Autonome agents zorgen voor revolutie in transportbeheer

Foto: Unsplash
Uit wereldwijd onderzoek van Manhattan Associates, technologiebedrijf actief in supply chain en omnichannel commerce, blijkt dat integratieproblemen en datakwaliteit hindernissen blijven voor organisaties die artificiële intelligentie voor transportbeheer willen inzetten.
Manhattan Associates kondigt de resultaten aan van zijn nieuwste samenwerking met internationaal onderzoeksbureau Vanson Bourne. Aan het wereldwijde onderzoek namen 1.450 senior beslissers deel van organisaties in de sectoren productie, detailhandel, groothandel, consumentenproducten, levensmiddelen en voeding & dranken in Noord-Amerika, Latijns-Amerika, Europa en Australië. Alle respondenten waren afkomstig van organisaties met een wereldwijde jaaromzet van ten minste 750 miljoen US dollar.
“Transport vormt de ruggengraat van supply chains en is essentieel om ervoor te zorgen dat producten op tijd worden geleverd om zo aan de verwachtingen van de klant te voldoen”, zegt Bryant Smith, director Transportation Management Systems (TMS) bij Manhattan Associates. “Maar transportbeheer wordt steeds complexer. Er ligt druk op door vraag naar kortere levertijden, capaciteits- en kostenefficiëntie, strenge wetgeving rond duurzaamheid en de toegenomen noodzaak voor toegang tot end-to-end zichtbaarheid in alle bedrijfsactiviteiten.”
Gefragmenteerde systemen
De echte waarde van zichtbaarheid gaat volgens Manhattan Associates verder dan alleen toegang tot operationele data. Het kan problemen, die door de informatie aan het licht komen, aanpakken en sneller en efficiënter operationele verbeteringen doorvoeren, maar het gaat om meer dan alleen verstoringen. Zo zegt zestig procent van de organisaties dat betere zichtbaarheid leidt tot grotere klanttevredenheid dankzij nauwkeurigere en tijdige updates. Vijftig procent zegt dat een verlaging van de transportkosten een belangrijk voordeel is van meer operationele zichtbaarheid.
Enthousiasme, maar ook uitdagingen
Ruim zes op de tien organisaties (61%) verwachten dat volledig autonome Agentic AI in de komende vijf jaar zelfstandig zal kunnen handelen om specifieke doelen te bereiken. Maar slechts 37 procent heeft op dit moment AI en machine learning diepgaand in hun TMS geïntegreerd.
Vijf jaar lijkt in het AI-tijdperk misschien een eeuwigheid, maar de kloof tussen toekomstverwachtingen en het huidige gebruik is volgens de onderzoekers opvallend, omdat adoptie zelden eenvoudig is. Hoewel bijna de helft (48%) aangeeft dat ze zich al goed op autonome agents in 2030 heeft voorbereid, zegt bijna elke organisatie (99%) dat ze hindernissen ziet of verwacht te gaan zien. Zaken die zorgen baren, zijn een tekort aan vaardigheden (49%), integratieproblemen (44%) en problemen met de kwaliteit en beschikbaarheid van data (44%).
Veel organisaties lijken goed gepositioneerd om te profiteren van de voordelen van kosten, efficiëntie en schaalbaarheid van autonome agents. Maar de onderzoekers waarschuwen dat die organisaties hun AI-strategieën moeten herzien, anders lopen ze het risico aanzienlijk (en mogelijk onomkeerbaar) marktaandeel te verliezen.
Duurzaamheid
Er wordt sterk en veel gestuurd op duurzamer transport. Bijna zeven op tien organisaties (69%) zegt dat duurzaamheid ofwel wereldwijd wordt opgelegd ofwel dat het een onderwerp is waar aanzienlijke druk op ligt. Van de respondenten heeft 62% de Corporate Sustainability Reporting Directive al geïmplementeerd. Het navigeren door complexe en veranderende compliance-eisen blijft een wereldwijde uitdaging. Naleving op het gebied van duurzaamheid wordt het vaakst genoemd als een beperking die in de komende vijf jaar impact zal hebben op zakelijke prestaties. Volgens Manhattan Associates kan een modern TMS helpen om de zichtbaarheid en functionaliteit van data te bieden die nodig zijn om vooruitgang te meten en naleving aan te tonen. “Dat is essentieel om ervoor te zorgen dat duurzaamheid niet naar de achtergrond verdwijnt bij organisaties”, aldus het technologiebedrijf.
“Van de respondenten verwacht 87 procent dat de uitdagingen rondom operationele zichtbaarheid, AI-implementatie en naleving op het gebied van duurzaamheid zullen toenemen, waardoor hun huidige TMS het lastig zou kunnen krijgen”, weet Bryant Smith. “Als organisaties nu geen actie ondernemen, zullen ze te maken krijgen met stijgende kosten, vragen over de effectiviteit op de lange termijn en het risico lopen dat ze hun beloften aan klanten niet kunnen nakomen.”
Andere resultaten uit het onderzoek
- 48% van de organisaties besteedt meer dan 10% van hun budget van logistieke transport aan fouten en verstoringen;
- 78% ziet transportbeheer als een strategische noodzaak voor succes en voor 2030 is dat 86%;
- 61% verwacht voor TMS volledig autonome Agentic AI, die onafhankelijk kan handelen om specifieke doelen te bereiken, of minimaal menselijk toezicht, in de komende vijf jaar;
- 50% rapporteert uitdagingen in het proactief omleiden van zendingen, terwijl 49% worstelt met het optimaliseren van de personeelsplanning van dok- en warehouseactiviteiten;
- 82% is ervan overtuigd dat vooruitgang op het gebied van planning, voorspelling en modellering de vrachtkosten de komende vijf jaar met minstens 5% zal verlagen;
- Organisaties hebben nog steeds moeite met het operationaliseren van duurzaamheid: slechts 34% zegt duurzaamheid te hebben opgenomen in de operationele planning, 30% in inkoopbeslissingen en slechts 31% biedt klimaatvriendelijke brandstofoplossingen;
- Hoewel een meerderheid hun TMS met verkoop- en operationele planningsystemen (60%) heeft geïntegreerd en voorspellende analyses of AI gebruikt (56%), maken veel minder organisaties gebruik van tools zoals historische trendanalyse (38%), geautomatiseerde boeking en aanbestedingen (36%) of realtime detectie van de vraag (35%).