Retailers missen meer dan een derde van de verkopen in piekperiodes

Recent onderzoek door Sapio Research in opdracht van Zetes toont aan dat retailers tijdens piekperiodes maar liefst 35% van de door klanten geplande uitgaven mislopen. Dat komt volgens de onderzoekers o.a. doordat aanbiedingen niet efficiënt worden beheerd. Zo ondervond maar liefst 40% van de klanten problemen met een aanbieding en besloot 45% van hen daarom het product niet te kopen. Bovendien was bij een derde van de bevraagde klanten de aanbieding die ze wilden aanschaffen niet meer op voorraad.

Bij de retailers geeft 62% toe dat ze niet beschikken over realtime-informatie over de productbeschikbaarheid. Ook is 72% niet in staat klanten te waarschuwen bij problemen met een bestelling of levering tijdens de piekperiode. Het is volgens Zetes dan ook geen verrassing dat klanten meer en meer gefrustreerd raken en ook al hun andere aankopen achterwege laten, ongeacht of ze in een fysieke winkel of online aan het shoppen zijn.
 
Nog kwam uit het onderzoek naar voren dat klanten 22% meer geneigd zijn om over te gaan tot een aankoop als het mogelijk is items te retourneren. Meer dan een kwart van de bevraagde retailers gaf echter aan dat ze minder goed in staat zijn om geretourneerde items te verwerken in piekperiodes.
Verder vindt 92% van de klanten het belangrijk op de hoogte te worden gehouden van de leveringsstatus, terwijl slechts een derde van de retailers gedetailleerde leveringsinformatie geeft tijdens piekperiodes.
Klanten met weinig tijd die in een piekperiode een fysieke winkel bezoeken, vinden bovendien dat de processen en systemen ogenschijnlijk niet op elkaar zijn afgestemd en tekortschieten. 47% van de winkelmedewerkers moet namelijk de klant alleen achterlaten als ze in het winkelmagazijn de voorraad moeten controleren.
 
Volgens Zetes staan retailers steeds meer onder druk om tijdens piekperiodes te presteren. “Opruimacties en aanbiedingen zijn erg belangrijk om klanten te trekken. Retailers die niet kunnen garanderen dat hun prijzen en aanbiedingen up-to-date zijn en dat de voorraadinformatie in alle kanalen consistent is, lopen niet alleen omzet mis, maar het kan ook hun retailer- en merkreputatie ernstig schaden. Ze moeten ervoor zorgen dat hun prijs- en etikettensystemen zowel in de winkel als online op elkaar afgestemd zijn en dat de gegevens beschikbaar en juist zijn”, luidt het.
 
Het onderzoek werd in januari 2018 uitgevoerd bij meer dan 2030 consumenten en senior executives bij ruim 120 grote retailers in Europa.

Recente nieuwsberichten

Lowpad vernieuwt management

Lowpad, aanbieder van AMR-oplossingen, heeft zijn managementteam gewijzigd. Zo is Erik van Leeuwenstijn er sinds 1 februari 2025 in dienst als CEO. Hij heeft meer dan 30 jaar ervaring in de logistieke sector, o.a. in leidinggevende functies bij Swisslog en Reesink.

Bouw van Panattoni Park in Sas van Gent gestart

De bouw van het Panattoni Park in Sas van Gent is officieel van start gegaan. Het multifunctionele logistieke gebouw wordt aan de grens tussen Nederland en België gebouwd en zal een oppervlakte van ongeveer 34.000m² beslaan. Het park komt op een brownfield-locatie te staan die het terrein was van de voormalige glasfabriek in Sas van Gent. Het terrein wordt volledig gesaneerd en het nieuwe, aardgasvrije gebouw zal voldoen aan de duurzaamheidseisen van het BREEAM-NL Excellent label.

Exotec pakt uit met Next Gen Skypod-systeem

Exotec, gespecialiseerd in magazijnrobotica, heeft zijn Next Gen Skypod gelanceerd. Deze nieuwe generatie van de Skypod bevat diverse ontwerpverbeteringen ten opzichte van haar voorganger, zoals een compactere Skypod-robot, een werkstation voor robot-naar-robot-picking en een compactere opslag. Bijzonder is ook dat deze robots onder de rekken door kunnen rijden. Die innovaties, in combinatie met nieuwe softwarefuncties, zouden de doorvoer op het werkstation met vijftig procent verbeteren en voor een dertig procent hogere opslagdichtheid zorgen.

Linde MH lanceert nieuwe software voor intralogistieke automatisering

Met zijn nieuwe ‘MATIC:move’-software wil Linde Material Handling bedrijven helpen hun intralogistiek sneller en kosteneffectiever te automatiseren. De software zal worden geïmplementeerd in de volledig geautomatiseerde Linde L-MATIC core truck, die nog in februari 2025 op de markt komt.

Supply Chain Innovations 2025 komt met leukste lesuur economie

Maakt geld gelukkig? Zegt uw voorkeur van koekjes echt iets over wie u bent? En bepaalt de lengte van de rok van de vrouw wat er ’s avonds wordt gegeten? U krijgt het antwoord op donderdag 20 maart 2025 in Antwerp Expo tijdens Supply Chain Innovations.

GenAI creëert frictie in supply chain organisaties

Terwijl maar liefst 72% van de supply chain organisaties gebruik maakt van generatieve AI (GenAI), ondervinden de meeste bedrijven slechts middelmatige resultaten op het vlak van productiviteit en ROI, zo blijkt uit een rapport van onderzoeks- en adviesbureau Gartner. De productiviteitswinst die individuele medewerkers met een kantoorfunctie dankzij het gebruik van GenAI optekenen, vertaalt zich niet naar een hogere productiviteit op teamniveau, stellen de onderzoekers vast. Bovendien leidt de invoering van GenAI tools bij veel medewerkers tot groeiende ongerustheid, wat zelfs een negatief effect op hun productiviteit heeft.

Samenwerking voor duurzamere vloeibare bulklogistiek

In Nederland heeft transportbedrijf Mega-Inliner International Group uit Valkenswaard een strategisch partnership gesloten met logistiek dienstverlener Baetsen-Group. Met de samenwerking willen beide partners de logistieke industrie voor niet-gevaarlijke vloeibare bulk duurzamer maken en innovatie bevorderen.

Mahle Aftermarket ontwikkelt autodiagnose-tool met Getac

Fabrikant van auto-onderdelen Mahle Aftermarket heeft Getac als technologiepartner gekozen om zijn wereldwijde activiteiten te ondersteunen en proactief bij te dragen aan de manier waarop het bedrijf innovatie door technologie wil bevorderen. Getac, wereldwijde leverancier van robuuste mobiele technologie en intelligente video-oplossingen, werkt samen met Mahle Aftermarket aan de ontwikkeling van een nieuwe autodiagnose-tool. De tool draait op het Android besturingssysteem en wordt ondersteund door volledig robuuste hardware.

Ravas sluit partnership met Deense Scanvaegt Systems

Ravas Europe BV, de Nederlandse producent en leverancier van mobiele weegsystemen uit Zaltbommel, heeft een samenwerkingsakkoord gesloten met het Deense bedrijf Scanvaegt Systems. Het partnership maakt van Scanvaegt Systems een officiële partner voor de mobiele weegoplossingen van Ravas in Zweden en Noorwegen.

OMP versterkt leiderschapsteam

Supply chain IT-bedrijf OMP, met zetel in het Antwerpse Wommelgem, heeft de structuur van zijn leiderschap gewijzigd. Het gaat om de tweede verandering in korte tijd aan de top bij OMP. Op 1 november 2024 volgde Paul Vanvuchelen (foto) er al Anita Van Looveren op als CEO.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.