3rd Party logistics

Weg van geografische clustering

Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant

De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.

Recente artikelen

De uitdagingen van versdistributie

Vers & Fijn Benelux b.v. heeft sinds januari een onlineplatform, VersTrade. Het bedrijf met hoofdkantoor in Nieuwegein is gespecialiseerd in de fijnmazige distributie en logistiek van versproducten. Het positioneert zich als intermediair tussen verlader en afnemer en doelt op een open samenwerking.

Investering van 114 miljoen euro voor nieuw distributiecentrum

Eind februari nam DHL Express op Brussels Airport officieel zijn nieuwe distributiecentrum in gebruik. De hub op de luchthaven is de op twee na grootste van DHL in Europa. Wereldwijd staat het dc in de top vijf. Met de nieuwe hub komt DHL tegemoet aan de vraag naar meer capaciteit in het wereldwijde netwerk.

Insourcen om meer service te leveren

De Finse fabrikant van schuurpapier Mirka neemt het beheer van het magazijn in Opglabbeek weer in eigen handen nadat het jarenlang vertrouwd had op de diensten van DHL. Die beslissing viel niet alleen omwille van de systematische groei van de logistieke activiteiten, maar ook met het oog op een aangepaste strategie die focust op het onderhoud van de schuurmachines.

Vier miljoen euro voor dubbele distributiecapaciteit

UPS heeft in Lummen officieel zijn nieuwe distributiecentrum ingehuldigd. Het centrum vormt onderdeel van de investeringsstrategie die het bedrijf de komende vijf jaar doorvoert. UPS wil de doeltreffendheid van zijn netwerk voor wegtransport in Europa verbeteren.

LinkedIn voor transportplanning

Vrachtwagens die op de Vlaamse wegen rondrijden, zijn gemiddeld slechts voor de helft beladen. Bedrijven besteden hun transporten het liefst uit aan zo weinig mogelijk verschillende partijen. Vanuit die vaststelling sloegen Noël Vranckx en Philip Poppe de handen in elkaar en richtten Transmate op, een cloud-platform dat de verschillende schakels in de logistieke keten op een transparante manier samenbrengt.

Toenemende export zorgt voor mooi rapport

In het derde kwartaal van 2017 mocht de Europese regio van UPS opvallend mooie groeicijfers presenteren. Een groei van 15% is al niet slecht, maar België ging daar nog eens vlot overheen met een groei van 20%. De nieuwe country manager van UPS België en Luxemburg Fernando Falcón plaatst die cijfers in een internationale economische context.

Recente video's

Recente nieuwsberichten

Dachser neemt eerste vrachtwagens op waterstof in gebruik

Dachser boekt vorderingen met praktische tests van emissievrije aandrijftechnologieën voor vrachtwagens. De logistiek dienstverlener is van plan in 2023 twee waterstof-brandstofcelvrachtwagens in Duitsland in gebruik te nemen. Om te beginnen zal Dachser een 27-tons Hyundai Xcient vrachtwagen op de weg zetten in Maagdenburg.

De supply chain opschalen

Black Friday is niet alleen maar een belangrijk internationaal shopevent. Deze dag luidt het shopseizoen in de aanloop naar kerst in, wat tevens de drukste periode van het jaar voor retailers is. nShift-gegevens tonen aan dat Black Friday in 2021 goed was voor 105% meer verzonden pakketjes dan een gemiddelde vrijdag.

Rutges Cargo Europe investeert in uitbreiding Schiphol Logistics Park

Het wordt een warehouse van 5000 m2 waar vooral Value Added Logistics activiteiten zullen worden uitgevoerd. Het is een bounded warehouse met een bulk locatie, 2800 palletplaatsen in stellingen en een grote xdock ruimte. In september zal de ruimte worden opgeleverd.

Bol.com lanceert transportbedrijf Ampère

Ampère is recent begonnen met de collectie van pakketjes bij verkooppartners van bol.com. Na ophaling draagt Ampère de pakketjes over aan bezorgdienst Budbee, die de pakketjes dezelfde dag naar de klant brengt. Verkooppartners profiteren hiermee van alle voordelen van ‘Verzenden via bol.com+’, waaronder een snelle levertijd en hoge leveringsbetrouwbaarheid.

Cenntro investeert in e-bakfietsontwikkelaar Antric

Antric GmbH is een spin-off van de universiteit van Bochum. De startup onder leiding van Moritz Heibrock en Eric Diederich heeft de ‘Antric One’ ontwikkeld, een e-bakfiets met vier wielen. Hij is al succesvol getest in Europa. De Antric One is speciaal afgestemd op bezorgdiensten en het transport van stukgoed.

Klimaatneutraal goederentransport via het water uitgetest in Gent

Urban Waterway Logistics, POM Oost-Vlaanderen en Provincie Oost-Vlaanderen hebben in het centrum van Gent een testvaart met bouwmaterialen georganiseerd. Er werd gebruikgemaakt van een zero-emissie stadsboot, met een laadvermogen van 25 ton.

Contargo breidt containerterminal in de haven van Voerde-Emmelsum uit

Logistiek dienstverlener Contargo gaat zijn containerterminal in de haven van Voerde-Emmelsum met 11.000m² uitbreiden. Er wordt zo’n 15 miljoen euro geïnvesteerd in de uitbreiding van onze terminal en de overslagcapaciteit. Zo zal onder meer een tweede overslagkraan in gebruik worden genomen.

Uturn introduceert shipment notifier

Met de shipment notifier wil het platform voor containertransport Unifier ervoor zorgen dat elke containervervoerder in Europa zijn planning optimaal kan matchen met de vraag van opdrachtgevers. Zo krijgt de vervoerder voortaan automatisch ritten te zien die in de planning passen, waardoor hij niet meer door het platform hoeft te scrollen.

Drie kwart van de consumenten ervaart leveringsfouten bij online bestellingen

Maar liefst 77% van de Belgische en Nederlandse consumenten heeft de afgelopen drie maanden een leveringsfout ervaren. Dat blijkt uit een recent onderzoek van Descartes. Het onderzoek moet retailers en logistieke organisaties inzicht bieden in de voorkeuren en zorgen van consumenten over hun aankopen en bezorgingen.

Tilt-Import lanceert ShockWatch RFID-tag voor het detecteren van schokken tijdens transport

Al meer dan 40 jaar worden de ShockWatch schokindicatoren van het Franse Tilt-Import gebruikt voor het monitoren van abnormale schokken tijdens transport of opslag van goederen (vallen op de vloer of ruwe behandeling). Nu stelt Tilt-Import de nieuwe ShockWatch RFID-indicator voor.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.