4 Goede redenen om uw verpakkingsproces te automatiseren

(Advertorial) Het uitgangspunt
Verpakkingen spelen een essentiële rol in de logistiek, niet alleen in het magazijn, maar vooral bij de verzending van de producten naar hun eindbestemming. Een goede verpakking beschermt, is herbruikbaar en moet het retourproces vergemakkelijken. Daarnaast moet de verpakking gemakkelijk in gebruik zijn tijdens het orderpicken. Vergeet ook zeker niet de invloed van een verpakking op klanttevredenheid en bedrijfsimago.

Een verpakkingsproces is vaak handmatig en tijdrovend. Daardoor kan het een knelpunt vormen met een negatief effect op de efficiency. Om ervoor te zorgen dat het magazijn goed rendeert, zowel in snelheid als kwaliteit, kan het automatiseren van een verpakkingsproces een relevante oplossing zijn. Daarnaast moet een geautomatiseerde machine een oplossing bieden voor de vaak voorkomende loze ruimte in het pakket of voor het vastklemmen van de producten, zodat ze niet verschuiven tijdens de verzending.
 
Er zijn 4 goede redenen om uw verpakkingsprocessen te automatiseren. We zetten ze op een rijtje:
 
1. Meer productiviteit
Elke logistieke organisatie wil maximaal presteren en snel kunnen reageren op een bestelling. Verpakken is vaak nog een proces van handmatige handelingen en dat kost tijd.
Door het verpakkingsproces te automatiseren, kunnen reactietijden flink ingekort worden en kan het orderpicken langer doorgaan, tot vlak voor de vertrektijden van de vervoerders. De stroom aan pakketten wordt gelijkmatiger verdeeld en maakt zelfs last-minute bestellingen mogelijk. Zo wordt het verpakkingsproces efficiënter.  
 
2. Kostenvoordelen
Een verpakkingsproces bestaat uit 3 delen: dozen bij elkaar krijgen, de producten plaatsen en vastzetten en tenslotte het sluiten. Elk van deze stappen heeft bijbehorende kosten. Het is belangrijk om een onderscheid te maken tussen de kosten van een handmatig proces en die van een automatisch proces.
 
Handmatig verpakken genereert twee kostenposten:
- kosten van het personeel
- kosten van de verbruiksmateriaal: kartonnen dozen, plakband, wig- of vulmaterialen enz.
 
Bij een verpakkingsmachine is de onderverdeling:
- de totale aanschafkosten van de machine inclusief onderhoud, reserveonderdelen en energieverbruik,
- kosten van de verbruiksmateriaal: kartonnen dozen, lijm enz.
 
Door automatisering kan men medewerkers toewijzen aan activiteiten, die meer  waarde toevoegen zoals orderpicken. Dat brengt een onmiddellijke voordeel in
kwaliteit en productiviteit. Verder wordt er veel minder verpakkingsmateriaal gebruikt en kan de vrijgekomen ruimte voor andere activiteiten worden gebruikt.
 
3. Een goede verpakking zorgt voor een tevreden klant
Een kwalitatief goede verpakking heeft een grote impact op de klanttevredenheid.
Beschadigde pakketten of producten en veel te grote dozen zijn nu eenmaal zaken die een klant onnodig irriteren met als gevolg dat de volgende keer een andere webshop de voorkeur krijgt.  
 
Met een geautomatiseerde oplossing kunnen bijvoorbeeld fixaties worden aangebracht of steviger deksels worden toegepast. Machines kunnen dozen op maat maken waardoor er minder loze ruimte wordt verzonden.
Er zijn verpakkingsmachines waarmee boodschappen of bedrijfskleuren op een deksel kunnen worden geprint en dat maakt de ontvangst een stuk aangenamer.
 
4. Lagere verzendvolumes / duurzamer verpakken
Het is een groot voordeel als de afmeting van een pakket kan worden afgestemd op de producten die verzonden worden. Onnodig grote pakketten brengen immers ongewenste situaties met zich mee:
- extra pallets nodig in het magazijn
- teveel transportruimte moeten inkopen
- producten die niet goed beschermd zijn, botsen tegen elkaar op in het pakket en raken mogelijk beschadigd
- een matige indruk bij de eindklant
 
Verpakkingsmachines passen de hoogte van een doos aan op de hoogte van de aanwezige producten. De doos wordt op maat gesneden en vervolgens gesloten. Het doel is om zo efficiënt mogelijk te verzenden door de loze ruimte in de dozen te reduceren en door meer pakketten per vrachtwagenrit te kunnen versturen. De dozen moeten tegelijkertijd compatibel blijven met zowel pick-then-pack- als pick-and-pack-processen.
 
Doordat er minder vrachtwagenritten nodig zijn voor hetzelfde aantal bestellingen, kan men besparen op brandstof en uitstoot. Naast deze duurzaamheidsvoordelen, leidt het aanpassen van de dozen ook tot lagere transportkosten.

Meer informatie: www.savoye.com

20221011142010460_photo-savoye-x-active-ants-5-low-res.jpg

Recente nieuwsberichten

Pics Belgium reorganiseert samenstelling mandaathouders

Pics België heeft wijzigingen doorgevoerd onder zijn mandaathouders. De mandatarissen zijn belast met het dagelijkse bestuur van Pics Belgium, de Belgische ledenorganisatie voor de supply chain en logistieke professionals, gekoppeld aan ASCM (voorheen APICS).

Albert Heijn en Swisslog openen geautomatiseerd Home Shop Center in Zwolle

De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn heeft, in samenwerking met Swisslog, een nieuw state-of-the-art Home Shop Center (HSC) in Zwolle geopend. Na de succesvolle implementatie van zijn eerste geautomatiseerde HSC in Barendrecht zet Albert Heijn met deze tweede faciliteit zijn toewijding voort om e-commerce mogelijkheden te verbeteren door middel van geavanceerde automatiseringstechnologieën. Het is de bedoeling dat het HSC in Zwolle liefst 55.000 orders per week zal verwerken.

Lineage vergroot voetafdruk in België door overname Luik Natie

Lineage, een van ’s werelds grootste globale temperatuurgecontroleerde warehouse REITs (real estate investment trusts), heeft de overname afgerond van Luik Natie, een aanbieder van gekoelde opslag- en transportdiensten gevestigd in de haven van Antwerpen-Brugge. Met deze strategische overname versterkt Lineage zijn aanwezigheid in België en vergroot het tegelijk de huidige operationele mogelijkheden in de regio.

Hardis Group neemt Magnus Black over

Hardis Group, leverancier van supply chain software met hoofdkantoor in het Franse Grenoble, breidt zijn aanbod voor e-commercebedrijven en omnichannel retailers uit door de overname van Magnus Black uit Naarden. Het Nederlandse softwarebedrijf is aanbieder van het cloudgebaseerde order management systeem OIL en is momenteel in handen van investeringsmaatschappij Holland Capital. OIL orkestreert orderstromen, zowel B2C als B2B, van winkelmandje tot levering, over alle verkoopkanalen heen (fysieke winkels, webshops, digitale marktplaatsen, enz.).

Eén op vijf warehouses kan volumetoename amper opvangen

Het aantal goederen dat in magazijnen in België en Nederland ligt opgeslagen, is de afgelopen twaalf maanden sterk toegenomen. Maar liefst 75% van de supply chain professionals uit België en Nederland spreekt van een significante groei. Tegelijkertijd geeft ook 75% van de supply chain professionals aan dat ze hun magazijnen zullen moderniseren, terwijl 56% van plan is nieuwe, moderne magazijnen te openen. Dat blijkt uit ‘State of Warehouse Operations 2024’, een onderzoek van Manhattan Associates bij 2.000 supply chain professionals wereldwijd, waarvan 200 uit België en Nederland.

Nieuwe vrachtroute voor Lufthansa Cargo vanuit München

Lufthansa Cargo heeft sinds 6 juli zijn operaties op de Zuid-Duitse hub uitgebreid. Een A321-vrachtvliegtuig staat voortaan twee keer per week in voor de connectie München met Istanbul, elke zaterdag en zondag. Op die manier wordt het bestaande netwerk vanuit München uitgebreid.

Jungheinrich België introduceert elektrische servicewagens

De heftruckfabrikant kondigt de introductie van elektrische servicewagens aan als onderdeel van zijn continue inzet op het vlak van duurzaamheid. De stap is een nieuwe mijlpaal in de strategie van Jungheinrich om de emissies van zijn wagenpark aanzienlijk te verminderen. “Het doel is om tegen 2030 de emissies van ons volledige wagenpark, zowel personenwagens als servicevoertuigen, tot nul te herleiden”, aldus Harm de Vries, managing director bij Jungheinrich. “We hebben niet enkel ons wagenpark vernieuwd, maar ook geïnvesteerd in de omschakeling naar hernieuwbare elektriciteit voor alle vestigingen, door middel van stroom uit regeneratieve bronnen en de installatie van fotovoltaïsche systemen ter plaatse.”

Ruim 200 temperatuurgecontroleerde voertuigen vervoegen Europese vloot van UPS Healthcare

Meer dan 20 miljoen euro investeert UPS Healthcare in de uitbreiding van zijn temperatuurgecontroleerde vloot. De logistieke speler koopt ruim 200 ultramoderne voertuigen om zijn koudeketencapaciteit te versterken in Nederland, Italië, Hongarije en Frankrijk. De faciliteiten in Heist-op-den-Berg zullen ook gebruikmaken van de vloot, waardoor die hun logistieke capaciteit kunnen uitbreiden. De huidige vloot vandaag bestaat uit meer dan 1.100 temperatuurgecontroleerde voertuigen.

Supply Chain Company opent deuren in Spanje en het VK

De Nederlandse IT-dienstverlener Supply Chain Company blijft groeien. Het bedrijf opende eerder dit jaar een vestiging in Spanje en afgelopen maand een in het Verenigd Koninkrijk. De expansie is volgens Supply Chain Company te danken aan de groeiende vraag naar planningsoplossingen bij producenten en retailers.

TGW brengt LivePick op de markt

De LivePick bestaat uit een slim opslagsysteem met mobiele robots. Door de modulaire opbouw en de plug-and-play-opzet van deze installatie duurt het slechts zes tot twaalf maanden om de LivePick operationeel te krijgen. Belangrijke voordelen van het systeem zijn de schaalbaarheid van de oplossing en de hoge flexibiliteit. De LivePick is zowel geschikt voor e-commerce- als klassieke retailomgevingen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.