3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
Drones verkennen het logistieke landschap
Geregeld zien we in de media drones voorbijvliegen. Het aantal toepassingen waarvoor ze worden ingezet, neemt dan ook razendsnel toe. Hoewel pakketleveringen via drones nog niet voor morgen zijn, groeien de mogelijkheden ook in het logistieke landschap gestaag.
Slimme site, een mythe?
Naarmate de site van logistiek dienstverlener ODTH in Willebroek groeide, moesten er ook heel wat meer vrachtwagens worden ontvangen. En dat terwijl de infrastructuur van de site daar niet op was voorzien. Het idee ontstond dan ook om naar een smart warehouse te evolueren met een volwaardige, efficiënte en grotendeels geautomatiseerde dienstverlening.
B2C-bezorgingen baden in transparantie
In naam van badkamerspecialist X²O bezorgen chauffeurs vanuit het centrale magazijn in Antwerpen dagelijks badkamermeubilair en -accessoires aan particulieren. Om dat leveringsproces transparanter en efficiënter te maken, ging de organisatie in zee met Zetes.
De Nieuwe Zijderoute als zijspoor
Momenteel investeert China miljarden in handelsroutes met het Westen. Met de ontwikkeling van de Nieuwe Zijderoute wordt ook spoorvervoer tussen China en West-Europa steeds interessanter. Vandaag gaat nog maar een klein volume via die route, maar sinds 2013 stijgt de populariteit van de Nieuwe Zijderoute gestaag.
Logistiek goedkoper en duurzaam met real-time informatie
De snelle opkomst van het ‘Internet of Things’ (IoT), dat niet alleen machines maar ook – en in toenemende mate – vervoersmiddelen met het internet verbindt, zorgt voor een grote hoeveelheid aan real-time informatie. Die informatie kan worden gebruikt om logistieke processen goedkoper én duurzamer te maken.
Retourlogistiek van kratten in goede banen
Een gestroomlijnde retourlogistiek realiseer je niet in één vingerknip. Vraag dat maar aan Delhaize. Al jaren werkt de retailer samen met Euro Pool System om de enorme stroom kratten die van de winkels komt, te optimaliseren. Speciaal voor Delhaize introduceerde Euro Pool System unieke herbruikbare kratten met RFID-chip en barcode.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Unit45 ontwikkelt nieuwe reefer met H.Essers
Het Rotterdamse Unit45, dat zich toelegt op de ontwikkeling, bouw, financiering en levering van 45ft palletbrede containers, heeft in samenwerking met zijn klant, logistiek dienstverlener H.Essers, een nieuwe dieselelektrische reefer ontwikkeld.
Newwen introduceert meermalige, traceerbare verpakkingsoplossing
Het Nederlandse bedrijf Newwen, onderdeel van de Van Vliet Containers groep en leverancier van logistieke ladingdragers, stadslogistiek, fulfilmentmiddelen en meermalige verpakkingsoplossingen, lanceert een nieuwe oplossing op het gebied van meermalige, traceerbare verpakking.
DPD levert pakjes duurzaam met cargofiets van eSupplier
DPD is gestart met de CO2-neutrale levering van pakjes door gebruik te maken van de cargofiets van eSupplier, de aanbieder van elektrische transportmiddelen uit Wingene. Met die stap optimaliseert de koerierdienst de aanpak van de ‘last mile’, het laatste deel van het leveringsproces.
Oorlog in Oekraïne ook merkbaar in de transportcijfers
Viapass heeft op 31 december 2022 zijn zevende kalenderjaar van de kilometerheffing voor vrachtwagens afgesloten. De geïnde tolgelden stegen van 814,1 miljoen euro in 2021 naar 829,3 miljoen euro in 2022, wat een stijging is van 1,86%. De tarieven werden het vorige kalenderjaar weliswaar geïndexeerd, maar het aantal gereden tolkilometers viel terug onder invloed van de oorlog in Oekraïne en de afgeleide impact daarvan.
Datalogic en Quuppa zorgen samen voor tracking in de hele supply chain
Datalogic, wereldwijd aanbieder van automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, gaat een samenwerking aan met Quuppa, een platform voor ‘real-time locating systems’ (RTLS). Het onlangs uitgebrachte Joya Touch 22 zelfscanapparaat van Datalogic (zie foto) moet daardoor de ultieme winkelpartner worden in samenwerking met Quuppa.
Tailormade Logistics integreert Transcot in TML-groep
Transport- en logistiek dienstverlener Tailormade Logistics (TML) versterkt zijn West-Vlaamse activiteiten met de integratie van Transcot BV uit Menen. De integratie van Transcot in de TML-groep, past volgens TML-oprichter en CEO Bert Vandecaveye binnen de strategie van het bedrijf om de dienstverlening uit te breiden en meer waarde toe te voegen aan de logistieke keten.
Descartes neemt Supply Vision over voor ruim 12 miljoen dollar
Descartes Systems Group, gespecialiseerd in het samenbrengen van logistiek-intensieve handelsbedrijven, heeft Supply Vision overgenomen, een aanbieder van oplossingen voor shipping management voor Noord-Amerikaanse logistiek dienstverleners.
Transportfederaties richten confederatie ‘Transport & Logistics Belgium’ op
Febetra, TLV en UPTR, de drie erkende transportfederaties, hebben besloten hun samenwerking te intensiveren en richten samen een nieuwe confederatie op. Al geruime tijd vormden de TLV, UPTR en Febetra een gezamenlijk front voor een aantal dossiers die de sector van het wegvervoer en de logistiek aanbelangen.
Sector Transport/Logistiek blijft voorzichtig aanwerven
Ondanks de ongunstige economische context zijn de Belgische werkgevers van plan in de loop van het eerste kwartaal van 2023 personeel te blijven aanwerven. Dat blijkt uit de nieuwste ManpowerGroup Barometer voor de Tewerkstellingsvooruitzichten.
Dachser neemt Müller Fresh Food Logistics over
Logistiek dienstverlener Dachser neemt de Nederlandse Transportgroep A. Müller B.V. over. Müller is actief in de markt onder de naam Müller Fresh Food Logistics. In 2021 genereerden de 770 food logistieke medewerkers van het bedrijf zo’n 90 miljoen euro aan inkomsten, waarmee het een van de toonaangevende aanbieders van food logistiek in Nederland is.