70% van de grote bedrijven gaat voor AI-gebaseerde forecasting

Figuur: ©Gartner

Volgens onderzoeks- en adviesbureau Gartner zullen wellicht zeven op de tien grote ondernemingen tegen 2030 gebruikmaken van AI-gebaseerde forecasting om de vraag te voorspellen.

Zogenoemde ‘touchless forecasting’, waarbij handmatige invoer en menselijke interventies overbodig worden, biedt unieke schaalbare automatiseringsmogelijkheden binnen demand planning, aldus Gartner. Door gebruik te maken van onderliggende machine learning (ML)-technieken in plaats van traditionele statistische engines, kunnen ondernemingen met AI-gebaseerde forecasting touchless forecasting realiseren en extra waarde creëren met minder risico dat de nauwkeurigheid van de output afneemt.

“Op AI gebaseerde forecasting zorgt voor verbeterde strategische besluitvorming, snellere reacties op marktveranderingen en betere samenwerkingsworkflows”, zegt Jan Snoeckx, director analyst bij Gartners Supply Chain-afdeling. “Om een succesvolle acceptatie te bevorderen, moeten planningsmanagers het urgentie-aspect van touchless forecasting benadrukken en AI als een kernelement binnen hun technologiestrategieën plaatsen, in plaats van als een aanvullende optie.”

Jan Snoeckx benadrukt verder dat het voor een succesvolle implementatie van cruciaal belang is dat leidinggevenden in supply chain planning (SCP) een duidelijke strategie formuleren die laat zien hoe AI-ontwikkelingen het hele proces van demand planning kunnen transformeren, verder dan alleen basisforecasting.

AI-gebaseerde forecasting kan op een dynamische manier complexe patronen in tijdreeksgegevens herkennen, waardoor je frequenter en gedetailleerder kunt voorspellen. Het kan ook leren van verschillende datasets, wat nodig is om automatische voorspellingen te doen over nieuwe producten en promoties waarvoor weinig of geen historische data beschikbaar zijn (zie figuur 1).

Ondanks het potentieel ervan blijft het gebruik van touchless AI-forecasting voorlopig nog beperkt. Volgens Gartner wordt een bredere toepassing vaak belemmerd door een gebrek aan duidelijke visie bij SCP-leiders en aanhoudende uitdagingen op het gebied van de volledigheid, beschikbaarheid en toegankelijkheid van data. Bovendien kunnen de wijzigingen in processen die nodig zijn voor de implementatie op weerstand stuiten bij medewerkers die gewend zijn aan traditionele forecastmethoden.

Om op AI gebaseerde touchless forecasting te implementeren, raadt Gartner SCP-leiders aan dit vijfdelige plan te volgen:

1. Bepaal een strategie voor touchless forecasting. Analyseer de huidige samenwerkingsprocessen, individuele workflows, tijd die verloren gaat door het gebruik van traditionele methoden, en de gebruikte forecastingtools en -systemen. Identificeer vervolgens specifieke verbeterpunten en formuleer de businesscase;

2. Stel de parameters voor bedrijfsverandering vast. Identificeer de processen, workflows en metrics die opnieuw moeten worden gedefinieerd om touchless forecasting te ondersteunen, waardoor dit een bedrijfskritisch initiatief wordt dat sterk change management vereist;

3. Bepaal de strategie voor touchless data. Vertrouw niet uitsluitend op historische verkoopgegevens, maar ontwikkel een uitgebreide datastrategie die zowel interne als externe bronnen omvat. Het is essentieel om stakeholders, waaronder handelspartners, bij het proces te betrekken om de kwaliteit van de data, het beheer ervan en terugkerende feeds te waarborgen.

4. Stel een roadmap op voor technologische ondersteuning. De overgang naar AI-gebaseerde forecasting vereist investeringen in technologie en competenties, die ofwel intern kunnen worden opgebouwd, ofwel kunnen worden uitbesteed via supply chain planning-oplossingen, analytische platforms of forecasting-as-a-service-modellen. Organisaties moeten voor IT-ondersteuning zorgen en oplossingen evalueren op basis van de prestaties van de engine, de expertise van de leverancier en de afstemming op hun datastrategie.

5. Bereid de implementatie voor. Het succes van touchless forecasting hangt af van het vertrouwen van de organisatie in door AI gegenereerde resultaten. Dat vereist voortdurende communicatie over de inherente onzekerheid van forecasting. Leidinggevenden moeten ervoor zorgen dat ze de resultaten kunnen uitleggen, AI-forecasts vergelijken met eenvoudige modellen en de toegevoegde waarde benadrukken door middel van regelmatige analyses en rapportages.

Gartner klanten kunnen meer lezen in Achieve Scalable Productivity Gains With Touchless AI Supply Chain Forecasting. Niet-klanten komen meer te weten op 3 Actions to Improve Demand Planning.

Recente nieuwsberichten

Volvo Trucks introduceert 14-tons Volvo FL Electric voor stadsdistributie

Volvo Trucks breidt zijn aanbod van elektrische vrachtwagens verder uit. Waar recent nog een elektrische truck voor de lange afstand werd aangekondigd, laat de vrachtwagenconstructeur nu weten dat de Volvo FL Electric beschikbaar komt in een 14-tons instapversie met een nieuwe accuconfiguratie. De batterij-elektrische middelzware vrachtwagen zou ideaal zijn voor binnenstedelijk transport.

Dematic integreert pallet-AS/RS in uitbreiding voor Velilla

Het Spaanse familiebedrijf Velilla ontwerpt, produceert en distribueert al ruim 75 jaar technische werkkledij en is actief in meer dan 70 internationale markten.

Omdat het leidende merk van de Velilla Group enkele jaren geleden zijn catalogus en verkoopvolume wenste uit te breiden, werd een geautomatiseerde palletopslag- en -ophaaloplossing (AS/RS) geïnstalleerd waarmee Velilla de capaciteit op een schaalbare manier kon vergroten. Dankzij de strategische uitbreidingsplannen en de daaruit voortvloeiende geleidelijke groei van het bedrijf, vereisten de langetermijnplannen voor het magazijn een extra fase om aan de groeiende omzet te voldoen. Dematic, leverancier van intelligente logistieke automatisering, rondde onlangs de derde fase van de grootschalige integratie van magazijnautomatisering voor Velilla af.

Drylock schakelt Körber in voor nieuw duurzaam warehouse

Drylock Technologies, een wereldspeler op het vlak van producten voor persoonlijke hygiëne, zoals luiers, dameshygiëne- en incontinentiemateriaal, bouwt een nieuw geautomatiseerd high-density warehouse op zijn productiesite in Hrádek nad Nisou, Tsjechië. Daarbij doet Drylock opnieuw een beroep op de supply chain oplossingen van Körber. Als oplossingsarchitect is Körber verantwoordelijk voor de coördinatie van de engineering en het toezicht op de naadloze integratie van structurele componenten, automatisering en softwaresystemen.

“China is het kloppend hart van logistieke innovatie”

“Als je de toekomst van material handling wil vormgeven, moet je daar zijn waar het elke dag opnieuw wordt uitgevonden – en dat is China.” Zo luidt de kerngedachte achter de China-strategie van Inther Group bij monde van beide CEO’s Martijn Herder en Paul Hermsen. De full-service systeemintegrator met hoofdkantoor in het Nederlandse Venray (foto) koos voor een sterke aanwezigheid in China en schakelde nog een versnelling hoger door er samen met Yugasum een joint venture voor hardware-productie te starten.

RFID-tags op bekers en eetgerei zorgen voor automatische waarborg op Gentse Winterfeesten

De organisatie achter de Gentse Winterfeesten werkte in 2024 al met herbruikbare bekers en eetgerei, maar dit jaar wordt voor het eerst de volledige stroom daarvan digitaal opgevolgd. Dankzij de RFID-technologie van Aucxis worden alle materialen traceerbaar gemaakt en wordt de waarborg voortaan volledig automatisch terugbetaald.

Bpostgroup verandert in Bnode

Bpostgroup neemt voortaan de naam Bnode aan als nieuwe corporate brand, ondersteund door drie commerciële merken: Paxon voor de 3PL-activiteiten, Landmark Global voor de cross-border activiteiten en Bpost voor de last mile in de Benelux. Volgens Chris Peeters, CEO van Bnode en Bpost, “weerspiegelt de nieuwe merkarchitectuur de strategische herpositionering van een postoperator met logistieke capaciteiten naar een logistieke speler die ook postdiensten aanbiedt”.

SaaS WMS: feiten en ervaringen uit de praktijk

(Advertorial) Veel bedrijven overwegen een overstap naar een SaaS-gebaseerd WMS, maar twijfelen over veiligheid, controle en flexibiliteit.

Transform your procurement strategy: Elevate with insight

(Advertorial) Are you driving sustainability and resilience as procurement, setting industry benchmarks? To what extent is your procurement organisation automated and integrated, working with real-time insights, to drive significant value and innovation? What about your supplier and contract management, and the role AI can fulfil to support you?🔍

Ontdek hoe AI nieuwe niveaus van efficiëntie en nauwkeurigheid in uw toeleveringsketen kan ontsluiten

Magazijnen worden slimmer, sneller en veerkrachtiger, en AI staat centraal in deze evolutie. Ons nieuwste rapport, “AI: het belangrijkste in uw magazijn”, onderzoekt hoe kunstmatige intelligentie elk aspect van magazijnbeheer transformeert.

AI helpt postbedrijven tijdens recordpiekperiode

Nu het aantal pakketten tijdens het piekseizoen nieuwe hoogten bereikt, wenden postbedrijven zich steeds vaker tot AI om het hoofd te bieden aan de toenemende druk op nauwkeurigheid, personeelsbezetting en operationele kosten. Daarbij maken ze bij het sorteren gebruik van AI-gebaseerde softwaresuites zoals Minerva van Lockheed Martin.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.