70% van de grote bedrijven gaat voor AI-gebaseerde forecasting

Figuur: ©Gartner

Volgens onderzoeks- en adviesbureau Gartner zullen wellicht zeven op de tien grote ondernemingen tegen 2030 gebruikmaken van AI-gebaseerde forecasting om de vraag te voorspellen.

Zogenoemde ‘touchless forecasting’, waarbij handmatige invoer en menselijke interventies overbodig worden, biedt unieke schaalbare automatiseringsmogelijkheden binnen demand planning, aldus Gartner. Door gebruik te maken van onderliggende machine learning (ML)-technieken in plaats van traditionele statistische engines, kunnen ondernemingen met AI-gebaseerde forecasting touchless forecasting realiseren en extra waarde creëren met minder risico dat de nauwkeurigheid van de output afneemt.

“Op AI gebaseerde forecasting zorgt voor verbeterde strategische besluitvorming, snellere reacties op marktveranderingen en betere samenwerkingsworkflows”, zegt Jan Snoeckx, director analyst bij Gartners Supply Chain-afdeling. “Om een succesvolle acceptatie te bevorderen, moeten planningsmanagers het urgentie-aspect van touchless forecasting benadrukken en AI als een kernelement binnen hun technologiestrategieën plaatsen, in plaats van als een aanvullende optie.”

Jan Snoeckx benadrukt verder dat het voor een succesvolle implementatie van cruciaal belang is dat leidinggevenden in supply chain planning (SCP) een duidelijke strategie formuleren die laat zien hoe AI-ontwikkelingen het hele proces van demand planning kunnen transformeren, verder dan alleen basisforecasting.

AI-gebaseerde forecasting kan op een dynamische manier complexe patronen in tijdreeksgegevens herkennen, waardoor je frequenter en gedetailleerder kunt voorspellen. Het kan ook leren van verschillende datasets, wat nodig is om automatische voorspellingen te doen over nieuwe producten en promoties waarvoor weinig of geen historische data beschikbaar zijn (zie figuur 1).

Ondanks het potentieel ervan blijft het gebruik van touchless AI-forecasting voorlopig nog beperkt. Volgens Gartner wordt een bredere toepassing vaak belemmerd door een gebrek aan duidelijke visie bij SCP-leiders en aanhoudende uitdagingen op het gebied van de volledigheid, beschikbaarheid en toegankelijkheid van data. Bovendien kunnen de wijzigingen in processen die nodig zijn voor de implementatie op weerstand stuiten bij medewerkers die gewend zijn aan traditionele forecastmethoden.

Om op AI gebaseerde touchless forecasting te implementeren, raadt Gartner SCP-leiders aan dit vijfdelige plan te volgen:

1. Bepaal een strategie voor touchless forecasting. Analyseer de huidige samenwerkingsprocessen, individuele workflows, tijd die verloren gaat door het gebruik van traditionele methoden, en de gebruikte forecastingtools en -systemen. Identificeer vervolgens specifieke verbeterpunten en formuleer de businesscase;

2. Stel de parameters voor bedrijfsverandering vast. Identificeer de processen, workflows en metrics die opnieuw moeten worden gedefinieerd om touchless forecasting te ondersteunen, waardoor dit een bedrijfskritisch initiatief wordt dat sterk change management vereist;

3. Bepaal de strategie voor touchless data. Vertrouw niet uitsluitend op historische verkoopgegevens, maar ontwikkel een uitgebreide datastrategie die zowel interne als externe bronnen omvat. Het is essentieel om stakeholders, waaronder handelspartners, bij het proces te betrekken om de kwaliteit van de data, het beheer ervan en terugkerende feeds te waarborgen.

4. Stel een roadmap op voor technologische ondersteuning. De overgang naar AI-gebaseerde forecasting vereist investeringen in technologie en competenties, die ofwel intern kunnen worden opgebouwd, ofwel kunnen worden uitbesteed via supply chain planning-oplossingen, analytische platforms of forecasting-as-a-service-modellen. Organisaties moeten voor IT-ondersteuning zorgen en oplossingen evalueren op basis van de prestaties van de engine, de expertise van de leverancier en de afstemming op hun datastrategie.

5. Bereid de implementatie voor. Het succes van touchless forecasting hangt af van het vertrouwen van de organisatie in door AI gegenereerde resultaten. Dat vereist voortdurende communicatie over de inherente onzekerheid van forecasting. Leidinggevenden moeten ervoor zorgen dat ze de resultaten kunnen uitleggen, AI-forecasts vergelijken met eenvoudige modellen en de toegevoegde waarde benadrukken door middel van regelmatige analyses en rapportages.

Gartner klanten kunnen meer lezen in Achieve Scalable Productivity Gains With Touchless AI Supply Chain Forecasting. Niet-klanten komen meer te weten op 3 Actions to Improve Demand Planning.

Recente nieuwsberichten

Intelligente software verhoogt efficiëntie en vermindert handwerk in foodretail

(Advertorial) De foodretail staat onder constante druk door de toenemende complexiteit van producten, snellere leveringen en hoge verwachtingen van klanten . Efficiënte full case-handling vraagt daarom om krachtige oplossingen waarbij slimme software de sleutel vormt.

Transport & Logistics 2025: Het kloppend hart van de sector

(Advertorial) Wie telt in de logistieke, transport- en maritieme wereld, komt op 14, 15 of 16 oktober naar Antwerp Expo. Tijdens Transport & Logistics 2025 ontmoet u meer dan 15.000 professionals: van supply chain managers en expediteurs tot logistiek vastgoedontwikkelaars, rederijen en innovatieve start-ups. Het is dé plek waar beslissingsnemers, beleidsmakers en pioniers samenkomen om kennis te delen en nieuwe samenwerkingen te smeden.

Dexion België presenteert MOVO verrijdbare palletstellingen op Transport & Logistics Antwerpen 2025

(Advertorial) Dexion België is opnieuw aanwezig op Transport & Logistics Antwerpen, hét toonaangevende evenement voor transport, distributie en warehousing in België. Van 14 tot en met 16 oktober 2025 kunnen bezoekers Dexion vinden in Antwerp Expo, Hal 1 – stand 1.12, waar MOVO, Dexions verrijdbare palletstelling, centraal staat.

Uw gratis tickets voor Demand Driven Days: Twee dagen leren over en ervaren van Demand Driven MRP!

(Advertorial) DDDays is hét evenement voor planners en supply chain managers die op zoek zijn naar meer intelligente planning processen. Leer over een nieuwe planningsaanpak door middel van concrete implementaties waar DDMRP en AI elkaar ontmoeten en samenwerken.

WDP ontwikkelt DC van 32.000m² in Boekarest

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP start met de ontwikkeling van een distributiecentrum van ongeveer 32.000m² in het WDP Park Bucharest – Ștefănești, voor FAN Courier Group, een toonaangevende koerier en logistiek dienstverlener in Roemenië. FAN Courier Group is een bestaande klant van WDP in Roemenië (Timișoara) en versterkt met dit project zijn partnership met het vastgoedbedrijf. De nieuwbouw zal de parcel activiteiten van FAN Courier Group ondersteunen.

Knapp automatiseert productiebevoorrading van SICK

Met de automatisering van de productiebevoorrading in de SICK-vestiging in Kunsziget, Hongarije, zetten Knapp en SICK een nieuwe stap in hun technologische samenwerking. Het gebruik van autonome mobiele Open Shuttle-robots in combinatie met een geautomatiseerd opslag- en ophaalsysteem garandeert een just-in-time bevoorrading van de productie en flexibele interne transporten. Een end-to-end SAP EWM-oplossing van Knapp zorgt voor de digitalisering van de interne productielogistiek en voor transparantie in het voorraadbeheer.

Rossmann kent inhoud van dozen dankzij Lydia Voice

Om zijn orderpickprocessen te optimaliseren maakt de Duitse drogisterijketen Rossmann gebruik van een eigen ontwikkelde oplossing. In samenwerking met EPG (Ehrhardt Partner Group), leverancier van de supply chain execution suite EPG One, heeft Rossmann het WIIEB-besturingssysteem geïmplementeerd. Dat systeem maakt gebruik van een intelligent algoritme om de optimale verdeling van artikelen in rolcontainers te berekenen op basis van parameters zoals productgrootte, gewicht en inhoud. Medewerkers ontvangen orderpickinstructies via Put-to-Light-displays en de spraakgestuurde oplossing Lydia Voice. Het WIIEB-systeem zorgt voor volledige transparantie door precies aan te geven welke artikelen in welke container zijn geplaatst. Dat optimaliseert niet alleen het laden, maar maakt ook een duidelijke etikettering mogelijk, wat vooral belangrijk is bij het transport van gevaarlijke stoffen.

‘AntOn by Jungheinrich’, nieuwe naam in heftruckwereld

Onder het merk ‘AntOn by Jungheinrich’ start Jungheinrich met de verkoop van een nieuw portfolio trucks voor het instapsegment. De lancering begint met de elektrische vorkheftrucks CBH 2.5 en 3.0 en de handpallettruck PTL 1.5.

UnisonIQ van OMP transformeert supply chain planning

OMP heeft de beschikbaarheid aangekondigd van UnisonIQ, een nieuw AI-orkestratieframework dat besluitvorming in de supply chain moet transformeren door middel van synergie tussen mens en AI. UnisonIQ is geïntegreerd in het Unison Planning-platform van OMP en biedt inzichtelijke, ‘always-on’ agents die gebruikmaken van Unison Companion, een generatieve AI-gebaseerde assistent, en toonaangevende AI-engines.

Laden en lossen: risico’s en oplossingen op het laadperron

(Advertorial) Het laadperron is een onmisbare schakel in de logistieke keten, maar ook een plek waar de veiligheid vaak onder druk staat. Dagelijks gebeuren er incidenten waarbij heftrucks, vrachtwagens en medewerkers betrokken zijn. Hoewel veel bedrijven vertrouwen op routine, is juist de wijze waarop de trailer aan een perron wordt gekoppeld een vaak risicovol.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.