5 factoren voor het bepalen van de afmetingen van een goods-to-person oplossing

(Advertorial)Een Goods-to-Person (GtP) oplossing brengt verschillende items uit een order naar het werkstation van een medewerker. Het concept is verder eenvoudig. Producten worden opgeslagen in een geautomatiseerd shuttlesysteem en vervolgens vervoerd met behulp van een combinatie van liften en transportbanden naar een orderverzamel- of palletiseerstation. Een GtP oplossing is met name geschikt voor pick en pack of case picking toepassingen.

Het grote voordeel van dit soort systemen zijn de hoge prestaties bij het orderverzamelen. Orders kunnen zeer snel worden uitgeleverd en men kan latere cutoff tijden hanteren. Een ander voordeel is de ruimtebesparing, met een mogelijke afname van het magazijnvolume. Immers, de ruimte voor gangpaden wordt tot een minimum beperkt doordat ze ingenomen worden door enkel machines. Uw medewerkers zijn actief op ergonomische, gebruiksvriendelijke en comfortabele werkstations en hoeven zich alleen maar bezig te houden met het orderpicken zelf. Doordat ze op 1 plek blijven, neemt de efficiency, productiviteit en werkkwaliteit toe.
Waarom is het vooraf bepalen van de juiste afmetingen zo belangrijk?
Een juiste dimensionering van de mogelijke installatie garandeert een efficiënte, flexibele en schaalbare oplossing en uiteindelijk een juist rendement op uw investering. Onjuiste dimensionering kan leiden tot een te hoge of te lage schatting van de verwachte systeemprestaties, inclusief het picken van verkeerde SKU's of het foutief managen van de voorraad.
Om te komen tot de juiste afmetingen dient u vooraf 5 zaken zorgvuldig te analyseren:

1. Wat worden de gewenste prestatieniveaus?
De productiviteit van Goods-to-Person werkstations wordt beïnvloed door verschillende factoren, zoals gewicht en afmetingen van de artikelen, het gemiddelde aantal artikelen per bestelling of bepaalde bewerkingen die op de producten moeten worden uitgevoerd. Daarom moet een inschatting gemaakt te worden van de gewenste productiviteit. Het liefst per medewerker of werkstation. Het is het beste om dit te valideren en tests uit te voeren op basis van standaardorders. Ook kan een testwerkstation gebruikt worden om de verwachte snelheid op het werkstation goed in te kunnen schatten.

2. De selectie van de SKU’s
Niet alle SKU’s zijn geschikt voor opname in een Goods-to-Person systeem. Een analyse van de artikeldatabase en de orders maakt het mogelijk om de relevante scope van het systeem te bepalen. Er moet aan twee belangrijke criteria worden voldaan: de dagelijkse hoeveelheden en bepaalde grootte- en gewichtskenmerken. Zware en omvangrijke producten kunnen beter op een andere wijze worden gepickt, bijvoorbeeld met conventionele stellingen, trolleys en looproutes. Hetzelfde geldt voor producten met een zeer hoge of zeer lage omloopsnelheid, behalve als hun opname in het systeem weinig invloed heeft op de investering.

3. Bepaal de optimale voorraaddichtheid.
Een andere belangrijke stap is het bepalen van de voorraden. Deze essentiële stap in de analyse zal de juiste opslagmethode bepalen voor elke SKU, zoals de hoeveelheid die moet worden opgeslagen, het aantal benodigde bakken alsmede hun hoogte en soort (groot, klein of met een vakkenindeling). Het juiste aantal locaties en gangpaden kan vervolgens worden bepaald op basis van de beschikbare ruimte, hoogte van het gebouw en de vereiste prestaties van het systeem.

4. Kies de juiste strategie voor het aanvullen
Het is belangrijk om voor elke SKU een geschikte en efficiënte aanvullingsstrategie (frequentie en volume) te bepalen. Het doel is om goede voorspellingen te doen (bv van de dagelijkse werkbelasting) en zo de voorraad op het juiste moment aan te laten vullen. Zo voorkomt u ook dat steeds dezelfde SKU moet worden aangevuld. De timing van de aanvulling is ook belangrijk: doen we dat buiten de productietijd of tegelijkertijd?  Deze keuze zal van invloed zijn op de grootte van de totale stromen.

5. Budget, scenario’s en lange-termijn strategie
Ten slotte moet u een duidelijk beeld hebben van de omvang van het project dat u wilt opzetten. Het moet passen in de bedrijfsstrategie, de groeivooruitzichten en het verwachte rendement op investering. Maak dit soort prognoses in samenwerking met uw leverancier om de configuratie te bepalen die u nodig heeft (aantal gangpaden, aantal werkstations). Bekijk verschillende toekomstige scenario's voor de hoeveelheid te picken orders en de opslagcapaciteit.
 
Savoye ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com

Recente nieuwsberichten

Remote services: op afstand en toch dichtbij

(Advertorial) Remote services worden steeds belangrijker voor proactieve probleemoplossing in sterk geautomatiseerde systemen. Het doel is niet om simpelweg te reageren op problemen, maar om proactief data te analyseren en scenario’s te simuleren die een maximale beschikbaarheid van de systemen garanderen en op die manieren problemen te voorkomen.

COVID-19 vaccinatiecampagne van Vlaanderen wint Supply Chain Awards 2022

Het project van het Vlaams Agentschap Zorg & Gezondheid ging tijdens de uitreiking van de Supply Chain Awards met de hoofdprijs lopen. De award werd het agentschap toegekend omdat het erin slaagde in korte tijd de volledige logistieke keten voor de verdeling van de coronavaccins vanaf nul uit te tekenen.

Betafence investeert 10 miljoen in Centre of Excellence in Zwevegem

Betafence, al 140 jaar producent van omheiningssystemen, investeert 10 miljoen euro in zijn vestiging in het West-Vlaamse Zwevegem om er het grootste Europese distributiecentrum te creëren en de site te ontwikkelen als Centre of Excellence.

Avercon ontwikkelt machine voor verpakkingen op maat met Siemens’ Digital Twin

Machinebouwer Avercon uit het Oost-Vlaamse Eeklo heeft met behulp van de Digital Twin-technologie van Siemens een nieuwe verpakkingsmachine ontwikkeld voor de e-commercemarkt. De X7 is in staat volautomatisch kartonnen verpakkingen te maken op maat van elk te verzenden product.

Dachser past IoT toe in groepagevervoer over lange afstand

Sinds het begin van 2022 heeft Dachser smart tracking devices aangebracht op 8.500 wisselbakken die worden gebruikt voor groepagevervoer tussen Europese vestigingen. Met behulp van het Internet of Things (IoT) kunnen de wisselbakken in real time worden gevolgd en kunnen aankomsttijden nauwkeurig worden berekend.

Albert Heijn en Swisslog realiseren geautomatiseerd Home Shop Center

Supermarktketen Albert Heijn en Swisslog, aanbieder van magazijnautomatisering- en software, werken samen aan een nieuw, geautomatiseerd Home Shop Center (HSC). Voor de automatisering van het HSC, dat wordt ondergebracht in een nieuw pand in het Nederlandse Barendrecht, koos Albert Heijn voor een geïntegreerde oplossing van Swisslog, inclusief AutoStore.

UPS rondt overname af van zorglogistiek leverancier Bomi Group

UPS heeft de eerder aangekondigde overname afgerond van Bomi Group, een multinationale logistiek dienstverlener in de gezondheidszorg. Door de overname voegt de gezondheidszorgafdeling van UPS Healthcare temperatuurgecontroleerde faciliteiten in 14 landen en 3.000 hoogopgeleide medewerkers toe aan het UPS-team in Europa en Latijns-Amerika.

Realtime controletorens

(Advertorial) Controletorens en IoT technologieën transformeren de farmaceutische toeleveringsketen, waardoor besluitvorming op basis van realtime inzichten mogelijk wordt. Een realtime controletoren kan zorgen voor een geconnecteerde en betrouwbare toeleveringsketen en stelt bedrijven in staat hun operationele efficiëntie en strategisch rendement te verbeteren.

Optioryx vermindert het vervoer van lucht met 3D-oplossing

De Gentse start-up Optioryx wil met AI-gestuurde verpakkingsoplossingen de internationale logistieke wereld veroveren. De 3D-software van Optioryx moet bedrijven helpen minder lucht in dozen te verpakken en er tegelijk voor zorgen dat dozen efficiënter op pallets en in vrachtwagens worden gestapeld.

TX Logistik breidt intermodale verbinding tussen Keulen en Istanbul uit

Spoorvervoerbedrijf TX Logistik AG, onderdeel van Mercitalia Logistics (FS Italiane Group), is van plan zijn intermodale goederentransportdiensten per spoor tussen Istanbul en Keulen verder uit te breiden. Voor TX Logistik is Turkije een markt met goede groeivooruitzichten voor intermodaal vervoer.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.