Zo groeide AxFlow DC van 10.000 naar 50.000 orders per jaar
(Advertorial) AxFlow DC (Europees Distributie Centrum) heeft een waanzinnige groei doorgemaakt. Onder leiding van Pieter Molenaar, Managing Director van AxFlow in Lelystad, is het aantal orders in de afgelopen jaren verdrievoudigd. AxFlow, distributeur van pompen, reserveonderdelen en andere componenten voor de procesindustrie, heeft wereldwijd verkoopkantoren. Door de voorraad te centraliseren in Lelystad, heeft AxFlow aanzienlijke efficiëntiewinsten behaald in de logistieke processen.
Recente artikelen
Hoe stroomlijn je de goederenketen bij exponentiële groei?
De functionele en stijlvolle oordopjes van Loop Earplugs veroveren de wereld. Amper zeven jaar na de oprichting heeft het bedrijf al acht miljoen stuks verkocht in meer dan 150 landen. De supply chain-afdeling staat voor de complexe uitdaging om die cadans te volgen en de groei van de scale-up te faciliteren. Loop Earplugs omschrijft de rol van de bevoorradingsplanner als een superheld van het team. “Hij zorgt ervoor dat we niet vast komen te zitten of vertragen terwijl we almaar meer orders met toenemende complexiteit verwerken”, luidt het.
Robots-as-a-Service komt eraan
Binnen een context van complexe supply chains, krappe marges en schaarste op de arbeidsmarkt evolueert supply chain-robotisering vaak van een ‘gamechanger’ naar een noodzaak. Het geldt als een absolute voorwaarde om de efficiëntie te verhogen, knelpunten aan te pakken en het serviceniveau te maximaliseren. Toch gaapt er tussen automatiseren en slim automatiseren vaak nog een grote kloof. Tijdens een geanimeerd rondetafelgesprek georganiseerd door Value Chain poneerden specialisten ter zake Werner De Swaef (Knapp), Jasper van Gool (Still) en Simon Popelier (Logflow) een stand van zaken én hun do’s en don’ts.
Impact van abonnementen op de supply chain
Wie de term ‘abonnement’ hoort, denkt wellicht spontaan aan kranten of tijdschriften, maar abonnementen maken veel meer deel uit van ons dagelijkse leven dan we misschien vermoeden. Dat geldt zelfs voor de bedrijfswereld. Vrijwel in alle afdelingen van een onderneming – niet alleen sales en marketing, maar ook bijvoorbeeld supply chain – laat de impact van een abonnementenmodel zich voelen. Expert ter zake Peter Snoeckx vulde met ‘De Retentie-Economie’ een heel boek over werken met abonnementen. In dit artikel geeft hij alvast een kijk op de mogelijkheden.
Snelle groei vraagt om extra inzichten
Tegen een achtergrond van snelle bedrijfsgroei en een volatiele wereldvraag is een allesomvattende planning onontbeerlijk. Het Nederlandse Koppert, een wereldspeler in biologische landbouwoplossingen, zette samen met Anaplan-partner Bluecrux een planningsproces op dat realtime visibiliteit aan vraag- en aanbodzijde genereert. De hoofdgebruikers bij Koppert configureren zelf planningsmodellen, waardoor de externe afhankelijkheid sterk afneemt.
Van verouderd en te klein naar nieuw en future-proof
Al sinds 1953 distribueert het West-Vlaamse Orizon West bakkerijgrondstoffen en benodigdheden. Toen het oude magazijn in Roeselare te krap werd, besloot het bedrijf vanaf nul een nieuw magazijn te bouwen. Dat intensieve traject resulteerde in een ‘state-of-the-art’ warehouse dat Orizon West niet alleen in staat stelt zijn eigen activiteiten uit te breiden, maar ook als logistiek dienstverlener voor derden op te treden.
E-pick-to-light-karren vereenvoudigen pickproces
Flamingo Pet Products is een internationale groothandel voor huisdierenaccessoires en -snacks. Van kerstmutsen voor jouw viervoeter tot originele aquariumdecoratie: het assortiment van 8.500 producten vindt zijn weg naar onder meer dierenwinkels en tuincentra in meer dan zestig landen. Om haar groei te bestendigen verhuisde de onderneming vorig jaar naar een nagelnieuw magazijn en kantoor in Olen. Het pand biedt vandaag ruimte aan 62.000 palletplaatsen. Blikvanger is het e-pick-to-light-systeem, waarmee de magazijnmedewerkers twaalf orders per pickronde verwerken.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
TGW bouwt nieuw omnichannel-distributiecentrum voor Decathlon
(advertorial) In het Noord-Franse Rouvignies realiseren Decathlon en TGW samen, met de bouw van een state-of-the-art distributiecentrum, hun grootste individuele intralogistiek project. Voor de Franse sportwinkelketen is het de grootste intralogistieke investering tot nu toe en voor TGW is dit de grootste order in de geschiedenis van het bedrijf.
Sander Breugelmans wordt nieuwe country manager Benelux bij Prologis
Sander Breugelmans ging in 2006 bij Prologis aan de slag als transactions officer bij het afsluiten van grote vastgoedtransacties in diverse Europese landen. De afgelopen zeven jaar was hij als VP market officer verantwoordelijk voor vastgoedontwikkelingen en aankoopactiviteiten in de Benelux.
Slechts lichte daling in transportprijzen ondanks capaciteitstoename
Hoewel de wegtransportcapaciteit in Europa in het derde kwartaal van 2018 opnieuw met dubbele cijfers groeide, daalden de transportprijzen met slechts 2,8%. Ondanks dat er deze zomer aanzienlijk meer capaciteit op de markt was, werd transport in het derde kwartaal van 2018 zelfs 3% duurder dan in dezelfde periode vorig jaar.
Toyota Material Handling start waterstofproject ‘Milkrun’
Samen met vijf andere partijen heeft Toyota Material Handling een samenwerkingsakkoord getekend waarbij de haalbaarheid zal worden onderzocht van de zogenaamde ‘Milkrun’, een bezorgservice van waterstof voor intern en extern transport in de regio Ede (NL).
E.Leclerc installeert Storepick van Vanderlande
De Franse retailreus E.Leclerc zal zijn nieuwe distributiecentrum Scadif, ten zuidoosten van Parijs, uitrusten met Storepick, een automatische orderpicking oplossing voor dozen van Vanderlande. Het project zal naar verwachting begin 2022 klaar zijn.
Gefco werkt met Actility en Wakeo aan nieuwe track & trace oplossing voor motoren
Zodra motoren de fabriek verlaten, worden ze opgeslagen en op ‘cradles’ naar de dealervestigingen vervoerd. Een tekort aan cradles brengt extra kosten en problemen met zich mee voor het productiebeheer. De kisten zijn moeilijk te tracken, gaan soms verloren of worden gestolen.
Edeka Nord kiest voor uitbreiding opnieuw voor Witron
Edeka Nord breidt zijn distributiecentrum in het Duitse Zarrentin uit met twee extra Case Order Machines (COM). Witron, de aanbieder van totaaloplossingen uit Parkstein (D) die het distributiecentrum oorspronkelijk ontwierp en bouwde, heeft ook nu de opdracht voor de uitbreiding gekregen.
Transportbedrijven zijn wél klaar voor duurzaam vervoer
Op 11 september 2018 sprak The European Automobile Manufacturers Association (ACEA) zich uit tegen de toekomstige Europese CO2-normen voor vrachtwagens. De ACEA stelt onder meer dat hun klanten nog niet klaar zouden zijn voor de volgende stappen in het verduurzamen van het wegtransport.
Kardex Remstar LR35 groot succes in België
(advertorial) De introductie van de Kardex Remstar LR35 in België is zeer succesvol te noemen. Verschillende klanten uit diverse sectoren spreken enthousiast over de positieve effecten van de LR35 op de magazijnvloer. Chocolate World (Hans Bruyndonx) Het is nog beter dan ik had voorzien.
FedEx boost intercontinentale handel met extra route VS-Dubai
Expresvervoerbedrijf FedEx Express heeft de frequentie van zijn Boeing 777F-vlucht tussen Memphis en Dubai opgevoerd om de intercontinentale handel tussen het Midden-Oosten en de VS makkelijker te maken. Bovendien gaan de vluchten op de route Memphis-Dubai ook over Europa, waardoor bedrijven meer toegang krijgen tot die belangrijke markt.