Autonome agents zorgen voor revolutie in transportbeheer

Foto: Unsplash

Uit wereldwijd onderzoek van Manhattan Associates, technologiebedrijf actief in supply chain en omnichannel commerce, blijkt dat integratieproblemen en datakwaliteit hindernissen blijven voor organisaties die artificiële intelligentie voor transportbeheer willen inzetten.

Manhattan Associates kondigt de resultaten aan van zijn nieuwste samenwerking met internationaal onderzoeksbureau Vanson Bourne. Aan het wereldwijde onderzoek namen 1.450 senior beslissers deel van organisaties in de sectoren productie, detailhandel, groothandel, consumentenproducten, levensmiddelen en voeding & dranken in Noord-Amerika, Latijns-Amerika, Europa en Australië. Alle respondenten waren afkomstig van organisaties met een wereldwijde jaaromzet van ten minste 750 miljoen US dollar.

“Transport vormt de ruggengraat van supply chains en is essentieel om ervoor te zorgen dat producten op tijd worden geleverd om zo aan de verwachtingen van de klant te voldoen”, zegt Bryant Smith, director Transportation Management Systems (TMS) bij Manhattan Associates. “Maar transportbeheer wordt steeds complexer. Er ligt druk op door vraag naar kortere levertijden, capaciteits- en kostenefficiëntie, strenge wetgeving rond duurzaamheid en de toegenomen noodzaak voor toegang tot end-to-end zichtbaarheid in alle bedrijfsactiviteiten.”

Gefragmenteerde systemen

De echte waarde van zichtbaarheid gaat volgens Manhattan Associates verder dan alleen toegang tot operationele data. Het kan problemen, die door de informatie aan het licht komen, aanpakken en sneller en efficiënter operationele verbeteringen doorvoeren, maar het gaat om meer dan alleen verstoringen. Zo zegt zestig procent van de organisaties dat betere zichtbaarheid leidt tot grotere klanttevredenheid dankzij nauwkeurigere en tijdige updates. Vijftig procent zegt dat een verlaging van de transportkosten een belangrijk voordeel is van meer operationele zichtbaarheid.

Enthousiasme, maar ook uitdagingen

Ruim zes op de tien organisaties (61%) verwachten dat volledig autonome Agentic AI in de komende vijf jaar zelfstandig zal kunnen handelen om specifieke doelen te bereiken. Maar slechts 37 procent heeft op dit moment AI en machine learning diepgaand in hun TMS geïntegreerd.

Vijf jaar lijkt in het AI-tijdperk misschien een eeuwigheid, maar de kloof tussen toekomstverwachtingen en het huidige gebruik is volgens de onderzoekers opvallend, omdat adoptie zelden eenvoudig is. Hoewel bijna de helft (48%) aangeeft dat ze zich al goed op autonome agents in 2030 heeft voorbereid, zegt bijna elke organisatie (99%) dat ze hindernissen ziet of verwacht te gaan zien. Zaken die zorgen baren, zijn een tekort aan vaardigheden (49%), integratieproblemen (44%) en problemen met de kwaliteit en beschikbaarheid van data (44%).

Veel organisaties lijken goed gepositioneerd om te profiteren van de voordelen van kosten, efficiëntie en schaalbaarheid van autonome agents. Maar de onderzoekers waarschuwen dat die organisaties hun AI-strategieën moeten herzien, anders lopen ze het risico aanzienlijk (en mogelijk onomkeerbaar) marktaandeel te verliezen.

Duurzaamheid

Er wordt sterk en veel gestuurd op duurzamer transport. Bijna zeven op tien organisaties (69%) zegt dat duurzaamheid ofwel wereldwijd wordt opgelegd ofwel dat het een onderwerp is waar aanzienlijke druk op ligt. Van de respondenten heeft 62% de Corporate Sustainability Reporting Directive al geïmplementeerd. Het navigeren door complexe en veranderende compliance-eisen blijft een wereldwijde uitdaging. Naleving op het gebied van duurzaamheid wordt het vaakst genoemd als een beperking die in de komende vijf jaar impact zal hebben op zakelijke prestaties. Volgens Manhattan Associates kan een modern TMS helpen om de zichtbaarheid en functionaliteit van data te bieden die nodig zijn om vooruitgang te meten en naleving aan te tonen. “Dat is essentieel om ervoor te zorgen dat duurzaamheid niet naar de achtergrond verdwijnt bij organisaties”, aldus het technologiebedrijf.

“Van de respondenten verwacht 87 procent dat de uitdagingen rondom operationele zichtbaarheid, AI-implementatie en naleving op het gebied van duurzaamheid zullen toenemen, waardoor hun huidige TMS het lastig zou kunnen krijgen”, weet Bryant Smith. “Als organisaties nu geen actie ondernemen, zullen ze te maken krijgen met stijgende kosten, vragen over de effectiviteit op de lange termijn en het risico lopen dat ze hun beloften aan klanten niet kunnen nakomen.”

Andere resultaten uit het onderzoek

  • 48% van de organisaties besteedt meer dan 10% van hun budget van logistieke transport aan fouten en verstoringen;
  • 78% ziet transportbeheer als een strategische noodzaak voor succes en voor 2030 is dat 86%;
  • 61% verwacht voor TMS volledig autonome Agentic AI, die onafhankelijk kan handelen om specifieke doelen te bereiken, of minimaal menselijk toezicht, in de komende vijf jaar;
  • 50% rapporteert uitdagingen in het proactief omleiden van zendingen, terwijl 49% worstelt met het optimaliseren van de personeelsplanning van dok- en warehouseactiviteiten;
  • 82% is ervan overtuigd dat vooruitgang op het gebied van planning, voorspelling en modellering de vrachtkosten de komende vijf jaar met minstens 5% zal verlagen;
  • Organisaties hebben nog steeds moeite met het operationaliseren van duurzaamheid: slechts 34% zegt duurzaamheid te hebben opgenomen in de operationele planning, 30% in inkoopbeslissingen en slechts 31% biedt klimaatvriendelijke brandstofoplossingen;
  • Hoewel een meerderheid hun TMS met verkoop- en operationele planningsystemen (60%) heeft geïntegreerd en voorspellende analyses of AI gebruikt (56%), maken veel minder organisaties gebruik van tools zoals historische trendanalyse (38%), geautomatiseerde boeking en aanbestedingen (36%) of realtime detectie van de vraag (35%).

Recente nieuwsberichten

Volvo Trucks introduceert 14-tons Volvo FL Electric voor stadsdistributie

Volvo Trucks breidt zijn aanbod van elektrische vrachtwagens verder uit. Waar recent nog een elektrische truck voor de lange afstand werd aangekondigd, laat de vrachtwagenconstructeur nu weten dat de Volvo FL Electric beschikbaar komt in een 14-tons instapversie met een nieuwe accuconfiguratie. De batterij-elektrische middelzware vrachtwagen zou ideaal zijn voor binnenstedelijk transport.

Dematic integreert pallet-AS/RS in uitbreiding voor Velilla

Het Spaanse familiebedrijf Velilla ontwerpt, produceert en distribueert al ruim 75 jaar technische werkkledij en is actief in meer dan 70 internationale markten.

Omdat het leidende merk van de Velilla Group enkele jaren geleden zijn catalogus en verkoopvolume wenste uit te breiden, werd een geautomatiseerde palletopslag- en -ophaaloplossing (AS/RS) geïnstalleerd waarmee Velilla de capaciteit op een schaalbare manier kon vergroten. Dankzij de strategische uitbreidingsplannen en de daaruit voortvloeiende geleidelijke groei van het bedrijf, vereisten de langetermijnplannen voor het magazijn een extra fase om aan de groeiende omzet te voldoen. Dematic, leverancier van intelligente logistieke automatisering, rondde onlangs de derde fase van de grootschalige integratie van magazijnautomatisering voor Velilla af.

Drylock schakelt Körber in voor nieuw duurzaam warehouse

Drylock Technologies, een wereldspeler op het vlak van producten voor persoonlijke hygiëne, zoals luiers, dameshygiëne- en incontinentiemateriaal, bouwt een nieuw geautomatiseerd high-density warehouse op zijn productiesite in Hrádek nad Nisou, Tsjechië. Daarbij doet Drylock opnieuw een beroep op de supply chain oplossingen van Körber. Als oplossingsarchitect is Körber verantwoordelijk voor de coördinatie van de engineering en het toezicht op de naadloze integratie van structurele componenten, automatisering en softwaresystemen.

“China is het kloppend hart van logistieke innovatie”

“Als je de toekomst van material handling wil vormgeven, moet je daar zijn waar het elke dag opnieuw wordt uitgevonden – en dat is China.” Zo luidt de kerngedachte achter de China-strategie van Inther Group bij monde van beide CEO’s Martijn Herder en Paul Hermsen. De full-service systeemintegrator met hoofdkantoor in het Nederlandse Venray (foto) koos voor een sterke aanwezigheid in China en schakelde nog een versnelling hoger door er samen met Yugasum een joint venture voor hardware-productie te starten.

RFID-tags op bekers en eetgerei zorgen voor automatische waarborg op Gentse Winterfeesten

De organisatie achter de Gentse Winterfeesten werkte in 2024 al met herbruikbare bekers en eetgerei, maar dit jaar wordt voor het eerst de volledige stroom daarvan digitaal opgevolgd. Dankzij de RFID-technologie van Aucxis worden alle materialen traceerbaar gemaakt en wordt de waarborg voortaan volledig automatisch terugbetaald.

Bpostgroup verandert in Bnode

Bpostgroup neemt voortaan de naam Bnode aan als nieuwe corporate brand, ondersteund door drie commerciële merken: Paxon voor de 3PL-activiteiten, Landmark Global voor de cross-border activiteiten en Bpost voor de last mile in de Benelux. Volgens Chris Peeters, CEO van Bnode en Bpost, “weerspiegelt de nieuwe merkarchitectuur de strategische herpositionering van een postoperator met logistieke capaciteiten naar een logistieke speler die ook postdiensten aanbiedt”.

SaaS WMS: feiten en ervaringen uit de praktijk

(Advertorial) Veel bedrijven overwegen een overstap naar een SaaS-gebaseerd WMS, maar twijfelen over veiligheid, controle en flexibiliteit.

Transform your procurement strategy: Elevate with insight

(Advertorial) Are you driving sustainability and resilience as procurement, setting industry benchmarks? To what extent is your procurement organisation automated and integrated, working with real-time insights, to drive significant value and innovation? What about your supplier and contract management, and the role AI can fulfil to support you?🔍

Ontdek hoe AI nieuwe niveaus van efficiëntie en nauwkeurigheid in uw toeleveringsketen kan ontsluiten

Magazijnen worden slimmer, sneller en veerkrachtiger, en AI staat centraal in deze evolutie. Ons nieuwste rapport, “AI: het belangrijkste in uw magazijn”, onderzoekt hoe kunstmatige intelligentie elk aspect van magazijnbeheer transformeert.

AI helpt postbedrijven tijdens recordpiekperiode

Nu het aantal pakketten tijdens het piekseizoen nieuwe hoogten bereikt, wenden postbedrijven zich steeds vaker tot AI om het hoofd te bieden aan de toenemende druk op nauwkeurigheid, personeelsbezetting en operationele kosten. Daarbij maken ze bij het sorteren gebruik van AI-gebaseerde softwaresuites zoals Minerva van Lockheed Martin.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.