Werkgeversorganisaties: “regering nekt vergroening bedrijfsvoertuigen en innovatie”

De Belgische werkgeversorganisaties UPTR, Febetra, Transport & Logistiek Vlaanderen, GTL-Taxi, Unizo, Traxio, FBAA en UCM laten gezamenlijk weten dat ze niet te spreken zijn over de recente beslissing van de federale regering tot een nieuwe belasting bij de verkoop van bedrijfsvoertuigen. “In plaats van herinvesteringen in de groenste en modernste bedrijfsvoertuigen te ondersteunen, belast de fiscus de gerealiseerde meerwaarde op de verkoop van oudere te vervangen bedrijfsvoertuigen. Dat is nefast voor de betrokken sectoren en contraproductief voor de staatskas”, aldus de organisaties.

Sinds jaar en dag geldt een specifiek fiscaal regime voor ondernemingen die bedrijfsvoertuigen zoals bussen, autocars, taxi’s en vrachtwagens in hun boekhouding als activa hebben staan. Bij een verkoop van die voertuigen wordt de meerwaarde niet belast, op voorwaarde dat die sommen in een belastingvrij reserve worden ingeboekt en opnieuw worden geïnvesteerd in voertuigen die aan een strengere ecologische norm beantwoorden.
De werkgeversorganisaties stonden achter die maatregel, die ervoor zorgde dat bedrijven actief in transport hun wagenpark sneller konden vergroenen. Tegelijk kon het eigen vermogen van de ondernemingen worden versterkt.
 
Kritiek komt er nu omdat de ministerraad, zonder enige vorm van overleg met de betrokken sectoren, beslist heeft dat regime af te schaffen. De werkgeversorganisaties keuren af dat vanaf 2020 de zogenaamde meerwaarden volledig zullen worden belast.
“De sectoren staan voor een cruciale periode”, luidt het. “De ambitie om de CO2-uitstoot te reduceren en betere milieuprestaties af te leveren kan enkel worden waargemaakt door in dure technologie te investeren: nieuwe aandrijvingen zoals elektrische motoren, maar ook hybride, CNG, LNG of op termijn waterstof. Elektrische voertuigen zijn op vandaag peperduur en in de concurrentiële markt waarin de betrokken ondernemingen moeten werken, kunnen die meerkosten niet aan de klant worden doorgerekend. Tegelijk staat de sector voor tal van technologische innovaties die ook de veiligheid moeten verbeteren en de efficiëntie van vervoersoperaties verder zullen optimaliseren. Al die innovaties zijn erg duur, maar blijven nodig om alle voornoemde ambities waar te maken.”
 
Door de meerwaarde op het bestaande wagenpark nu te gaan belasten, ontneemt de regering volgens de organisaties belangrijk investeringskapitaal van de ondernemers en nekt ze elke vorm van innovatie. “Het eigen vermogen van de bedrijven dreigt drastisch te dalen. De internationale concurrentie krijgt zo nog meer vrij spel en palmt de Belgische markt, specifiek in het goederenvervoer, steeds meer in. Uiteindelijk verdwijnen naast omzetten en arbeidsplaatsen ook fiscale inkomsten naar het buitenland, wat helemaal ongewenst zou zijn. De noodzakelijke uitbouw van het collectief vervoer van passagiers als belangrijkste en meest effectief antwoord op het verkeersinfarct wordt ook gefnuikt.”
 
De betrokken sectoren noemen de beslissing van de federale regering dan ook een kaakslag. Niet alleen worden ze in hun bedreigde economische situatie met torenhoge loonkosten niet ondersteund, in tegenstelling tot andere sectoren. Maar naast het wegvallen van het specifieke regime bij de nodige investeringen dreigen nu ook nog eens de historische vrijstellingen in één klap belastbaar te worden. Dat scenario zou voor de werkgeversorganisaties niets minder dan woordbreuk betekenen en vinden ze onverteerbaar.
De werkgeversorganisaties dringen er bij de federale regering op aan de beslissing te herzien en hebben al een reeks voorstellen geformuleerd om de verdere innovatie en vergroening met nieuwe criteria te blijven ondersteunen.

Recente nieuwsberichten

Raja op vier dagen tijd voorzien van automatisering door Boa Concept

Leverancier van verpakkingen Raja heeft een beroep gedaan op Boa Concept voor de automatisering van de end-of-line in zijn vestiging in Tremblay (F). Boa Concept installeerde in 3 dagen tijd meer dan 100 meter Plug-and-Carry conveyors. De hele lijn werd in minder dan een dag opgestart.

Colis Privé breidt uit naar België, Luxemburg en Marokko

De Franse pakjesdienst Colis Privé legt zich sinds 2012 toe op de snelle aflevering (in 24 en 48 uur) van pakjes aan huis en in afhaalpunten. In zijn thuisland is het bedrijf actief voor rekening van bijna 200 klanten waaronder enkele van de grootste Franse en internationale e-commercespelers.

Nederlandse producent Wavin verhoogt zijn efficiëntie nog verder met behulp van de totaaloplossing voor magazijnen van Zebra Technologies

Wavin werd in 1955 opgericht en is een Nederlandse producent van kunststof leidingsystemen voor met name drainage- en watervoorzieningsdoeleinden. Wavin levert met hun kunststof leidingsystemen en producten voor kraanwater, vloerverwarming en -koeling, binnen- en buitenriolering, regenwater, distributie van drinkwater en toepassingen voor gas en datacom wereldwijd innovatieve oplossingen voor bouw en infrastructuur.

DHL parcel centers verwerken sneller met nieuwe sorters van Beumer Group

Logistiek dienstverlener Deutsche Post DHL Group heeft leverancier van intralogistieke oplossingen Beumer Group in de arm genomen voor de installatie van een nieuwe, innovatieve sorteeroplossing in een aantal parcel centers van de groep. De nieuw ontwikkelde middelgrote sorter is speciaal ontworpen voor het verwerken van kleine en middelgrote zendingen tot schoenendoosmaat (45cm x 35cm x 25cm) en met een maximumgewicht van vier kilogram.

Savy neemt als eerste Odatio software van Savoye in gebruik

Savy, een Franse producent van verfartikelen en decoratie, doet al langer een beroep op Savoye voor de ontwikkeling van zijn logistieke systemen. Zo wordt het opslag- en orderverzamelsysteem in het distributiecentrum van de producent al meer dan tien jaar beheerd en aangestuurd door Logys WMS.

FlexLink breidt opties voor compacte spiraallift conveyor uit

FlexLink, een Zweedse aanbieder van automatische ‘production flow’ oplossingen, heeft zijn aanbod voor de compacte spiraallift-conveyor uitgebreid met nieuwe opties voor hoogtes en voor kettingen. Met de compacte spiraal kunnen fabrikanten de beschikbare vloeroppervlakte in de productieruimte aanzienlijk vergroten door goederen tot 2900mm boven de vloer te heffen en te laten zakken.

Programma Smart Warehouse Knowledge 2021

Aanstaande donderdag 18 maart 2021 organiseert Value Chain Smart Warehouse Knowledge 2021 – The Online Summit for Warehouse Management. Download hier het programmaboekje waar u alle praktische informatie, het gedetailleerde programma en informatie van de deelnemende partners terugvindt.

Belgische CEO’s zijn optimistisch, maar hebben toch kopzorgen

Maar liefst 82% van de Belgische CEO’s denkt dat de globale economische groei in 2021 zal verbeteren, tegenover 22% in 2020. Dat blijkt uit de 24ste editie van de CEO Survey, een onderzoek dat PwC in januari en februari 2021 voerde bij ruim 5.050 CEO’s wereldwijd, onder wie 50 Belgische.

Avanos Medical implementeert integrated business planning met OMP op SAP S/4HANA

Avanos Medical, met hoofdzetel in Alpharetta, Georgia (VS), is als leverancier van medische apparatuur in 90 landen actief. De onderneming nam een belangrijke strategische beslissing door up te graden van SAP ECC naar SAP S/4HANA. Even belangrijk voor Avanos was dat hun supply chain planning oplossing compatibel zou zijn met het nieuwe SAP-platform.

DHL Express opent duurzame CityHub op Blue Gate Antwerp

DHL Express, de internationale expressdienst van Deutsche Post DHL Group, heeft op Blue Gate Antwerp een nieuwe CityHub voor de Antwerpse regio geopend. Dit stadsdistributiecentrum vervangt het service center nabij de Noorderlaan en zal wekelijks gemiddeld 50.000 pakjes ophalen en leveren in de Scheldestad en de randgemeenten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.