Bedrijven ervaren barrières ondanks geloof in digitale transformatie

Nieuw onderzoek in opdracht van Panasonic Connect Europe toont aan dat bedrijven vertrouwen hebben in technologie om hun productiviteit te verhogen, maar tegelijkertijd met grote kennis- en vaardigheidsbarrières worden geconfronteerd om hun digitale transformatieprojecten te voltooien. Europese bedrijven verwachten dat technologische digitale transformatieprojecten de productiviteit in slechts drie jaar met gemiddeld 38% zullen verhogen, met een verwachte totale ROI in iets minder dan vijf jaar, volgens senior besluitvormers. Maar tot nu toe heeft gemiddeld slechts 15% van de organisaties hun digitale transformatieprojecten afgerond.

Voor het onderzoek bevroeg het onafhankelijke onderzoeksbureau Opinion Matters, in opdracht van Panasonic Connect Europe, 300 senior besluitvormers die verantwoordelijk zijn voor de digitale transformatie van bedrijven in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland. De onderzoeksresultaten werden bekendgemaakt in het rapport ‘Breaking Down the Barriers to Digital Transformation’.
 
Bijna 40% van de respondenten gaf aan dat ze het gevoel hadden dat hun organisatie achterliep op de concurrentie als het ging om digitale transformatie. De belangrijkste obstakels voor de implementatie van digitale transformatietechnologieën zijn: gebrek aan interne kennis (35%), gebrek aan interne IT-middelen en -vaardigheden (32%), zorgen over de interoperabiliteit met bestaande IT-infrastructuur (30%) en een gebrek aan externe gespecialiseerde IT-ondersteuning of gespecialiseerde leveranciers (30%).
 
“Dit onderzoek toont aan dat Europese bedrijven begrijpen dat de nieuwste technologische oplossingen hun activiteiten kunnen transformeren en hen kunnen helpen grote stappen vooruit te zetten in productiviteit, maar er zijn nog barrières te overwinnen”, zegt Jan Kaempfer, marketing director bij Panasonic Connect Europe. “Bedrijven hebben een gebrek aan interne expertise en middelen en hebben moeite om de externe specialistische ondersteuning te vinden die ze nodig hebben om hun plannen uit te voeren. Dat was precies de reden waarom Panasonic Connect Europe iets meer dan een jaar geleden werd opgericht – het samenbrengen van technologische hardware, softwareoplossingen en service-expertise om business-to-business organisaties te helpen hun uitdagingen op het gebied van digitale transformatie aan te gaan.”
 
Een management samenvatting van het rapport ‘Breaking Down the Barriers to Digital Transformation’ kunt u downloaden op https://info.business.panasonic.eu/EU_FY22_PCOEU_PCOEU-Whitepaper-2023_EU_FY22_PCOEU_PCOEU-Whitepaper-2023.html
Foto: Panasonic Connect Europe

Recente nieuwsberichten

Gebrek aan digivaardigheid houdt vooruitgang tegen

Nederlandse managers beschouwen minder digivaardige collega’s als een belemmering voor de digitale vooruitgang van de eigen organisatie. Bijna een kwart van de managers geeft aan zich om die reden te ergeren aan een gebrek aan digivaardigheid op de werkvloer.

Cegeka creëert gratis blockchain starterskit voor bedrijven

Technologische dienstverlener Cegeka ondervindt dat bedrijven sterk geïnteresseerd zijn in de mogelijkheden van blockchain, maar dat de drempel vaak nog te hoog ligt om erin te investeren. Daarom stelt Cegeka op zijn website een gratis DIY-blockchain starterskit ter beschikking die de technologie toegankelijker moet maken voor bedrijven.

Driekwart van de Nederlanders wantrouwt leveringsbelofte van retailers

Onderzoek van Manhattan Associates toont aan dat 74,4% van de Nederlanders niet vertrouwt op de leveringsbelofte van retailers rondom de feestdagen. Om teleurstellingen tijdens de feestdagen te voorkomen bestelt meer dan de helft van de Nederlanders (55,6%) daarom zijn decemberaankopen ruim van tevoren.

Km-heffing voor vrachtwagens: wat verandert er op 1 januari?

Op 1 januari 2019 worden in België twee wijzigingen doorgevoerd in de kilometerheffing voor vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC. In Wallonië worden de tarieven geïndexeerd.

Skechers breidt intralogistiek in EDC Luik uit met Inther

Vanuit het Europees distributiecentrum (EDC) van Skechers in Luik bedient de Amerikaanse schoenengigant alle kanalen: de klanten van de eigen webshop, de Skechers Retail stores en de wholesale klanten. Omdat Skechers Europa, maar ook wereldwijd, de komende jaren een verdere groei voorziet, is er beslist de automatisering in het EDC uit te breiden.

Jungheinrich introduceert nieuwe orderpicker voor kleine goederen

Jungheinrich stelt met de EKM 202 de nieuwste generatie van zijn orderpicker voor kleine goederen voor. De laadcapaciteit van het toestel is verdubbeld in vergelijking met het vorige model, wat het erg geschikt maakt voor het orderpicken van eender welk type kleine goederen zonder pallets.

VIL ontwikkelt blockchain-software voor logistiek

Binnen het lopende project ‘Blockchain in Supply Chains’ ontwikkelt VIL twee op blockchaintechnologie gebaseerde softwarepakketten voor de logistieke sector. In een eerste applicatie wordt een track-&-trace-systeem gebouwd om containers en opleggers in het multimodaal transport op te volgen.

Ordina helpt nu ook Nederlandse Douane te automatiseren

De Belgische Douane doet al langer een beroep op Ordina voor de erg complexe planning van douanecontroles. De komende jaren zal Ordina nu ook de Nederlandse Douane (onderdeel van de Belastingdienst) bijstaan om het douanetoezicht te optimaliseren en ervoor te zorgen dat het controleproces efficiënt verloopt en het bedrijfsleven geen onnodige vertragingen oploopt.

Snellere doorlooptijden voor import van containers in Antwerpse haven

NxtPort, een dataplatform voor en door de logistieke sector, lanceert twee nieuwe diensten die de doorlooptijden van containers aanzienlijk moeten verkorten. Dankzij een gedigitaliseerde data-uitwisseling worden de administratieve processen voor het importeren en doorvoeren van containers versneld, wat moet leiden tot kortere wachttijden, minder files en minder capaciteitsverlies in en rond de haven van Antwerpen.

SAS bundelt Belgische en Nederlandse sales teams

Vanaf 1 januari 2019 worden de sales-afdelingen van SAS in België, Nederland en Luxemburg ondergebracht in één organisatiestructuur. Jeroen van Godtsenhoven, country manager voor SAS België en Luxemburg, zal die Benelux salesdivisie gaan leiden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.