3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
Maak je verpakkingsstrategie e-commerce proof
E-commerce zit al jaren in de lift, maar tijdens de pandemie rezen de online orders pas echt de pan uit. Hoewel consumenten ondertussen ook de weg naar de fysieke winkel hebben terugvonden, heeft e-commerce zich nog sterker in onze maatschappij verankerd.
Partnerinformatie: Hoe vaak vervangt u uw autofilters?
Er zijn verschillende soorten filters die uw auto nodig heeft, zoals oliefilters, motorluchtfilters, brandstoffilters en cabineluchtfilters. Elk van deze filters moet om de zoveel tijd worden vervangen, en dat is belangrijk voor de algemene gezondheid en prestaties van uw auto.
Booming business, uitdagende logistiek
Steeds meer mensen kopen verse voeding online. Dat lijkt ‘gefundenes Fressen’ voor producenten en supermarkten. Toch is niet iedereen even happig om op die tendens in te spelen. Het is immers niet evident om binnen dit segment efficiënt te leveren.
Hoe kan je maatschappelijk verantwoord ondernemen in de logistiek integreren?
Vandaag de dag zijn energieverbruik en welzijn op het werk belangrijke aandachtspunten voor de meeste bedrijven. Door de energiecrisis en de uitdagingen op het gebied van duurzaamheid (mens + planeet), neemt de belangstelling voor de invoering van een concreet en duurzaam MVO-beleid binnen bedrijven toe.
Navigeren in een vat vol uitdagingen
We moeten er geen doekjes om winden: de transportsector heeft het vandaag niet makkelijk om het hoofd boven water te houden. Denken we maar aan de stijgende brandstofprijzen, de congestie op de wegen en de hete adem van de groene regelgeving in de nek.
Samenwerken aan slimmere, schonere en veiligere stadslogistiek
Wie aan stadslogistiek denkt, denkt aan drukke binnensteden, racende pakketbezorgers in de buurt, geparkeerde busjes op de stoep, ontelbare lokale regeltjes om de bevoorrading te organiseren. De groeiende stadslogistiek geeft hoofdbrekens.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Coolblue start eigen bezorgservice per fiets in Brussel, Zaventem en Vilvoorde
Voortaan brengt Coolblue pakjes met de fiets rond in Brussel, Zaventem en Vilvoorde. Zo is Coolblue het eerste grote e-commercebedrijf in Europa dat ervoor kiest om kleine pakjes zelf met de fiets te leveren. Het e-commercebedrijf deed dit al in Antwerpen en Gent.
Pierre van Diesen nieuwe VP Landtransport bij DB Schenker in Benelux
Pierre van Diesen werd op 1 april 2019 aangesteld als Vice President BU Land Transport BeNeLux. Hij neemt hiermee de verantwoordelijkheden over van John Scherpenborg die binnen DB Schenker de functie Head of Business Development & Revenue Management Land Transport BeNeLux op zich neemt.
Logistyx Technologies centraliseert in Zaandam
Logistyx Technologies, gespecialiseerd in transport managementoplossingen voor pakketten, heeft zijn intrek genomen in een nieuw internationaal hoofdkantoor in het Nederlandse Zaandam. De verhuizing komt er als reactie op de snelle groei van de onderneming, die sinds haar oprichting in mei 2017 haar personeelsbestand zag verdubbelen, o.a.
Katoen Natie investeert fors in Nederland
Katoen Natie maakt 80 miljoen euro vrij om zijn value added logistics aanbod uit te breiden op de Chemelot site in Nederlands Limburg. Sinds 2013 bezit Katoen Natie al een aantal logistieke terminals in de regio. De sites van de logistieke groep in Nuth, Born, Geleen, Elsloo, Tüddern en Maasmechelen stellen momenteel 250 mensen tewerk.
Shippeo breidt supply chain visibility platform uit met Ocean & Parcel Tracking
Aanbieder van oplossingen voor supply chain visibility Shippeo voegt nieuwe Ocean- en Parcel-trackingmogelijkheden toe aan zijn platform. Daarmee kunnen bedrijven elke stap van hun leveringen volgen, vanaf de leverancier tot en met de levering aan de eindklant.
Fusie DSV en Panalpina weldra een feit
De Zwitserse logistieke groep Panalpina is overstag gegaan voor het verhoogde overnamebod van in totaal 4,6 miljard Zwitserse frank (zo’n 4,1 miljard euro) van zijn Deense concurrent DSV. Daarmee komt een einde aan een overnamestrijd van ruim twee maanden tussen beide partijen.
Eerste autonoom varend schip op de Noordzee
Enkele zeemijl voor de kust van het Nederlandse Den Helder zijn voor het eerst proeven gehouden met een autonoom varend schip op de Noordzee. Daartoe werd de SeaZip 3, een schip van SeaZip Offshore Services, uitgerust met intelligente aansturing waarmee aanvaringen moeten worden voorkomen.
Drie jaar Belgische kilometerheffing, geen feest volgens UPTR
Sinds 1 april 2016 kent België drie gewestelijke tolgebieden voor vrachtvervoer van meer dan 3,5 ton. Daarbij moeten alle vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton een constant ingeschakelde On Board Unit (OBU) aan boord hebben wanneer ze op de openbare weg rijden.
UPS vervoert medische stalen met onbemande drones
Als nieuwe logistieke dienst gaat UPS medische stalen transporteren met drones. Daarvoor gaat het een samenwerking aan met Matternet, actief in autonome dronetechnologie. Het droneproject gaat van start bij het ziekenhuis WakeMed gelegen op de campus in de stad Raleigh (North Carolina, VS).
Haven van Zeebrugge gewapend voor alle Brexit-scenario’s
Wat de uitkomst van de Brexit-onderhandelingen ook mag zijn, dat die een forse impact zullen hebben op de Haven van Zeebrugge staat buiten kijf. Gedelegeerd bestuurder Joachim Coens benadrukte tijdens Supply Chain Innovations 2019 in Antwerpen dat de haven klaar is om elk scenario op te vangen.