Witron viert 20 jaar OPM
Dit jaar is het Order Picking Machinery-systeem (OPM) van Witron aan zijn 20ste verjaardag toe. Het verhaal van het OPM vindt zijn oorsprong in 2003 aan de koffietafel van Walter Winkler (foto). Een taart en een taartschep brachten de oprichter van het automatiseringsbedrijf uit het Duitse Parkstein op een idee en de COM, het hart van het OPM-systeem, was geboren. Want, net zoals een taartschep onder een stuk taart glijdt, schuift de COM onder de te verzamelen artikelen en gebruikt deze om pallets en rolcontainers voor voedingswinkels volautomatisch, productvriendelijk, winkelvriendelijk en foutloos te laden.
De eerste klant en de aanzet voor de ontwikkeling van het OPM-systeem kwam via de voedingsdistributeur Kroger uit de VS, maar de Europeanen volgden al snel. De eerste OPM logistieke centra in Europa werden gebouwd voor Mercadona in Spanje en Edeka in Duitsland. Vandaag zijn er bijna 100 OPM-systemen in gebruik, die dagelijks meer dan 35.000 winkels en 100 miljoen consumenten in Noord-Amerika, Europa en Australië bevoorraden.
“De beginsituatie is nauwelijks anders dan nu”, meent Witron CEO Karl Högen. “Voor veel retailers waren problemen zoals personeelsgebrek en een hoge personeelsfluctuatie toen al een grote uitdaging in hun conventionele magazijnen.” “Niet verwonderlijk”, vindt Helmut Prieschenk, CEO Witron Noord-Amerika. “Miljoenen tonnen voedsel werden verplaatst door mensenhanden. Medewerkers moesten bukken, tillen en zware lasten dragen. Dat is al een uitdaging en geen pretje in de sector van droge voeding, en nog minder in de vers- en diepvriessector.”
Ondertussen krijgen de ontwikkelaars bij Witron nieuwe taken te verwerken. De eisen voor intralogistiek zijn veranderd en het OPM-systeem heeft de veranderingen in de markt opgevangen: van pure winkelbevoorrading tot omnichannelcentra. Tegenwoordig vormen intelligente netwerken de werkelijke uitdaging, menen de CEO’s. Nu moeten niet alleen de logistieke centra, maar de hele supply van de klanten efficiënt worden. “Ons doel bestaat erin alle horizontale en verticale spelers van een omnichannelnetwerk te integreren: leveranciers, logistiek centrum, transport. Dat omvat ook de verschillende distributiekanalen: winkels, thuisbezorging, click & collect, drives. Het is daarom belangrijk een efficiënt end-to-end retailplatform te creëren, waar silo’s worden vermeden en waar alle hubs permanent met elkaar communiceren en elkaar optimaliseren.”
Foto: Witron