritmen en de impact ervan op de business te verduidelijken. Bovendien geven ze aan dat het belangrijk is om ethici aan te nemen om te garanderen dat de data en AI op een ethische wijze worden gebruikt.
 
Het online onderzoek werd tussen mei en juni 2019 in opdracht van Avanade door iVOX uitgevoerd. De enquête peilde naar de perceptie van 150 Belgen in een C-suite functie of management meteen onder het C-suite niveau over data, analytics en artificiële intelligentie. Ook werden statistieken van het Forbes Insights onderzoek in samenwerking met Microsoft, Accenture en Avanade opgenomen. Dit onderzoek bevroeg in februari 2019 meer dan 300 technologie-executives.
Foto: Avanade

Recente nieuwsberichten

Remote services: op afstand en toch dichtbij

(Advertorial) Remote services worden steeds belangrijker voor proactieve probleemoplossing in sterk geautomatiseerde systemen. Het doel is niet om simpelweg te reageren op problemen, maar om proactief data te analyseren en scenario’s te simuleren die een maximale beschikbaarheid van de systemen garanderen en op die manieren problemen te voorkomen.

COVID-19 vaccinatiecampagne van Vlaanderen wint Supply Chain Awards 2022

Het project van het Vlaams Agentschap Zorg & Gezondheid ging tijdens de uitreiking van de Supply Chain Awards met de hoofdprijs lopen. De award werd het agentschap toegekend omdat het erin slaagde in korte tijd de volledige logistieke keten voor de verdeling van de coronavaccins vanaf nul uit te tekenen.

Betafence investeert 10 miljoen in Centre of Excellence in Zwevegem

Betafence, al 140 jaar producent van omheiningssystemen, investeert 10 miljoen euro in zijn vestiging in het West-Vlaamse Zwevegem om er het grootste Europese distributiecentrum te creëren en de site te ontwikkelen als Centre of Excellence.

Avercon ontwikkelt machine voor verpakkingen op maat met Siemens’ Digital Twin

Machinebouwer Avercon uit het Oost-Vlaamse Eeklo heeft met behulp van de Digital Twin-technologie van Siemens een nieuwe verpakkingsmachine ontwikkeld voor de e-commercemarkt. De X7 is in staat volautomatisch kartonnen verpakkingen te maken op maat van elk te verzenden product.

Dachser past IoT toe in groepagevervoer over lange afstand

Sinds het begin van 2022 heeft Dachser smart tracking devices aangebracht op 8.500 wisselbakken die worden gebruikt voor groepagevervoer tussen Europese vestigingen. Met behulp van het Internet of Things (IoT) kunnen de wisselbakken in real time worden gevolgd en kunnen aankomsttijden nauwkeurig worden berekend.

Albert Heijn en Swisslog realiseren geautomatiseerd Home Shop Center

Supermarktketen Albert Heijn en Swisslog, aanbieder van magazijnautomatisering- en software, werken samen aan een nieuw, geautomatiseerd Home Shop Center (HSC). Voor de automatisering van het HSC, dat wordt ondergebracht in een nieuw pand in het Nederlandse Barendrecht, koos Albert Heijn voor een geïntegreerde oplossing van Swisslog, inclusief AutoStore.

UPS rondt overname af van zorglogistiek leverancier Bomi Group

UPS heeft de eerder aangekondigde overname afgerond van Bomi Group, een multinationale logistiek dienstverlener in de gezondheidszorg. Door de overname voegt de gezondheidszorgafdeling van UPS Healthcare temperatuurgecontroleerde faciliteiten in 14 landen en 3.000 hoogopgeleide medewerkers toe aan het UPS-team in Europa en Latijns-Amerika.

Realtime controletorens

(Advertorial) Controletorens en IoT technologieën transformeren de farmaceutische toeleveringsketen, waardoor besluitvorming op basis van realtime inzichten mogelijk wordt. Een realtime controletoren kan zorgen voor een geconnecteerde en betrouwbare toeleveringsketen en stelt bedrijven in staat hun operationele efficiëntie en strategisch rendement te verbeteren.

Optioryx vermindert het vervoer van lucht met 3D-oplossing

De Gentse start-up Optioryx wil met AI-gestuurde verpakkingsoplossingen de internationale logistieke wereld veroveren. De 3D-software van Optioryx moet bedrijven helpen minder lucht in dozen te verpakken en er tegelijk voor zorgen dat dozen efficiënter op pallets en in vrachtwagens worden gestapeld.

TX Logistik breidt intermodale verbinding tussen Keulen en Istanbul uit

Spoorvervoerbedrijf TX Logistik AG, onderdeel van Mercitalia Logistics (FS Italiane Group), is van plan zijn intermodale goederentransportdiensten per spoor tussen Istanbul en Keulen verder uit te breiden. Voor TX Logistik is Turkije een markt met goede groeivooruitzichten voor intermodaal vervoer.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.