Kwaliteitsborging met AI in de autoproductie van BMW Group
Binnen AIQX-initiatief vertrouwt BMW Group op netwerkcamera's van Axis Communications voor innovatieve kwaliteitsinspectie in autoproductie
Als toonaangevend bedrijf in de auto-industrie is de BMW Group al vele jaren pionier op het gebied van innovatieve digitale ontwikkelingen. Een bijzondere focus ligt daarbij op kunstmatige intelligentie (AI) voor geautomatiseerde kwaliteitsborging tijdens productieprocessen. Netwerkcamera's van Axis Communications worden gebruikt in combinatie met in-house technologieën van de BMW Group - waaronder AIQX (Artificial Intelligence Quality Next).
Recente artikelen
Containers en bestelwagens met zonnecellen
Tegen 2050 wil Europa klimaatneutraal zijn en dus moeten we massaal gaan elektrificeren, ook in de logistiek. Maar moet de stroom daarvoor volledig van batterijen komen? Kunnen we er ook zonne-energie voor inzetten, via PV-panelen? Volgens Enfoil kan het, maar dan eerder via een PV-folie. Enfoil is een spin-off van Imec, UHasselt en TNO. Het bedrijf produceert een flexibele, robuuste PV-folie op maat. Daarmee kun je zonne-energie in transport inzetten op manieren die tot voor kort onmogelijk waren.
3PL-aanbieders zijn hefboom voor automatisering
E-commerce en de bijhorende vraag naar logistieke diensten lijken non-stop in een stroomversnelling te zitten. De dringende vraag om toenemende volumes almaar sneller en efficiënter verwerkt te krijgen, zorgt permanent voor nieuwe uitdagingen. Het gebruik van AI, robots, drones en andere digitale transformatietechnologieën brengt de sector voor logistiek en supply chain telkens weer naar een hoger niveau. Alleen vraagt het gebruik van die technologie iedere keer een sprong van zowel e-commercebedrijven als 3PL-aanbieders.
Ingrediënten voor succesvolle crossborder e-commercelogistiek
E-commerce gaat steeds vaker over de grenzen heen. Hoewel de groei momenteel getemperd wordt door de economische malaise, zijn de vooruitzichten op lange termijn rooskleurig. Maar ‘crossborder e-commerce’ brengt ook heel wat uitdagingen met zich mee, met hogere kosten en de naleving van een rist regels voorop. Hoe organisaties wereldwijd daarmee omgaan, werd onlangs uitgebreid onderzocht.
Het belangrijkste proces
In een conventioneel magazijn bestaat de belangrijkste activiteit in het verzamelen en verzendklaar maken van orders. Het magazijn wordt immers afgerekend op zowel service als kosten. Service levels worden veelal gemeten op basis van klachten van klanten. En die klachten hebben vaak betrekking op het niet ontvangen van het juiste product of van de juiste hoeveelheden. En wat de kostenzijde betreft: in het gemiddelde magazijn maakt de loonmassa zestig tot zeventig procent van de totale kosten uit. Van die zestig tot zeventig procent komt nog eens gemiddeld zestig procent op rekening van het orderverzamelen en verzendklaar maken. Als we de kosten willen drukken en efficiënter willen werken, kijken we best eerst naar de grootste kostenposten. Vandaar de drang om dit proces zo optimaal mogelijk, maar ook zo kwalitatief mogelijk uit te voeren.
Digitale bedrijfscultuur met focus op procesverbetering
De markt verandert snel en vraagt een versnelling hoger te schakelen, maar de locatie waarop je werkt laat niet toe verder uit te breiden. Dat was het vraagstuk dat Umicore in Hoboken op zijn bord kreeg. De business unit Precious Metals Refining gaat de uitdaging aan door in te zetten op ‘operational excellence’, ofwel operationele uitmuntendheid. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor digitalisering en automatisering.
Supply chains benchmarken met DEA
Jezelf met anderen vergelijken kan erg verrijkend zijn. Belangrijk daarbij is wel dat je het op de juiste manier doet. Zo zijn de traditionele methodes vaak op enquêtes gebaseerd en daardoor niet altijd even objectief. Een methode die meer betrouwbare resultaten oplevert, is Data Envelopment Analysis. Prof. dr. ir. Sander de Leeuw, chair in operations research and logistics aan de Wageningen University, legt uit hoe die methode werkt en wat de pro’s en contra’s zijn.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
De supply chain opschalen
Black Friday is niet alleen maar een belangrijk internationaal shopevent. Deze dag luidt het shopseizoen in de aanloop naar kerst in, wat tevens de drukste periode van het jaar voor retailers is. nShift-gegevens tonen aan dat Black Friday in 2021 goed was voor 105% meer verzonden pakketjes dan een gemiddelde vrijdag.
Rutges Cargo Europe investeert in uitbreiding Schiphol Logistics Park
Het wordt een warehouse van 5000 m2 waar vooral Value Added Logistics activiteiten zullen worden uitgevoerd. Het is een bounded warehouse met een bulk locatie, 2800 palletplaatsen in stellingen en een grote xdock ruimte. In september zal de ruimte worden opgeleverd.
TGW bouwt voor Picnic in Oberhausen het grootste e-fulfilmentcentrum van Duitsland
Om zijn groei op de Duitse markt veilig te stellen wil Picnic tegen de zomer van 2024 een geavanceerd fulfilmentcentrum bouwen in Oberhausen (Noordrijn-Westfalen). TGW zal er zijn flexibel Flashpick®-systeem installeren. Een shuttlemagazijn met 40 gangen vormt het hart van het systeem: kruidenierswaren, groente & fruit en diepvriesproducten worden bewaard in verschillende temperatuurzones, van 20 tot 4 en -25 graden Celsius.
Savoye biedt ODATiO WMS/TMS oplossing aan via het Microsoft Azure cloud-platform
Savoye zal Azure niet alleen gebruiken voor het hosten van ODATiO, de 100% cloud-based softwareoplossing voor de supply chain, maar wil klanten ook belangrijke voordelen bieden als zij activiteiten in meerdere landen ontplooien. Denk aan de beveiliging, een snelle uitrol van nieuwe diensten, flexibiliteit en een gegarandeerd serviceniveau, ongeacht de locatie.
Vanas breidt portfolio uit met twee nieuwe Modula-producten
Vanas Engineering heeft twee nieuwe verticale liften van Modula: de Modula Clean Room en de Modula Climate Control. De Modula Climate Control werd ontworpen voor opslag van materialen die gevoelig zijn voor temperatuur- en vochtigheidsveranderingen.
Bol.com lanceert transportbedrijf Ampère
Ampère is recent begonnen met de collectie van pakketjes bij verkooppartners van bol.com. Na ophaling draagt Ampère de pakketjes over aan bezorgdienst Budbee, die de pakketjes dezelfde dag naar de klant brengt. Verkooppartners profiteren hiermee van alle voordelen van ‘Verzenden via bol.com+’, waaronder een snelle levertijd en hoge leveringsbetrouwbaarheid.
Cenntro investeert in e-bakfietsontwikkelaar Antric
Antric GmbH is een spin-off van de universiteit van Bochum. De startup onder leiding van Moritz Heibrock en Eric Diederich heeft de ‘Antric One’ ontwikkeld, een e-bakfiets met vier wielen. Hij is al succesvol getest in Europa. De Antric One is speciaal afgestemd op bezorgdiensten en het transport van stukgoed.
Nieuwe uiterst stille transpalletten van Linde Material Handling
De nieuwe Linde T14-T20 elektrische transpalletten zijn uiterst compacte toestellen die ook in de smalste ruimtes kunnen worden ingezet. Deze categorie omvat enkele van de stilste transpalletten op de markt die uiterst geschikt zijn voor inzet in stedelijke omgevingen, zelfs ’s avonds of in het midden van de nacht.
OMP kondigt strategische alliantie met EY aan
Het was OMP die de alliantie met Ernst & Young LLP (EY US) aankondigde. Die moet organisaties helpen om hun supply chain transformaties te versnellen, planners bij te scholen en nieuwe operationele modellen uit te bouwen. De alliantie is ook actief in België, waar OMP zijn hoofdkantoor heeft.
Nieuw kantoor met Training & Experience Center voor SSI Schäfer Nederland
Onlangs heeft SSI Schäfer in Oosterhout officieel haar deuren voor het publiek geopend van het nieuwe Nederlandse hoofdkantoor met inhouse customer Training & Experience Center. Het nieuwe kantoor biedt plaats aan verschillende afdelingen voor de Belgische en Nederlandse medewerkers van SSI Schäfer.