Supply Chain Management
Wereldwijde supply chains moeten zich dringend aanpassen
Om de risico’s in een steeds meer gefragmenteerde wereld te beperken, reorganiseert driekwart van de bedrijven wereldwijd momenteel hun supply chain door met meer in plaats van minder leveranciers te werken. Dat blijkt uit onderzoek dat Economist Impact en DP World tijdens het World Economic Forum in Davos hebben voorgesteld. Volgens het onderzoek wordt die strategische koerswijziging gedreven door geopolitieke onzekerheid, die wellicht nog zal toenemen nu de nieuwe regering in de Verenigde Staten een ‘America first’-beleid gaat voeren.
Recente artikelen
Optimalisatie van service levels op Europees niveau
Bij onze klant Flamigo was de uitdaging om hun service levels t.a.v. EU klanten te verbeteren. valueXstream heeft samen met de klant het logistiek proces aangepast van ontwerp, implementatie tot het operationeel opvolgen van de nieuwe werking.
Bron van logistieke innovatie
Sinds kort vind je op de Technologiecampus Gent van de KU Leuven het Labo voor Logistieke Technologie (L-iTL) terug. Doel is er nieuwe technologieën te ontwikkelen en bestaande logistieke processen te optimaliseren. Zo wil het labo bijdragen tot concrete oplossingen met toegevoegde waarde voor de industrie.
Met een game leer je sneller (en meer)
Spelenderwijs leren: ook de sector van transport en logistiek loopt er in toenemende mate warm voor. Dat bleek opnieuw tijdens de tweede editie van het Serious Gaming Congres. Dit initiatief van TKI Dinalog, het Nederlandse kennis- en innovatieplatform voor de logistiek, lokte ruim 130 enthousiaste deelnemers naar de Breda University of Applied Sciences, medeorganisator van het congres.
Stoom medewerkers klaar voor een nieuwe arbeidsmarkt
Dat de snelle technologische ontwikkelingen onze arbeidsmarkt zullen hertekenen, bleek al in ons vorige magazine (zie VCM mei ‘Onderzoek naar de invloed van Warehousing 4.0 op de arbeidsmarkt). Hoewel veel medewerkers dat wellicht nog niet zo zien, hoeft dat echter helemaal geen ramp te zijn.
België moet voortouw nemen in vierde industriële revolutie
Thierry Geerts, de CEO van Google België, wil graag meer digitale innovatie zien in ons land. Als België een woordje wil meepraten in Digitalis, een universum dat vier miljard mensen via het internet connecteert, moeten zowel onze bedrijven als onze overheden volgens hem dringend een versnelling hoger schakelen.
Nog veel onontgonnen potentieel
Blockchain geldt als een van de meest gehypete, maar tegelijk ook minst begrepen technologieën van de laatste jaren. Almaar meer spelers in de supply chain zien er een manier in om hun logistieke netwerken te vereenvoudigen, te versnellen en transparanter te maken.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Bouw Nieuwe Sluis Terneuzen gestart
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts en de Nederlandse minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen hebben de eerste officiële spadesteek gegeven voor de bouw van een van de grootste sluizen van de wereld, de Nieuwe Sluis Terneuzen.
Aqualiner legt drie nieuwe waterbussen van Damen in
Damen Shipyards Group gaat drie nieuwe Waterbus 2407 vaartuigen bouwen voor Aqualiner, die de ferry’s in opdracht van de Haven van Antwerpen zal inzetten als openbaar vervoersmiddel op de Schelde. Ruim een jaar geleden werd de Waterbus 2407 in Antwerpen geïntroduceerd.
Vacatures in logistiek en transport raken niet ingevuld
Uit cijfers van de wereldwijde vacaturesite Indeed blijkt dat het aantal vacatures in de logistieke en transportsector tussen 2016 en 2017 met 30% is gestegen. Blijkbaar is het vooral de interesse vanuit de beroepsgroep die afneemt. De vacatures werden het afgelopen jaar 14% minder vaak bekeken dan het jaar ervoor en daardoor blijven veel functies voor langere tijd openstaan.
Digitaal landschap wordt beheerst door blockchain en machine learning
Dimension Data, wereldwijd leverancier van ICT-oplossingen en -diensten, heeft zijn IT-vooruitzichten voor 2018 gepubliceerd. Daarbij blijft ‘disruptie’ het codewoord, maar ook blockchain, artificiële intelligentie, machine learning, robotics en virtuele en augmented reality zullen het digitale landschap in 2018 hervormen.
Ricoh breidt dienstenaanbod uit met de Bringme Box
De Bringme Box, een 100% Belgische uitvinding, functioneert als een automatische service desk die niet enkel de interne logistiek bij bedrijven moet vereenvoudigen, maar ook de ontvangst en het verzenden van online bestelde pakketten en de levering ervan.
Limburg creëert pool voor magazijnmedewerkers
De Limburgse logistieke sector verwacht een blijvend toenemende vraag naar magazijnmedewerkers, dat nu al een knelpuntberoep is. Daarom gaat de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) Limburg bedrijven in de provincie begeleiden bij de oprichting van een pool van flexibele magazijnmedewerkers.
Speedy (DPDgroup) bespaart kosten met Transmetrics’ Predictive Analytics Tool
Speedy maakt deel uit van de DPDgroup en behandelt jaarlijks ruim 16 miljoen pakketten met een netwerk van 700 voertuigen en 10 hubs. Voordat het met Transmetrics in zee ging, ondervond Speedy vaak moeilijkheden met de capaciteitsplanning als gevolg van de hoge snelheid waarmee het bedrijf groeit en seizoenschommelingen in de volumes.
LORO spoorverbinding ontlast Antwerpse ring en Europese wegen
Om een antwoord te bieden aan de toenemende mobiliteitsproblematiek rond Antwerpen lanceerde Lineas Intermodal, de gecombineerd vervoeroperator van goederenspoorbedrijf Lineas, in april van vorig jaar de LORO. Die hoogfrequente spoorverbinding verbindt dagelijks de linker- en rechter Scheldeoever en haalt op die manier vrachtverkeer van de weg af.
Corneel Geerts Transportgroup opent hub in Vilvoorde
Na de overname van Jacob Meijer en de recente opstart in Venlo voegt het transportbedrijf daarmee de vijfde distributiehub aan zijn Benelux-netwerk toe. In de hub in Vilvoorde worden de douaneactiviteiten, in- en uitklaringen ondergebracht.
UPS investeert in snellere verzending naar Frankrijk
UPS brengt verschillende verbeteringen aan in zijn netwerk en infrastructuur over land om de transittijden naar Frankrijk vanuit acht Europese landen te verkorten. Bijgevolg zou de transittijd voor de voordeligste dienstverlening van UPS over land – UPS Standard – met 24 uur worden ingekort.