4 Goede redenen om uw verpakkingsproces te automatiseren

(Advertorial) Het uitgangspunt
Verpakkingen spelen een essentiële rol in de logistiek, niet alleen in het magazijn, maar vooral bij de verzending van de producten naar hun eindbestemming. Een goede verpakking beschermt, is herbruikbaar en moet het retourproces vergemakkelijken. Daarnaast moet de verpakking gemakkelijk in gebruik zijn tijdens het orderpicken. Vergeet ook zeker niet de invloed van een verpakking op klanttevredenheid en bedrijfsimago.

Een verpakkingsproces is vaak handmatig en tijdrovend. Daardoor kan het een knelpunt vormen met een negatief effect op de efficiency. Om ervoor te zorgen dat het magazijn goed rendeert, zowel in snelheid als kwaliteit, kan het automatiseren van een verpakkingsproces een relevante oplossing zijn. Daarnaast moet een geautomatiseerde machine een oplossing bieden voor de vaak voorkomende loze ruimte in het pakket of voor het vastklemmen van de producten, zodat ze niet verschuiven tijdens de verzending.
 
Er zijn 4 goede redenen om uw verpakkingsprocessen te automatiseren. We zetten ze op een rijtje:
 
1. Meer productiviteit
Elke logistieke organisatie wil maximaal presteren en snel kunnen reageren op een bestelling. Verpakken is vaak nog een proces van handmatige handelingen en dat kost tijd.
Door het verpakkingsproces te automatiseren, kunnen reactietijden flink ingekort worden en kan het orderpicken langer doorgaan, tot vlak voor de vertrektijden van de vervoerders. De stroom aan pakketten wordt gelijkmatiger verdeeld en maakt zelfs last-minute bestellingen mogelijk. Zo wordt het verpakkingsproces efficiënter.  
 
2. Kostenvoordelen
Een verpakkingsproces bestaat uit 3 delen: dozen bij elkaar krijgen, de producten plaatsen en vastzetten en tenslotte het sluiten. Elk van deze stappen heeft bijbehorende kosten. Het is belangrijk om een onderscheid te maken tussen de kosten van een handmatig proces en die van een automatisch proces.
 
Handmatig verpakken genereert twee kostenposten:
- kosten van het personeel
- kosten van de verbruiksmateriaal: kartonnen dozen, plakband, wig- of vulmaterialen enz.
 
Bij een verpakkingsmachine is de onderverdeling:
- de totale aanschafkosten van de machine inclusief onderhoud, reserveonderdelen en energieverbruik,
- kosten van de verbruiksmateriaal: kartonnen dozen, lijm enz.
 
Door automatisering kan men medewerkers toewijzen aan activiteiten, die meer  waarde toevoegen zoals orderpicken. Dat brengt een onmiddellijke voordeel in
kwaliteit en productiviteit. Verder wordt er veel minder verpakkingsmateriaal gebruikt en kan de vrijgekomen ruimte voor andere activiteiten worden gebruikt.
 
3. Een goede verpakking zorgt voor een tevreden klant
Een kwalitatief goede verpakking heeft een grote impact op de klanttevredenheid.
Beschadigde pakketten of producten en veel te grote dozen zijn nu eenmaal zaken die een klant onnodig irriteren met als gevolg dat de volgende keer een andere webshop de voorkeur krijgt.  
 
Met een geautomatiseerde oplossing kunnen bijvoorbeeld fixaties worden aangebracht of steviger deksels worden toegepast. Machines kunnen dozen op maat maken waardoor er minder loze ruimte wordt verzonden.
Er zijn verpakkingsmachines waarmee boodschappen of bedrijfskleuren op een deksel kunnen worden geprint en dat maakt de ontvangst een stuk aangenamer.
 
4. Lagere verzendvolumes / duurzamer verpakken
Het is een groot voordeel als de afmeting van een pakket kan worden afgestemd op de producten die verzonden worden. Onnodig grote pakketten brengen immers ongewenste situaties met zich mee:
- extra pallets nodig in het magazijn
- teveel transportruimte moeten inkopen
- producten die niet goed beschermd zijn, botsen tegen elkaar op in het pakket en raken mogelijk beschadigd
- een matige indruk bij de eindklant
 
Verpakkingsmachines passen de hoogte van een doos aan op de hoogte van de aanwezige producten. De doos wordt op maat gesneden en vervolgens gesloten. Het doel is om zo efficiënt mogelijk te verzenden door de loze ruimte in de dozen te reduceren en door meer pakketten per vrachtwagenrit te kunnen versturen. De dozen moeten tegelijkertijd compatibel blijven met zowel pick-then-pack- als pick-and-pack-processen.
 
Doordat er minder vrachtwagenritten nodig zijn voor hetzelfde aantal bestellingen, kan men besparen op brandstof en uitstoot. Naast deze duurzaamheidsvoordelen, leidt het aanpassen van de dozen ook tot lagere transportkosten.

Meer informatie: www.savoye.com

20221011142010460_photo-savoye-x-active-ants-5-low-res.jpg

Recente nieuwsberichten

Renault Trucks, Jumbo en SVZ testen elektrische Oxygen-truck voor stadslogistiek

Renault Trucks zet zijn onderzoeks- en ontwikkelingswerkzaamheden met het prototype Oxygen verder. Terwijl een eerste testfase in Lyon en Parijs nog loopt, gaat de fabrikant een nieuwe test uitvoeren met een tweede versie van deze elektrische truck voor stadslogistiek. In oktober 2024 zal in Amsterdam een versie met koelunit worden getest, die is ontworpen met steun van Renault Trucks Nederland en in samenwerking met supermarktketen Jumbo en SVZ.

Linde lanceert multi-inzetbare stapelaars voor nauwe ruimtes

Het basisprincipe achter de nieuwe L10 - L16 B stapelaars is om een compacte oplossing te bieden voor nauwe werkruimtes. Deze compacte meeloopuitvoeringen hebben een hefhoogte tot 5,47 meter en een draagvermogen tot 1,0 à 1,6 ton, en zijn geschikt voor een breed scala aan transporttaken in magazijnen en productieruimtes.

Vandewiele automatiseert met magazijnrobots van Exotec

Ontwerper en producent van textielmachines Vandewiele gaat samenwerken met aanbieder van magazijnrobots Exotec. Vandewiele wil zijn magazijn in Marke verder automatiseren met het Skypodsysteem, om zo de workflow en opslagruimte te optimaliseren.

Veertig procent van de verladers en logistieke dienstverleners wil investeren in transporttechnologie

Descartes Systems Group, softwareleverancier voor supply chain en logistiek, heeft de resultaten bekendgemaakt van zijn achtste jaarlijkse Global Transportation Management Benchmark Survey. Uit het onderzoek blijkt dat veertig procent van de ondervraagde verladers en logistieke dienstverleners van plan is te investeren in transporttechnologie om zich voor te bereiden op de veranderende sector en regelgeving. Voor bedrijven die financieel het best presteren en waar de directie transport als een concurrentiewapen ziet, bedraagt dat aantal 44 procent. Bij organisaties die financieel minder goed presteren, ligt het percentage op 32 procent.

DHL onderzoekt trends in e-commerce

DHL eCommerce heeft het eerste deel gepubliceerd van zijn wereldwijde Online Shopper Trends Report 2024. Het rapport biedt inzicht in het gedrag van online shoppers wereldwijd. Het belicht trends die het huidige e-commercelandschap vormgeven, gebaseerd op een onderzoek onder 12.000 consumenten in 24 landen, waaronder Nederland en België.

Arvato ontwikkelt geavanceerde robotarm

Arvata, logistieke dienstverlener voor e-commerce en b2b en onderdeel van Bertelsmann, introduceert Leleka. Deze robotarm is ontworpen voor de picking en sortering van modeartikelen in magazijnomgevingen. De innovatie werd volledig in-house ontwikkeld door Arvato’s research & development team. Leleka is intussen live op Arvato’s site in Hannover.

Generix kondigt volgende innovatiefase aan

De leverancier van bedrijfssoftware met een reeks SaaS-oplossingen voor supply chain, financiën, handel en b2b-integratie kondigt zijn volgende innovatiefase aan, met een investering van honderd miljoen euro tot het boekjaar 2028. Het doel is om de volledige portfolio van toepassingen en technologieën opnieuw uit te vinden in het tijdperk van AI. Dat moet leiden tot een vernieuwd portfolio van digitale applicaties en technologieën, die AI-ready en cloud-agnostisch zijn.

VRD Group implementeert nyce.logic WMS

Logistiek dienstverlener VRD Group is gespecialiseerd in containertransport, b2b-distributie, crossdocking en magazijndiensten in de Benelux. Het familiebedrijf, met hoofdkantoor in Temse en operaties in Bornem, heeft meer dan 200 medewerkers in dienst. VRD Group had een flexibele en schaalbare WMS-oplossing nodig om zijn activiteiten te ondersteunen.

Hans De Sutter neemt afscheid als managing director van TGW Benelux

Na ruim 10 jaar de rol van managing director voor TGW Benelux te hebben opgenomen, gaat Hans De Sutter met pensioen. Onder de leiding van Hans heeft TGW Benelux tal van projecten ontworpen en gerealiseerd. Deze projecten hebben bijgedragen aan het feit dat het bedrijf is uitgegroeid tot een belangrijke speler in de regio, met ruim 150 medewerkers in de Benelux.

GSK, Yusen Logistics en MG Real Estate openen nieuw farmaceutisch magazijn in Wallonië

Het gebouw van 40.000 m² in het Waalse Gembloers is het grootste biofarmaceutische logistieke centrum van Wallonië. Het centrum, met een waarde van 50 miljoen euro, kan tot 42.000 pallets herbergen. Afhankelijk van de vereisten kunnen die op verschillende temperaturen worden opgeslagen, dankzij de koelruimte van 7.000m² en het vriescompartiment van 700m². Dagelijks zullen vanuit het centrum 1 miljoen dosissen vaccins worden geëxporteerd naar meer dan 160 landen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.