Autonome agents zorgen voor revolutie in transportbeheer

Foto: Unsplash

Uit wereldwijd onderzoek van Manhattan Associates, technologiebedrijf actief in supply chain en omnichannel commerce, blijkt dat integratieproblemen en datakwaliteit hindernissen blijven voor organisaties die artificiële intelligentie voor transportbeheer willen inzetten.

Manhattan Associates kondigt de resultaten aan van zijn nieuwste samenwerking met internationaal onderzoeksbureau Vanson Bourne. Aan het wereldwijde onderzoek namen 1.450 senior beslissers deel van organisaties in de sectoren productie, detailhandel, groothandel, consumentenproducten, levensmiddelen en voeding & dranken in Noord-Amerika, Latijns-Amerika, Europa en Australië. Alle respondenten waren afkomstig van organisaties met een wereldwijde jaaromzet van ten minste 750 miljoen US dollar.

“Transport vormt de ruggengraat van supply chains en is essentieel om ervoor te zorgen dat producten op tijd worden geleverd om zo aan de verwachtingen van de klant te voldoen”, zegt Bryant Smith, director Transportation Management Systems (TMS) bij Manhattan Associates. “Maar transportbeheer wordt steeds complexer. Er ligt druk op door vraag naar kortere levertijden, capaciteits- en kostenefficiëntie, strenge wetgeving rond duurzaamheid en de toegenomen noodzaak voor toegang tot end-to-end zichtbaarheid in alle bedrijfsactiviteiten.”

Gefragmenteerde systemen

De echte waarde van zichtbaarheid gaat volgens Manhattan Associates verder dan alleen toegang tot operationele data. Het kan problemen, die door de informatie aan het licht komen, aanpakken en sneller en efficiënter operationele verbeteringen doorvoeren, maar het gaat om meer dan alleen verstoringen. Zo zegt zestig procent van de organisaties dat betere zichtbaarheid leidt tot grotere klanttevredenheid dankzij nauwkeurigere en tijdige updates. Vijftig procent zegt dat een verlaging van de transportkosten een belangrijk voordeel is van meer operationele zichtbaarheid.

Enthousiasme, maar ook uitdagingen

Ruim zes op de tien organisaties (61%) verwachten dat volledig autonome Agentic AI in de komende vijf jaar zelfstandig zal kunnen handelen om specifieke doelen te bereiken. Maar slechts 37 procent heeft op dit moment AI en machine learning diepgaand in hun TMS geïntegreerd.

Vijf jaar lijkt in het AI-tijdperk misschien een eeuwigheid, maar de kloof tussen toekomstverwachtingen en het huidige gebruik is volgens de onderzoekers opvallend, omdat adoptie zelden eenvoudig is. Hoewel bijna de helft (48%) aangeeft dat ze zich al goed op autonome agents in 2030 heeft voorbereid, zegt bijna elke organisatie (99%) dat ze hindernissen ziet of verwacht te gaan zien. Zaken die zorgen baren, zijn een tekort aan vaardigheden (49%), integratieproblemen (44%) en problemen met de kwaliteit en beschikbaarheid van data (44%).

Veel organisaties lijken goed gepositioneerd om te profiteren van de voordelen van kosten, efficiëntie en schaalbaarheid van autonome agents. Maar de onderzoekers waarschuwen dat die organisaties hun AI-strategieën moeten herzien, anders lopen ze het risico aanzienlijk (en mogelijk onomkeerbaar) marktaandeel te verliezen.

Duurzaamheid

Er wordt sterk en veel gestuurd op duurzamer transport. Bijna zeven op tien organisaties (69%) zegt dat duurzaamheid ofwel wereldwijd wordt opgelegd ofwel dat het een onderwerp is waar aanzienlijke druk op ligt. Van de respondenten heeft 62% de Corporate Sustainability Reporting Directive al geïmplementeerd. Het navigeren door complexe en veranderende compliance-eisen blijft een wereldwijde uitdaging. Naleving op het gebied van duurzaamheid wordt het vaakst genoemd als een beperking die in de komende vijf jaar impact zal hebben op zakelijke prestaties. Volgens Manhattan Associates kan een modern TMS helpen om de zichtbaarheid en functionaliteit van data te bieden die nodig zijn om vooruitgang te meten en naleving aan te tonen. “Dat is essentieel om ervoor te zorgen dat duurzaamheid niet naar de achtergrond verdwijnt bij organisaties”, aldus het technologiebedrijf.

“Van de respondenten verwacht 87 procent dat de uitdagingen rondom operationele zichtbaarheid, AI-implementatie en naleving op het gebied van duurzaamheid zullen toenemen, waardoor hun huidige TMS het lastig zou kunnen krijgen”, weet Bryant Smith. “Als organisaties nu geen actie ondernemen, zullen ze te maken krijgen met stijgende kosten, vragen over de effectiviteit op de lange termijn en het risico lopen dat ze hun beloften aan klanten niet kunnen nakomen.”

Andere resultaten uit het onderzoek

  • 48% van de organisaties besteedt meer dan 10% van hun budget van logistieke transport aan fouten en verstoringen;
  • 78% ziet transportbeheer als een strategische noodzaak voor succes en voor 2030 is dat 86%;
  • 61% verwacht voor TMS volledig autonome Agentic AI, die onafhankelijk kan handelen om specifieke doelen te bereiken, of minimaal menselijk toezicht, in de komende vijf jaar;
  • 50% rapporteert uitdagingen in het proactief omleiden van zendingen, terwijl 49% worstelt met het optimaliseren van de personeelsplanning van dok- en warehouseactiviteiten;
  • 82% is ervan overtuigd dat vooruitgang op het gebied van planning, voorspelling en modellering de vrachtkosten de komende vijf jaar met minstens 5% zal verlagen;
  • Organisaties hebben nog steeds moeite met het operationaliseren van duurzaamheid: slechts 34% zegt duurzaamheid te hebben opgenomen in de operationele planning, 30% in inkoopbeslissingen en slechts 31% biedt klimaatvriendelijke brandstofoplossingen;
  • Hoewel een meerderheid hun TMS met verkoop- en operationele planningsystemen (60%) heeft geïntegreerd en voorspellende analyses of AI gebruikt (56%), maken veel minder organisaties gebruik van tools zoals historische trendanalyse (38%), geautomatiseerde boeking en aanbestedingen (36%) of realtime detectie van de vraag (35%).

Recente nieuwsberichten

Gheeraert Group neemt Group De Rudder over

Transport- en logistiek dienstverlener Gheeraert Group uit Loppem (Brugge) heeft sectorgenoot Group De Rudder overgenomen. Met die strategische stap versterkt Gheeraert Group niet alleen zijn positie in de markt, maar breidt het ook zijn geografische dekking en operationele capaciteit uit.

Montea koopt site van ruim 115.000m² in Nederland én vindt huurder voor ex-pop-uptheater van Studio 100

De Belgische logistieke vastgoedvennootschap Montea heeft een deels ontwikkeld terrein van 115.400m² in het Nederlandse Zaltbommel verworven. Het zuidelijke deel van de site, zo’n 49.000m², is op korte termijn beschikbaar voor ontwikkeling, terwijl op de resterende 66.400m² momenteel een fabriek staat. De gebruiker van die fabriek heeft met Montea een langlopende erfpachtovereenkomst gesloten, wat Montea onmiddellijk rendement oplevert. De transactie werd mogelijk nadat een Nederlandse investeringsmaatschappij de fabriek had overgenomen.

Rhenus 4PL Solutions ondersteunt circulaire economie-initiatief van Looper Textile Co.

In 2023 richtten de Duitse multinational Remondis, die zich richt op o.a. recycling en waterbeheer, en H&M Group de joint venture Looper Textile Co. op, een onafhankelijk bedrijf dat kleding en textiel inzamelt, sorteert en hergebruik en recycling mogelijk maakt. Rhenus 4PL Solutions GmbH, een bedrijf van de Rhenus Groep, ondersteunt die joint venture als contractuele partner van Remondis door logistieke oplossingen te leveren. Tot die oplossingen behoren de centrale coördinatie van transportstromen, end-to-end zichtbaarheid in de supply chain en de implementatie van een digitale 4PL Control Tower, afgestemd op de specifieke behoeften van circulaire textiellogistiek.

Häcker Küchen breidt mobiel robotsysteem van Jungheinrich uit

De Duitse keukenfabrikant Häcker Küchen GmbH & Co. KG breidt de intralogistieke automatisering op zijn site in Venne (Duitsland) uit. Daarbij doet de keukenbouwer opnieuw een beroep op Jungheinrich, van wie het al jaren automatische stapelaars gebruikt voor de bevoorrading van de productie en orderpicking. Jungheinrich voegt nog eens drie stapelaars ERC 213a toe aan het bestaande mobiele robotsysteem, waarmee het totaal op zestien AGV’s komt.

Eutraco start uitrol van grootse elektrische vrachtwagenvloot

Logistiek dienstverlener Eutraco heeft officieel de eerste vier van in totaal vijftig elektrische Mercedes-Benz eActros 600 vrachtwagens in ontvangst genomen. Tegen eind 2025 moet al een kwart van de vloot geëlektrificeerd zijn, goed voor een investering van in totaal veertien miljoen euro. Met die investering komt Eutraco een stap dichter bij de realisatie van zijn ambitie: volledig emissievrij transport tegen 2035.

SAP-partners Amista en Alluvion bundelen hun krachten

Amista, gespecialiseerd in SAP-oplossingen, data-integratie en document automation, bundelt de krachten met Alluvion, gespecialiseerd in SAP Master Data Governance. De integratie markeert volgens beide bedrijven een volgende stap in de uitbouw van een SAP-ecosysteem waar ERP, datakwaliteit en AI-toepassingen samenkomen en elkaar versterken.

TGW Logistics automatiseert nieuw distributiecentrum voor Picnic

Na een eerste gezamenlijk project in Utrecht vertrouwt de Nederlandse online supermarket Picnic opnieuw op TGW Logistics: in Oberhausen (Duitsland) is onlangs een sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum in gebruik genomen. Daarmee wordt de basis gelegd voor de geplande groei van Picnic op de Duitse markt.

Jungheinrich automatiseert materiaalstroom bij Picanol

Picanol, de Belgische fabrikant van hoogtechnologische weefmachines, heeft Jungheinrich de opdracht gegeven om op zijn site in Ieper belangrijke materiaalstroomprocessen te automatiseren. Als onderdeel van het project worden zes autonome mobiele robots (AMR’s) van het type arculee M geïnstalleerd om het transport tussen de goederenontvangst, het geautomatiseerde magazijn voor kleine onderdelen (ASRS of Automated Storage and Retrieval System) en de orderverzamelstations af te handelen.

Weber-Hydraulik moderniseert op 3 weken tijd met Kardex Mlog

Het Duitse familiebedrijf Weber-Hydraulik is gespecialiseerd in hydraulische oplossingen op maat. Het bedrijf produceert op vijf bedrijfslocaties hoogwaardige cilinders, stuurventielen, stuur- en veringsystemen, ventielen en aggregaten voor mobiele werktuigen, bedrijfsvoertuigen en gereedschapsmachines. Op zijn hoofdkantoor in het Zuid-Duitse Güglingen heeft Weber-Hydraulik een hoogbouwmagazijn met twee gangen gemoderniseerd. Het moderniseringsproject van het magazijn, dat dienst doet als buffermagazijn voor de productie, werd uitgevoerd door Kardex Mlog, leverancier van geïntegreerde materiaalstroomsystemen en hoogbouwmagazijnen. Opvallend aan het project is dat het binnen een krap tijdsbestek van drie weken werd opgeleverd.

REWE Group schakelt Witron in voor reorganisatie van logistiek

REWE Group, een toonaangevende retailgroep in Oostenrijk, heeft de Witron Group de opdracht gegeven om een sterk geautomatiseerd logistiek centrum voor droge voeding te ontwerpen, te implementeren en te beheren. De faciliteit met een oppervlakte van 135.600 vierkante meter zal dagelijks meer dan 600.000 dozen verwerken en ongeveer 2.500 winkels bevoorraden met een assortiment van ongeveer 21.000 artikelen. Het hart van het project wordt gevormd door de nieuwste generatie van Witrons OPM-oplossing met 40 COM-machines.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.