Werkgeversorganisaties: “regering nekt vergroening bedrijfsvoertuigen en innovatie”

De Belgische werkgeversorganisaties UPTR, Febetra, Transport & Logistiek Vlaanderen, GTL-Taxi, Unizo, Traxio, FBAA en UCM laten gezamenlijk weten dat ze niet te spreken zijn over de recente beslissing van de federale regering tot een nieuwe belasting bij de verkoop van bedrijfsvoertuigen. “In plaats van herinvesteringen in de groenste en modernste bedrijfsvoertuigen te ondersteunen, belast de fiscus de gerealiseerde meerwaarde op de verkoop van oudere te vervangen bedrijfsvoertuigen. Dat is nefast voor de betrokken sectoren en contraproductief voor de staatskas”, aldus de organisaties.

Sinds jaar en dag geldt een specifiek fiscaal regime voor ondernemingen die bedrijfsvoertuigen zoals bussen, autocars, taxi’s en vrachtwagens in hun boekhouding als activa hebben staan. Bij een verkoop van die voertuigen wordt de meerwaarde niet belast, op voorwaarde dat die sommen in een belastingvrij reserve worden ingeboekt en opnieuw worden geïnvesteerd in voertuigen die aan een strengere ecologische norm beantwoorden.
De werkgeversorganisaties stonden achter die maatregel, die ervoor zorgde dat bedrijven actief in transport hun wagenpark sneller konden vergroenen. Tegelijk kon het eigen vermogen van de ondernemingen worden versterkt.
 
Kritiek komt er nu omdat de ministerraad, zonder enige vorm van overleg met de betrokken sectoren, beslist heeft dat regime af te schaffen. De werkgeversorganisaties keuren af dat vanaf 2020 de zogenaamde meerwaarden volledig zullen worden belast.
“De sectoren staan voor een cruciale periode”, luidt het. “De ambitie om de CO2-uitstoot te reduceren en betere milieuprestaties af te leveren kan enkel worden waargemaakt door in dure technologie te investeren: nieuwe aandrijvingen zoals elektrische motoren, maar ook hybride, CNG, LNG of op termijn waterstof. Elektrische voertuigen zijn op vandaag peperduur en in de concurrentiële markt waarin de betrokken ondernemingen moeten werken, kunnen die meerkosten niet aan de klant worden doorgerekend. Tegelijk staat de sector voor tal van technologische innovaties die ook de veiligheid moeten verbeteren en de efficiëntie van vervoersoperaties verder zullen optimaliseren. Al die innovaties zijn erg duur, maar blijven nodig om alle voornoemde ambities waar te maken.”
 
Door de meerwaarde op het bestaande wagenpark nu te gaan belasten, ontneemt de regering volgens de organisaties belangrijk investeringskapitaal van de ondernemers en nekt ze elke vorm van innovatie. “Het eigen vermogen van de bedrijven dreigt drastisch te dalen. De internationale concurrentie krijgt zo nog meer vrij spel en palmt de Belgische markt, specifiek in het goederenvervoer, steeds meer in. Uiteindelijk verdwijnen naast omzetten en arbeidsplaatsen ook fiscale inkomsten naar het buitenland, wat helemaal ongewenst zou zijn. De noodzakelijke uitbouw van het collectief vervoer van passagiers als belangrijkste en meest effectief antwoord op het verkeersinfarct wordt ook gefnuikt.”
 
De betrokken sectoren noemen de beslissing van de federale regering dan ook een kaakslag. Niet alleen worden ze in hun bedreigde economische situatie met torenhoge loonkosten niet ondersteund, in tegenstelling tot andere sectoren. Maar naast het wegvallen van het specifieke regime bij de nodige investeringen dreigen nu ook nog eens de historische vrijstellingen in één klap belastbaar te worden. Dat scenario zou voor de werkgeversorganisaties niets minder dan woordbreuk betekenen en vinden ze onverteerbaar.
De werkgeversorganisaties dringen er bij de federale regering op aan de beslissing te herzien en hebben al een reeks voorstellen geformuleerd om de verdere innovatie en vergroening met nieuwe criteria te blijven ondersteunen.

Recente nieuwsberichten

PostNL Pharma & Care is klaar voor transport coronavaccin

PostNL zegt klaar te zijn om het coronavaccin te vervoeren, zowel naar ziekenhuizen, zorginstellingen als naar particulieren in België. Daartoe investeerde Pharma & Care, het netwerk van PostNL dat geconditioneerd transport van gezondheidsmiddelen verzorgt, in extra overslagcapaciteit.

Vanderlande levert Airtrax Pocket oplossing aan De Bijenkorf

Vanderlande heeft zijn Airtrax Pocket oplossing geïnstalleerd in het nieuwe centrale omnichannelmagazijn van warenhuisketen de Bijenkorf in Tilburg. De omnichanneloplossing is nu volledig operationeel. De pocketsorter wordt op drie domeinen in het magazijn ingezet: voor b2c orders, voor b2b winkelorders met fast movers en voor e-commerce retouren in de opslag.

Mobiele orderpicker van TAWI speelt in op groeiende e-commerce uitdagingen

Met het sterk groeiende aantal online bestellingen als gevolg van de coronapandemie is het voor logistieke centra een uitdaging sneller, veiliger en mobieler te picken. Daar wil TAWI met zijn ‘Mobile Order Picker’ (MOP) op inspelen. Met het toestel kan één orderpicker het werk van twee personen uitvoeren, zonder dat zijn rug daarbij wordt belast.

Leveringen bundelen bespaart duizenden kilometers vrachtwagenverkeer per week in de stad

Een nieuw scriptie-onderzoek aan de hogeschool UCLL (UC Leuven-Limburg) toont aan dat het bundelen van leveringen aan consumenten elke week duizenden kilometers aan vrachtwagenverkeer kan besparen. Dat heeft een grote impact op veiligheid, leefbaarheid en duurzaamheid van stadslogistiek.

Big celebration in the world of warehousing

(Advertorial) The prestigious companies Reesink Logistic Solutions BV from the Netherlands and AM-Automation GmbH from Germany saw a unique opportunity and decided to take it. If you would like to know more about it, then join us on the 1st of December 2020 at 3 PM (CET) for an exclusive launch that will take place online.

Combineer verticale liften en rollenbanen en bereik 400 orderlijnen per uur per magazijnier

(Advertorial) Sinds de lockdown van dit voorjaar worden steeds meer goederen online besteld. Om deze vraag te kunnen volgen, is het belangrijk dat uw magazijn zo optimaal mogelijk werkt. Bestellingen moeten snel en foutloos kunnen verwerkt worden.

75% van de bedrijven past supply chain aan voor de toekomst

Voor de derde keer publiceert BluJay Solutions, leverancier van supply chain-software en -diensten, de belangrijkste bevindingen van zijn jaarlijkse onderzoek naar de stand van zaken in de logistieke sector en supply chains.

Trimble en Simacan gaan samen voor betere last mile-navigatie

Trimble – leverancier van technologie op het vlak van positionering, modellering, connectiviteit en data-analyse – en Simacan – een open en leveranciersonafhankelijk cloudplatform voor digitale samenwerking in transport en logistiek – hebben hun transportoplossingen geïntegreerd.

Logitrans stelt dubbele kwartpalletheffer voor

De Deense producent van ergonomisch hefmateriaal, Logitrans, komt op de markt met de DLQ200, een nieuwe kwartpalletheffer met een capaciteit van 200kg. Dankzij één lange vork kan het toestel twee kwartpalletjes tegelijkertijd van de europallet halen.

Swissterminal lanceert nieuwe binnenvaartdienst naar Antwerpen en Rotterdam

De Zwitserse logistiek dienstverlener Swissterminal AG en zijn partner DP World starten vanaf 1 januari 2021 met een regelmatige binnenvaartdienst van Basel-Kleinhüningen en Basel-Birsfelden naar verschillende deepsea-terminals in de havens van Rotterdam en Antwerpen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.