Aantal Euro 6-vrachtwagenkilometers in België bijna verdubbeld sinds invoering kilometerheffing

Het aandeel vrachtwagens met emissienorm Euro 6 (de minst vervuilende), in de gereden kilometers op de Belgische betalende wegen heeft eind vorig jaar de grens van vijftig procent overschreden. Bij de invoering van de kilometerheffing voor trucks met een maximaal toegelaten massa (MMT) van meer dan 3,5 ton, in april 2016, was dat aandeel nog 29,3 procent.

Euro 6-vrachtwagens moeten op betalende wegen in België minder betalen per kilometer dan meer vervuilende, oudere trucks. De uitstootnorm is, naast de MMT en de weg waarop de vrachtwagen rijdt, een van de drie parameters die de prijs per kilometer bepaalt.
Exact 50,9% van de betalende kilometers op de Belgische wegen werd in december 2017 afgelegd door Euro 6-vrachtwagens. Samen met Euro 5-trucks bedraagt het percentage 87%. Het Euro 6-aandeel in de betalende kilometers is sinds april 2016 gestaag gegroeid.
 
“Een van de gevolgen die de wetgever nastreefde door de tarieven voor de kilometerheffing ook afhankelijk te maken van de uitstootnorm, was een daling van de meest vervuilende vrachtwagens op onze wegen”, aldus Johan Schoups, van Viapass, de overheidsorganisatie die namens de drie gewesten de kilometerheffing coördineert en controleert. “Hoewel het lagere tarief voor minder vervuilende trucks zeker niet de enige reden is om een oude vrachtwagen te vervangen door een nieuwe, denken we wel dat het een reden is om dat sneller te doen.”
Febetra, een van de Belgische federaties van goederenvervoerders over de weg, deelt die mening. “De kilometerheffing zorgt voor een snellere vergroening van de vloot. Als je voor hetzelfde traject minder kilometerheffing moet betalen dan een concurrent met een oudere en meer vervuilende vrachtwagen, kun je lagere prijzen aanrekenen aan klanten of zelf meer overhouden”, meent directeur Philippe Degraef.
Ook Peter Brock, voorzitter van de afdeling trucks van automobielfederatie Febiac en tevens hoofd van Mercedes-Benz Trucks voor België en Luxemburg, ziet die evolutie. “Door de kilometerheffing hebben vooral bedrijven die veel betalende kilometers rijden hun oudere vrachtwagens versneld vervangen door nieuwe Euro 6-trucks. Hoewel het tariefverschil met Euro 5 in Vlaanderen en Brussel maximaal 2 cent bedraagt, betaal je toch een lager tarief per gereden kilometer op betalende wegen, verbruikt een Euro 6-vrachtwagen minder brandstof en heb je minder onderhoudskosten.”

Recente nieuwsberichten

Optimize Group in handen van Israëlische ERP-speler

Optimize Group, een Belgische full service ICT-partner met ERP-, BI- en CRM-oplossingen, wordt overgenomen door Priority Software Ltd, een wereldwijde aanbieder van bedrijfsmanagement oplossingen uit Tel Aviv. Het bedrijf, dat door Gartner werd opgenomen als evolutionair in cloud ERP-oplossingen, is de grootste ERP-speler in Israël, en heeft daarmee sinds 2014 SAP verslaan.

TVH Equipment neemt Padix over

TVH Equipment heeft de handelsactiviteiten van het Diksmuidse bedrijf Padix overgenomen. Padix verhuurt hoogwerkers en heeft een vloot van 90 machines. Voor TVH Equipment wordt dit een nieuwe vestiging, naast de bestaande locaties in Waregem, Antwerpen, Londerzeel, Maaseik, Sint-Niklaas en Nijvel.

Nieuwe spoorterminal voor optimale verbinding Genk-Antwerpen

Transport- en logistiek dienstverlener H.Essers en spoorvrachtoperator Lineas delen al langer de visie van een multimodaal transportnetwerk met het spoor als ruggengraat. Met de lancering van de nieuwe spoorterminal H.Essers Railport Genk tillen ze hun samenwerking nu naar een hoger niveau.

Zweden stuurt onbemande truck de weg op

De Zweedse overheid heeft groen licht gegeven voor de eerste testritten met een autonoom rijdende elektrische vrachtwagen op de openbare weg. Het gaat concreet om de autonome elektrische T-pod truck van de Zweedse start-up Einride. De eerste rollout van de T-pod vond vorig jaar in november plaats op de site van DB Schenker in het Zweedse Jönköping.

IPP zegt naam ‘Pooling Partners’ vaarwel

Alle bedrijven die behoren tot de Faber Halbertsma Group (aanbieder van geïntegreerde, full-service poolingdiensten en productie van houten pallets & kisten) hebben een naamsverandering ondergaan waarbij de overkoepelende naam ‘Pooling Partners’ wegvalt.

Dematic automatiseert warehouse van zorgspecialist IVF Hartmann

Voor de automatisering van zijn nieuwe magazijn in Neuhausen am Rhein-fall doet het Zwitserse bedrijf IVF Hartmann een beroep op de aanbieder van intralogistieke oplossingen Dematic. Het nieuwe gebouw van de leverancier van medische verbruiksgoederen wordt uitgerust met een volautomatisch magazijn op 400m², in combinatie met een multishuttle-systeem.

Eutraco neemt tweede logistieke hub van 30.000m² in gebruik in Sint-Niklaas

JLL heeft op het Industriepark-West in Sint-Niklaas de logistieke gebouwen op de site van Alinso uit Zwijnaarde verhuurd aan Eutraco uit Roeselare. JLL bemiddelde de transactie tussen Alinso en Eutraco. De site bevindt zich langs de E17 in de zone Industriepark-West.

Sluyter Logistics schakelt over op lithium-ion batterijen met Toyota

Het Nederlandse Sluyter Logistics is recent begonnen met het vervangen van zijn pallettrucks met loodzuur batterijen door de variant met duurzame lithium-ion batterijen en smart technologie. Daarvoor werkt de logistiek dienstverlener samen met Toyota Material Handling, dat zijn eigen lithium-ion batterijen ontwikkelde.

Toekomst van logistiek vastgoed in Europa

Onder de titel ‘The Future of Logistcs Real Estate in Europe’ publiceerde Buck Consultants International, gespecialiseerd in vastgoed en logistiek, een analyse van de toekomst van logistiek vastgoed in Europa.

Reflex WMS krijgt module voor realtime-beheer van personeel en materieel

Adviesbureau, digitale dienstverlener en softwareontwikkelaar Hardis Group ontwikkelde Reflex Labour Management System (LMS). Deze nieuwe module van het warehouse management systeem Reflex WMS werd ontwikkeld om het planningsproces efficiënter te maken, orders correct te kunnen verwerken en op tijd te verzenden en de productiviteit te optimaliseren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.