Werkgeversorganisaties: “regering nekt vergroening bedrijfsvoertuigen en innovatie”

De Belgische werkgeversorganisaties UPTR, Febetra, Transport & Logistiek Vlaanderen, GTL-Taxi, Unizo, Traxio, FBAA en UCM laten gezamenlijk weten dat ze niet te spreken zijn over de recente beslissing van de federale regering tot een nieuwe belasting bij de verkoop van bedrijfsvoertuigen. “In plaats van herinvesteringen in de groenste en modernste bedrijfsvoertuigen te ondersteunen, belast de fiscus de gerealiseerde meerwaarde op de verkoop van oudere te vervangen bedrijfsvoertuigen. Dat is nefast voor de betrokken sectoren en contraproductief voor de staatskas”, aldus de organisaties.

Sinds jaar en dag geldt een specifiek fiscaal regime voor ondernemingen die bedrijfsvoertuigen zoals bussen, autocars, taxi’s en vrachtwagens in hun boekhouding als activa hebben staan. Bij een verkoop van die voertuigen wordt de meerwaarde niet belast, op voorwaarde dat die sommen in een belastingvrij reserve worden ingeboekt en opnieuw worden geïnvesteerd in voertuigen die aan een strengere ecologische norm beantwoorden.
De werkgeversorganisaties stonden achter die maatregel, die ervoor zorgde dat bedrijven actief in transport hun wagenpark sneller konden vergroenen. Tegelijk kon het eigen vermogen van de ondernemingen worden versterkt.
 
Kritiek komt er nu omdat de ministerraad, zonder enige vorm van overleg met de betrokken sectoren, beslist heeft dat regime af te schaffen. De werkgeversorganisaties keuren af dat vanaf 2020 de zogenaamde meerwaarden volledig zullen worden belast.
“De sectoren staan voor een cruciale periode”, luidt het. “De ambitie om de CO2-uitstoot te reduceren en betere milieuprestaties af te leveren kan enkel worden waargemaakt door in dure technologie te investeren: nieuwe aandrijvingen zoals elektrische motoren, maar ook hybride, CNG, LNG of op termijn waterstof. Elektrische voertuigen zijn op vandaag peperduur en in de concurrentiële markt waarin de betrokken ondernemingen moeten werken, kunnen die meerkosten niet aan de klant worden doorgerekend. Tegelijk staat de sector voor tal van technologische innovaties die ook de veiligheid moeten verbeteren en de efficiëntie van vervoersoperaties verder zullen optimaliseren. Al die innovaties zijn erg duur, maar blijven nodig om alle voornoemde ambities waar te maken.”
 
Door de meerwaarde op het bestaande wagenpark nu te gaan belasten, ontneemt de regering volgens de organisaties belangrijk investeringskapitaal van de ondernemers en nekt ze elke vorm van innovatie. “Het eigen vermogen van de bedrijven dreigt drastisch te dalen. De internationale concurrentie krijgt zo nog meer vrij spel en palmt de Belgische markt, specifiek in het goederenvervoer, steeds meer in. Uiteindelijk verdwijnen naast omzetten en arbeidsplaatsen ook fiscale inkomsten naar het buitenland, wat helemaal ongewenst zou zijn. De noodzakelijke uitbouw van het collectief vervoer van passagiers als belangrijkste en meest effectief antwoord op het verkeersinfarct wordt ook gefnuikt.”
 
De betrokken sectoren noemen de beslissing van de federale regering dan ook een kaakslag. Niet alleen worden ze in hun bedreigde economische situatie met torenhoge loonkosten niet ondersteund, in tegenstelling tot andere sectoren. Maar naast het wegvallen van het specifieke regime bij de nodige investeringen dreigen nu ook nog eens de historische vrijstellingen in één klap belastbaar te worden. Dat scenario zou voor de werkgeversorganisaties niets minder dan woordbreuk betekenen en vinden ze onverteerbaar.
De werkgeversorganisaties dringen er bij de federale regering op aan de beslissing te herzien en hebben al een reeks voorstellen geformuleerd om de verdere innovatie en vergroening met nieuwe criteria te blijven ondersteunen.

Recente nieuwsberichten

Contraload neemt Packaging Logistics Services over

Contraload, aanbieder van pooling diensten voor plastic pallets en containers met hoofdkantoor in Aartselaar, verwerft Packaging Logistics Services (PLS) van de Britse Bibby Line Group. PLS levert oplossingen voor het beheer van retourneerbare verpakkingen, tools en voorraad in complexe supply chains.

Retailers missen meer dan een derde van de verkopen in piekperiodes

Recent onderzoek door Sapio Research in opdracht van Zetes toont aan dat retailers tijdens piekperiodes maar liefst 35% van de door klanten geplande uitgaven mislopen. Dat komt volgens de onderzoekers o.a. doordat aanbiedingen niet efficiënt worden beheerd.

Nieuwe investeerders voor TheValueChain

TheValueChain, een op SAP gefocust consultingbedrijf met kantoren in Kontich en Waver, haalt nieuw kapitaal op bij een groep van investeerders. Daarmee wil het zijn groeistrategie ondersteunen en zich wapenen met het oog op potentiële overnames.

Trucks en personenwagens waarschuwen elkaar op de weg

Nadat Volvo Cars in 2016 ‘Connected Safety’ voor personenwagens introduceerde, stelt nu ook Volvo Trucks een eigen versie van de cloudservice beschikbaar. Met die service kunnen Volvo-trucks en Volvo-personenauto’s elkaar automatisch waarschuwen bij gevaarlijke verkeerssituaties.

Bpost neemt meerderheidsaandeel in Active Ants

Active Ants is een e-fulfilment bedrijf gevestigd in het Nederlandse Nieuwegein. Het bedrijf specialiseert zich in cross border e-commerce logistiek en staat in voor opslag, orderpicking en inpakken. Er werken 179 mensen.

Welke medewerkers helpen je de vierde industriële revolutie te overleven?

De technologische vooruitgang blijft de wereld waarin we leven veranderen. Dat doet meteen ook de vraag naar mogelijke implicaties voor werknemers rijzen. Immers, nu al worden bepaalde functies door de automatisering van de arbeidsmarkt getroffen worden.

Dematic bouwt automatisch hoogbouwmagazijn voor Poco Loco

Dematic heeft in Roeselare een volledig geautomatiseerd hoogbouwmagazijn opgericht met een totale oppervlakte van 8.000m² voor voedselproducent Poco Loco. In augustus 2017 werd met de bouw van het hoogbouwmagazijn van start gegaan en intussen heeft de snackfabrikant het magazijn in gebruik genomen.

Combilift krijgt nieuwe fabriek in Ierland

Combilift heeft zijn nieuwe hoofdkantoor annex fabriek officieel geopend. Met de nieuwe site in het Ierse Monaghan gaat een investering van 50 miljoen euro gepaard. Het gebouw beslaat een oppervlakte van 46.000m². De komende vijf jaar wil de sterk groeiende onderneming er haar productiecapaciteit in één enkele shift verdubbelen.

Gaming-technologie vindt toepassing in de logistieke wereld

Tegenwoordig wordt gaming-technologie in steeds meer andere industrieën dan de gamingwereld ingezet. Daarom wil Hogeschool West-Vlaanderen in Kortrijk (Howest) meer studenten van de opleiding Digital Arts & Entertainment (DAE) laten doorstromen naar die andere industrieën, bijvoorbeeld de logistieke sector.

Gamification moet tekort aan logistiek personeel wegwerken

Omdat verladers en logistiek dienstverleners steeds moeilijker geschikt personeel vinden, zoals orderpickers of heftruckchauffeurs, heeft Logistic Workx een oplossing ontwikkeld om de ‘pre-boarding’ en ‘onboarding’ van nieuwe medewerkers te verbeteren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.