Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Foto: Unsplash

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Wanneer Belgische consumenten wordt gevraagd uit twee opties te kiezen, dan vindt een zesde van hen (18%) het belangrijker om een nauwkeurig tijdskader te kunnen kiezen dan de snelheid van levering. Ook vindt iets meer dan een derde (36%) de laagste kosten belangrijker dan de snelheid. Bijna een vijfde (19%) vindt snelheid dan weer belangrijker dan op tijd aankomen van de levering, 17% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten van de levering en 10% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Belgische consumenten: de bezorgkosten (76%), de veiligheid van de levering (75%), het bestelgemak en het boeken van de levering (75%), de kosten en het gemak van afhandelen van retourzendingen (72%), het traceren van de bezorging (69%).

Hoewel Belgen de beschikbaarheid van zelf te kiezen tijdsvakken voor hun levering een belangrijk onderdeel van het leveringsproces vinden en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. Zo zou 56% niet extra willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 57% zou niet extra betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Belgische consumenten (65%) meestal tevreden over de bezorgdiensten, 13% is altijd tevreden, 14% soms, 7% niet zo vaak en 1% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgische consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop plaatsen. Zo vindt 42% van de Belgen milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook vindt 72% van de consumenten het in enige mate interessant op de webshop te kunnen zien wat de meest ecologische bezorgoptie is: 37% van de consumenten zou dat graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (35%) is daar matig in geïnteresseerd.

Het volledige onderzoek kunt u hier raadplegen.

Recente nieuwsberichten

Vijf tips om omnichannel fulfilmentstrategie te boosten

Snel en gratis leveren, dat is wat de klant tegenwoordig van retailers in e-commerce verwacht. Uit onderzoek van Manhattan Associates onder duizend Nederlanders blijkt zelfs dat een meerderheid van de shoppers (57%) gratis bezorging nog steeds als een doorslaggevende factor ziet bij het plaatsen van een online bestelling.

Fujitsu en Rice Exchange lanceren eerste blockchainplatform voor rijsthandel

Met ‘Ricex’ lanceren Fujitsu en Rice Exchange ’s werelds eerste globale en op blockchain gebaseerde platform voor het kopen en verkopen van rijst, een van de belangrijkste landbouwproducten ter wereld. Het platform digitaliseert de rijsthandel met behulp van een blockchain DLT-platform (Distributed Ledger Technology).

Amazon bouwt Amazon Robotics innovation hub

Amazon heeft aangekondigd dat het de bouw plant van een state-of-the-art Amazon Robotics innovation hub in Westborough in de Amerikaanse staat Massachusetts. De e-commercegigant wil meer dan 40 miljoen US dollar in de nieuwe site investeren met de bedoeling de engineering, manufacturing, support en test teams van Amazon Robotics in Massachusetts verder uit te breiden.

JLL realiseert ‘last mile delivery’ operaties in Zwijnaarde

In samenwerking met Alinso, eigenaar van de betrokken locatie, heeft JLL op de site Nederzwijnaarde 2 in Zwijnaarde een deel van de gebouwen verhuurd aan enerzijds een internationale e-commerce speler en anderzijds een gevestigde grootwarenhuisketen.

WDP ondersteunt Collect&Go-activiteiten met nieuw dc

Collect&Go, de groeiende online boodschappendienst van Colruyt Group, opent in het najaar van 2021 een nieuw e-commerce distributiecentrum in Londerzeel, vlak bij de afrit van de A12. Het moderne distributiecentrum komt er op de te herontwikkelen site van WDP aan de Weversstraat en zal het huidige rondhaalcentrum van Collect&Go in Zaventem vervangen.

Tien succesfactoren voor het onderhoud van intralogistieke systemen

(Advertorial) Eenmaal een intralogistiek systeem geïnstalleerd, verwacht de klant een permanente beschikbaarheid, zonder downtime. Preventief handelen is daarom absoluut noodzakelijk. Het opstellen van een duidelijke en goed onderbouwde onderhoudsstrategie, die rekening houdt met de totale kosten over de totale levensduur van het systeem en met de total cost of ownership, is daarom een absolute vereiste.

Edeka bouwt vijfde distributiecentrum met Witron

Edeka, de grootste supermarktketen van Duitsland, heeft opnieuw Witron ingeschakeld om een distributiecentrum op basis van OPM-technologie te bouwen. Het nieuwe distributiecentrum in Oberhausen zal vanaf begin 2022 dagelijks bijna 600 winkels van Edeka regio Rhein-Ruhr met meer dan 10.000 verschillende artikelen uit het droogwaarassortiment bevoorraden.

Linde pakt uit met innovatieve reeks vorkheftrucks en orderpickers

Tijdens zijn Multi Launch event in Berlijn stelde Linde de nieuwste telgen in zijn portfolio voor. Het meest in het oog springt wel de gloednieuwe reeks hydrostatische verbrandingstrucks. De 12O2 is de eerste telg in een van scratch ontworpen generatie heftrucks en heeft een draagvermogen van 2 tot 3,5 ton.

ParcelParcel breidt aanbod uit

Bij het Nederlandse ParcelParcel kunnen zakelijke klanten terecht om eenvoudig wereldwijd te verzenden met verschillende vervoerders zoals DHL, FedEx en TNT. Voortaan is ook DPD beschikbaar in het verzendplatform en binnenkort volgt Quicargo.

Wijziging kilometerheffing voor vrachtwagens op 1 januari 2020

Viapass laat weten dat op 1 januari 2020 in België twee wijzigingen worden doorgevoerd in de kilometerheffing voor vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.