Supply Chain Management
De vervelende verrassing
Het was een prachtige lentedag toen een oldtimerliefhebber besloot om zijn geliefde auto weer eens uit de garage te halen. De zon scheen, de vogels floten, en hij kon bijna het geluid van de motor horen ronken terwijl hij de garage opende. Maar toen hij de sleutel omdraaide, gebeurde er... niets. De autobatterij was leeg. Een gevoel van teleurstelling overviel hem. Hoe kon dit nu weer gebeuren?
Recente artikelen
De toekomst is aan de secundaire grondstoffen
Sinds 2016 ressorteren alle water- en afvalverwerkingsmaatschappijen van Suez (in België gekend als Sita – eerder gekend als Watco, Ondeo of Degremont) onder de overkoepelende naam Suez. Samen met de naamsverandering kwam er ook een herpositionering van de activiteiten.
Colruyt Group verstevigt grip op supply chain
Met Fine Food Meat 2 wil Colruyt Group een passend antwoord bieden op de veranderende consumentengewoonten, zoals de stijgende vraag naar alternatieve proteïnebronnen. Verder spelen duurzaamheidsoverwegingen een rol in het besluit om een nieuwe productiesite van 18.000m² met drie niveaus in Halle neer te planten.
Hoe helpt IoT de uitdagingen aan te gaan?
Het Internet der Dingen (Internet of Things – IoT) is een technologische revolutie die als doel heeft fysieke objecten te connecteren, gaande van dagelijkse gebruiksobjecten zoals huishoudtoestellen en auto’s naar meer industriële toepassingen zoals machines, gebouwen en robots.
Wat we samen doen, doen we beter
Supply chain management wordt traditioneel geclaimd door het vakgebied logistiek. Ten onrechte, als het van prof. dr. Jack van der Veen van de Nyenrode Business Universiteit afhangt. “Supply chain management behelst zoveel meer dan de typische logistieke vraagstukken als kostenreductie, optimalisering van goederenstromen, planning en forecast.” Professor van der Veen tracht vanuit de EVO Leerstoel Supply Chain Management en vanuit zijn rol als adviseur van ondernemers ook de zogenaamd zachtere thema’s als strategie, cultuur en leiderschap op de agenda te zetten.
Bridgestone mikt op betrouwbare visibiliteit
Bridgestone Europe, dochter van de Japanse bandenfabrikant, voerde een grote modernisering van zijn supply chain planning door met het oog op een betere dienstverlening. Tot twee jaar geleden kregen de klanten geen goede informatie over toekomstige levertermijnen van bestelde goederen.
Mens versus robot
Volgens een studie van onderzoeksbureau Roland Berger verdwijnen in de Europese logistiek 1,5 miljoen banen tegen 2025. Tenminste, als de logistiek niet goed inspeelt op de robotisering die met rasse schreden de sector zal inwalsen. Paniekvoetbal of komen veel logistieke functies daadwerkelijk in het gedrang?
Recente video's
Recente nieuwsberichten
H.Essers opent chemie-site in Gentse haven
Gezien de toenemende activiteiten van H.Essers voor chemiebedrijven en de groeiende vraag van klanten naar totaaloplossingen in dat segment, kon een eigen site in Gent volgens de logistiek dienstverlener niet uitblijven. De nieuwe site, gelegen aan het Kluizendok in de Haven van Gent, werd officieel geopend in het bijzijn van strategische partner North Sea Port en geïnteresseerde chemiebedrijven met productieactiviteiten in Oost-Vlaanderen.
GLS investeert 20 miljoen euro in nieuw depot in Tongeren
Logistiek dienstverlener GLS bouwt een nieuwe Belgische vestiging op een terrein van ongeveer 60.000m² op het bedrijventerrein Tongeren-Oost, centraal gelegen tussen Hasselt en Luik, vlakbij de A13. De vestiging, die in het najaar van 2019 operationeel zal zijn, bestaat uit twee gebouwen die apart zullen worden ingezet voor de verwerking van pakket- en vrachtzendingen.
WDP bouwt dc van 55.000m² voor Lidl in Breda
WDP is gestart met de realisatie van een nieuw distributiecentrum van circa 55.000m² voor Lidl op de site die voorheen eigendom was van The Greenery in Breda. Het nieuwbouwmagazijn vormt het sluitstuk van de (her)ontwikkeling van het terrein en de gebouwen die in 2015 door WDP werden verworven tot een modern logistiek park van in totaal ongeveer 85.000m², verhuurd aan meerdere klanten.
Robot in DHL-warehouse pickt tot 600 dozen per uur
DHL en Robomotive hebben op de DHL Supply Chain campus in het Nederlandse Beringe een robot pickingcell geïmplementeerd. De pickingcell met een geavanceerd vision-systeem kan tot 600 dozen per uur verwerken. Repetitieve taken verlopen daarmee sneller en efficiënter en artikelen kunnen vlug worden gewisseld.
Samenwerking Aviko en Chep heeft grote impact op milieu
De Nederlandse aardappelproducent Aviko en Chep Benelux, aanbieder van logistieke verpakkingen voor de supply chain, sloten onlangs een samenwerking voor de Europese verspreiding van aardappelproducten op de typische blauwe Chep-pallets. De deal heeft een gigantische impact op het milieu: door in te stappen in het wereldwijde circulaire poolingsysteem van pallets van Chep, bespaart Aviko maar liefst 785.529 m3 hout en reduceert het 889 ton CO2.
Montea verwerft terrein van 47,9ha via sale-and-rent back
In november 2017 kondigde Montea al de ondertekening aan van de intentieovereenkomst met De Kellen B.V. omtrent de verwerving van een terrein van 47,9ha op bedrijventerrein De Kellen in het Nederlandse Tiel. De Kellen en Montea Nederland hebben recent een koopovereenkomst gesloten waarin de voorwaarden en modaliteiten voor de verwering van dat terrein werden afgesproken.
WDP breidt site in Zellik uit tot logistieke site van 4 ha
WDP heeft voor circa 5 miljoen euro een industriële site in Zellik verworven, gelegen naast de WDP-locatie voor Euro Pool System. De site omvat een pand van ongeveer 22.000m² en zal worden herontwikkeld. Op die manier kan WDP zijn logistieke site op deze locatie verder uitbouwen naar een totale oppervlakte van circa 4 ha.
Still realiseert grootste ombouw van DC voor Blokker
Blokker voerde de afgelopen jaren ingrijpende maatregelen in om zijn negatieve resultaten op termijn om te buigen en zich in de markt te herpositioneren. Die herpositionering stelt ook eisen aan de inrichting van de logistieke organisatie.
Robotisering versnelt (nog) niet
Ondanks de continue innovaties stijgt het aantal industriële robots in Europa en de Verenigde Staten niet. Dat blijkt uit een analyse van ING. Een belangrijke reden hiervoor is dat het tijd kost om de processen aan te passen. Toch ligt het binnen de verwachtingen dat de inzet van robots de komende jaren een boost zal krijgen.
Mitsubishi breidt gamma elektrische trucks uit met de EDiA EM
Deze serie elektrische 48-volt-trucks, met een laadvermogen van 1,4 tot 2,0 ton, werkt intuïtief omdat de trucks ontworpen zijn voor prestaties; de prestaties van de heftruck zijn afgestemd op de individuele bestuurder. De software van EDiA EM controleert en analyseert gegevens uit het dagelijks gebruik, waardoor de parameters van de truck automatisch worden afgestemd op handelingen die veilig en productief zijn.