Net dat ietsje meer

Duurzame supply chain bij Ferrero

Nutella, Kinder, Ferrero Rocher en TicTac, het zijn de vier hoofdmerken van het Italiaanse Ferrero. De familie bouwde op zeventig jaar tijd een wereldimperium uit met 22 fabrieken en in totaal meer dan 40.000 medewerkers. Op zich al indrukwekkend, maar nog indrukwekkender zijn de immense inspanningen die het bedrijf levert om de hele supply chain (van cacaoboer tot de Nutella-pot) in evenwicht te brengen met mens en natuur. Wat opvalt, is dat de onderneming in alles net iets verder gaat dan de regelgeving voorschrijft.

329 pagina’s telt het ‘2015 corporate responsibility report’ van Ferrero. Dat van 2014 had dezelfde omvang, wat meteen duidelijk maakt dat duurzaamheid bij dit familiebedrijf geen modegril is van de laatste jaren of zich beperkt tot wat milieuvriendelijke maatregelen.
 
De groep, die 78 geconsolideerde bedrijven beheert in 53 landen ter wereld, past de nieuwe G4 Sustainability Reporting Guidelines toe om zijn duurzaamheidsdoelen te bepalen. Ook de fabriek in Aarlen en het distributiemagazijn in Ternat spelen daarin een belangrijke rol.

Mon Chéri en de wereldtentoonstelling

Grootvader Pietro bedacht het oorspronkelijke concept voor Nutella dat zijn zoon Michele verfijnde en tot een wereldsucces maakte. Maar Michele ontwikkelde nog meer. In 1956 bracht hij Mon Chéri op de markt. Het was tevens het eerste product dat in België werd uitgebracht. Met de wereldtentoonstelling in 1958 opende Ferrero een handelsvestiging in Brussel, om deze praline te introduceren. Daarna volgden Nutella, TicTac, Kinder Surprise … en om de distributie van de producten te optimaliseren, kwam in 1975 een eerste opslagplaats in Ternat, gevolgd door een tweede in 2007.
 
Vandaag is het distributiecentrum in Ternat de draaischijf voor de leveringen van alle Ferrero-producten in België en Nederland: vanuit Frankrijk, Ierland, Duitsland, Italië, Polen en ook België. Want in 1989 beslist de groep om te investeren in een productievestiging in Aarlen: Ferrero Ardennen. Die fabriek, de vijfde grootste van de Ferrero Groep qua omvang en volume, produceert Raffaelo (als een van de drie producenten ter wereld), Kinder Surprise (als belangrijkste producent ter wereld) en Kinder Schoko-Bons (exclusief voor heel de wereld). Dit jaar volgt nog een bijkomende productielijn voor de 100 gram Kinder Surprise.
In totaal produceerde Ferrero Ardennen het afgelopen boekjaar 38,8 ton chocolade en zoetwaren, waarvan 96% wordt uitgevoerd naar veertig landen over de hele wereld.

​Zorgen voor de medewerkers

Op het ‘people’ vlak staat Ferrero bekend als een bedrijf dat voor zijn mensen zorgt. Tekenend daarvoor is de Ferrero Foundation die zich hoofdzakelijk richt op de levenskwaliteit van ouderen, waarbij de ontwikkeling van relaties, engagement en kennis wordt aangemoedigd. De Foundation staat ten dienste van de gepensioneerde medewerkers uit het bedrijf en is actief op sociaal, filantropisch, cultureel en kunstzinnig gebied.
 
Daarnaast is er het Michele Ferrero Entrepreneurial project, dat tien jaar geleden werd opgericht. Het zijn ondernemingen met een tweeledige functie: ze hebben een commercieel doel, maar ze worden ingeplant in minder ontwikkelde regio’s in ontwikkelingslanden, met de bedoeling werkgelegenheid te creëren. De winst van de fabriek vloeit terug naar een sociaal fonds dat wordt ingezet voor onderwijs- en zorgprojecten voor de lokale gemeenschap. Dit project telt momenteel drie fabrieken: India, Kameroen en Zuid-Afrika.
 
En dan is er natuurlijk ook de zorg voor de actieve medewerkers, voornamelijk gericht op veiligheid en welzijn. Zo kunnen de Belgische medewerkers Van Ferrero Ardennen een beroep doen op onder meer preventie- en psychosociale adviseurs, een sociale dienst, zijn er gratis pendelbussen voor het woon-werkverkeer en ondersteunt de onderneming een gezonde levensstijl. Het feit dat 68% van de personeelsleden een anciënniteit van meer dan twintig jaar heeft, zegt hierover genoeg.
 
De lokale gemeenschap ligt Ferrero na aan het hart. Zo ook in Aarlen, waar de onderneming financiële en materiële steun biedt aan een taalatelier voor kinderen met een buitenlandse afkomst, voor de kinderen van het nabijgelegen asielcentrum en schenkingen in natura aanbiedt aan het Rode Kruis, de lokale voedselbanken en vzw’s.

​Zorgen voor de gezondheid

Het Ferrero-gamma bestaat uit zoetwaren en heeft in dat opzicht een impact op de gezondheid. Ook daar is over nagedacht. Opdat kinderen die zoetwaren met mate zouden consumeren, worden ze in kleine porties aangeboden. Het Kinder chocoladereepje, bijvoorbeeld, is individueel verpakt in repen van 12,5 gram. Dat dit tegelijkertijd een positieve weerslag heeft op de kwaliteit van het product, is mooi meegenomen. Daarnaast hanteert de onderneming een ethische gedragscode om geen reclame te maken die gericht is op kinderen jonger dan twaalf. Evenmin zul je op de Belgische scholen reclame of samples vinden van hun producten.
 
Sinds 2007 is Ferrero oprichter en privépartner van Viasano, dat op zijn beurt deel uitmaakt van het Epode European Network, een project dat een actieve en gezonde levensstijl wil promoten om zo obesitas te verminderen. Viasano is actief in achttien steden en bereikt 710.000 mensen.

Productie en logistiek met minimale milieu-impact

Wereldwijd rolt Ferrero richtlijnen uit om de impact van de productie op het milieu zo minimaal mogelijk te houden. Ferrero Ardennen, bijvoorbeeld, is momenteel hard aan het werk om het ISO-certificaat 50001 te behalen, dat het systeem voor energiemanagement (efficiëntie, verbruik en gebruik van energie) certificeert. Verder beschikt de fabriek in Aarlen al sinds 2008 over een eigen warmtekrachtcentrale waardoor ze voor 65% in de eigen elektriciteitsbehoefte kan voorzien en volledig autonoom is op het vlak van thermische energie (stoom en warm water).
 
Qua afvalbeheer wordt 100% van het afval gevaloriseerd (dierenvoeding) of gerecycleerd. Verder engageert Ferrero Ardennen zich om het gewicht van de verpakking te verminderen (wat ook zijn weerslag zal hebben op de beladingscapaciteit van de vrachtwagens) en de recyclage van het verpakkingsmateriaal te stimuleren door pvc te vervangen door polyethyleen.
Een nieuwe functie van energiemanager zal de fabriek toelaten op een gestructureerde manier, jaar na jaar de impact op het milieu te reduceren.
 
Qua logistiek, is de fabriek volledig toegewezen op het vrachtvervoer over de weg (richting Ternat). Ook vanuit het distributiecentrum in Ternat wordt de eindklant (retailsector) in België en Nederland logischerwijs via de vrachtwagen bediend. Om de beladingsgraad van de wagens zo efficiënt mogelijk te maken, monitort Ferrero maandelijks de goederenstromen en worden de wagens, die overigens allemaal met Euro5-motoren zijn uitgerust, geregeld gedeeld met partners in de sector. Verder heeft de onderneming voor de leveringen in Brussel een hybride wagen ingezet en wordt het energieverbruik in het distributiecentrum in Ternat nauwlettend opgevolgd.

201742416417923_foto-1.jpg
Om de beladingsgraad van vrachtwagens zo efficiënt mogelijk te maken, monitort Ferrero maandelijks de goederenstromen en worden de wagens – allemaal met Euro5-motoren – geregeld gedeeld met partners in de sector. Verder wordt voor leveringen in Brussel een hybride wagen ingezet en wordt het energieverbruik in het distributiecentrum in Ternat nauwlettend opgevolgd.

​Een duurzame bron

Maar het beste moet nog komen: Ferrero levert indrukwekkende inspanningen inzake duurzaamheid van zijn grondstoffen, te weten cacao, palmolie, hazelnoten, rietsuiker, eieren en melk. Daarvoor heeft de onderneming twee projecten lopen: F-ACTS en FER-WAY.
 
Ferrero Agricultural Commitment to Sustainability onderschrijft het streven om grondstoffen aan te kopen van duurzame toeleveringsketens, terwijl Ferrero Environmental Responsibility Way het goed beheer onderschrijft van ecologische duurzaamheid. De onderneming is ervan overtuigd dat de transitie naar een circulaire economie de enige manier is om een duurzame en respectvolle economische groei te waarborgen.
 
Hoe toont zich dat in de praktijk? Ferrero werkt doorlopend samen met non-profit- en boerenorganisaties om landbouwkundige, sociale, milieu- en zakelijke problemen in de cacaoproductie aan te pakken en ondersteunt lopende lokale projecten om kinderarbeid te bestrijden en training van boeren mogelijk te maken.
 
Anders dan de meeste ‘chocolatiers’ verwerkt Ferrero de ruwe cacaobonen zelf tot cacaomassa of -boter in zijn fabrieken in Alba (Italië) en Stadtallendorf (Duitsland). Zowat 50% van de cacao is momenteel duurzaam gecertificeerd en het is de bedoeling om tegen 2020 enkel nog met 100% duurzaam geproduceerde cacao te werken. Dat geldt eveneens voor de gmo-vrije rietsuiker en de hazelnoten. In zijn Europese fabrieken gebruikt de Italiaanse producent enkel scharreleieren. De melk is afkomstig van elf strategische leveranciers die geselecteerd werden op kwaliteit en versheid.
 
Met de Ferrero Hazelnut Company heeft de groep sinds 2014 een geïntegreerd beheer van de volledige hazelnoottoeleveringsketen, van akkers tot en met de verkoop van de halffabrikaten. Onder die koepel ressorteren zes Ferreroboerderijen (Chili, Argentinië, Georgië, Zuid-Afrika, Australië en Servië) en acht verwerkingsfaciliteiten, verspreid over Italië, Chili en Turkije.
En dan is er de fameuze palmolie, waarvan het gebruik enkele jaren geleden in opspraak kwam (zie kader). Om het gebruik van die grondstof (trouwens, Ferrero gebruikt slechts 0,3% van de totale palmolieproductie wereldwijd) zo duurzaam mogelijk te maken, ging de onderneming in zee met de Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO) en gebruikt sinds 2015 enkel 100% duurzaam gecertificeerde en gesegregeerde palmolie. In aanvulling daarop heeft Ferrero in 2013 zijn eigen Palmoliehandvest gelanceerd waarmee het nog een stap verder gaat dan RSPO. Dat betekent: geen ontbossing, bescherming van de biodiversiteit, volledige traceerbaarheid tot aan de plantage, integratie van kleine producenten en toezicht op de naleving van de mensenrechten bij de leveranciers.

​Monitoring en opvolging

De grondstoffen zijn echter ver weg om voortdurend te kunnen controleren of de plaatselijke boeren effectief de voorgeschreven duurzaamheidsregels volgen. Daarom zet Ferrero heel hard in op de traceerbaarheid van alle grondstoffen en de traceerbaarheid van de plantages. Op die manier kan de onderneming de boeren bijsturen op het vlak van landbouw, maar ook de sociale omstandigheden.
 
Laatste nieuwe wapenfeit voor de controle van palmolie is de monitoring per satelliet. In samenwerking met Airbus Defence and Space, TFT en SarVision wordt satellietmonitoring ingezet om te controleren of de plantages hun verbintenissen nakomen en bijvoorbeeld geen beschermde bossen ontginnen. Het systeem combineert een radar met hoge resolutie met optische beeldvorming, waardoor nauwgezette controle mogelijk is. De monitoring vindt in realtime plaats en de controlefrequentie is afgestemd op het risiconiveau van de verbouwde zone. 

201742416657127_foto-3-finaal.jpg
Het Ferrero-gamma bestaat uit zoetwaren en heeft in dat opzicht een impact op de gezondheid. Ook daar is over nagedacht. Opdat kinderen die zoetwaren met mate zouden consumeren, worden ze in kleine porties aangeboden.

Kader: ​Het begon met Giandujot

Het begon met Giandujot
Pietro Ferrero, een banketbakker uit Alba (Piemonte, Italië) kreeg in 1946 een bijzonder innovatief idee. Geconfronteerd met de naoorlogse schaarste aan cacao (dat bovendien een zeer duur product was), besloot hij als alternatief de rijkdom van zijn streek te gebruiken: hazelnoten. Hij ontwikkelde een smeuïge pasta die de vorm had van een pakje boter en in plakjes werd gesneden om op de boterham te leggen. Het kreeg de naam Giandujot, als hommage aan een bekend carnavalspersoon. Pietro verfijnde zijn pasta tot een nieuw en makkelijk smeerbaar product en gaf het in 1951 de naam Supercrema.
 
Zijn zoon Michele verbetert het recept en maakte in 1964 de eerste pot hazelnootpasta met cacao: Nutella. Een jaar later wordt dit populaire boterhambeleg op de Belgische markt geïntroduceerd, om er ondertussen tot het standaard ontbijtpakket te gaan behoren.
 
Enkele jaren geleden kwam Nutella in opspraak toen de Franse milieuminister Ségolène Royal opriep tot een boycot van de smeerpasta omdat het palmolie gebruikt en daardoor verantwoordelijk is voor de ontbossing én het uitsterven van de orang-oetangs.
 
Dat net Ferrero koploper was in het gebruik van duurzame palmolie, erkend door de Rondetafel van Duurzame Palmolie (RSPO), kwam minder in het nieuws. Net zomin als het officiële statement van niemand minder dan Greenpeace, die stelde dat een boycot van palmolie geen goed idee is, omdat het de problemen in de productie niet oplost. “Een boycot van Ferrero hoeft evenmin”, aldus Greenpeace, “aangezien het bedrijf een ambitieus beleid voert op het vlak van palmolie. Daarom beschouwen we Ferrero als een van de progressievere organisaties inzake palmolieaankoop.”
Afgelopen jaar plaatste Greenpeace International de Ferrero Groep aan het hoofd van het multinationalklassement in de strijd tegen de ontbossing voor de palmolieteelt. 

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.