Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Foto: Unsplash

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Wanneer Belgische consumenten wordt gevraagd uit twee opties te kiezen, dan vindt een zesde van hen (18%) het belangrijker om een nauwkeurig tijdskader te kunnen kiezen dan de snelheid van levering. Ook vindt iets meer dan een derde (36%) de laagste kosten belangrijker dan de snelheid. Bijna een vijfde (19%) vindt snelheid dan weer belangrijker dan op tijd aankomen van de levering, 17% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten van de levering en 10% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Belgische consumenten: de bezorgkosten (76%), de veiligheid van de levering (75%), het bestelgemak en het boeken van de levering (75%), de kosten en het gemak van afhandelen van retourzendingen (72%), het traceren van de bezorging (69%).

Hoewel Belgen de beschikbaarheid van zelf te kiezen tijdsvakken voor hun levering een belangrijk onderdeel van het leveringsproces vinden en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. Zo zou 56% niet extra willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 57% zou niet extra betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Belgische consumenten (65%) meestal tevreden over de bezorgdiensten, 13% is altijd tevreden, 14% soms, 7% niet zo vaak en 1% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgische consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop plaatsen. Zo vindt 42% van de Belgen milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook vindt 72% van de consumenten het in enige mate interessant op de webshop te kunnen zien wat de meest ecologische bezorgoptie is: 37% van de consumenten zou dat graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (35%) is daar matig in geïnteresseerd.

Het volledige onderzoek kunt u hier raadplegen.

Recente nieuwsberichten

Liege Airport gaat in zee met Orange Belgium, Alibaba Cloud en Qatar Airways

Tijdens zijn recente WeCargo event, dat het samen met Leansquare organiseerde, heeft Liege Airport drie nieuwe partnerships gesloten met respectievelijk Orange Belgium, Alibaba Cloud en Quatar Airways.

Volvo Cars traceert herkomst van kobalt met blockchaintechnologie

Volvo Cars gaat als gebruiken om de te maken. Het gaat daarbij vooral om , een grondstof die in de accu’s van elektrische wagens wordt gebruikt. Op die manier wil Volvo uitsluiten dat ergens in de keten grondstoffen verwisseld worden met grondstoffen van onduidelijke herkomst.

Wat betekent 5G voor de logistiek?

Telecommunicatiebedrijven over de hele wereld investeren momenteel miljarden euro’s in de modernisering van hun netwerkinfrastructuur om 5G-diensten aan te kunnen bieden aan consumenten en bedrijven. Met lage latentietijden en een bandbreedte tot 10 gigabit per seconde creëert 5G de basis om ongeveer een miljoen apparaten per vierkante kilometer aan te kunnen sluiten.

DP World zet nieuwbouw neer aan Deurganckdok

DP World Antwerp start met de bouw van een nieuw operationeel gebouw op zijn containerterminal aan het Deurganckdok (kaai 1700). Het gebouw zal betere faciliteiten bieden aan de ruim 500 havenarbeiders die er werkzaam zijn en wordt de operationele spil van de terminal.

Mieloo & Alexander vervoegt de LoRa Alliance

Systeemintegrator Mieloo & Alexander, met hoofdkwartier in het Nederlandse Hoofddorp, is recent lid geworden van het groeiende LoRa Alliance netwerk om efficiënte oplossingen te ontwikkelen voor onder andere de logistiek. Door deel uit te maken van het netwerk wil de auto-ID-specialist zijn klanten nog meer geavanceerde, lean en kostenefficiënte systemen kunnen aanbieden op basis van deze technologie.

ASM en Eurotec bieden samen oplossing voor smart manufacturing

ASM SMT Solutions is een van de grootste leveranciers van SMT-oplossingen voor elektronicaproducenten en vooraanstaand ontwikkelaar van de geïntegreerde smart SMT factory. Eurotec, onderdeel van Eurogroep, is de drijvende kracht achter de Lowpad, een autonome mobiele robot die de interne logistieke processen en distributieprocessen bij bedrijven optimaliseert.

Chep verlengt logistieke steun aan voedselbanken

Chep, aanbieder van duurzame supply chain oplossingen, heeft zijn samenwerking met de Europese Federatie van Voedselbanken (FEBA) en haar netwerk met drie jaar verlengd. De samenwerking begon in 2016, toen de twee bedrijven de handen in elkaar sloegen om in Europa honger, ondervoeding en armoede te bestrijden en voedselverspilling en -afval te verminderen.

Tien succesfactoren voor het onderhoud van intralogistieke systemen

(Advertorial) Eenmaal een intralogistiek systeem geïnstalleerd, verwacht de klant een permanente beschikbaarheid, zonder downtime. Preventief handelen is daarom absoluut noodzakelijk. Het opstellen van een duidelijke en goed onderbouwde onderhoudsstrategie, die rekening houdt met de totale kosten over de totale levensduur van het systeem en met de total cost of ownership, is daarom een absolute vereiste.

VEA wordt Forward Belgium w.e.b.

De Vereniging Expediteurs Antwerpen gaat voortaan verder onder de naam Forward Belgium. Behalve de naamswijziging is er nog een verandering. Zo werden ook CEB (Confederatie Expediteurs van België), AVEV (Algemeen Vlaamse Expediteurs Verbond), Secorex en Poolarex onder de koepel van Forward Belgium ondergebracht.

Crown lanceert Gena-besturingssysteem voor heftrucks

Samen met de nieuwe reachtrucks van de ESR 1000-serie introduceert Crown zijn nieuwe Gena-besturingssysteem. Het besturingssysteem moet workflows stroomlijnen en verschaft informatie voor de efficiënte bediening van de heftrucks en efficiënt vlootbeheer.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.