3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
White Paper e-fullfilment
Ongetwijfeld is e-commerce een van de meest stresserende trends voor onze supply chains. Toch kunnen we er maar beter aan wennen, want steeds minder bedrijven kunnen rond e-commerce heen. In b2c-markten is een uitgekiende e-commerce- of omnichannelstrategie stilaan een sine qua non geworden om de consument te leveren waar, hoe en wanneer hij dat wil.
“Als logistiek je omzet drijft”
De transportsector is een bikkelharde business. Willen we het verschil maken, dan kunnen we maar beter zo efficiënt mogelijk werken. Dat is meteen ook de insteek van NaviTrans. Met dit pakket halen logistieke dienstverleners een oplossing in huis die erop afgestemd is transport- en warehousingactiviteiten binnen hun sector te beheren.
Transport op maat van online meubelshop
Net als veel online winkels startte ook Emob bescheiden, met de focus op kindermeubelen. Negen jaar later biedt de internetshop – met Beveren-Leie als uitvalsbasis – een allround meubelassortiment en artikelen om zowel je interieur als je tuin op te fleuren.
Groepsaankopen voor transporteurs
Het Antwerps Transportforum (AT) wordt steeds ambitieuzer in zijn strategie om dankzij groepsaankopen reële kostenreducties naar zijn leden te brengen. Het initiatief is klein begonnen met eenvoudige producten en diensten, maar weldra zullen transporteurs uit de Antwerpse regio bij een drietal leveranciers diesel aan een dagprijs kunnen kopen via de website van het platform.
Geen modal shift, maar een mental shift
Toen Jan Goderis en Jan D’Haeyer in 2003 Shipit oprichtten, wilden ze de kaarten van de transportwereld grondig herschudden. Ze introduceerden innovatieve, multimodale vervoersconcepten in de logistieke wereld. Veertien jaar later is het bedrijf actief in de traditionele binnenvaart, het palletvervoer langs binnenwateren en de containerbinnenvaart, ontwikkelde het terminalactiviteiten en baat het een multimodaal platform aan het Deurganckdok uit.
Geen vliegende start
De kans dat in ons land binnenkort pakjes per drone worden geleverd of een drone voorraden in je magazijn telt, is bijzonder klein. Zo blijkt uit een onderzoeksproject dat het Vlaams Instituut voor de logistiek (VIL) uitvoerde in nauwe samenwerking met de KU Leuven.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Nutreco sluit aan bij Transporeon-netwerk in streven naar duurzame logistiek
Nutreco is een wereldspeler in dierenvoeding en aquafeed. Het bedrijf is actief in 37 landen wereldwijd en beheert een complex systeem voor transport en logistiek om de dierenvoeding en aquafeed aan zijn klanten te leveren. Dat vormt een substantieel onderdeel van de milieu-impact van het bedrijf.
Werkgevers in transport & logistiek verwachten herstel in aanwervingen
Hoewel de vraag naar arbeidskrachten in de horeca en reissector zorgwekkend blijft, tonen werkgevers in de sector transport en logistiek wel optimisme in hun rekruteringsplannen. Dat blijkt uit de ManpowerGroup Barometer voor de Tewerkstellingsvooruitzichten die op 8 december 2020 is gepubliceerd.
DSV telt magazijnvoorraad met autonome drones
DSV rust momenteel enkele van zijn warehouses uit met autonome drones die de voorraad moeten helpen beheren. Daarvoor werkt de logistiek dienstverlener samen met technologiebedrijf Verity. Beide partners testten de oplossing eerst in het warehouse van DSV in Moerdijk.
WDP bouwt multimodaal dc van 150.000m² in North Sea Port
WDP breidt zijn multimodale locatie in North Sea Port (het WDPort of Ghent) uit met een multitenant distributiecentrum van circa 150.000m². Het dc zal voor lange termijn worden gehuurd door retailers X²O Badkamers, Overstock Home en Overstock Garden.
PostNL Pharma & Care is klaar voor transport coronavaccin
PostNL zegt klaar te zijn om het coronavaccin te vervoeren, zowel naar ziekenhuizen, zorginstellingen als naar particulieren in België. Daartoe investeerde Pharma & Care, het netwerk van PostNL dat geconditioneerd transport van gezondheidsmiddelen verzorgt, in extra overslagcapaciteit.
Leveringen bundelen bespaart duizenden kilometers vrachtwagenverkeer per week in de stad
Een nieuw scriptie-onderzoek aan de hogeschool UCLL (UC Leuven-Limburg) toont aan dat het bundelen van leveringen aan consumenten elke week duizenden kilometers aan vrachtwagenverkeer kan besparen. Dat heeft een grote impact op veiligheid, leefbaarheid en duurzaamheid van stadslogistiek.
Trimble en Simacan gaan samen voor betere last mile-navigatie
Trimble – leverancier van technologie op het vlak van positionering, modellering, connectiviteit en data-analyse – en Simacan – een open en leveranciersonafhankelijk cloudplatform voor digitale samenwerking in transport en logistiek – hebben hun transportoplossingen geïntegreerd.
Swissterminal lanceert nieuwe binnenvaartdienst naar Antwerpen en Rotterdam
De Zwitserse logistiek dienstverlener Swissterminal AG en zijn partner DP World starten vanaf 1 januari 2021 met een regelmatige binnenvaartdienst van Basel-Kleinhüningen en Basel-Birsfelden naar verschillende deepsea-terminals in de havens van Rotterdam en Antwerpen.
Descartes investeert 25 miljoen dollar in overname ShipTrack
Descartes, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, neemt ShipTrack over, leverancier van final mile-oplossingen voor de e-commercesector. Het Canadese ShipTrack biedt cloudgebaseerd mobiel resource management aan, evenals oplossingen voor het tracken van verzendingen.
Hybride oplossing moet temperatuurgevoelige cargo beschermen
Met de introductie van ‘la Couverture’ komt er een hybride oplossing op de markt die speciaal werd ontwikkeld voor de afhandeling van temperatuurgevoelige luchthavencargo. De oplossing, die het midden houdt tussen een thermische dolly en een thermische hoes, beantwoordt aan de specifieke behoefte om temperatuurgevoelige goederen (+15°C tot +25°C) te beschermen van in het cargomagazijn van de luchthaven tot op de tarmac.