Aantal Euro 6-vrachtwagenkilometers in België bijna verdubbeld sinds invoering kilometerheffing

Het aandeel vrachtwagens met emissienorm Euro 6 (de minst vervuilende), in de gereden kilometers op de Belgische betalende wegen heeft eind vorig jaar de grens van vijftig procent overschreden. Bij de invoering van de kilometerheffing voor trucks met een maximaal toegelaten massa (MMT) van meer dan 3,5 ton, in april 2016, was dat aandeel nog 29,3 procent.

Euro 6-vrachtwagens moeten op betalende wegen in België minder betalen per kilometer dan meer vervuilende, oudere trucks. De uitstootnorm is, naast de MMT en de weg waarop de vrachtwagen rijdt, een van de drie parameters die de prijs per kilometer bepaalt.
Exact 50,9% van de betalende kilometers op de Belgische wegen werd in december 2017 afgelegd door Euro 6-vrachtwagens. Samen met Euro 5-trucks bedraagt het percentage 87%. Het Euro 6-aandeel in de betalende kilometers is sinds april 2016 gestaag gegroeid.
 
“Een van de gevolgen die de wetgever nastreefde door de tarieven voor de kilometerheffing ook afhankelijk te maken van de uitstootnorm, was een daling van de meest vervuilende vrachtwagens op onze wegen”, aldus Johan Schoups, van Viapass, de overheidsorganisatie die namens de drie gewesten de kilometerheffing coördineert en controleert. “Hoewel het lagere tarief voor minder vervuilende trucks zeker niet de enige reden is om een oude vrachtwagen te vervangen door een nieuwe, denken we wel dat het een reden is om dat sneller te doen.”
Febetra, een van de Belgische federaties van goederenvervoerders over de weg, deelt die mening. “De kilometerheffing zorgt voor een snellere vergroening van de vloot. Als je voor hetzelfde traject minder kilometerheffing moet betalen dan een concurrent met een oudere en meer vervuilende vrachtwagen, kun je lagere prijzen aanrekenen aan klanten of zelf meer overhouden”, meent directeur Philippe Degraef.
Ook Peter Brock, voorzitter van de afdeling trucks van automobielfederatie Febiac en tevens hoofd van Mercedes-Benz Trucks voor België en Luxemburg, ziet die evolutie. “Door de kilometerheffing hebben vooral bedrijven die veel betalende kilometers rijden hun oudere vrachtwagens versneld vervangen door nieuwe Euro 6-trucks. Hoewel het tariefverschil met Euro 5 in Vlaanderen en Brussel maximaal 2 cent bedraagt, betaal je toch een lager tarief per gereden kilometer op betalende wegen, verbruikt een Euro 6-vrachtwagen minder brandstof en heb je minder onderhoudskosten.”

Recente nieuwsberichten

Toyota Material Handling huldigt nieuw hoofdkantoor in Willebroek in

Toyota Material Handling Belgium en het Europese hoofdkantoor Sales & Marketing van de producent zijn voortaan onder één dak verenigd. Het nieuwe gebouw met een bruikbare oppervlakte van 12.562m² in het bedrijventerrein Park De Hulst in Willebroek werd deze week officieel ingehuldigd door het management van Toyota Material Handling Belgium en Europe.

Drie jaar Belgische kilometerheffing, geen feest volgens UPTR

Sinds 1 april 2016 kent België drie gewestelijke tolgebieden voor vrachtvervoer van meer dan 3,5 ton. Daarbij moeten alle vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton een constant ingeschakelde On Board Unit (OBU) aan boord hebben wanneer ze op de openbare weg rijden.

Willemen Groep gaat voor digitale transformatie met Avanade

Willemen Groep is een van de grootste Belgische familiebedrijven actief in bouw- en wegenbouw. In de loop van de jaren nam de Groep meerdere bedrijven over. Die bedrijven hanteerden tot nu toe elk hun eigen systemen, wat het moeilijk maakte om in real-time businessinzichten en financiële overzichten van de hele Groep te verkrijgen.

Nieuwe COO en CFO bij SAP BeLux

Stef De Mulder is de nieuwe Chief Operating Officer van SAP Belgium & Luxembourg (BeLux). Hij heeft meer dan tien jaar ervaring bij SAP in verschillende rollen, waarvan als laatste de functie van CFO bij SAP BeLux. Als COO volgt hij Tine Vandenbreeden op, die COO van SAP France wordt.

Haven van Zeebrugge gewapend voor alle Brexit-scenario’s

Wat de uitkomst van de Brexit-onderhandelingen ook mag zijn, dat die een forse impact zullen hebben op de Haven van Zeebrugge staat buiten kijf. Gedelegeerd bestuurder Joachim Coens benadrukte tijdens Supply Chain Innovations 2019 in Antwerpen dat de haven klaar is om elk scenario op te vangen.

Snellere douanevrijgave van e-commerce zendingen met BE-Gate

Logistieke speler DHL ontving als eerste bedrijf in België een BE-Gate vergunning. De Douane ontwikkelde de BE-Gate certificering omwille van de wereldwijde toename van de handel via e-commerce, waarbij snelle leveringen en dus ook snelle vrijgave van de goederen noodzakelijk is.

SAS-partner OCS Consulting opent Belgische vestiging in Gent

OCS Consulting, een internationaal consultancy-bedrijf met gespecialiseerde dienstverlening rond SAS-technologie, opent na twintig jaar aanwezigheid in Nederland nu ook een officiële vestiging in België, meer bepaald in Gent. Het consultancy-bedrijf wil hier in eerste instantie de financiële en life sciences sector bijstaan in hun analytics en AI-projecten.

Scott Group lanceert nieuwe palletiser Pal 4.0

De palletiser Pal 4.0 werd door Scott - het voormalige Alvey – ontwikkeld in samenwerking met een aantal partners en de Technische Universiteit van Brno in Tsjechië. De capaciteitspalletiser met high level infeed heeft een meer compacte footprint dan zijn voorganger.

Yusen Logistics introduceert ‘serialisatie’-oplossingen voor farma en healthcare

Om te voorkomen dat vervalste of imitatie-medicijnen voor menselijk gebruik in de legale distributieketen terechtkomen en hun weg naar de eindgebruiker vinden, is op 9 februari 2019 de ‘European Falsified Medicines Directive’ van kracht geworden.

CRAS Woodgroup schakelt met Ctac over op SAP S/4HANA

Het West-Vlaamse houtbedrijf Cras Woodgroup gaat een partnership aan met business & cloud integrator Ctac om zijn businessprocessen te integreren en realtime data om te zetten in acties. Het houtbedrijf schakelt over van een verouderd eigen ontwikkeld systeem met veel maatwerk naar SAP S/4HANA, een standaardoplossing met functionaliteit op het vlak van realtime rapportage, inzicht in actuele voorraad, realtime MRP en available-to-promise-checks.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.