Supply Chain Management
De vervelende verrassing
Het was een prachtige lentedag toen een oldtimerliefhebber besloot om zijn geliefde auto weer eens uit de garage te halen. De zon scheen, de vogels floten, en hij kon bijna het geluid van de motor horen ronken terwijl hij de garage opende. Maar toen hij de sleutel omdraaide, gebeurde er... niets. De autobatterij was leeg. Een gevoel van teleurstelling overviel hem. Hoe kon dit nu weer gebeuren?
Recente artikelen
Vruchten plukken van duurzaamheid
Hoe combineer je duurzaamheid met de bedrijfsmissie om je klanten het hele jaar door verse bessensoorten, exotisch fruit en groenten aan te bieden en ervoor te zorgen dat de kwaliteit van die producten optimaal is? Het is een van de vele uitdagingen voor familiebedrijf Special Fruit uit Meer, dat gespecialiseerd is in de import van exotische vruchten.
Cultuurverandering van aankoop bij Agfa
Zes jaar geleden zette Agfa de voorbereidende stappen om zijn aankoopdivisies volledig te reorganiseren. Vandaag kijkt het bedrijf terug op een geslaagd project waarbij de aankoopstrategie volledig werd heruitgevonden. Project ‘ACE 105 – Make internal partnerships deliver’ zette alvast stevig in op de creatie van een strategische meerwaarde voor het bedrijf.
Centralisatie brengt efficiëntiewinst
Varova Fashion kocht een bijkomende modeketen om het Fashion Platform verder uit te bouwen. De overname bood een mooie kans om de achterliggende processen – waaronder de logistiek – samen onder hetzelfde dak te brengen. De voorraad van alle merken zal uiteindelijk in het nieuwe distributiecentrum in Arnhem liggen en wordt daar op een uniforme manier behandeld.
Net dat ietsje meer
Nutella, Kinder, Ferrero Rocher en TicTac, het zijn de vier hoofdmerken van het Italiaanse Ferrero. De familie bouwde op zeventig jaar tijd een wereldimperium uit met 22 fabrieken en in totaal meer dan 40.000 medewerkers. Op zich al indrukwekkend, maar nog indrukwekkender zijn de immense inspanningen die het bedrijf levert om de hele supply chain (van cacaoboer tot de Nutella-pot) in evenwicht te brengen met mens en natuur.
Inkoop heeft moeite om digitale evolutie bij te benen
Met zijn Global Chief Procurement Officer onderzoek brengt consultancybedrijf Deloitte jaarlijks de belangrijkste uitdagingen voor inkopers in kaart. Daarbij wordt onder meer ingezoomd op de veranderingen in de markt, de evolutie van samenwerking, digitale innovatie en talent.
Avontuurlijke trip over meerdere kanalen heen
De meesten onder ons kennen A.S. Adventure als de outdoor retailketen met zijn vele baanwinkels, 45 om precies te zijn. Maar wist je dat sinds een paar jaar ook de website van de winkel fel is ontwikkeld? Dat evenwel zonder aan de fysieke winkels te willen raken.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Herbruikbare verpakking leidt tot 60% minder CO2-uitstoot
Herbruikbare containers voor fruit en groenten zorgen voor maar liefst 60% minder CO2-uitstoot dan kartonnen verpakkingen. Dat concludeert een Europees onderzoek van het onafhankelijke Fraunhofer instituut in opdracht van de Duitse organisatie Stiftung Initiative Mehrweg (SIM).
Nestlé Wagner digitaliseert productie met robuuste tablets van Getac
Nestlé Wagner produceert jaarlijks ongeveer 350 miljoen diepvriesproducten en behoort tot de grootste fabrikanten van diepvriespizza’s in Europa. Om zijn volledige productieproces op de digitale toekomst voor te bereiden, voorziet het bedrijf zijn medewerkers in de fabriek in het Duitse Nonnweiler voortaan van robuuste A140-tablets van Getac.
1 op de 10 werkgevers in sector Transport en Logistiek wil deze zomer aanwerven
Volgens de ManpowerGroup Barometer voor de tewerkstellingsvooruitzichten zou de aanwervingsactiviteit in de sector Transport en Logistiek in de loop van het derde kwartaal van 2018 vertragen. Van de bevraagde Belgische werkgevers uit de sector is 10% van plan de eerste drie maanden medewerkers aan te werven.
Samenwerking nodig voor slaagkans autonome stadslogistieke voertuigen
In het project ALEES onderzocht VIL, samen met zeven bedrijven (ACP, Bpost, Bringme, DHL Parcel Belux, Rhenus SML, Trimble en Port of Antwerp) en de stad Mechelen, de mogelijkheden die zelfrijdende voertuigen kunnen bieden voor de levering van pakketten in stadscentra.
Finse retailer zet herbruikbare plastic kratten van IFCO in
Om de levering van groenten en fruit en andere verse producten zo snel, efficiënt en voordelig mogelijk te maken, opende SOK, de grootste retailer in Finland, in 2017 een volledig automatisch warehouse vlakbij Helsinki. Daarmee was SOK een van de pioniers in de wereld.
Hardis Group vestigt zich in de Benelux
Tot nu werkte adviesbureau, digitale dienstverlener en softwareontwikkelaar Hardis Group met een internationaal team dat samen met de lokale partners verantwoordelijk was voor de activiteiten in de Benelux. Met een nieuw filiaal in Utrecht wil de ontwikkelaar van Reflex WMS nu zijn internationale uitbreiding verder voortzetten en zijn aanwezigheid in Nederland, België en Luxemburg versterken.
Bpost en DHL bundelen krachten voor e-commerce bezorging
DHL Parcel en Bpost gaan niet-exclusief samenwerken onder de naam ‘Dé Benelux bezorgers’. Door samen te werken op het vlak van aanlevering, sortering, uitreiking en retour willen ze het grensoverschrijdend online shoppen makkelijker en sneller maken voor zowel de consument als de webshop.
Eurosender vereenvoudigt verzenden van pakketten in België
Na een succesvolle testperiode is Eurosender nu ook in België officieel van start gegaan. Eurosender is een online platform dat het verzenden van pakketten in België radicaal moet vereenvoudigen. De zoekmotor vergelijkt de tarieven tussen honderden post- en koerierdiensten en biedt consumenten en bedrijven de mogelijkheid om een pakket/pallet tegen de laagste prijs te verzenden, en dat in slechts enkele eenvoudige stappen.
DSV betrekt nieuwbouw voor farmalogistiek
In juli 2018 opent logistiek dienstverlener DSV de deuren van een nieuw gebouw in Gent. Het gebouw vormt een uitbreiding van 10.500m² op DSV’s huidige dedicated distributiecenter voor healthcare, dat nu in totaal 36.000m² beslaat. De uitbreiding drong zich op omdat het aantal klanten voor farmalogistiek bij DSV in België blijft toenemen.
‘Automotive Light Vehicle 2025’ moet economie in Euregio Maas-Rijn versterken
‘Automotive Light Vehicle 2025’ is een grensoverschrijdend Interreg-project dat door de EU wordt gefinancierd. Vorige week werd het project in de Euregio Maas-Rijn officieel afgetrapt door hoofdpartner Flanders Make en de vijf overige partners (AutomotiveNL, AMAC GmbH, Technifutur, University of Liège en Campus Automobile Spa-Francorchamps).