White Paper e-fullfilment

Hoe overleven we de e-commercerevolutie?

Ongetwijfeld is e-commerce een van de meest stresserende trends voor onze supply chains. Toch kunnen we er maar beter aan wennen, want steeds minder bedrijven kunnen rond e-commerce heen. In b2c-markten is een uitgekiende e-commerce- of omnichannelstrategie stilaan een sine qua non geworden om de consument te leveren waar, hoe en wanneer hij dat wil. Bovendien straalt de ‘ik wil op mijn wenken bediend worden’ trend ook steeds meer uit naar de b2b-markt. Daar vormen de steeds kleinere en meer frequente orders als het ware een weerspiegeling van wat in er zich in de b2c markt aan het afspelen is.

In dat kader kunnen de meeste bedrijven binnen België niet anders dan zich instellen op de talrijke uitdagingen die e-commerce met zich meebrengt. Geen evidentie, want die uitdagingen veranderen continu. Denken we maar aan wijzigende distributiekanalen en het constant evoluerende gedrag van klanten. Heel goed nadenken over je processen en de flexibiliteit creëren waar e-commerce naar snakt, is dus de boodschap.

Aansluitend hierop wordt het vermogen om je logistieke processen zo vlot mogelijk te laten volgen, van levensbelang. De versoepeling van de wetgeving rond nachtwerk in ons land is alvast een stap in de goede richting. Toch is er meer nodig om flexibiliteit op alle vlakken te garanderen. Denken we maar aan de complexiteit die omnichannellogistiek met zich meebrengt, de verschuiving van een centrale voorraad naar een hybride voorraad en misschien zelfs een uitbreiding van een nationale naar globale distributie.

Dat alles impliceert dat je zeer vlot moeten kunnen omgaan met diverse leversystemen en verschillende vervoerders. Als het al tijdens je check-out op de website duidelijk is dat je je hierin onderscheidt van de concurrentie, zal dat leiden tot een betere conversie met meer effectieve verkopen tot gevolg. Wanneer je de beloften op je website dan ook nog eens waarmaakt, zorgt dat voor een reële stijging van je overlevingskansen in een wereld waar een eensluidend positieve customer journey het verschil maakt.

Eén ding is wel zeker: met de hete adem van grote concurrenten als Amazon en Alibaba in onze nek, is stilstaan in e-commerce achteruitgaan. De snelle evoluties onafgebroken volgen en voorbereid zijn op wat volgt, is vandaag een must binnen e-commerce. Precies daarom wordt snel schakelen en schalen de vaste kern binnen de succesformule om te overleven binnen het harde e-commercelandschap.
Samen met Transsmart biedt Value Chain u digitaal een verhelderende white paper met de focus op e-commerce aan. Hierbij zoomen we in op de grote uitdagingen en opportuniteiten voor Belgische bedrijven die e-commerce omarmen. Met als sluitstuk de kracht van slimme IT om in deze zeer complexe omgeving te zorgen voor een flexibel kader, dat toelaat om met diverse mogelijkheden te experimenteren en zo continu te innoveren.
 
Benieuwd naar de inhoud van deze White Paper? Log in en download de pdf.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.