3rd Party logistics

Weg van geografische clustering

Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant

De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.

Recente artikelen

Bouwstenen voor een toekomstbestendig netwerk

Vraagpatronen trekken zich steeds minder aan van historische trends. Verstoringen in de supply chain zijn schering en inslag. COVID-19 heeft daar nog een flinke schep chaos bovenop gedaan. Hoewel de grootste golven intussen zijn gaan liggen, is een terugkeer naar het tijdperk van voor de pandemie weinig waarschijnlijk.

Helft van werkgevers in Transport/Logistiek gaat aanwerven

Volgens de recentste ManpowerGroup Barometer zijn werkgevers in de transport- en logistieke sector van plan het tempo van aanwervingen in het derde kwartaal van 2021 te versnellen. De helft (51%) van de werkgevers die eind april werden bevraagd, is van plan tegen eind december 2021 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 29% aangeeft dat te willen verminderen.

Hoe lossen we de capaciteitsparadox op?

Wie vandaag de weg op gaat, kan er niet naast kijken. Het toenemende aantal kleinere, maar meer frequente zendingen verhoogt de maatschappelijke hinder zienderogen. Die trend versterkt meteen ook de capaciteitsparadox. Enerzijds komen er steeds meer vrachtwagens op de weg, anderzijds zien we de vulgraad almaar verslechteren.

25 jaar Business Logistics

Business Logistics/Value Chain viert feest, want het magazine bestaat een volle 25 jaar! De tijden zijn er niet naar om uitbundig te vieren, dus beperken we ons tot een terugblik op 25 jaar logistiek en supply chain management. Toen we in 1992 met de voorloper ‘Logistiek Management’ startten, was voor velen de term logistiek een begrip uit het leger, meer niet.

Beschikbaarheid klanten maakt het verschil

Tot veertig procent besparen op de afhandeling van de laatste mijl? Dat kan. Alleen moeten we dan ook informatie over de beschikbaarheid van onze klanten in onze routeplanning opnemen én bereid zijn al eens te wachten op een klant in plaats van zo snel mogelijk de leveringsronde verder te zetten.

Crowd sourcing wint terrein

‘The last mile is the hardest’, luidt een Engels gezegde. En die woorden gaan ook op voor de wereld van retail en logistiek. Zelfs een gigant als Walmart worstelt anno 2021 met de afhandeling van die kritieke laatste schakel in zijn toeleveringsketen.

Recente video's

Recente nieuwsberichten

Tailormade Logistics en Van Hove & Co gaan samenwerken

De Gentse transport- en logistiek dienstverleners Tailormade Logistics (TML) en Van Hove & Co hebben bekendgemaakt dat ze gaan samenwerken.

Lekkerland verhoogt capaciteit met volautomatische dozensluiters van Endoline

Lekkerland is gespecialiseerd in ‘on-the-go’ consumptie en profileert zich als full-service dienstverlener voor zijn klanten. De  onderneming biedt retailoplossingen, logistieke diensten op maat en een breed en relevant assortiment in vier Europese landen.

Cabka lanceert duurzame en ergonomische orderpicking-pallet Retail E5.3

Cabka, gespecialiseerd in herbruikbare transportverpakkingen uit gerecycled plastic, heeft een nieuwe, nestbare orderpicking-pallet ontwikkeld. Met de Retail E5.3 pallet wil Cabka tegemoet komen aan gebruikers in de logistiek die naar een lagere CO2-uitstoot streven en invulling willen geven aan de vereisten van de kringloopeconomie.

Online retailer Wehkamp gaat retourkosten invoeren

De Nederlandse webwinkel Wehkamp is van plan op korte termijn retourkosten aan te rekenen voor pakketten die naar het magazijn in Zwolle worden teruggestuurd. De retourafdeling van Wehkamp ontvangt dagelijks 50.000 retourartikelen van klanten, liet CEO Graham Harris aan verschillende Nederlandse media weten.

Flexport breidt activiteiten uit naar België

Het platform voor wereldwijde logistiek Flexport breidt zijn activiteiten uit naar België. In februari 2022 haalde de digitale expediteur, met zijn Europese hoofdkantoor in Amsterdam, 935 miljoen dollar op in een Series E-investeringsronde om verdere productontwikkeling en groei in Europa te realiseren.

Jürgen Albersmann wordt CEO van Contargo

Vanaf maart 2023 wordt Jürgen Albersmann de nieuwe CEO van logistieke containervervoerder Contargo. Samen met de drie directieleden Marcel Hulsker, Thomas Löffler en Uwe Storch zal hij de Contargo Groep leiden. Jürgen Albersmann is bijna tien jaar werkzaam als managing director bij Contargo.

Action gaat voor duurzaam met e-trucks en zonnepanelen op trailers

In het kader van de verduurzaming van transport nam non-food discountretailer Action al meerdere initiatieven. Om het transport naar de winkels duurzamer te maken, zette Action eerder deze maand een eerste stap in de elektrificatie van zijn winkellogistiek.

Jacques Remy & Fils optimaliseert levering verse producten met Descartes

Jacques Remy & Fils, leverancier van verse groenten en fruit in België, Luxemburg en Noord-Frankrijk, heeft zijn transportmanagementsysteem volledig herzien om zijn kosten te verlagen en de opvolging van zijn leveringen te optimaliseren. Het bedrijf uit Marcinelle nam daarvoor Descartes Systems Group in de arm.

Tailormade Logistics huurt 22.000m² groot DC van Montea in Tongeren

Vastgoedgroep Montea verwelkomt met Tailormade Logistics een tweede huurder op zijn site in Tongeren. Het betreffende distributiecentrum van 22.000m² werd het afgelopen jaar ontwikkeld en maakt deel uit van een structurele langetermijnsamenwerking tussen Montea en bouwbedrijf Cordeel.

Studie BCI toont haalbaarheid van groenere end-to-end supply chains aan

De integratie van CO2-reductiedoelstellingen is in veel supply chains een realistisch doel, zonder dat het enorme kostenstijgingen of verlaging van de klantenserviceniveaus veroorzaakt. Een volledige end-to-end benadering van én inkomend transport van materialen en componenten én het magazijn zelf én uitgaand transport naar de klanten is nodig om de beste resultaten te behalen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.