Zweedse retailer Axfood schakelt opnieuw Witron in

De Zweedse voedselretailer Axfood heeft logistiek partner Witron de opdracht gegeven voor het ontwerp, de implementatie, het onderhoud en de systeemexploitatie van een e-commerce DC voor Food Retail in het Zweedse Göteborg. Witron implementeert nu al het 100.000m² grote omnichannel-distributiecentrum in Bålsta (bij Stockholm) voor Axfood.

Vanaf eind 2024 verzorgt de 11.500m² grote faciliteit in Göteborg de thuisbezorging voor alle onlineklanten van Axfood in de regio Zuid-Zweden, met ca. 17.000 verschillende houdbare artikelen, verse producten, fruit en groenten en diepvriesproducten. Naast de bestellingen van thuiswinkelaars verzorgt de faciliteit in Göteborg ook click+collect-bestellingen voor Axfood-winkels in de regio. Het geautomatiseerde e-commerce DC is ontworpen voor een dagelijkse pickprestatie van 412.000 dozen, wat overeenkomt met zo’n 6700 bestellingen van klanten. 
 
Het logistieke hart is de AIO-oplossing (All-in-One Order Fulfilment) van Witron. Voordeel van dit piece picking-systeem is dat meerdere categorieën, zoals verschillende temperatuurzones, verschillende distributiekanalen en fast en slow movers in één geïntegreerd systeem kunnen worden behandeld. In Göteborg worden bijvoorbeeld e-commerce-bestellingen en click+collect-bestellingen op deze manier geconsolideerd. In totaal 89.000 opslaglocaties voor bakken, 44 stapelkranen en 52 ergonomische pick-werkstations zijn in een flexibele materiaalstroom door alle logistieke gebieden met elkaar verbonden. Axfood koos al voor de AIO-oplossing in het omnichannel-distributiecentrum in Bålsta, waar het systeem ook wordt gebruikt om online bestellingen en winkelbestellingen te verwerken. 
 
Bij de werkstations worden artikelen uit het assortiment houdbare artikelen en vers voedsel rechtstreeks van de voorraadbak in verzendverpakkingen gepickt. Diepvriesproducten worden van de voorraadbak in speciaal ontworpen geïsoleerde containers gepickt zodat de lage temperatuur behouden blijft. De geautomatiseerde consolidatie van alle bestellingen en temperatuurzones wordt geoptimaliseerd door een geautomatiseerde routevolgordebuffer, die de bestellingen van klanten just-in-time en routevriendelijk consolideert voor verzending door de eigen bezorgvoertuigen of serviceproviders van Axfood. 
 
“Het e-commerce DC voor voedsel in Göteborg vormt de voortzetting van onze OCM-strategie, die bij Axfood is begonnen met het realiseren van het omnichannel-DC in Bålsta”, verklaart Jack Kuypers, sr. VP Noordwest-Europa bij Witron. OCM (Omni-Channel Machinery) is een geïntegreerd retailplatform. Het omvat een distributiecentrum, integratie van de horizontale knooppunten in de supply chain en een optimizer waarmee het gegenereerde netwerk kan worden beheerd op basis van verschillende prioriteiten – zoals tijd, kosten, prestaties, transport of volume. “We combineren bestaande technologieën, ontwikkelen tegelijkertijd een platform van de leverancier naar het magazijn tot aan de winkel of eindklant, creëren transparantie binnen het retailnetwerk en maken data-uitwisseling tussen alle deelnemers mogelijk.”
 
Als hoofdaannemer is Witron verantwoordelijk voor het ontwerp, het concept, de realisatie en de ingebruikname van alle IT, regeltechniek en mechanische onderdelen. Een Witron-team op locatie staat met 38 technici in voor service, onderhoud en exploitatie van het systeem.
Foto: Witron

Recente nieuwsberichten

Liege Airport gaat in zee met Orange Belgium, Alibaba Cloud en Qatar Airways

Tijdens zijn recente WeCargo event, dat het samen met Leansquare organiseerde, heeft Liege Airport drie nieuwe partnerships gesloten met respectievelijk Orange Belgium, Alibaba Cloud en Quatar Airways.

Mieloo & Alexander vervoegt de LoRa Alliance

Systeemintegrator Mieloo & Alexander, met hoofdkwartier in het Nederlandse Hoofddorp, is recent lid geworden van het groeiende LoRa Alliance netwerk om efficiënte oplossingen te ontwikkelen voor onder andere de logistiek. Door deel uit te maken van het netwerk wil de auto-ID-specialist zijn klanten nog meer geavanceerde, lean en kostenefficiënte systemen kunnen aanbieden op basis van deze technologie.

DP World zet nieuwbouw neer aan Deurganckdok

DP World Antwerp start met de bouw van een nieuw operationeel gebouw op zijn containerterminal aan het Deurganckdok (kaai 1700). Het gebouw zal betere faciliteiten bieden aan de ruim 500 havenarbeiders die er werkzaam zijn en wordt de operationele spil van de terminal.

Wat betekent 5G voor de logistiek?

Telecommunicatiebedrijven over de hele wereld investeren momenteel miljarden euro’s in de modernisering van hun netwerkinfrastructuur om 5G-diensten aan te kunnen bieden aan consumenten en bedrijven. Met lage latentietijden en een bandbreedte tot 10 gigabit per seconde creëert 5G de basis om ongeveer een miljoen apparaten per vierkante kilometer aan te kunnen sluiten.

Volvo Cars traceert herkomst van kobalt met blockchaintechnologie

Volvo Cars gaat als gebruiken om de te maken. Het gaat daarbij vooral om , een grondstof die in de accu’s van elektrische wagens wordt gebruikt. Op die manier wil Volvo uitsluiten dat ergens in de keten grondstoffen verwisseld worden met grondstoffen van onduidelijke herkomst.

ASM en Eurotec bieden samen oplossing voor smart manufacturing

ASM SMT Solutions is een van de grootste leveranciers van SMT-oplossingen voor elektronicaproducenten en vooraanstaand ontwikkelaar van de geïntegreerde smart SMT factory. Eurotec, onderdeel van Eurogroep, is de drijvende kracht achter de Lowpad, een autonome mobiele robot die de interne logistieke processen en distributieprocessen bij bedrijven optimaliseert.

JLL realiseert ‘last mile delivery’ operaties in Zwijnaarde

In samenwerking met Alinso, eigenaar van de betrokken locatie, heeft JLL op de site Nederzwijnaarde 2 in Zwijnaarde een deel van de gebouwen verhuurd aan enerzijds een internationale e-commerce speler en anderzijds een gevestigde grootwarenhuisketen.

Tien succesfactoren voor het onderhoud van intralogistieke systemen

(Advertorial) Eenmaal een intralogistiek systeem geïnstalleerd, verwacht de klant een permanente beschikbaarheid, zonder downtime. Preventief handelen is daarom absoluut noodzakelijk. Het opstellen van een duidelijke en goed onderbouwde onderhoudsstrategie, die rekening houdt met de totale kosten over de totale levensduur van het systeem en met de total cost of ownership, is daarom een absolute vereiste.

Chep verlengt logistieke steun aan voedselbanken

Chep, aanbieder van duurzame supply chain oplossingen, heeft zijn samenwerking met de Europese Federatie van Voedselbanken (FEBA) en haar netwerk met drie jaar verlengd. De samenwerking begon in 2016, toen de twee bedrijven de handen in elkaar sloegen om in Europa honger, ondervoeding en armoede te bestrijden en voedselverspilling en -afval te verminderen.

VEA wordt Forward Belgium w.e.b.

De Vereniging Expediteurs Antwerpen gaat voortaan verder onder de naam Forward Belgium. Behalve de naamswijziging is er nog een verandering. Zo werden ook CEB (Confederatie Expediteurs van België), AVEV (Algemeen Vlaamse Expediteurs Verbond), Secorex en Poolarex onder de koepel van Forward Belgium ondergebracht.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.