3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
Drones verkennen het logistieke landschap
Geregeld zien we in de media drones voorbijvliegen. Het aantal toepassingen waarvoor ze worden ingezet, neemt dan ook razendsnel toe. Hoewel pakketleveringen via drones nog niet voor morgen zijn, groeien de mogelijkheden ook in het logistieke landschap gestaag.
Slimme site, een mythe?
Naarmate de site van logistiek dienstverlener ODTH in Willebroek groeide, moesten er ook heel wat meer vrachtwagens worden ontvangen. En dat terwijl de infrastructuur van de site daar niet op was voorzien. Het idee ontstond dan ook om naar een smart warehouse te evolueren met een volwaardige, efficiënte en grotendeels geautomatiseerde dienstverlening.
B2C-bezorgingen baden in transparantie
In naam van badkamerspecialist X²O bezorgen chauffeurs vanuit het centrale magazijn in Antwerpen dagelijks badkamermeubilair en -accessoires aan particulieren. Om dat leveringsproces transparanter en efficiënter te maken, ging de organisatie in zee met Zetes.
De Nieuwe Zijderoute als zijspoor
Momenteel investeert China miljarden in handelsroutes met het Westen. Met de ontwikkeling van de Nieuwe Zijderoute wordt ook spoorvervoer tussen China en West-Europa steeds interessanter. Vandaag gaat nog maar een klein volume via die route, maar sinds 2013 stijgt de populariteit van de Nieuwe Zijderoute gestaag.
Logistiek goedkoper en duurzaam met real-time informatie
De snelle opkomst van het ‘Internet of Things’ (IoT), dat niet alleen machines maar ook – en in toenemende mate – vervoersmiddelen met het internet verbindt, zorgt voor een grote hoeveelheid aan real-time informatie. Die informatie kan worden gebruikt om logistieke processen goedkoper én duurzamer te maken.
Retourlogistiek van kratten in goede banen
Een gestroomlijnde retourlogistiek realiseer je niet in één vingerknip. Vraag dat maar aan Delhaize. Al jaren werkt de retailer samen met Euro Pool System om de enorme stroom kratten die van de winkels komt, te optimaliseren. Speciaal voor Delhaize introduceerde Euro Pool System unieke herbruikbare kratten met RFID-chip en barcode.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Webfleet lanceert compacte Driver Terminal PRO M voor navigatie en workflow management
Webfleet, de oplossing voor wagenparkbeheer van Bridgestone, lanceert zijn nieuwe compacte PRO Driver Terminal: de PRO M. De robuuste terminal voor professionele wagenparken is uitgerust met geavanceerde technologieën die bestuurders en wagenparkbeheerders moeten helpen de efficiëntie en productiviteit van hun werk te verhogen.
Vijf tips ter voorbereiding van Black Friday
(Advertorial) Hoe nShift strategische groei mogelijk maakt door bedrijven te helpen op te schalen en te profiteren van toegenomen seizoensgebonden vraag. Enkele jaren geleden was het nog een shoppingevenement dat beperkt bleef tot Noord-Amerika.
Nieuw HR-beleid nodig om tekort aan chauffeurs te beëindigen
Met het project Chauffeur 4.0 onderzochten VIL en UHasselt hoe de transportsector het nijpende tekort aan vrachtwagenchauffeurs een halt kan toeroepen. De resultaten tonen aan dat de sector nood heeft aan een nieuw personeelsbeleid, met de nadruk op het welzijn van de chauffeur.
DHL Supply Chain en Monta boosten gezamenlijk internationale groeiambities voor e-commerce
DHL Supply Chain, onderdeel van de Deutsche Post DHL Group, heeft een meerderheidsbelang genomen in het Nederlandse Monta, een dienstverlener op het gebied van e-commerce en e-fulfilment. Met het partnership willen beide bedrijven kleine en middelgrote webshops op het gebied van e-fulfilment en online verkoop ondersteunen.
Management buy-out bij BD Media en BD Logistics
BD Media en BD Logistics hebben een nieuwe eigenaar; het managementteam wordt meerderheidsaandeelhouder. Daarnaast stapt NPM Capital uit de groep en komt het team van SPX als nieuwe privé-investeerder aan boord. BD Media en BD Logistics worden voortaan gebundeld onder de Belgian Distribution Group, kortweg BD Group.
Webfleet brengt nieuwe modulaire oplossingen voor digitalisering in de transportsector
Webfleet, aanbieder van telematica voor vrachtwagens, kondigt een reeks nieuwe modulaire oplossingen aan die transportbedrijven moeten helpen bij het nemen van geïnformeerde, datagedreven beslissingen om brandstofkosten te besparen, de productiviteit te verbeteren en veiliger te zijn op de weg.
Volvo Trucks begint met serieproductie zware elektrische trucks
Volvo Trucks start met de serieproductie van de elektrische versies van zijn belangrijkste modellen: Volvo FH, Volvo FM en Volvo FMX. Deze trucks kunnen een totaalgewicht van 44 ton (GCW – gross combination weight) aan en de drie modellen vertegenwoordigen ongeveer twee derde van de verkoop.
Qargo TMS haalt investering van 6 miljoen euro binnen voor verdere ontplooiing
Qargo TMS, ontwikkelaar van het gelijknamige transportmanagementsysteem, heeft een kapitaalronde van 6 miljoen euro afgerond. Die investering moet de start-up helpen internationaal uit te breiden, het sales en customer experience team te vergroten en verder in te zetten op automatisering ondersteund door AI.
Brochure: consider your route-to-market approach
(Advertorial) Doing business in complex markets? Worried about cultural distance, being compliant with local regulations, importing| or exporting your goods without having your own legal entity or depending on a distributor? Benefit from Trade Facilitation services done by Ahlers and our deep expertise.
nShift – the global leader in delivery management
(Video) Why nShift? We enable our customers to deliver a better customer experience, improve customer satisfaction, provide a full range of delivery options, create new revenue opportunities, and develop sustainable delivery options. This empowers them to achieve scalable and strategic growth.