3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
Strategisch kiezen voor het klimaat
Het Gentse logistieke bedrijf Tailormade Logistics installeert twee tankterminals met biodiesel voor zijn vrachtwagens en terminaltrekkers. Samen met de intermodale kaart die het bedrijf in 2015 trok, wil CEO en oprichter Bert Vandecaveye daarmee het broeikaseffect van zijn logistieke en transportactiviteiten tegen 2025 met negentig procent verminderen.
Stilte voor de Oosterweelstorm
Weldra komen de werken voor de Oosterweelverbinding op kruissnelheid. Het wordt dus dringend tijd om erover na te denken hoe we de mobiliteit rond Antwerpen kunnen garanderen, willen we binnenkort niet helemaal vaststaan. Een aantal mobiliteitsdeskundigen schetsen de situatie en reiken mogelijke oplossingen aan om de rol van Antwerpen als logistieke hub in Europa te handhaven.
Innovatie als drijvende kracht voor logistieke dienstverlening
Volgens XPO Logistics is innovatie een ultieme differentiator in de logistieke sector. Dat het niet bij loze woorden blijft, blijkt uit de talrijke nieuwe ontwikkelingen die de logistieke dienstverlener onder zijn vleugels neemt. Tijdens een Warehousing Seminar van Value Chain legde Bram Blondé, business development director voor België, Nederland, Duitsland, uit hoe oog voor innovatie vandaag helemaal in de organisatie zit ingebakken.
Cockpits met zicht op de supply chain
Een maximale controle over je supply chain is tegenwoordig goud waard. Dat is niet anders voor Philips Healthcare, dat met grote logistieke uitdagingen wordt geconfronteerd. Als antwoord daarop richtte de organisatie in eigen beheer ‘logistic control towers’ op.
Verhoogde focus op transparantie en traceerbaarheid
Intussen zet Zetes al een aantal jaar in op de ontwikkeling van gestandaardiseerde oplossingen. Dat die strategie werkt, bewijst de positieve respons uit de markt. Binnen de suite die de leverancier aanbiedt, treden de oplossingen ZetesZeus en ZetesOlympus steeds duidelijker op de voorgrond.
Iedereen wil groener worden
Vrachtverkeer van de weg afhalen en het water of het spoor opsturen, er is al veel inkt over gevloeid. Maar Eastman Chemical Company maakte de jongste jaren echt werk van die zogenoemde modal shift. De chemieproducent kon daarbij rekenen op de logistieke steun van Interface Terminal Gent (ITG).
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Tailormade Logistics en Van Hove & Co gaan samenwerken
De Gentse transport- en logistiek dienstverleners Tailormade Logistics (TML) en Van Hove & Co hebben bekendgemaakt dat ze gaan samenwerken.
Lekkerland verhoogt capaciteit met volautomatische dozensluiters van Endoline
Lekkerland is gespecialiseerd in ‘on-the-go’ consumptie en profileert zich als full-service dienstverlener voor zijn klanten. De onderneming biedt retailoplossingen, logistieke diensten op maat en een breed en relevant assortiment in vier Europese landen.
Cabka lanceert duurzame en ergonomische orderpicking-pallet Retail E5.3
Cabka, gespecialiseerd in herbruikbare transportverpakkingen uit gerecycled plastic, heeft een nieuwe, nestbare orderpicking-pallet ontwikkeld. Met de Retail E5.3 pallet wil Cabka tegemoet komen aan gebruikers in de logistiek die naar een lagere CO2-uitstoot streven en invulling willen geven aan de vereisten van de kringloopeconomie.
Online retailer Wehkamp gaat retourkosten invoeren
De Nederlandse webwinkel Wehkamp is van plan op korte termijn retourkosten aan te rekenen voor pakketten die naar het magazijn in Zwolle worden teruggestuurd. De retourafdeling van Wehkamp ontvangt dagelijks 50.000 retourartikelen van klanten, liet CEO Graham Harris aan verschillende Nederlandse media weten.
Flexport breidt activiteiten uit naar België
Het platform voor wereldwijde logistiek Flexport breidt zijn activiteiten uit naar België. In februari 2022 haalde de digitale expediteur, met zijn Europese hoofdkantoor in Amsterdam, 935 miljoen dollar op in een Series E-investeringsronde om verdere productontwikkeling en groei in Europa te realiseren.
Jürgen Albersmann wordt CEO van Contargo
Vanaf maart 2023 wordt Jürgen Albersmann de nieuwe CEO van logistieke containervervoerder Contargo. Samen met de drie directieleden Marcel Hulsker, Thomas Löffler en Uwe Storch zal hij de Contargo Groep leiden. Jürgen Albersmann is bijna tien jaar werkzaam als managing director bij Contargo.
Action gaat voor duurzaam met e-trucks en zonnepanelen op trailers
In het kader van de verduurzaming van transport nam non-food discountretailer Action al meerdere initiatieven. Om het transport naar de winkels duurzamer te maken, zette Action eerder deze maand een eerste stap in de elektrificatie van zijn winkellogistiek.
Jacques Remy & Fils optimaliseert levering verse producten met Descartes
Jacques Remy & Fils, leverancier van verse groenten en fruit in België, Luxemburg en Noord-Frankrijk, heeft zijn transportmanagementsysteem volledig herzien om zijn kosten te verlagen en de opvolging van zijn leveringen te optimaliseren. Het bedrijf uit Marcinelle nam daarvoor Descartes Systems Group in de arm.
Tailormade Logistics huurt 22.000m² groot DC van Montea in Tongeren
Vastgoedgroep Montea verwelkomt met Tailormade Logistics een tweede huurder op zijn site in Tongeren. Het betreffende distributiecentrum van 22.000m² werd het afgelopen jaar ontwikkeld en maakt deel uit van een structurele langetermijnsamenwerking tussen Montea en bouwbedrijf Cordeel.
Studie BCI toont haalbaarheid van groenere end-to-end supply chains aan
De integratie van CO2-reductiedoelstellingen is in veel supply chains een realistisch doel, zonder dat het enorme kostenstijgingen of verlaging van de klantenserviceniveaus veroorzaakt. Een volledige end-to-end benadering van én inkomend transport van materialen en componenten én het magazijn zelf én uitgaand transport naar de klanten is nodig om de beste resultaten te behalen.