70% van de grote bedrijven gaat voor AI-gebaseerde forecasting

Figuur: ©Gartner

Volgens onderzoeks- en adviesbureau Gartner zullen wellicht zeven op de tien grote ondernemingen tegen 2030 gebruikmaken van AI-gebaseerde forecasting om de vraag te voorspellen.

Zogenoemde ‘touchless forecasting’, waarbij handmatige invoer en menselijke interventies overbodig worden, biedt unieke schaalbare automatiseringsmogelijkheden binnen demand planning, aldus Gartner. Door gebruik te maken van onderliggende machine learning (ML)-technieken in plaats van traditionele statistische engines, kunnen ondernemingen met AI-gebaseerde forecasting touchless forecasting realiseren en extra waarde creëren met minder risico dat de nauwkeurigheid van de output afneemt.

“Op AI gebaseerde forecasting zorgt voor verbeterde strategische besluitvorming, snellere reacties op marktveranderingen en betere samenwerkingsworkflows”, zegt Jan Snoeckx, director analyst bij Gartners Supply Chain-afdeling. “Om een succesvolle acceptatie te bevorderen, moeten planningsmanagers het urgentie-aspect van touchless forecasting benadrukken en AI als een kernelement binnen hun technologiestrategieën plaatsen, in plaats van als een aanvullende optie.”

Jan Snoeckx benadrukt verder dat het voor een succesvolle implementatie van cruciaal belang is dat leidinggevenden in supply chain planning (SCP) een duidelijke strategie formuleren die laat zien hoe AI-ontwikkelingen het hele proces van demand planning kunnen transformeren, verder dan alleen basisforecasting.

AI-gebaseerde forecasting kan op een dynamische manier complexe patronen in tijdreeksgegevens herkennen, waardoor je frequenter en gedetailleerder kunt voorspellen. Het kan ook leren van verschillende datasets, wat nodig is om automatische voorspellingen te doen over nieuwe producten en promoties waarvoor weinig of geen historische data beschikbaar zijn (zie figuur 1).

Ondanks het potentieel ervan blijft het gebruik van touchless AI-forecasting voorlopig nog beperkt. Volgens Gartner wordt een bredere toepassing vaak belemmerd door een gebrek aan duidelijke visie bij SCP-leiders en aanhoudende uitdagingen op het gebied van de volledigheid, beschikbaarheid en toegankelijkheid van data. Bovendien kunnen de wijzigingen in processen die nodig zijn voor de implementatie op weerstand stuiten bij medewerkers die gewend zijn aan traditionele forecastmethoden.

Om op AI gebaseerde touchless forecasting te implementeren, raadt Gartner SCP-leiders aan dit vijfdelige plan te volgen:

1. Bepaal een strategie voor touchless forecasting. Analyseer de huidige samenwerkingsprocessen, individuele workflows, tijd die verloren gaat door het gebruik van traditionele methoden, en de gebruikte forecastingtools en -systemen. Identificeer vervolgens specifieke verbeterpunten en formuleer de businesscase;

2. Stel de parameters voor bedrijfsverandering vast. Identificeer de processen, workflows en metrics die opnieuw moeten worden gedefinieerd om touchless forecasting te ondersteunen, waardoor dit een bedrijfskritisch initiatief wordt dat sterk change management vereist;

3. Bepaal de strategie voor touchless data. Vertrouw niet uitsluitend op historische verkoopgegevens, maar ontwikkel een uitgebreide datastrategie die zowel interne als externe bronnen omvat. Het is essentieel om stakeholders, waaronder handelspartners, bij het proces te betrekken om de kwaliteit van de data, het beheer ervan en terugkerende feeds te waarborgen.

4. Stel een roadmap op voor technologische ondersteuning. De overgang naar AI-gebaseerde forecasting vereist investeringen in technologie en competenties, die ofwel intern kunnen worden opgebouwd, ofwel kunnen worden uitbesteed via supply chain planning-oplossingen, analytische platforms of forecasting-as-a-service-modellen. Organisaties moeten voor IT-ondersteuning zorgen en oplossingen evalueren op basis van de prestaties van de engine, de expertise van de leverancier en de afstemming op hun datastrategie.

5. Bereid de implementatie voor. Het succes van touchless forecasting hangt af van het vertrouwen van de organisatie in door AI gegenereerde resultaten. Dat vereist voortdurende communicatie over de inherente onzekerheid van forecasting. Leidinggevenden moeten ervoor zorgen dat ze de resultaten kunnen uitleggen, AI-forecasts vergelijken met eenvoudige modellen en de toegevoegde waarde benadrukken door middel van regelmatige analyses en rapportages.

Gartner klanten kunnen meer lezen in Achieve Scalable Productivity Gains With Touchless AI Supply Chain Forecasting. Niet-klanten komen meer te weten op 3 Actions to Improve Demand Planning.

Recente nieuwsberichten

Element Logic introduceert Automation as a Service: een flexibel abonnementsmodel voor magazijnautomatisering

(Advertorial) Geen hoge investeringen, wel gegarandeerde prestaties, schaalbaarheid en duurzaamheid. Ontdek hoe AaaS jouw bedrijf laat groeien.

Bedrijvencontactdagen: ontmoet BITO voor uw magazijninrichting.

(Advertorial) Bezoek BITO Systems in Hal 4 op stand 4235 tijdens de Bedrijvencontactdagen in Antwerp Expo op 1 & 2 oktober. Van eerste rek voor starters tot robotica en automatisering voor groeiende bedrijven: ons team adviseert je graag.

Transport & Logistics 2025: kennis die richting geeft

(Advertorial) Digitalisering, duurzaamheid, geopolitiek en de arbeidsmarkt: het zijn de thema’s die vandaag de koers van transport en logistiek bepalen. Tijdens Transport & Logistics 2025 ontdekt u in drie dagen (14-16 oktober) hoe toonaangevende experts, bedrijven en federaties deze uitdagingen vertalen naar concrete oplossingen en kansen.

WDP rondt sale-and-leaseback van high bay KDL af

Logistiek vastgoedbedrijf WDP heeft de eerder aangekondigde sale-and-leaseback met logistiek dienstverlener Kris De Leeneer (KDL) succesvol afgerond. De transactie met een investeringswaarde van 40 miljoen euro, werd gerealiseerd via een inbreng in natura.

Nieuwe managing director voor Dachser Air & Sea Logistics EMEA

De Oostenrijker Alexander Winter (foto) wordt de nieuwe managing director van de business unit Air & Sea Logistics EMEA bij logistiek dienstverlener Dachser. Vanaf 1 oktober 2025 volgt hij Marc Meier op, die het bedrijf aan het eind van de maand verlaat.

Osapiens versterkt verantwoorde inkoop en traceerbaarheid in de supply chain bij Westwing

Westwing, een Europees e-commercebedrijf gespecialiseerd in interieurproducten, schakelt softwareontwikkelaar Osapiens in om de traceerbaarheid van de supply chain te verbeteren en volledige naleving van de Europese Ontbossingsverordening (EUDR) te garanderen.

Multipharma optimaliseert logistiek en delivery management met ZetesChronos

Het farmaceutische bedrijf Multipharma beschikt over een netwerk van 243 apotheken, verspreid over heel België, en telt meer dan 1800 medewerkers. Vanwege de uiteenlopende logistieke stromen kampte het bedrijf met moeilijkheden bij het traceren van zendingen. Handmatig delivery management leidde bovendien tot fouten bij de bezorging. Om de traceerbaarheid en efficiëntie van zijn logistieke operaties te verbeteren, implementeerde het farmabedrijf ZetesChronos.

Baoli introduceert KBP 14H Li-Ion pallettruck voor zware toepassingen

Baoli, onderdeel van de intralogistieke onderneming Kion Group, lanceert de Baoli KBP 14H, een nieuwe pallettruck met Li-Ion batterij voor interne materiaalverwerking.

AI-dashcam van Geotab vermindert risicovol rijgedrag

Geotab, wereldwijd aanbieder van verbonden transportoplossingen en asset management, lanceert de GO Focus Plus AI-dashcam en het nieuwe video-intelligentieplatform. De nieuwe dashcam met dubbele lens registreert zowel wat zich vóór het voertuig als in de cabine afspeelt.

Ruim 6 op de 10 Vlamingen verkiezen duurzaamheid boven snelheid van leveren

In een wereld waarin we sneller dan ooit de levering van een pakketje aan huis verwachten, blijken we toch bereid te wachten als dat een duurzamere levering betekent. Dat blijkt uit een recent onderzoek van iVox in opdracht van Webfleet, de wagenparkbeheeroplossing van Bridgestone.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.