Wiferion presenteert compact oplaadsysteem, ook voor kleine robots

In de markt van mobiele robots zijn goederen-naar-persoon-robots een van de snelst groeiende segmenten. Met het nieuwe inductieve etaLINK 1000 laadsysteem maakt Wiferion zijn draadloze laadtechnologie voor het eerst beschikbaar voor kleine robots. Het nieuwe lid van de etaLINK-serie heeft volgens het technologiebedrijf het ideale formaat voor het compacte ontwerp van fulfilment bots en draagt contactloos energie over met een capaciteit van 1kW.

De vraag naar kleine goederen-naar-persoonsrobots voor sorteer-, shuttle- of commissioneringstoepassingen is enorm. De energievoorziening van autonome mobiele robots (AMR) en automatisch geleide voertuigen (AGV) is volgens Wiferion echter niet geschikt voor snelle uitbreiding van vloten. “De huidige energieoplossingen zijn vaak complex, energie-inefficiënt of onbetrouwbaar, wat leidt tot onproductieve laadtijden, stilstand en dure onderhoudswerkzaamheden”, klinkt het. Inductief laden wordt daarom beschouwd als de nieuwe laadnorm voor mobiele robots. “Vanwege het compacte ontwerp van de kleinere AMR’s was er tot nu toe echter geen betrouwbare draadloze laadoplossing op de markt”, aldus nog de leverancier. Daarom wil Wiferion dat gat nu opvullen met zijn etaLINK 1000 systeem. De etaLINK 1000 zou klanten helpen hun robots betrouwbaar en efficiënt op te laden en een productiviteitsverhoging tot 32% te realiseren.
 
De nieuwe mobiele laadeenheid die in de robot is geïntegreerd, meet slechts 160mm en is daarmee 36% kleiner dan de etaLINK 3000. Een andere innovatie is dat de mobiele elektronica niet extern gemonteerd hoeft te worden, maar in het laadpad geïntegreerd is. Verder zorgt een koelsysteem ervoor dat overmatige warmteontwikkeling wordt voorkomen. Volgens Wiferion biedt de etaLINK 1000 alle voordelen van de grotere modellen, zoals een hoge positioneringstolerantie, onderhoudsvrije werking en een snelle start van de stroomoverdracht in ongeveer 1 seconde. “Robotfabrikanten zullen echter niet alleen profiteren van de prestatiegegevens van de draadloze laadoplossing, wij bieden onze klanten een compleet pakket bestaande uit het laadsysteem, perfect afgestemde batterijen en uitgebreid advies”, klinkt het. Op deze manier wil Wiferion OME’s ondersteunen bij het configureren en implementeren van de energiesystemen in hun robots en het ontwerpen van de juiste laadlay-out voor de eindgebruiker. Het onlangs gepresenteerde ‘etaHUB’ laadoptimaliseringsplatform wordt ook hier gebruikt.
 
Wiferion zegt al een groot aantal orders te hebben ontvangen. Het technologiebedrijf verwacht alleen al in het eerste jaar tot 3.000 toestellen te verkopen.
Foto: ©Wiferion

Recente nieuwsberichten

Newwen introduceert meermalige, traceerbare verpakkingsoplossing

Het Nederlandse bedrijf Newwen, onderdeel van de Van Vliet Containers groep en leverancier van logistieke ladingdragers, stadslogistiek, fulfilmentmiddelen en meermalige verpakkingsoplossingen, lanceert een nieuwe oplossing op het gebied van meermalige, traceerbare verpakking.

DPD levert pakjes duurzaam met cargofiets van eSupplier

DPD is gestart met de CO2-neutrale levering van pakjes door gebruik te maken van de cargofiets van eSupplier, de aanbieder van elektrische transportmiddelen uit Wingene. Met die stap optimaliseert de koerierdienst de aanpak van de ‘last mile’, het laatste deel van het leveringsproces.

Oorlog in Oekraïne ook merkbaar in de transportcijfers

Viapass heeft op 31 december 2022 zijn zevende kalenderjaar van de kilometerheffing voor vrachtwagens afgesloten. De geïnde tolgelden stegen van 814,1 miljoen euro in 2021 naar 829,3 miljoen euro in 2022, wat een stijging is van 1,86%. De tarieven werden het vorige kalenderjaar weliswaar geïndexeerd, maar het aantal gereden tolkilometers viel terug onder invloed van de oorlog in Oekraïne en de afgeleide impact daarvan.

Datalogic en Quuppa zorgen samen voor tracking in de hele supply chain

Datalogic, wereldwijd aanbieder van automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, gaat een samenwerking aan met Quuppa, een platform voor ‘real-time locating systems’ (RTLS). Het onlangs uitgebrachte Joya Touch 22 zelfscanapparaat van Datalogic (zie foto) moet daardoor de ultieme winkelpartner worden in samenwerking met Quuppa.

OMP lanceert denktank om outside-in supply chain planning te onderzoeken

OMP, leverancier van oplossingen voor supply chain planning, lanceert het Spark Initiative om een outside-in benadering van supply chain planning te onderzoeken. Met het Spark Initiative wil OMP de besluitvorming voor zijn klanten verbeteren door een nieuwe manier van denken over supply chain planning te introduceren.

Linde Material Handling keurt biobrandstof voor dieselheftrucks goed

Gebruikers van de dieselheftrucks van Linde Material Handling kunnen voortaan gebruik maken van met waterstof behandelde plantaardige olie, ofwel HVO (hydrotreated vegetable oil). Deze fossielvrije brandstof zorgt niet alleen voor een schonere verbranding – de CO2-uitstoot zou met 90% kunnen verminderen – maar zou de motor ook een hoger vermogen opleveren, en dat zonder modificaties aan de heftruck.

Tailormade Logistics integreert Transcot in TML-groep

Transport- en logistiek dienstverlener Tailormade Logistics (TML) versterkt zijn West-Vlaamse activiteiten met de integratie van Transcot BV uit Menen. De integratie van Transcot in de TML-groep, past volgens TML-oprichter en CEO Bert Vandecaveye binnen de strategie van het bedrijf om de dienstverlening uit te breiden en meer waarde toe te voegen aan de logistieke keten.

Descartes neemt Supply Vision over voor ruim 12 miljoen dollar

Descartes Systems Group, gespecialiseerd in het samenbrengen van logistiek-intensieve handelsbedrijven, heeft Supply Vision overgenomen, een aanbieder van oplossingen voor shipping management voor Noord-Amerikaanse logistiek dienstverleners.

Transportfederaties richten confederatie ‘Transport & Logistics Belgium’ op

Febetra, TLV en UPTR, de drie erkende transportfederaties, hebben besloten hun samenwerking te intensiveren en richten samen een nieuwe confederatie op. Al geruime tijd vormden de TLV, UPTR en Febetra een gezamenlijk front voor een aantal dossiers die de sector van het wegvervoer en de logistiek aanbelangen.

Panattoni start weldra met bouw van distributiecentrum in Almere

Logistiek vastgoedontwikkelaar Panattoni Nederland, onderdeel van Panattoni Europe, heeft een kavel aangekocht van ongeveer 3,4 hectare op bedrijventerrein Stichtsekant in Almere, op zo’n dertig kilometer van Amsterdam en Utrecht. Op die site start de vastgoedontwikkelaar binnenkort met de bouw van het (multi-tenant) distributiecentrum ‘Panattoni Park Almere’.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.