3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
Input van de verzender is cruciaal
Verdeler van tijdschriften en kranten AMP heeft al jaren ervaring met het beoordelen van de onverkochte exemplaren die worden teruggestuurd. Toch forceerde de distributeur recent nog een doorbraak met een grote efficiëntieverbetering. Daarvoor was eerst een investering in automatisering nodig, maar de cruciale stappen zette AMP door een slimme manier van data-inzameling gecombineerd met een doorgedreven opvolging van de informatie vanuit de verkooppunten.
Volle lading is geen topprioriteit
Als leverancier van onderdelen voor landbouwmachines heeft Kramp een Europees transportnetwerk opgezet met 120 vaste verbindingen die elke dag worden uitgevoerd. Kramp legt daarbij niet de focus op de beladingsgraad van de trucks, maar mikt in de eerste plaats op de optimalisering van de levertijd.
De logistieke vinger op de wonde
Gemiddeld 8,5% van het bruto nationaal product binnen Europa gaat vandaag naar gezondheidszorg. Dat percentage kan in de toekomst oplopen tot 10%, verwachten experten. Voor logistieke dienstverleners is healthcare logistics dan ook booming business.
Oog voor duurzame efficiëntie
Gipsplaatproducent Knauf Isolava werkte al aan duurzame oplossingen nog voor groen een hype werd. Zo vervoert het bedrijf zowel zijn grondstoffen – gips in bulk – als de afgewerkte gipsblokken en -platen via de waterweg. Knauf Isolava houdt op die manier jaarlijks 9520 vrachtwagens van de weg.
VGM moet scheepsrampen voorkomen
Vanaf 1 juli moeten wereldwijd alle verladers die een maritieme container exporteren, hun geverifieerd brutogewicht opgeven aan de rederij en de terminal. Deze IMO-wetgeving is het gevolg van de steeds toenemende scheepsrampen waarvan de oorzaken zijn toe te schrijven aan slechte stuwplannen omwille van onjuiste containergewichten.
De rijzende ster van TMS
De algehele kostendruk, de stijgende transportprijzen en het groeiende belang van klantenservice zorgen ervoor dat de interesse in Transportation Management Systems (TMS) toeneemt. Waar tot voor kort enkel vervoerders en de grootste verladers investeerden in TMS-oplossingen, zien vandaag ook steeds meer middelgrote ondernemingen het potentieel van TMS.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Dachser breidt opslagcapaciteit in Nederland uit
Logistiek dienstverlener Dachser gaat wederom een nieuw warehouse voor contractlogistiek in Waddinxveen in gebruik nemen. De bouw van het pand is in volle gang en wordt naar verwachting in juni 2024 opgeleverd. Het warehouse wordt gebouwd op het Distripark Doelwijk aan de A12, waar Dachser momenteel al met vier panden aanwezig is. Het nieuwe warehouse biedt ruimte voor 10.000 pallets, waardoor de totale opslagcapaciteit van Dachser in Waddinxveen op 55.000 palletplaatsen komt.
Petit Forestier verkleint CO2-uitstoot met TMS van Generix Group
Petit Forestier is een Frans familiebedrijf, opgericht in 1907, dat gespecialiseerd is in koeltransport. Om zijn CO2-uitstoot te helpen verminderen en de prestaties van zijn transportactiviteiten te verbeteren doet het bedrijf een beroep op de TMS-oplossing van Generix Group.
E-bike met aanhangwagens als alternatief voor bestelwagen
De Franse start-up Pelican heeft met de lancering van zijn Pelican Train de elektrische cargofiets naar een volgend niveau getild. De Pelican Train is een e-bike voor goederen, die een of twee geëlektrificeerde aanhangers achter zich aan kan trekken en in staat is tot 500 kilogram aan vracht schoon en geruisloos te vervoeren. Ideaal voor het transport van goederen in dichtbevolkte stedelijke gebieden en op fabrieks- en bedrijventerreinen.
Voorzichtige vooruitzichten voor tewerkstelling in Transport/Logistiek
De recentste ManpowerGroup Jobbarometer*, die in december 2023 werd gepubliceerd, geeft aan dat de wervingsactiviteit in de sector Transport en Logistiek in het eerste kwartaal van 2024 vrij matig zal zijn. Van de werkgevers in die sector die in oktober 2023 werden bevraagd, verwacht inderdaad 42% hun personeelsbestand tegen het einde van maart 2024 uit te breiden, terwijl bijna een kwart (23%) van plan is dat te verminderen. Volgens 35% van de bevraagde werkgevers zal hun wervingsactiviteit niet veranderen. De zogenoemde Nettotewerkstellingsprognose (het verschil tussen het percentage werkgevers dat van plan is mensen in dienst te nemen en het percentage dat medewerkers wil ontslaan) bereikt een voorzichtige waarde van +19%. Dat is volgens ManpowerGroup een sterke daling ten opzichte van het vorige kwartaal en een status quo ten opzichte van het eerste kwartaal van 2023.
Methanol veelbelovend als toekomstige CO2-neutrale aandrijving
Methanol als brandstof voor heavy-duty logistieke toepassingen is een veelbelovende kanshebber om een van de CO2-neutrale aandrijvingen van de toekomst te worden. Dat blijkt uit de resultaten van het Mobile Methanol Utilisation-project (MMU) dat VIL (Vlaanderen Innovatie Logistiek) in samenwerking met Universiteit Gent en 25 bedrijven heeft uitgewerkt.
Webfleet belicht uitdagingen en kansen voor transporteurs in 2024
Webfleet, de oplossing voor wagenparkbeheer van Bridgestone, heeft de trends in kaart gebracht waarmee bedrijven in de transportsector in 2024 zullen worden geconfronteerd. Komend jaar zal de digitale transformatie voor chauffeurs en managers van wagenparken onvermijdelijk zijn, zo luidt het, en dat brengt zowel valkuilen als opportuniteiten met zich mee.
Wijzigingen in kilometerheffing vanaf 1 januari 2024
Vanaf maandag 1 januari 2024 treden er verschillende veranderingen op in het kilometerheffingssysteem. In Vlaanderen verandert het tarief van 686 kilometer wegen van nultarief naar normaal tarief en wordt een voordeeltarief van nul eurocent/km toegekend aan zero-emissie voertuigen (ZEV) op het volledige Vlaamse wegennet. De OBU (on board unit) blijft echter verplicht voor ZEV. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en in Wallonië (Sofico) worden de ZEV nog ondergebracht in de emissie-categorie EURO VI.
TX Logistik rondt overname van Exploris af
TX Logistik AG, een dochteronderneming van Mercitalia Logistics, heeft de overname afgerond van Exploris Deutschland Holding GmbH Hamburg, een Europees spoorvrachtbedrijf. De overname maakt van TX Logistik de op één na grootste spoorvrachtvervoerder in Duitsland. Nadat het voorlopige contract in juli was ondertekend, werd de transactie nu afgerond na goedkeuring door de bevoegde mededingingsautoriteiten.
Corneel Geerts Transportgroup neemt Zwitserland-specialist Fransen J. Transport over
Na Sinex afgelopen zomer heeft Corneel Geerts Transportgroup een nieuwe overnamedeal gesloten. Per 1 januari 2024 neemt de transportgroep zowel de assets, de klanten als het personeel van transportbedrijf Fransen J. Transport uit Putte over. Fransen J. Transport is een familiebedrijf dat gespecialiseerd is in transport tussen de Benelux en Zwitserland, met dagelijks groupagevertrekken op Bazel, Zurich en Genève, in combinatie met een eigen in-house douaneafdeling.
UPTR onderzoekt financiële gezondheid van Belgische transportsector
Naar jaarlijkse gewoonte heeft UPTR, de nationale beroepsfederatie voor de transport- en logistieke sector in België, een studie laten uitvoeren naar de financiële gezondheid van de transportsector. Daarvoor heeft het audit- en financieel expertisebureau BDO de resultaten doorgelicht van ongeveer 5.000 transportondernemingen (geregistreerd volgende de NACE-code 494 ‘goederenvervoer over de weg en verhuisbedrijven’), die hun balansen bij de Nationale Bank van België neerleggen.