Zo groeide AxFlow DC van 10.000 naar 50.000 orders per jaar
(Advertorial) AxFlow DC (Europees Distributie Centrum) heeft een waanzinnige groei doorgemaakt. Onder leiding van Pieter Molenaar, Managing Director van AxFlow in Lelystad, is het aantal orders in de afgelopen jaren verdrievoudigd. AxFlow, distributeur van pompen, reserveonderdelen en andere componenten voor de procesindustrie, heeft wereldwijd verkoopkantoren. Door de voorraad te centraliseren in Lelystad, heeft AxFlow aanzienlijke efficiëntiewinsten behaald in de logistieke processen.
Recente artikelen
Zelfde doelen, verschillende impact
Het ene Lean-programma is het andere niet, daar weet CNH Industrial uit Zedelgem alles van. Jarenlang vertrouwde de machinebouwer op ‘World Class Manufacturing’. Niet alleen heeft CNH daar veel uit geleerd, de methodologie resulteerde wereldwijd ook in indrukwekkende verbeteringen in de verschillende fabrieken van de onderneming. In 2021 besliste CNH het echter over een andere boeg te gooien en de overstap naar ‘Lean Manufacturing’ te maken. Een blik op het hoe en waarom van de transitie en de impact ervan.
Bedrijven medeverantwoordelijk voor cyberveiligheid partners
Het jaar 2024 is op het vlak van ‘cyber security’ een cruciaal jaar voor ondernemingen. De Europese NIS2-richtlijn verplicht heel wat bedrijven vanaf oktober strikte beveiligingsprincipes en maatregelen voor verhoogd risicobeheer te implementeren. De impact daarvan is groot, niet alleen op de bedrijven zelf, maar ook op hun supply chain. “De bedrijven en hun bestuur zijn zelf verantwoordelijk, al ligt de lat niet voor iedereen even hoog”, klinkt het.
3D-printing als voorraadoplossing
Exact tien jaar geleden publiceerde adviesbureau McKinsey dat ‘additive manufacturing’ het potentieel bezit om de structuur van de industrie en de supply chain te veranderen. Vandaag lijkt het vooralsnog niet zo’n vaart te lopen. Professor Joost Duflou van de KU Leuven wijst op verschillende beperkingen, terwijl 3D-printingbedrijf Materialise net aangeeft dat 3D-printing over de nodige maturiteit beschikt om veel productie-ecosystemen te ondersteunen.
Deep dive als opstap naar WMS-implementatie
Een nieuw warehouse management systeem laat je idealiter toe magazijnprocessen sneller, eenvoudiger en nauwkeuriger uit te voeren. Hoe performant de software ook mag zijn, het implementatietraject zal bepalen of je al dan niet een maximale meerwaarde genereert. Dat ingrijpende project bezorgt de supply chain manager wel eens klamme handjes. Onderdelenfabrikant NSK ging hier voor een ‘deep dive’-aanpak. Hoe die aanpak het verschil maakt, licht business analist en projectmanager Stefan van Seters voor ons toe.
Advancing Sustainability in the Pharma Value Chain
(Advertorial) Explore the pressing need for sustainability within the pharmaceutical industry and delve into the latest strategies driving positive change. Discover how cutting-edge initiatives, such as reducing carbon emissions in logistics, waste management, and embracing sustainable principles, are reshaping the industry. Uncover innovative approaches and transformation opportunities aligned with global targets for net-zero emissions and the goals of the Paris Agreement.
Machine learning voor managers
(Advertorial) We kunnen er niet omheen. De complexiteit van onze logistieke toevoerketen is de afgelopen jaren exponentieel toegenomen. Waar vroeger een goede bedrijfsstrategie genoeg was, lijkt nu het overwinnen van de complexiteit aan de kostenposten hét concurrentievoordeel te worden voor de komende jaren. In de kostenpost ‘voorraadbeheer’ wordt het mogelijk zelfs nóg uitdagender. Niet alleen de complexiteit moet overwonnen worden, maar er zijn ook de mensen die het moeten begrijpen. Dit is een uitdaging waar menig manager zich over bekommert (of toch zou moeten). “Vroeger was alles beter”. Wel, in voorraadbeheer zou dat zomaar een juiste quote kunnen zijn. Al geeft het roepen hiervan natuurlijk geen oplossing.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Colruyts foodservice-speler Solucious neemt Valfrais over
Solucious, de foodservice-specialist van Colruyt Group, heeft 100% van de aandelen van familiebedrijf Valfrais overgenomen. Valfrais is een regionale speler in de foodservice die gevestigd is in Bastenaken en levert aan professionele klanten in Wallonië, Brussel, het Groothertogdom Luxemburg en het noorden van Frankrijk. Die klanten zijn voornamelijk actief in de horecasector. Het assortiment van Valfrais bestaat dan ook uit zowel verse, ultraverse als diepvriesvoeding. Het bedrijf heeft expertise ontwikkeld in ultravers, meer bepaald in vlees via Wama Beef. Beide bedrijven zullen blijven samenwerken.
Voorzichtige vooruitzichten voor tewerkstelling in Transport/Logistiek
De recentste ManpowerGroup Jobbarometer*, die in december 2023 werd gepubliceerd, geeft aan dat de wervingsactiviteit in de sector Transport en Logistiek in het eerste kwartaal van 2024 vrij matig zal zijn. Van de werkgevers in die sector die in oktober 2023 werden bevraagd, verwacht inderdaad 42% hun personeelsbestand tegen het einde van maart 2024 uit te breiden, terwijl bijna een kwart (23%) van plan is dat te verminderen. Volgens 35% van de bevraagde werkgevers zal hun wervingsactiviteit niet veranderen. De zogenoemde Nettotewerkstellingsprognose (het verschil tussen het percentage werkgevers dat van plan is mensen in dienst te nemen en het percentage dat medewerkers wil ontslaan) bereikt een voorzichtige waarde van +19%. Dat is volgens ManpowerGroup een sterke daling ten opzichte van het vorige kwartaal en een status quo ten opzichte van het eerste kwartaal van 2023.
Optimaliseer je productieproces
(Advertorial) Een productieproces beheren, dat is niet eenvoudig. Om ervoor te zorgen dat jouw klanten hun leveringen op tijd ontvangen, moet je verschillende productielijnen, werknemers en diverse producten efficiënt plannen. Soms moeten er ook andere factoren in overweging worden genomen, zoals allergenen.
Battery Supplies zorgt voor continuïteit met laadzaal in magazijnen van Delhaize
Supermarktketen Delhaize voert in zijn magazijnen constant producten af en aan. Dat gebeurt met elektrische heftrucks. Om continuïteit te garanderen, is het belangrijk dat die heftrucks te allen tijde zo optimaal mogelijk worden ingezet en dat geldt zeker ook tijdens drukke periodes zoals de eindejaarfeesten. Daarom vroeg Delhaize aan Battery Supplies, dochteronderneming van onderdelenleverancier TVH, om in de nieuwste koelafdeling in zijn magazijnen in Zellik de batterijen van de heftrucks vorm te geven. Battery Supplies, waarmee Delhaize al sinds jaar en dag samenwerkt voor de toelevering van batterijen, installeerde in Zellik 136 laders voor een volledige vloot van 308 wisselbatterijen. Daarmee betreft het een van de grootste laadzalen voor Delhaize in België. “Toch is de ingenomen ruimte van de laders en batterijen heel beperkt door een slimme en ‘dense’ opstelling van de batterijen”, klinkt het.
Datalogic introduceert Blade Series voor geavanceerde traceerbaarheid
Datalogic, leverancier van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, heeft zijn Blade Series gelanceerd. Het betreft een nieuw gamma compacte industriële 1D-lezers ontworpen voor lean integratie, eenvoudige installatie en minder onderhoud. Blade Series, bestaande uit Blade 100 en Blade 200, wordt door Datalogic voorgesteld als de langverwachte update van de populaire DS2X00 serie van lasergebaseerde lezers. De nieuwe 1D-lezers moeten volgens de leverancier nieuwe wegen openen voor logistiek, fulfilment en distributiecentra, waardoor retailers zich kunnen ontwikkelen tot omnichannel aanbieders.
Methanol veelbelovend als toekomstige CO2-neutrale aandrijving
Methanol als brandstof voor heavy-duty logistieke toepassingen is een veelbelovende kanshebber om een van de CO2-neutrale aandrijvingen van de toekomst te worden. Dat blijkt uit de resultaten van het Mobile Methanol Utilisation-project (MMU) dat VIL (Vlaanderen Innovatie Logistiek) in samenwerking met Universiteit Gent en 25 bedrijven heeft uitgewerkt.
Prettig eindejaar!
Zopas is de laatste nieuwsbrief van 2023 uw mailbox binnen gedwarreld.
Wij gaan er heel even tussenuit, maar kloppen graag vanaf dinsdag 9 januari opnieuw bij u aan met uw wekelijkse brief vol supply chain Nieuws en nieuwsjes.
Webfleet belicht uitdagingen en kansen voor transporteurs in 2024
Webfleet, de oplossing voor wagenparkbeheer van Bridgestone, heeft de trends in kaart gebracht waarmee bedrijven in de transportsector in 2024 zullen worden geconfronteerd. Komend jaar zal de digitale transformatie voor chauffeurs en managers van wagenparken onvermijdelijk zijn, zo luidt het, en dat brengt zowel valkuilen als opportuniteiten met zich mee.
Toshiba tekent huurovereenkomst voor Prologis Park Almere
Toshiba Global Commerce Solutions (Toshiba) heeft een langdurige huurovereenkomst getekend voor 7.000m² op Prologis Park Almere. Op die locatie opent Toshiba zijn nieuwe Retail Operations Center, waar de Europese retailactiviteiten zullen worden gecentraliseerd. Concreet worden 14 centra in Europa in één faciliteit geconsolideerd. Daarmee wil Toshiba zijn operationele efficiëntie verbeteren en meer en kwalitatief betere diensten aanbieden. Bovendien moet de beslissing bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de onderneming.
Wijzigingen in kilometerheffing vanaf 1 januari 2024
Vanaf maandag 1 januari 2024 treden er verschillende veranderingen op in het kilometerheffingssysteem. In Vlaanderen verandert het tarief van 686 kilometer wegen van nultarief naar normaal tarief en wordt een voordeeltarief van nul eurocent/km toegekend aan zero-emissie voertuigen (ZEV) op het volledige Vlaamse wegennet. De OBU (on board unit) blijft echter verplicht voor ZEV. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en in Wallonië (Sofico) worden de ZEV nog ondergebracht in de emissie-categorie EURO VI.