Werkgeversorganisaties: “regering nekt vergroening bedrijfsvoertuigen en innovatie”

De Belgische werkgeversorganisaties UPTR, Febetra, Transport & Logistiek Vlaanderen, GTL-Taxi, Unizo, Traxio, FBAA en UCM laten gezamenlijk weten dat ze niet te spreken zijn over de recente beslissing van de federale regering tot een nieuwe belasting bij de verkoop van bedrijfsvoertuigen. “In plaats van herinvesteringen in de groenste en modernste bedrijfsvoertuigen te ondersteunen, belast de fiscus de gerealiseerde meerwaarde op de verkoop van oudere te vervangen bedrijfsvoertuigen. Dat is nefast voor de betrokken sectoren en contraproductief voor de staatskas”, aldus de organisaties.

Sinds jaar en dag geldt een specifiek fiscaal regime voor ondernemingen die bedrijfsvoertuigen zoals bussen, autocars, taxi’s en vrachtwagens in hun boekhouding als activa hebben staan. Bij een verkoop van die voertuigen wordt de meerwaarde niet belast, op voorwaarde dat die sommen in een belastingvrij reserve worden ingeboekt en opnieuw worden geïnvesteerd in voertuigen die aan een strengere ecologische norm beantwoorden.
De werkgeversorganisaties stonden achter die maatregel, die ervoor zorgde dat bedrijven actief in transport hun wagenpark sneller konden vergroenen. Tegelijk kon het eigen vermogen van de ondernemingen worden versterkt.
 
Kritiek komt er nu omdat de ministerraad, zonder enige vorm van overleg met de betrokken sectoren, beslist heeft dat regime af te schaffen. De werkgeversorganisaties keuren af dat vanaf 2020 de zogenaamde meerwaarden volledig zullen worden belast.
“De sectoren staan voor een cruciale periode”, luidt het. “De ambitie om de CO2-uitstoot te reduceren en betere milieuprestaties af te leveren kan enkel worden waargemaakt door in dure technologie te investeren: nieuwe aandrijvingen zoals elektrische motoren, maar ook hybride, CNG, LNG of op termijn waterstof. Elektrische voertuigen zijn op vandaag peperduur en in de concurrentiële markt waarin de betrokken ondernemingen moeten werken, kunnen die meerkosten niet aan de klant worden doorgerekend. Tegelijk staat de sector voor tal van technologische innovaties die ook de veiligheid moeten verbeteren en de efficiëntie van vervoersoperaties verder zullen optimaliseren. Al die innovaties zijn erg duur, maar blijven nodig om alle voornoemde ambities waar te maken.”
 
Door de meerwaarde op het bestaande wagenpark nu te gaan belasten, ontneemt de regering volgens de organisaties belangrijk investeringskapitaal van de ondernemers en nekt ze elke vorm van innovatie. “Het eigen vermogen van de bedrijven dreigt drastisch te dalen. De internationale concurrentie krijgt zo nog meer vrij spel en palmt de Belgische markt, specifiek in het goederenvervoer, steeds meer in. Uiteindelijk verdwijnen naast omzetten en arbeidsplaatsen ook fiscale inkomsten naar het buitenland, wat helemaal ongewenst zou zijn. De noodzakelijke uitbouw van het collectief vervoer van passagiers als belangrijkste en meest effectief antwoord op het verkeersinfarct wordt ook gefnuikt.”
 
De betrokken sectoren noemen de beslissing van de federale regering dan ook een kaakslag. Niet alleen worden ze in hun bedreigde economische situatie met torenhoge loonkosten niet ondersteund, in tegenstelling tot andere sectoren. Maar naast het wegvallen van het specifieke regime bij de nodige investeringen dreigen nu ook nog eens de historische vrijstellingen in één klap belastbaar te worden. Dat scenario zou voor de werkgeversorganisaties niets minder dan woordbreuk betekenen en vinden ze onverteerbaar.
De werkgeversorganisaties dringen er bij de federale regering op aan de beslissing te herzien en hebben al een reeks voorstellen geformuleerd om de verdere innovatie en vergroening met nieuwe criteria te blijven ondersteunen.

Recente nieuwsberichten

Witron pakt uit met innovatieve magazijnoplossingen voor retail, e-commerce en onderdelenlogistiek

Tijdens zijn logistieke dag in het Duitse Parkstein zette Witron onder de noemer ‘The Digital Logistics Center’ diverse recente innovaties in de kijker. In het oog sprong het Efficient Mobile Picking systeem (EMP). De basis van deze oplossing vormen de WIBOT’s, autonome pickvoertuigen die onderling verbonden zijn tot een zwermintelligent systeem en medewerkers bijstaan in het pickproces.

WDP en Thys Bouwprojecten realiseren nieuwbouwmagazijn voor Estée Lauder in Westerlo

Via een joint venture tussen vastgoedpartners WDP en Thys Bouwprojecten wordt een state-of-the-art TAPA-gecertificeerd nieuwbouwmagazijn voor Estée Lauder ontwikkeld. Dat komt in de directe nabijheid van zijn productiehal en Europese distributiecentrum aan de E313-autosnelweg te Westerlo.

Infor kondigt AI-platform aan

Softwareleverancier Infor introduceert onder de naam Coleman een Artificial Intelligence (AI) platform voor Infor CloudSuite-applicaties. Het platform werkt op de achtergrond van een applicatie aan het verbeteren van processen door middel van datamining en machine learning.

Prettige vakantie!

Na een goedgevulde eerste jaarhelft, gaat het Value Chain-team er even tussenuit. Dit is dan ook onze laatste nieuwsbrief voor onze zomerstop. Op dinsdag 22 augustus starten we opnieuw met telkens een nieuwsbrief op dinsdag, woensdag en donderdag.

Digitalisering: wie het juiste netwerk heeft, is een stap voor

Omgaan met digitalisering en de juiste keuzes maken, inspelen op nieuwe opportuniteiten, zoeken naar nieuwe verdienmodellen, … Er schuilen vele valkuilen in de digitale transformatie waar onze economie voor staat. Maar er is ook positief nieuws: nooit eerder was het makkelijker om partners, leveranciers of klanten te vinden dankzij digitale businessnetwerken.

delaware gaat 100% in de cloud met SAP S/4HANA

Sinds kort heeft consultancybedrijf delaware zijn operaties volledige draaien op SAP S/4HANA Cloud. SAP S/4HANA Cloud is SAP’s ‘next-generation’ cloud ERP suite dat zowel transactionele als analytische data in één systeem vervat, zodat gebruiker real-time data-analyses kunnen maken.

Populariteit publieke cloud stijgt bij bedrijven, ondanks zorgen rond veiligheid

Bedrijven binnen EMEA investeren steeds meer in de publieke cloud, ondanks de groeiende zorgen rond veiligheidskwesties. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek dat Barracuda Networks liet uitvoeren door Vanson Bourne onder 550 IT-beslissers uit 12 landen.

4murs optimaliseert order fulfillment met AutoStore-oplossing van Egemin

Egemin SAS, een dochteronderneming van Dematic Group Limited, heeft in Frankrijk een tweede bestelling ontvangen voor een AutoStore-systeem bij het bedrijf 4murs. De nieuwe opdracht is de vijfde AutoStore-bestelling (2 in België, 2 in Frankrijk en 1 in Nederland) voor Egemin.

Environmental Ship Index gaat nu ook CO2 prestaties waarderen

De Environmental Ship Index (ESI) waardeert sinds 1 juli 2017 ook prestaties op het vlak van CO2. Tot nu toe werden alleen milieuprestaties van schepen over de uitstoot van luchtverontreiniging (NOx en SOx) gewogen. De index is daarmee het eerste duurzame keurmerk in de internationale scheepvaart dat de prestaties en in het bijzonder de vermindering op het gebied van CO2 meeneemt in de waardering.

Haven Gent boekt beste kwartaal ooit

De haven van Gent registreerde in het tweede kwartaal van 2017 een absoluut record voor de goederenoverslag via zeevaart, met een totaal van bijna 8,5 miljoen ton (+15,5%). In het tweede kwartaal vertoonde die overslag bij zelfs alle goederencategorieën een toename.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.