Supply Chain Management
Wereldwijde supply chains moeten zich dringend aanpassen
Om de risico’s in een steeds meer gefragmenteerde wereld te beperken, reorganiseert driekwart van de bedrijven wereldwijd momenteel hun supply chain door met meer in plaats van minder leveranciers te werken. Dat blijkt uit onderzoek dat Economist Impact en DP World tijdens het World Economic Forum in Davos hebben voorgesteld. Volgens het onderzoek wordt die strategische koerswijziging gedreven door geopolitieke onzekerheid, die wellicht nog zal toenemen nu de nieuwe regering in de Verenigde Staten een ‘America first’-beleid gaat voeren.
Recente artikelen
Wie had ooit gedacht dat de supply chain cool en sexy kon zijn?
Het leven in de logistiek was eenvoudig toen klanten nog naar onze winkels kwamen en hun aankopen direct meenamen. Natuurlijk, we moesten ervoor zorgen dat die spullen in de winkel op voorraad lagen. Maar voor het overgrote deel konden we onze aandacht in de logistiek richten op het verbeteren van de efficiëntie en het besparen op de kosten.
Centralisatie van activiteiten levert ERIKS grote synergievoordelen op
Bij het knooppunt Maanderbroek in Ede verrijst momenteel een duurzaam pand dat bestemd is voor light manufacturing. In dit pand gaat ERIKS vanaf 2020 meerdere afdelingen samenvoegen; waaronder de activiteiten van Industriële Kunststoffen en de algemene account verkoop.
Software als springplank voor groei
Informatica-investeringen uit het verleden mogen geen rem zetten op toekomstige groei. Daarom besloot Technical Touch, dat motorfietsonderdelen importeert, assembleert en distribueert, zijn verouderde ERP-software en webshop van lokale makelij in te ruilen voor nieuwe bedrijfssoftware van Microsoft.
What does it take to synchronize product data effectively?
To commercialize a new product, a company has to provide all relevant partners within the distribution network with accurate product data. A few years ago, it was sufficient to give the name of a particular product and its corresponding GTIN number.
Grensverleggende service supply chain strategie
Tegenwoordig zijn shared service centers (SSC’s) van vitaal belang voor elke bedrijfsstrategie. De vraag of een SSC moet worden geïmplementeerd is veranderd in de vraag hoe die SCC’s op de best mogelijke manier kunnen worden gerealiseerd. Service centers kennen een lange bestaansgeschiedenis.
Katoen Natie neemt Transport Joosen over
De logistieke groep heeft het Antwerpse familiebedrijf Transport Joosen overgenomen, dat gespecialiseerd is in het vervoer van zeecontainers en vooral in doktransporten. Met de overname van Transport Joosen wil Katoen Natie zijn aanwezigheid op transportgebied in de Antwerpse Haven verder versterken en zo de cruciale aan- en afvoer van containers naar zijn magazijnen ook in de toekomst blijven verzekeren.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Bouw Nieuwe Sluis Terneuzen gestart
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts en de Nederlandse minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen hebben de eerste officiële spadesteek gegeven voor de bouw van een van de grootste sluizen van de wereld, de Nieuwe Sluis Terneuzen.
Aqualiner legt drie nieuwe waterbussen van Damen in
Damen Shipyards Group gaat drie nieuwe Waterbus 2407 vaartuigen bouwen voor Aqualiner, die de ferry’s in opdracht van de Haven van Antwerpen zal inzetten als openbaar vervoersmiddel op de Schelde. Ruim een jaar geleden werd de Waterbus 2407 in Antwerpen geïntroduceerd.
Vacatures in logistiek en transport raken niet ingevuld
Uit cijfers van de wereldwijde vacaturesite Indeed blijkt dat het aantal vacatures in de logistieke en transportsector tussen 2016 en 2017 met 30% is gestegen. Blijkbaar is het vooral de interesse vanuit de beroepsgroep die afneemt. De vacatures werden het afgelopen jaar 14% minder vaak bekeken dan het jaar ervoor en daardoor blijven veel functies voor langere tijd openstaan.
Digitaal landschap wordt beheerst door blockchain en machine learning
Dimension Data, wereldwijd leverancier van ICT-oplossingen en -diensten, heeft zijn IT-vooruitzichten voor 2018 gepubliceerd. Daarbij blijft ‘disruptie’ het codewoord, maar ook blockchain, artificiële intelligentie, machine learning, robotics en virtuele en augmented reality zullen het digitale landschap in 2018 hervormen.
Ricoh breidt dienstenaanbod uit met de Bringme Box
De Bringme Box, een 100% Belgische uitvinding, functioneert als een automatische service desk die niet enkel de interne logistiek bij bedrijven moet vereenvoudigen, maar ook de ontvangst en het verzenden van online bestelde pakketten en de levering ervan.
Limburg creëert pool voor magazijnmedewerkers
De Limburgse logistieke sector verwacht een blijvend toenemende vraag naar magazijnmedewerkers, dat nu al een knelpuntberoep is. Daarom gaat de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) Limburg bedrijven in de provincie begeleiden bij de oprichting van een pool van flexibele magazijnmedewerkers.
Speedy (DPDgroup) bespaart kosten met Transmetrics’ Predictive Analytics Tool
Speedy maakt deel uit van de DPDgroup en behandelt jaarlijks ruim 16 miljoen pakketten met een netwerk van 700 voertuigen en 10 hubs. Voordat het met Transmetrics in zee ging, ondervond Speedy vaak moeilijkheden met de capaciteitsplanning als gevolg van de hoge snelheid waarmee het bedrijf groeit en seizoenschommelingen in de volumes.
LORO spoorverbinding ontlast Antwerpse ring en Europese wegen
Om een antwoord te bieden aan de toenemende mobiliteitsproblematiek rond Antwerpen lanceerde Lineas Intermodal, de gecombineerd vervoeroperator van goederenspoorbedrijf Lineas, in april van vorig jaar de LORO. Die hoogfrequente spoorverbinding verbindt dagelijks de linker- en rechter Scheldeoever en haalt op die manier vrachtverkeer van de weg af.
Corneel Geerts Transportgroup opent hub in Vilvoorde
Na de overname van Jacob Meijer en de recente opstart in Venlo voegt het transportbedrijf daarmee de vijfde distributiehub aan zijn Benelux-netwerk toe. In de hub in Vilvoorde worden de douaneactiviteiten, in- en uitklaringen ondergebracht.
UPS investeert in snellere verzending naar Frankrijk
UPS brengt verschillende verbeteringen aan in zijn netwerk en infrastructuur over land om de transittijden naar Frankrijk vanuit acht Europese landen te verkorten. Bijgevolg zou de transittijd voor de voordeligste dienstverlening van UPS over land – UPS Standard – met 24 uur worden ingekort.