Digital Business
Stappenplan voor business intelligence
BI in de logistiek: tools voor succes
Bedrijven met logistieke operaties zitten op een goudmijn aan operationele data. Alleen benutten ze die data nog te vaak niet, onvoldoende of slecht. Samen met UHasselt onderzocht VIL waar het schoentje precies knelt en vooral: hoe het beter kan.
Recente artikelen
LMS krijgt nieuw kader voor verdere groei
In 2022 werd Equans Digital in Frankrijk gelanceerd. Nu volgt de organisatie hetzelfde pad ook in onze contreien. Daarbij wordt alle digitale knowhow van Equans Belux gebundeld onder de naam Equans Digital. Binnen die nieuwe organisatie krijgt LMS (Logistics Management System) een belangrijke plaats toebedeeld.
Internet of Things als gamechanger voor logistiek en industrie
De laatste jaren ontdekken steeds meer bedrijven het potentieel van IoT-oplossingen. Geen wonder, want de komst van nieuwe technologieën zoals 5G, drijft ook het aantal interessante ‘use cases’ op. Aan de hand van enkele sprekende voorbeelden, belicht Emmanuel Routier, vice president Smart Industries bij Orange Business, de mogelijkheden en de strategie op het vlak van IoT.
De Uber van de cargoscheepvaart
Cargoscheepvaart gaat nog altijd gepaard met veel mailverkeer en communicatie via berichtenapps, telefoon en zelfs fax. Shipnext digitaliseerde en optimaliseerde die stromen met een platformgerichte benadering, waarbij het met behulp van artificiële intelligentie de lading aan een schip koppelt.
Blockchain in de supply chain: hype or hit?
Op 27 april 2023 vond er opnieuw een PICS Supply Chain Café plaats. Het thema dat tijdens deze editie werd aangesneden, was ‘Blockchain’. Zou je als consument extra willen betalen voor cannabis als er een betrouwbare manier zou bestaan om na te gaan waar en onder welke omstandigheden de plant werd geteeld en welke stappen ze heeft ondergaan tot het moment van verkoop?
Blockchain biedt veel potentieel voor de supply chain
Overal waar partijen samenwerken, kan blockchain voor transparantie en efficiëntie zorgen. Althans, dat is de promesse die velen de technologie al een tijdje toedichten. Onderzoeks- en adviesbureau Gartner voegde blockchain in 2016 voor het eerst aan zijn ‘hype cycle’ toe en verwachtte dat de technologie vijf tot tien jaar later algemeen ingeburgerd zou geraken.
Duracell Belgium steekt power in innovatie
Al generaties lang is Duracell een begrip in ons land. De producent van alkalinebatterijen is sinds 1967 in België actief. Van de vier vestigingen die het bedrijf wereldwijd heeft, bevindt de enige Europese fabriek zich in Aarschot. Dankzij een digitale transformatie slaagde de vestiging erin om concurrentieel te blijven ten opzichte van haar Aziatische zusterbedrijven.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Trendrapport van Aptean voor de voedings- en drankensector wijst op belang van cloudadoptie
Softwareleverancier Aptean heeft een trendrapport gepubliceerd voor de voedings- en drankensector in België en Nederland. Het onderzoek, dat in augustus 2023 samen met onderzoeksbureau B2B International werd uitgevoerd, ging bij ruim honderd voedselproducenten en distributeurs in België en Nederland na op welke manier de grootste uitdagingen in de sector nieuwe trends aandrijven en de groeitrajecten van bedrijven beïnvloeden. Er werden vijf belangrijke trends geïdentificeerd die de voedings- en drankenindustrie in 2024 vorm zullen geven. Die trends zijn, samen met de volledige onderzoeksresultaten, beschikbaar in het rapport ‘Aptean’s 2024 Trendrapport voor de voedings- en drankensector voor Nederland en België’.
Gebrek aan inzicht in voorraden verhoogt druk op retailers
Retailers en winkelmedewerkers hebben 30% van de tijd geen up-to-date inzicht in hun voorraden, zo blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates. Het onderzoek stelt daarnaast vast dat retailers in toenemende mate hun winkelaanbod digitaliseren om de klantervaring te verbeteren en marktaandeel te behouden. Ze doen dat tegelijk om in te spelen op het koopgedrag van de consument. Dat verandert onder invloed van de inflatie.
De groene toekomst van winkelen
Een onderzoek onder 1.000 Vlaamse consumenten toont aan dat klanten van retailers verwachten dat ze hun activiteiten verduurzamen. Gelukkig zijn ook de consumenten zelf bereid om concessies te doen. Dat blijk uit een survey van Direct Research in opdracht van Manhattan Associates. Dit rapport toont interessante inzichten dat retailers zal inspireren om hun strategie beter af te stemmen op de verwachtingen van de consument.
TheValueChain neemt Proxcellence over
SAP-partners TheValueChain en Proxcellence hebben hun krachten gebundeld. Sinds september 2023 maakt Proxcellence integraal deel uit van TheValueChain. In de afgelopen jaren schreef TheValueChain al meerdere strategische overnames op zijn naam, zoals Canguru (BE), IDinIT (NL) en HuRis (NL). Met de overname van Proxcellence wil TheValueChain zijn aanbod op het gebied van procesintegratie en procesefficiëntie aanzienlijk versterken, evenals zijn aanwezigheid in de Benelux, Frankrijk en Zwitserland.
Comarch x Supply Chain Europe 2023
Bezoek ons team en ontdek de toekomst van supply chain op het Reuters Event: Supply Chain Europe 2023.
Waar & wanneer? Op 24-25 Oktober in het Sheraton Brussels Airport Hotel.
Nulogy en OMP staan samen nu ook life sciences , farma en chemie bij in digitale transformatie
Nulogy, leverancier van supply chain collaboration oplossingen, en OMP, wereldwijd aanbieder van software en diensten voor de optimalisering van supply chains, gaan hun bestaande partnership verder uitbreiden. Daarmee willen beide ondernemingen een nieuwe doelgroep, namelijk bedrijven in de sectoren ‘life sciences’, farmacie en chemie, helpen bij de digitale transformatie van hun supply chain.
Incore in handen van ICT Group
ICT Group, leverancier van industriële technologische oplossingen met hoofdkantoor in het Nederlandse Barendrecht, neemt zijn sectorgenoot Incore Software integraal over.
Incore, opgericht door de Nederlandse broers Martin en Ferdinand Swaters, ontwikkelt logistieke en supply chain software en biedt een SaaS-applicatie voor efficiënte samenwerking binnen de supply chain met een planning- en workflow-engine. Sinds haar oprichting in 2007 is de onderneming met het product ‘Supply Chain Portal’ uitgegroeid tot een belangrijke aanbieder voor de retailsector. Daarnaast nam het gebruik in de bouw- en foodsector de laatste jaren toe.
Infor en Made2Flow bieden interface voor duurzame mode-industrie
Infor, aanbieder van industrie-specifieke cloudsoftware en ERP-oplossingen, lanceert een aparte interface tussen Made2Flow, een technologiebedrijf dat gespecialiseerd is in de analyse en validatie van milieugerelateerde data in de mode-industrie, en Infor Product Lifecycle Management (PLM). De interface moet de verwerking van die data vergemakkelijken en biedt volledige zichtbaarheid voor wereldwijd opererende modemerken die meer transparantie in hun productieketen willen. Kenmerkend is dat de interface traceerbaarheid en impactmeting biedt van niveaus één tot en met vier.
Faes lanceert vernieuwde slimme stapelsoftware Stackassist
Faes, leverancier van verpakkingsoplossingen op maat en ondersteuning bij het verbeteren van verpakkingsprocessen in de supply chain, heeft zijn softwareoplossing Stackassist opnieuw gelanceerd. De slimme webbased stapelsoftware, die ondertussen tien jaar bestaat, kreeg niet enkel een modernere look & feel mee, maar werd volgens Faes ook volledig aangepast aan de logistieke uitdagingen die zijn klanten ervaren. Daarmee wil het bedrijf uit het Nederlandse Reusel naar eigen zeggen een betaalbare stapel- en beladingstool bieden die geavanceerde functies combineert met flexibiliteit en gebruikersgemak.
Flexport lanceert AI-gebaseerd selfservice platform om supply chain te democratiseren
Digitale expediteur Flexport introduceert een AI-gebaseerde end-to-end oplossing voor wereldwijde handel, die met name kleine ondernemingen nieuwe mogelijkheden moet bieden. Het nieuwe platform biedt met één klik toegang tot een reeks geïntegreerde supply chain-diensten, waaronder financiering, zeevracht, luchtvracht, fulfilment en bevoorrading. Dat moet de verkoop gemakkelijker maken en producten naadloos van een fabrikant naar de consument brengen. Flexport wil daarmee de wereldwijde supply chain democratiseren.