Commerce Trends 2024 - 2025
Welcome to Supply Chain Commerce - A Manhattan Magazine 2024 / 2025
Recente artikelen
D’Ieteren
Dankzij D’Ieteren kunnen de dealers van de Volkswagen-groep rekenen op een snelle levering van onderdelen. Om de uitstekende service op peil te houden, was een nieuw backendsysteem nodig. Die switch vereiste moderne scanapparatuur die naadloos aansluit op de nieuwe software.
Honderd procent cyberveilig bestaat niet
Onderzoeksbureau Data Splunk verwacht dat de hoeveelheid cyberaanvallen op de supply chain dit jaar verder zal toenemen. Jelle Groenendaal, lector Risk Management & Cybersecurity aan de Haagse Hogeschool, schetst de mogelijke risico’s. Hij legt uit hoe we aanvallen zoveel mogelijk kunnen voorkomen en geeft tips om de schade te beperken.
Hogere serviceniveaus, lagere voorraden
Steeds vaker rolt Demand Driven Material Requirements Planning (DDMRP) als alternatief planningsconcept over de tongen. Hoewel er nog niet gek veel bedrijven mee aan de slag zijn in België, biedt die nieuwe manier van plannen een aantal belangrijke voordelen, die zeker in de volatiele wereld van vandaag van pas kunnen komen.
Wanneer lonen automatische laad- en lossystemen?
In de meeste bedrijven verloopt het laden en lossen van vrachtwagens nog manueel. Dat is evenwel een arbeidsintensief en tijdrovend proces. Samen met de Universiteit Antwerpen (UA) nam VIL de bestaande laad- en lossystemen onder de loep. Tijdens dat zogeheten OptiCharge-project werd duidelijk dat automatisering aan de laad- en loskade op verschillende vlakken voordelen biedt, maar dat veel afhangt van de technologie, de goederen en de bedrijfsspecifieke context.
Het pad effenen voor innovatieve intralogistiek
Gebroeders DOMS uit Brecht is een familiebedrijf als geen ander. De afgelopen decennia groeide de kmo uit tot een van de Belgische sleutelbedrijven in machinebouw en automatisering. Recent ontwikkelde Gebroeders DOMS een Automated Guided Vehicle (AGV) voor het veilig transporteren van nucleair afval.
Goods-To-Person-Oplossing
Vandaag de dag wordt de logistieke sector geconfronteerd met een sterke stijging van de goederenstromen. Bij het verwerken van deze grote volumes, hebben magazijnen met handmatige processen te maken met lastige werkomstandigheden, inefficiency en knelpunten.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Wallonië indexeert kilometerheffing op 1 januari 2023
Vanaf zondag 1 januari 2023 gelden in Wallonië nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing. De tarieven zijn van toepassing op alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC.
Optimact heeft sterke Europese ambities
(Advertorial) Al negen jaar begeleidt het Belgische Optimact, opgericht in 2013, de grotere KMO bij hun voorraadbeheer, forecasting en productieplanning. Optimact ontwikkelt daarbij eigen tools die klanten toelaten meer controle te krijgen over hun supply chain.
Geavanceerde automatiseringstechnologie voor het nieuwe distributiecentrum van uitgeversgroep Hachette UK
(Video) Hachette UK, de grootste uitgeversgroep in het VK, investeerde in een nieuw en sterk geautomatiseerd centraal distributiecentrum. Het Hely Hutchinson Centre in Didcot (VK) maakt gebruikt van innovatieve automatiseringstechnologie om opslag en picken efficiënter te maken.
Katoen Natie selecteert opnieuw Plug-And-Carry conveyor van Boa Concept
Sinds 2019 staat Katoen Natie in voor de logistiek van de tuinafdeling van het Franse meubel- en decoratiemerk Alinea. In een tweede fase krijgt de 3PL de volledige logistiek van de winkels en e-commerce van het Franse merk toegewezen. In 2021 werd speciaal voor Alinea een magazijn van 66.000m² gebouwd.
Bezoek BITO op Logistica Next
(Advertorial) Start het plannen van uw warehouse met een bezoek aan de BITO-stand op Logistica Next en bespreek vrijblijvend uw project. In overleg vinden we een passende oplossing. Plan alvast een meeting met onze adviseur op onze beursstand: hal 4, stand 04.A068 Plan alvast uw bezoek: https://www.bito.com/nl-be/contact/contacteer-ons/
Meer bedrijven sluiten aan bij CULT voor duurzame en efficiënte stadsdistributie in Antwerpen
AS Adventure, Ecomat, Fnac Belgium, Vanden Borre, Krëfel en Lombardia Food Creator sluiten aan bij het CULT-samenwerkingsverband in Antwerpen. CULT (Collaborative Urban Logistics & Transport) verzamelt de bestellingen voor winkelpunten en particulieren aan de rand van de stad om deze dan gebundeld en duurzaam de stad binnen te rijden.
Qimarox brengt verticale transporteur voor AMR’s op de markt
Qimarox, fabrikant van componenten voor material handling systemen, stelt de Prorunner PR12 voor. Deze verticale transporteur kan automatisch geleide voertuigen (AGV’s) en autonome mobiele robots (AMR’s), met of zonder lading, tussen verschillende verdiepingen transporteren en kan bijgevolg het bereik van die toestellen significant vergroten.
4 Goede redenen om uw verpakkingsproces te automatiseren
(Advertorial) Het uitgangspunt Verpakkingen spelen een essentiële rol in de logistiek, niet alleen in het magazijn, maar vooral bij de verzending van de producten naar hun eindbestemming. Een goede verpakking beschermt, is herbruikbaar en moet het retourproces vergemakkelijken.
Boa Concept breidt aanbod uit na overname van RobOptic
Boa Concept, aanbieder van intralogistieke oplossingen voor o.a. e-commerce bedrijven, neemt 100% van het kapitaal van RobOptic over, een ingenieursbedrijf uit Saint-Etienne (FR) dat zich toelegt op robotica en visiesystemen. Door de aanvulling met RobOptic kan Boa Concept naar eigen zeggen nieuwe innovatieve robotoplossingen voor de intralogistieke markt ontwikkelen.
Mainfreight vestigt zich in loods van Versluys Logistics op luchthaven Oostende-Brugge
Mainfreight is een wereldwijd logistiek dienstverlener met vestigingen in land van oprichting Nieuw-Zeeland, Amerika, Australië, Azië en Europa. In België is het bedrijf actief op zes locaties, waaronder Oostende. In de badstad is Mainfreight intussen uitgegroeid tot een van de toonaangevende bedrijven, met een totale magazijnoppervlakte van meer dan 100.000m² in het industriepark aan de A10 autosnelweg.