Commerce Trends 2024 - 2025
Welcome to Supply Chain Commerce - A Manhattan Magazine 2024 / 2025
Recente artikelen
Hoe je business continuïteit verhogen in onzekere tijden?
Hoe effectief zijn de noodplannen die we liggen hebben? Dat zal de coronacrisis ongetwijfeld duidelijk hebben gemaakt. De kans is groot dat veel van die plannen te weinig steun boden om met een pandemie om te gaan. Om in de toekomst beter gewapend voor de dag te komen, raadt Ilse Gilio, coach & senior expert kwaliteit bij adviesbureau Allanta, aan om een stevig kwaliteitssysteem op te zetten waar we op kunnen terugvallen als nieuw onheil op ons afkomt.
Hoe een geïntegreerde supply chain implementeren?
De supply chain manager fungeert als de orkestmeester van de inkomende, uitgaande en interne goederenstromen van een onderneming. Daar zijn we ons allemaal van bewust. Toch schatten andere bedrijfsdepartementen de functie van de supply chain manager (SCM) vaak nog verkeerd in.
Grote volumes vormen de succesformule van Amazon
Met Amazon.nl focust e-commercereus Amazon zich sinds kort nadrukkelijk op de Nederlandstalige markt. Het bedrijf bedient de Lage Landen – vooralsnog – wel vanuit distributiecentra vlakbij de Duits-Nederlandse grens en levert zijn pakjes via externe bezorgdiensten.
Blockchain als ruggengraat in logistieke processen
De globalisering vergroot haar greep op de wereld elke dag nog wat meer. In de context van supply chain management betekent dat langere, complexere en minder transparante ketens. Dat heeft duidelijke gevolgen voor de logistiek en het transport van internationale ondernemingen.
Koerswijziging in uitdagende magazijnomgeving
Anderhalf jaar geleden trad Noblelift toe tot de aandeelhoudersstructuur van Savoye. Sindsdien heeft de integrator van logistieke systemen en ontwikkelaar van supply chain software de strategische keuze gemaakt om haar intralogistieke propositie dichter bij de klanten te brengen door de oprichting van Savoye North-America, Savoye Chine en Savoye Europe.
Crossborder e-commerce boomt, digitalisering dringt door
Momenteel schudt het coronavirus heel wat supply chains door elkaar. Toch verwachten we dat de trends van dit jaar zich - achter de schermen of na de grootste crisis – zich door zullen zetten. Immers, veel initiatieven dragen ertoe bij dat ketens efficiënter en veerkrachtiger worden, wat in deze tijden belangrijker is dan ooit.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
BAT Duitsland selecteert Arvato voor e-commerce van e-sigaretten
BAT Duitsland, de Duitse dochteronderneming van het Britse BAT (British American Tobacco), vertrouwt op Arvato als logistieke en fulfilmentpartner voor de e-commerceactiviteiten van e-sigaretten. Sinds eind juni 2023 worden de online bestellingen van BAT Duitsland centraal verwerkt vanuit de vestiging in Marienfeld, district Guetersloh (foto). Op die locatie beschikt Arvato, dienstverlener op het gebied van supply chain en e-commerce, over een distributiecentrum van ongeveer 32.000m², dat meerdere klanten in de technologiesector bedient. Voor BAT Duitsland staat Arvato er in voor de goederenontvangst, opslag, orderverzamelen, verpakking en verzending, evenals retourenbeheer.
Ontruck introduceert software voor transportoptimalisering op de Europese markt
Ontruck, leverancier van innovatieve oplossingen voor het wegtransport, lanceert een nieuwe productlijn op de Europese logistieke markt: Ontruck AI Tech. Daarmee integreert het technologiebedrijf artificiële intelligentie in de managementsystemen van transportbedrijven om de belangrijkste uitdagingen op het gebied van wegtransport aan te pakken.
Panasonic lanceert nieuwe temperatuurgevoelige transportoplossingen
Panasonic introduceert een nieuwe reeks grote VIXELL temperatuurgevoelige koelboxen en pallets met vacuüm geïsoleerde behuizingstechnologie.
TGW Logistics stelt Henry Puhl als nieuwe CEO aan
Dr. Henry Puhl (52) maakt de overstap van KION Group naar TGW Logistics en wordt in februari 2024 de nieuwe CEO van de Oostenrijkse aanbieder van intralogistiekoplossingen. Daarmee volgt hij Harald Schröpf op, die de afgelopen zes jaar CEO was van TGW Logistics en in 2024 met pensioen gaat.
Lyreco kiest Exotec om Benelux distributiecentrum te automatiseren
Lyreco, distributeur van producten en diensten voor de werkomgeving, heeft aanbieder van magazijnrobots Exotec gekozen om zijn distributiecentrum in Vottem (Herstal) uit te rusten met het Skypod Systeem. Op die manier wil Lyreco een vlekkeloze verwerking van de bestellingen garanderen en tegelijk de werkomstandigheden voor zijn medewerkers verbeteren.
STEF Groep wil Bakker Logistiek overnemen
De STEF Groep, een speler in de food supply chain, heeft een intentieverklaring getekend voor de overname van het Nederlandse Bakker Logistiek. De overname is onderhevig aan goedkeuring door de ACM, Autoriteit Consument en Markt, en alle wettelijke consultatieprocedures. De transactie zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2024 worden afgerond.
UPS rondt overname MNX Global Logistics af
UPS heeft aangekondigd dat het de overname van MNX Global Logistics (MNX), een wereldwijde tijdsgebonden logistieke aanbieder, heeft afgerond. De overname is afgesloten op 2 november 2023 nadat alle vereiste wettelijke goedkeuringen zijn verkregen.
Duitse foodretailer Bartels-Langness kiest Swisslog voor implementatie geautomatiseerd magazijn
Leverancier van logistieke automatiseringsoplossingen Swisslog is gekozen als hoofdpartner voor de integratie van een nieuw geautomatiseerd hoogbouwmagazijn voor Bartels-Langness (Bela), een van de grootste foodretailers in Duitsland. Het project, goed voor 13,9 miljoen euro, omvat alle bouwkundige en intralogistieke werkzaamheden op de bestaande locatie in Neumünster.
Boris Lohmüller nieuwe country general manager bij Chep Benelux
Chep Benelux, aanbieder van supply chain oplossingen en palletpooling, heeft Boris Lohmüller aangesteld als nieuwe country general manager Benelux. Op 1 november 2023 heeft hij officieel de overstap gemaakt van Chep Germany naar Chep Benelux.
Bpost neemt nieuwe pakjessorteermachine in gebruik in Antwerpen X
Het centrum van Bpost, Antwerpen X, beslaat een oppervlakte van 55.000m², waarvan ongeveer 36.000m² wordt ingenomen door het sorteercentrum. In dat hybride sorteercentrum worden zowel brieven als pakjes verwerkt. Om een idee te geven van de capaciteit: dagelijks worden in Antwerpen X tussen 1 en 1,1 miljoen brieven gesorteerd.