Aantal Euro 6-vrachtwagenkilometers in België bijna verdubbeld sinds invoering kilometerheffing

Het aandeel vrachtwagens met emissienorm Euro 6 (de minst vervuilende), in de gereden kilometers op de Belgische betalende wegen heeft eind vorig jaar de grens van vijftig procent overschreden. Bij de invoering van de kilometerheffing voor trucks met een maximaal toegelaten massa (MMT) van meer dan 3,5 ton, in april 2016, was dat aandeel nog 29,3 procent.

Euro 6-vrachtwagens moeten op betalende wegen in België minder betalen per kilometer dan meer vervuilende, oudere trucks. De uitstootnorm is, naast de MMT en de weg waarop de vrachtwagen rijdt, een van de drie parameters die de prijs per kilometer bepaalt.
Exact 50,9% van de betalende kilometers op de Belgische wegen werd in december 2017 afgelegd door Euro 6-vrachtwagens. Samen met Euro 5-trucks bedraagt het percentage 87%. Het Euro 6-aandeel in de betalende kilometers is sinds april 2016 gestaag gegroeid.
 
“Een van de gevolgen die de wetgever nastreefde door de tarieven voor de kilometerheffing ook afhankelijk te maken van de uitstootnorm, was een daling van de meest vervuilende vrachtwagens op onze wegen”, aldus Johan Schoups, van Viapass, de overheidsorganisatie die namens de drie gewesten de kilometerheffing coördineert en controleert. “Hoewel het lagere tarief voor minder vervuilende trucks zeker niet de enige reden is om een oude vrachtwagen te vervangen door een nieuwe, denken we wel dat het een reden is om dat sneller te doen.”
Febetra, een van de Belgische federaties van goederenvervoerders over de weg, deelt die mening. “De kilometerheffing zorgt voor een snellere vergroening van de vloot. Als je voor hetzelfde traject minder kilometerheffing moet betalen dan een concurrent met een oudere en meer vervuilende vrachtwagen, kun je lagere prijzen aanrekenen aan klanten of zelf meer overhouden”, meent directeur Philippe Degraef.
Ook Peter Brock, voorzitter van de afdeling trucks van automobielfederatie Febiac en tevens hoofd van Mercedes-Benz Trucks voor België en Luxemburg, ziet die evolutie. “Door de kilometerheffing hebben vooral bedrijven die veel betalende kilometers rijden hun oudere vrachtwagens versneld vervangen door nieuwe Euro 6-trucks. Hoewel het tariefverschil met Euro 5 in Vlaanderen en Brussel maximaal 2 cent bedraagt, betaal je toch een lager tarief per gereden kilometer op betalende wegen, verbruikt een Euro 6-vrachtwagen minder brandstof en heb je minder onderhoudskosten.”

Recente nieuwsberichten

Lineas selecteert IGEL als thin-client oplossing voor de stations

De Europese private spoorvrachtoperator Lineas heeft IGEL geselecteerd als thin client-oplossing voor de logistiek- en planningsexperts op de stations. Voor Lineas speelt technologie een belangrijke rol om het uitdagende spoortransport in goede banen te leiden.

Agilox lanceert nieuw concept voor Intelligent Guided Vehicles (IGV)

Agilox, de Oostenrijkse ontwikkelaar en producent van intelligente logistieke robots (AGV’s, AGC’s, AMR’s) die ‘swarm intelligence’ gebruiken, introduceert na de ‘ONE’ nu de ‘OCF, voluit ‘omnidirectional counterbalanced forklift’ ofwel omnidirectionele vorkheftruck met contragewicht.

Hoe krijgen we service, cost en cash opnieuw in evenwicht?

Een tweetal jaar geleden schreef supply chain specialist Bram De Smet een boek over de supply chain driehoek van cost, cast & service, getiteld ‘Supply Chain Strategy and Financial Metrics’. Vandaag is het belangrijker dan ooit om die driehoek in de gaten houden, want de coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat die in heel wat bedrijven helemaal uit evenwicht is geraakt.

3PL’er Nabuurs moderniseert zijn logistieke tools met Hardis Group

Nabuurs, logistiek dienstverlener gespecialiseerd in FMCG-distributie, gaat Reflex WMS van Hardis Group inzetten om een deel van zijn magazijnen aan te sturen en nieuwe commerciële mogelijkheden voor logistieke dienstverlening aan e-commerce-klanten te creëren.

Lineas en Essenscia willen spoorvervoer in de chemiesector opdrijven

De Belgische chemiefederatie Essenscia en spoorvrachtoperator Lineas presenteerden eerder deze week hun bevindingen van hun ‘LessThanWagonLoad’-onderzoeksproject om de modal shift naar het spoor in de chemiesector te vergemakkelijken. De studie, gerealiseerd door een consortium van industriepartners onder leiding van Lineas en gefinancierd door de Europese Unie, ontwikkelde een prototype van een nieuw geautomatiseerd palletladingsysteem voor treinen en een concept voor een multimodale logistieke hub met innovatieve spooroplossingen voor de chemie-industrie in de Haven van Antwerpen.

Versluys Groep richt zijn pijlen op logistiek vastgoed en tekent overeenkomst met luchthaven Oostende

Naast zijn bestaande residentiële vastgoedtak wil projectontwikkelaar Versluys Groep op termijn ook naam maken als logistiek vastgoedspeler. Daartoe heeft de projectontwikkelaar een exclusieve samenwerkingsovereenkomst getekend met de luchthaven Oostende voor de ontwikkeling van bepaalde delen van de luchthaven.

Transporeon biedt vrachtaudit en -betaling aan na overname ControlPay

Transporeon breidt zijn digitale dienstenaanbod verder uit nu het ControlPay heeft overgenomen, een Europese aanbieder van vrachtaudit- en betalingsdiensten. Dankzij de overname zal Transporeon end-to-end-oplossingen kunnen aanbieden, waarbij de laatste stappen in de supply chain rond factuurautomatisering en analyse van betalingsgerelateerde gegevens worden vastgelegd.

Chep Benelux reorganiseert en stelt nieuwe country leaders aan

Volgens Chep’s managing director Vanessa Stark (foto), is een terugkeer naar ‘business as usual’ na de coronacrisis geen optie. De onderneming wil dan ook flexibeler kunnen reageren op de snel veranderende markt en haar klanten in de toekomst nog beter ondersteunen en zorgen dat levensmiddelen iedereen bereiken.

Still voegt EXH-S 20/25 en EXD-S 20 aan productportfolio toe

Still levert de EXH-serie laagheffende pallettrucks en EXD-serie dubbelheffende pallettrucks nu ook met een vast staplatform. Het vaste platform op de nieuwe EXH-S en EXD-S-modellen moet zorgen voor een comfortabele en gemakkelijke werkplek met een zeer goede allround bescherming.

Social distancing badge moet verspreiding van COVID-19 op werkvloer voorkomen

Om de social distancing op de werkvloer te garanderen, lanceren Tilt-Import en Claitec de T10R-SD badge, waarbij de ‘SD’ staat voor Social Distance Sensor. Wanneer iemand zich op minder dan pakweg 1,5 meter begeeft van een persoon met een T10R-SD badge, gaat de badge trillen en een geluids- en lichtsignaal uitsturen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.