Zo groeide AxFlow DC van 10.000 naar 50.000 orders per jaar
(Advertorial) AxFlow DC (Europees Distributie Centrum) heeft een waanzinnige groei doorgemaakt. Onder leiding van Pieter Molenaar, Managing Director van AxFlow in Lelystad, is het aantal orders in de afgelopen jaren verdrievoudigd. AxFlow, distributeur van pompen, reserveonderdelen en andere componenten voor de procesindustrie, heeft wereldwijd verkoopkantoren. Door de voorraad te centraliseren in Lelystad, heeft AxFlow aanzienlijke efficiëntiewinsten behaald in de logistieke processen.
Recente artikelen
Chinese e-commercereus gunt een blik in zijn logistieke keuken
JD Logistics staat bekend als een van de belangrijkste logistiek dienstverleners in China. De performantie van het bedrijf is zonder meer indrukwekkend te noemen. Het loont dan ook de moeite om te kijken wat zich afspeelt binnen de muren van deze sterk technologisch georiënteerde organisatie. Adam Wu, verantwoordelijk voor de wereldwijde productontwikkelingen bij JDL Supply Chain Solutions, geeft een overzicht van de uitdagingen in de Chinese en de wereldwijde markt en vertelt hoe de onderneming daar op haar eigen, slimme manier op inhaakt.
Wisselwerking tussen fysieke en digitale omgeving
Over digitale tweelingen is er al heel wat inkt gevloeid. Toch bestaat er nog steeds veel onduidelijkheid over wat we daar exact onder moeten verstaan. Prof. Ann Vereecke, partner en professor Operations en Supply Chain Management aan de Vlerick Business School, bracht daar tijdens Supply Chain Innovations 2023 verheldering in. Daarbij ging ze onder meer in op de karakteristieken en applicaties van digitale tweelingen in de supply chain.
Containers en bestelwagens met zonnecellen
Tegen 2050 wil Europa klimaatneutraal zijn en dus moeten we massaal gaan elektrificeren, ook in de logistiek. Maar moet de stroom daarvoor volledig van batterijen komen? Kunnen we er ook zonne-energie voor inzetten, via PV-panelen? Volgens Enfoil kan het, maar dan eerder via een PV-folie. Enfoil is een spin-off van Imec, UHasselt en TNO. Het bedrijf produceert een flexibele, robuuste PV-folie op maat. Daarmee kun je zonne-energie in transport inzetten op manieren die tot voor kort onmogelijk waren.
3PL-aanbieders zijn hefboom voor automatisering
E-commerce en de bijhorende vraag naar logistieke diensten lijken non-stop in een stroomversnelling te zitten. De dringende vraag om toenemende volumes almaar sneller en efficiënter verwerkt te krijgen, zorgt permanent voor nieuwe uitdagingen. Het gebruik van AI, robots, drones en andere digitale transformatietechnologieën brengt de sector voor logistiek en supply chain telkens weer naar een hoger niveau. Alleen vraagt het gebruik van die technologie iedere keer een sprong van zowel e-commercebedrijven als 3PL-aanbieders.
Ingrediënten voor succesvolle crossborder e-commercelogistiek
E-commerce gaat steeds vaker over de grenzen heen. Hoewel de groei momenteel getemperd wordt door de economische malaise, zijn de vooruitzichten op lange termijn rooskleurig. Maar ‘crossborder e-commerce’ brengt ook heel wat uitdagingen met zich mee, met hogere kosten en de naleving van een rist regels voorop. Hoe organisaties wereldwijd daarmee omgaan, werd onlangs uitgebreid onderzocht.
Het belangrijkste proces
In een conventioneel magazijn bestaat de belangrijkste activiteit in het verzamelen en verzendklaar maken van orders. Het magazijn wordt immers afgerekend op zowel service als kosten. Service levels worden veelal gemeten op basis van klachten van klanten. En die klachten hebben vaak betrekking op het niet ontvangen van het juiste product of van de juiste hoeveelheden. En wat de kostenzijde betreft: in het gemiddelde magazijn maakt de loonmassa zestig tot zeventig procent van de totale kosten uit. Van die zestig tot zeventig procent komt nog eens gemiddeld zestig procent op rekening van het orderverzamelen en verzendklaar maken. Als we de kosten willen drukken en efficiënter willen werken, kijken we best eerst naar de grootste kostenposten. Vandaar de drang om dit proces zo optimaal mogelijk, maar ook zo kwalitatief mogelijk uit te voeren.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Vanas Engineering neemt Pacoma Systems over
Vanas Engineering en TouchPoint Inc (die Vanas in 2017 overnam) hebben de Nederlandse integrator van interne transportsystemen Pacoma Systems overgenomen. Met de overname wil Vanas zijn aanbod aan logistieke oplossingen uitbreiden en zijn business units verder ontwikkelen om een meer complete oplossing te bieden.
Element Logic brengt robot piece-picking oplossing op de markt
Element Logic, de originele AutoStore partner en aanbieder van technologie en intralogistieke oplossingen, lanceert een robot piece-picking oplossing die geschikt is voor orderpicking-gerelateerde magazijntaken. De oplossing combineert de Element Logic software met de technologie van RightHand Robotics, leverancier van robot piece-picking oplossingen, en is integreerbaar met elk WMS of ERP-systeem.
Dillewijn Zwapak automatiseert nieuw dc met Dematic
Dematic, leverancier van automatiseringstechnologie, software en diensten voor supply chain optimalisering, heeft het nieuwe distributiecentrum van Dillewijn Zwapak in Amstelveen ingericht en geautomatiseerd. Deze groothandel in verpakkingsoplossingen, decoraties en emballage voor bloemen en planten, heeft onlangs vier magazijnlocaties geconsolideerd in één nieuw distributiecentrum voor 14.000 palletplaatsen.
Verloopt stadslogistiek in Gent straks over de waterweg?
DHL Express en Blue Line Logistics hebben, in coördinatie met het stadsbestuur van Gent en De Vlaamse Waterweg, een eerste test uitgevoerd om de Gentse binnenstad over het water te beleveren. Op de Pallet Shuttle Barge ZULU 03 werden ter hoogte van de Widauwkaai containers geladen op zogenaamde cubicycles, de cargo-bikes waarmee DHL Express al geruime tijd pakjes in Gent verdeelt.
TomTom Telematics heet nu officieel Webfleet Solutions
Zoals eerder aangekondigd, opereert TomTom Telematics vanaf vandaag – 1 oktober 2019 – onder de nieuwe naam Webfleet Solutions. Het bedrijf zal dezelfde producten en diensten blijven aanbieden waar TomTom Telematics om bekend stond. Hoewel Webfleet Solutions sinds de overname door Bridgestone Europe in april 2019 niet langer deel uitmaakt van de TomTom-groep, blijft het bedrijf een belangrijke partner van TomTom en blijven de file- en kaartoplossingen onderdeel van het dienstenpakket.
Siemens, Quinaptis en Thomas More Hogeschool Geel koppelen software voor magazijnbeheer met software voor automatisering
Siemens en Quinaptis hebben samen met de Thomas More Hogeschool in Geel een oplossing ontwikkeld om software voor magazijnbeheer en software voor automatisering te koppelen teneinde de processen in een automatisch magazijn te optimaliseren.
Ecovolta mikt op kostenreductie met lithium-ionen-tractie-accu
De Zwitserse fabrikant van accusystemen Ecovolta introduceert een kostenverlagende tractie-accu voor vloertransportvoertuigen als vorkheftrucks en hefwagens. De evoTractionBattery vervangt loodaccu’s door gestandaardiseerde lithium-ionen-elementen.
Grond voor logistiek vastgoed blijft schaars in Vlaanderen
Vlaanderen blijft het zwaartepunt in de sector van het semi-industrieel en logistiek vastgoed, goed voor meer dan driekwart van de transacties in België in de laatste vijf jaar. Dat blijkt uit cijfers van JLL. In de voorbije vijf jaar (2014-2018) registreerde JLL in totaal 7,1 miljoen vierkante meter industriële transacties in Vlaanderen, gemiddeld 1,4 miljoen vierkante meter per jaar.
Brico en BricoPlanit wapenen zich met Capgemini voor omnichannel toekomst
Maxeda DIY Group heeft Capgemini ingeschakeld voor de migratie van zijn bestaande platform (SAP Enterprise Central Component) naar SAP S/4HANA. Met het nieuwe ERP-platform moet Maxeda klaar zijn voor de toekomst, waar klanten zowel online als offline winkelen.
Europal Packaging bouwt verticaal geïntegreerde fabriek in Doornik
Verpakkingsbedrijf Europal bouwt een tweede fabriek op de industriezone van Blandain in Doornik. De nieuwe state-of-the art fabriek, annex geautomatiseerd hoogbouwmagazijn moet tegen de zomer van 2020 operationeel zijn. De huidige fabriek in Moeskroen wordt behouden en zal dienstdoen als Design & Experience Center enerzijds en als productie-eenheid voor specialiteiten anderzijds.