Bedrijven ervaren barrières ondanks geloof in digitale transformatie

Nieuw onderzoek in opdracht van Panasonic Connect Europe toont aan dat bedrijven vertrouwen hebben in technologie om hun productiviteit te verhogen, maar tegelijkertijd met grote kennis- en vaardigheidsbarrières worden geconfronteerd om hun digitale transformatieprojecten te voltooien. Europese bedrijven verwachten dat technologische digitale transformatieprojecten de productiviteit in slechts drie jaar met gemiddeld 38% zullen verhogen, met een verwachte totale ROI in iets minder dan vijf jaar, volgens senior besluitvormers. Maar tot nu toe heeft gemiddeld slechts 15% van de organisaties hun digitale transformatieprojecten afgerond.

Voor het onderzoek bevroeg het onafhankelijke onderzoeksbureau Opinion Matters, in opdracht van Panasonic Connect Europe, 300 senior besluitvormers die verantwoordelijk zijn voor de digitale transformatie van bedrijven in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland. De onderzoeksresultaten werden bekendgemaakt in het rapport ‘Breaking Down the Barriers to Digital Transformation’.
 
Bijna 40% van de respondenten gaf aan dat ze het gevoel hadden dat hun organisatie achterliep op de concurrentie als het ging om digitale transformatie. De belangrijkste obstakels voor de implementatie van digitale transformatietechnologieën zijn: gebrek aan interne kennis (35%), gebrek aan interne IT-middelen en -vaardigheden (32%), zorgen over de interoperabiliteit met bestaande IT-infrastructuur (30%) en een gebrek aan externe gespecialiseerde IT-ondersteuning of gespecialiseerde leveranciers (30%).
 
“Dit onderzoek toont aan dat Europese bedrijven begrijpen dat de nieuwste technologische oplossingen hun activiteiten kunnen transformeren en hen kunnen helpen grote stappen vooruit te zetten in productiviteit, maar er zijn nog barrières te overwinnen”, zegt Jan Kaempfer, marketing director bij Panasonic Connect Europe. “Bedrijven hebben een gebrek aan interne expertise en middelen en hebben moeite om de externe specialistische ondersteuning te vinden die ze nodig hebben om hun plannen uit te voeren. Dat was precies de reden waarom Panasonic Connect Europe iets meer dan een jaar geleden werd opgericht – het samenbrengen van technologische hardware, softwareoplossingen en service-expertise om business-to-business organisaties te helpen hun uitdagingen op het gebied van digitale transformatie aan te gaan.”
 
Een management samenvatting van het rapport ‘Breaking Down the Barriers to Digital Transformation’ kunt u downloaden op https://info.business.panasonic.eu/EU_FY22_PCOEU_PCOEU-Whitepaper-2023_EU_FY22_PCOEU_PCOEU-Whitepaper-2023.html
Foto: Panasonic Connect Europe

Recente nieuwsberichten

Delhaize en Euro Pool System winnen ‘Supply Chain Award - Project of the Year 2018’

Het project ‘The Reverse Logistics Distribution Centre of the Future’ is een samenwerking tussen Delhaize en Euro Pool System waarbij beide bedrijven erin slaagden het proces van retours uit de Delhaize-winkels te optimaliseren. De prijs van het publiek ging naar Wase Werkplaats/Muris.

Kardex Remstar LR35 groot succes in België

(advertorial) De introductie van de Kardex Remstar LR35 in België is zeer succesvol te noemen. Verschillende klanten uit diverse sectoren spreken enthousiast over de positieve effecten van de LR35 op de magazijnvloer. Chocolate World (Hans Bruyndonx) Het is nog beter dan ik had voorzien.

DB Schenker pleit voor strengere doelstellingen CO2- reductie

Na toetreding tot het wereldwijde klimaatinitiatief EV 100, besloot DB Schenker onlangs zijn eigen vloot van distributievoertuigen geleidelijk over te schakelen naar elektromobiliteit. Het doel is alle voertuigen tot 3,5 ton te voorzien van elektrische aandrijving of brandstofcellen tegen uiterlijk 2030.

Transporteurs uit Benelux koplopers in digitalisering

Ondanks de huidige problemen op transportgebied zijn vervoerders optimistisch over de toekomst, dat blijkt uit een enquête bij meer dan 1000 Europese wegvervoerders door Transporeon. Daarin polste Transporeon Group bij zijn vervoerders naar hun idee over de ontwikkelingen op de transportmarkt en hoe ze de toekomst zien evolueren.

Zet Deutsche Bahn weldra Schenker in de etalage?

Deutsche Bahn, de Duitse nationale spoorwegmaatschappij en tevens eigenaar van logistiek dienstverlener DB Schenker, zou op zoek zijn naar aanzienlijke financiële middelen om het probleem van verouderde stations en steeds meer laattijdige treinen aan te pakken.

Tractie-accu maakt e-mobiliteit toegankelijker

De Zwitserse fabrikant van accusystemen Ecovolta heeft een gestandaardiseerde Li-Ion tractie-accu ontwikkeld waarmee elektrische auto’s voordeliger en sneller in serieproductie kunnen worden gemaakt. Met de accu zouden fabrikanten ook bestaande of kleinere autoseries snel naar elektromobiliteit kunnen ombouwen en kunnen binnen enkele weken prototypes worden gemaakt.

Transuniverse neemt GC Trans over

Transuniverse Forwarding uit Wondelgem heeft alle activiteiten van GC Trans uit Herentals overgenomen. GC Trans is gespecialiseerd in groepagezendingen naar Ierland, naast een aantal klassieke bestemmingen in het zuiden van Europa. Zaakvoerder Denis Glorie (foto) blijft aan boord en stapt over naar Transuniverse.

DP World investeert bijna 200 miljoen euro in Antwerpen

Containeroverslagbedrijf DP World Antwerp gaat 197 miljoen euro investeren in de uitbreiding van zijn Antwerp Gateway terminal aan het Deurganckdok op Linkeroever. Om aan de verwachte groei te kunnen voldoen, moet de capaciteit van de bestaande containerterminal met ruim een derde toenemen.

Blockchain maakt opgang in Europa

Volgens IBM speelt België een voortrekkersrol in de adoptie van blockchain. De vraag naar blockchain-experts in ons land stijgt sterk en we beschikken over heel wat experts/thought leaders rond deze technologie. IBM stelt vast dat blockchainprojecten in Europa steeds meer momentum krijgen.

Eerste onbemand vaartuig op de IJzer

De Vlaamse Waterweg nv, POM West-Vlaanderen en KU Leuven starten binnen het project ‘Autonoom varen in de Westhoek’ met proefvaarten van een autonoom varend schaalmodel op de IJzer. Het gebruik van autonome vaartuigen biedt volgens de projectpartners immers heel wat nieuwe toekomstmogelijkheden voor de (kleine) binnenvaart: vermindering van de operationele kosten, optimalisering van het onderhoud, een daling van het aantal ongevallen, vermindering van brandstofkosten, enz.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.