Zo groeide AxFlow DC van 10.000 naar 50.000 orders per jaar
(Advertorial) AxFlow DC (Europees Distributie Centrum) heeft een waanzinnige groei doorgemaakt. Onder leiding van Pieter Molenaar, Managing Director van AxFlow in Lelystad, is het aantal orders in de afgelopen jaren verdrievoudigd. AxFlow, distributeur van pompen, reserveonderdelen en andere componenten voor de procesindustrie, heeft wereldwijd verkoopkantoren. Door de voorraad te centraliseren in Lelystad, heeft AxFlow aanzienlijke efficiëntiewinsten behaald in de logistieke processen.
Recente artikelen
Hoe stroomlijn je de goederenketen bij exponentiële groei?
De functionele en stijlvolle oordopjes van Loop Earplugs veroveren de wereld. Amper zeven jaar na de oprichting heeft het bedrijf al acht miljoen stuks verkocht in meer dan 150 landen. De supply chain-afdeling staat voor de complexe uitdaging om die cadans te volgen en de groei van de scale-up te faciliteren. Loop Earplugs omschrijft de rol van de bevoorradingsplanner als een superheld van het team. “Hij zorgt ervoor dat we niet vast komen te zitten of vertragen terwijl we almaar meer orders met toenemende complexiteit verwerken”, luidt het.
Robots-as-a-Service komt eraan
Binnen een context van complexe supply chains, krappe marges en schaarste op de arbeidsmarkt evolueert supply chain-robotisering vaak van een ‘gamechanger’ naar een noodzaak. Het geldt als een absolute voorwaarde om de efficiëntie te verhogen, knelpunten aan te pakken en het serviceniveau te maximaliseren. Toch gaapt er tussen automatiseren en slim automatiseren vaak nog een grote kloof. Tijdens een geanimeerd rondetafelgesprek georganiseerd door Value Chain poneerden specialisten ter zake Werner De Swaef (Knapp), Jasper van Gool (Still) en Simon Popelier (Logflow) een stand van zaken én hun do’s en don’ts.
Impact van abonnementen op de supply chain
Wie de term ‘abonnement’ hoort, denkt wellicht spontaan aan kranten of tijdschriften, maar abonnementen maken veel meer deel uit van ons dagelijkse leven dan we misschien vermoeden. Dat geldt zelfs voor de bedrijfswereld. Vrijwel in alle afdelingen van een onderneming – niet alleen sales en marketing, maar ook bijvoorbeeld supply chain – laat de impact van een abonnementenmodel zich voelen. Expert ter zake Peter Snoeckx vulde met ‘De Retentie-Economie’ een heel boek over werken met abonnementen. In dit artikel geeft hij alvast een kijk op de mogelijkheden.
Snelle groei vraagt om extra inzichten
Tegen een achtergrond van snelle bedrijfsgroei en een volatiele wereldvraag is een allesomvattende planning onontbeerlijk. Het Nederlandse Koppert, een wereldspeler in biologische landbouwoplossingen, zette samen met Anaplan-partner Bluecrux een planningsproces op dat realtime visibiliteit aan vraag- en aanbodzijde genereert. De hoofdgebruikers bij Koppert configureren zelf planningsmodellen, waardoor de externe afhankelijkheid sterk afneemt.
Van verouderd en te klein naar nieuw en future-proof
Al sinds 1953 distribueert het West-Vlaamse Orizon West bakkerijgrondstoffen en benodigdheden. Toen het oude magazijn in Roeselare te krap werd, besloot het bedrijf vanaf nul een nieuw magazijn te bouwen. Dat intensieve traject resulteerde in een ‘state-of-the-art’ warehouse dat Orizon West niet alleen in staat stelt zijn eigen activiteiten uit te breiden, maar ook als logistiek dienstverlener voor derden op te treden.
E-pick-to-light-karren vereenvoudigen pickproces
Flamingo Pet Products is een internationale groothandel voor huisdierenaccessoires en -snacks. Van kerstmutsen voor jouw viervoeter tot originele aquariumdecoratie: het assortiment van 8.500 producten vindt zijn weg naar onder meer dierenwinkels en tuincentra in meer dan zestig landen. Om haar groei te bestendigen verhuisde de onderneming vorig jaar naar een nagelnieuw magazijn en kantoor in Olen. Het pand biedt vandaag ruimte aan 62.000 palletplaatsen. Blikvanger is het e-pick-to-light-systeem, waarmee de magazijnmedewerkers twaalf orders per pickronde verwerken.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Skechers breidt intralogistiek in EDC Luik uit met Inther
Vanuit het Europees distributiecentrum (EDC) van Skechers in Luik bedient de Amerikaanse schoenengigant alle kanalen: de klanten van de eigen webshop, de Skechers Retail stores en de wholesale klanten. Omdat Skechers Europa, maar ook wereldwijd, de komende jaren een verdere groei voorziet, is er beslist de automatisering in het EDC uit te breiden.
Jungheinrich introduceert nieuwe orderpicker voor kleine goederen
Jungheinrich stelt met de EKM 202 de nieuwste generatie van zijn orderpicker voor kleine goederen voor. De laadcapaciteit van het toestel is verdubbeld in vergelijking met het vorige model, wat het erg geschikt maakt voor het orderpicken van eender welk type kleine goederen zonder pallets.
Gebrek aan digivaardigheid houdt vooruitgang tegen
Nederlandse managers beschouwen minder digivaardige collega’s als een belemmering voor de digitale vooruitgang van de eigen organisatie. Bijna een kwart van de managers geeft aan zich om die reden te ergeren aan een gebrek aan digivaardigheid op de werkvloer.
Cegeka creëert gratis blockchain starterskit voor bedrijven
Technologische dienstverlener Cegeka ondervindt dat bedrijven sterk geïnteresseerd zijn in de mogelijkheden van blockchain, maar dat de drempel vaak nog te hoog ligt om erin te investeren. Daarom stelt Cegeka op zijn website een gratis DIY-blockchain starterskit ter beschikking die de technologie toegankelijker moet maken voor bedrijven.
Km-heffing voor vrachtwagens: wat verandert er op 1 januari?
Op 1 januari 2019 worden in België twee wijzigingen doorgevoerd in de kilometerheffing voor vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC. In Wallonië worden de tarieven geïndexeerd.
SAS bundelt Belgische en Nederlandse sales teams
Vanaf 1 januari 2019 worden de sales-afdelingen van SAS in België, Nederland en Luxemburg ondergebracht in één organisatiestructuur. Jeroen van Godtsenhoven, country manager voor SAS België en Luxemburg, zal die Benelux salesdivisie gaan leiden.
VIL reikt Lean and Green prijzen uit
VIL heeft drie Lean and Green Stars en een Lean and Green award uitgereikt. De award wordt toegekend aan bedrijven of organisaties die van plan zijn hun CO₂-uitstoot met 20% te reduceren. Wie daar ook effectief in slaagt, wint de Lean and Green Star.
Snellere doorlooptijden voor import van containers in Antwerpse haven
NxtPort, een dataplatform voor en door de logistieke sector, lanceert twee nieuwe diensten die de doorlooptijden van containers aanzienlijk moeten verkorten. Dankzij een gedigitaliseerde data-uitwisseling worden de administratieve processen voor het importeren en doorvoeren van containers versneld, wat moet leiden tot kortere wachttijden, minder files en minder capaciteitsverlies in en rond de haven van Antwerpen.
Ordina helpt nu ook Nederlandse Douane te automatiseren
De Belgische Douane doet al langer een beroep op Ordina voor de erg complexe planning van douanecontroles. De komende jaren zal Ordina nu ook de Nederlandse Douane (onderdeel van de Belastingdienst) bijstaan om het douanetoezicht te optimaliseren en ervoor te zorgen dat het controleproces efficiënt verloopt en het bedrijfsleven geen onnodige vertragingen oploopt.
Transportbedrijven hebben nood aan datastrategie
Voor veel bedrijven in transport en logistiek is IT tot nu toe vooral een valkuil, die de toch al kleine marges nog kleiner maakt. Maar door een slim gebruik van data kunnen bedrijven ook geld verdienen. Dat blijkt uit een rapport van Panteia, in opdracht van Transport en Logistiek Nederland, TVM verzekeringen en ING.