3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
Optimale planning voor multifunctionele wegvervoerders
Wegvervoerders staan voortdurend onder druk, zowel qua service, flexibiliteit als tarifering. Go4Logistics wil hen daarin ondersteunen met een planningsmodule die niet enkel de ritten optimaliseert, maar ook een helder overzicht biedt in de kosten en baten van de geplande transporten.
Logistiek is een workflow
Intris heeft zijn hele logistieke toepassing vernieuwd en proactief aangepast aan de moderne behoeften van zijn klanten. Niet alleen is Tris nu volledig webgebaseerd, de klanten kunnen nu ook de toepassing, documenten en onderliggende Business Intelligence op alle mogelijke toestellen gebruiken.
Strategisch, tactisch en operationeel supply chain beheer
Het Nederlandse IDS biedt een scala aan producten en diensten waarmee ze ondernemers kunnen helpen met hun logistieke vraagstukken. En dat helpen kan zeer breed: inzicht in de processen, ondersteuning en advies tot en met de complete overname van de logistieke taken.
Controletoren in de cloud
Verladers worstelen al te vaak met rekenbladen, e-mails en de telefoon om hun transportopdrachten toch maar in goede banen te houden. Beslissingen worden genomen op basis van presentaties met gegevens waarvan de geldigheid al snel in vraag wordt gesteld.
De kracht van autonome navigatie
Je kunt er niet omheen: Automated Guided Vehicles (AGV’s) banen zich een weg in steeds meer magazijnen. De modellen op basis van inductieve draden, magneten of reflectoren leveren al langer goed werk in veel organisaties. Recenter zijn de AGV’s die zich helemaal vrij kunnen bewegen, zonder dat daarvoor in de omgeving iets hoeft te veranderen (zie ook het artikel ‘Technologie aan het stuur’ in dit nummer).
Consolidatieplatform voor koekjes
Nooit was de bereidheid om samen te werken in de keten groter. Daar hebben de stijgende logistieke kosten en de nijpende congestie op onze wegen alles mee maken. Hier en daar tonen zelfs rechtstreekse concurrenten zich bereid om de koppen bij elkaar te steken.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Nutreco sluit aan bij Transporeon-netwerk in streven naar duurzame logistiek
Nutreco is een wereldspeler in dierenvoeding en aquafeed. Het bedrijf is actief in 37 landen wereldwijd en beheert een complex systeem voor transport en logistiek om de dierenvoeding en aquafeed aan zijn klanten te leveren. Dat vormt een substantieel onderdeel van de milieu-impact van het bedrijf.
Werkgevers in transport & logistiek verwachten herstel in aanwervingen
Hoewel de vraag naar arbeidskrachten in de horeca en reissector zorgwekkend blijft, tonen werkgevers in de sector transport en logistiek wel optimisme in hun rekruteringsplannen. Dat blijkt uit de ManpowerGroup Barometer voor de Tewerkstellingsvooruitzichten die op 8 december 2020 is gepubliceerd.
DSV telt magazijnvoorraad met autonome drones
DSV rust momenteel enkele van zijn warehouses uit met autonome drones die de voorraad moeten helpen beheren. Daarvoor werkt de logistiek dienstverlener samen met technologiebedrijf Verity. Beide partners testten de oplossing eerst in het warehouse van DSV in Moerdijk.
WDP bouwt multimodaal dc van 150.000m² in North Sea Port
WDP breidt zijn multimodale locatie in North Sea Port (het WDPort of Ghent) uit met een multitenant distributiecentrum van circa 150.000m². Het dc zal voor lange termijn worden gehuurd door retailers X²O Badkamers, Overstock Home en Overstock Garden.
PostNL Pharma & Care is klaar voor transport coronavaccin
PostNL zegt klaar te zijn om het coronavaccin te vervoeren, zowel naar ziekenhuizen, zorginstellingen als naar particulieren in België. Daartoe investeerde Pharma & Care, het netwerk van PostNL dat geconditioneerd transport van gezondheidsmiddelen verzorgt, in extra overslagcapaciteit.
Leveringen bundelen bespaart duizenden kilometers vrachtwagenverkeer per week in de stad
Een nieuw scriptie-onderzoek aan de hogeschool UCLL (UC Leuven-Limburg) toont aan dat het bundelen van leveringen aan consumenten elke week duizenden kilometers aan vrachtwagenverkeer kan besparen. Dat heeft een grote impact op veiligheid, leefbaarheid en duurzaamheid van stadslogistiek.
Trimble en Simacan gaan samen voor betere last mile-navigatie
Trimble – leverancier van technologie op het vlak van positionering, modellering, connectiviteit en data-analyse – en Simacan – een open en leveranciersonafhankelijk cloudplatform voor digitale samenwerking in transport en logistiek – hebben hun transportoplossingen geïntegreerd.
Swissterminal lanceert nieuwe binnenvaartdienst naar Antwerpen en Rotterdam
De Zwitserse logistiek dienstverlener Swissterminal AG en zijn partner DP World starten vanaf 1 januari 2021 met een regelmatige binnenvaartdienst van Basel-Kleinhüningen en Basel-Birsfelden naar verschillende deepsea-terminals in de havens van Rotterdam en Antwerpen.
Descartes investeert 25 miljoen dollar in overname ShipTrack
Descartes, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, neemt ShipTrack over, leverancier van final mile-oplossingen voor de e-commercesector. Het Canadese ShipTrack biedt cloudgebaseerd mobiel resource management aan, evenals oplossingen voor het tracken van verzendingen.
Hybride oplossing moet temperatuurgevoelige cargo beschermen
Met de introductie van ‘la Couverture’ komt er een hybride oplossing op de markt die speciaal werd ontwikkeld voor de afhandeling van temperatuurgevoelige luchthavencargo. De oplossing, die het midden houdt tussen een thermische dolly en een thermische hoes, beantwoordt aan de specifieke behoefte om temperatuurgevoelige goederen (+15°C tot +25°C) te beschermen van in het cargomagazijn van de luchthaven tot op de tarmac.