Werkgevers voorzichtig optimistisch om aan te werven in Q3/2023

Volgens de recentste ManpowerGroup Jobbarometer zou de activiteit op de Belgische arbeidsmarkt in de zomermaanden positief moeten evolueren, ook al zullen de werkgevers voorzichtig blijven in hun beslissingen om aan te werven. Van de 510 Belgische werkgevers die eind april 2023 door ManpowerGroup werden bevraagd, is immers 38% van plan hun personeelsbestand tegen eind september 2023 uit te breiden, terwijl 15% het aantal medewerkers plant te verminderen. Verder verwacht 44% van de bevraagde werkgevers geen verandering.

“De Belgische werkgevers zijn voorzichtig optimistisch in hun wervingsvooruitzichten voor het volgende kwartaal”, licht Sébastien Delfosse, managing director van ManpowerGroup BeLux, toe. “In een klimaat dat op korte tot middellange termijn nog weinig uitzicht biedt, hebben de door ons bevraagde werkgevers duidelijk aangegeven dat zij van plan zijn hun personeelsbestand tijdens de zomer op hetzelfde niveau te houden (44%) of nieuwe banen te creëren (38%), ook al is de Nettotewerkstellingsprognose (het verschil tussen het percentage werkgevers die van plan zijn aan te werven en het percentage werkgevers die werknemers willen ontslaan) lager dan de waarde van dezelfde periode vorig jaar. Onze arbeidsmarkt blijft veerkrachtig, terwijl bedrijven nog steeds geconfronteerd worden met de inflatie, met de gevolgen van de loonindexeringen voor hun kostenstructuur en met een economisch klimaat dat ongunstig blijft voor de ontwikkeling van zakendeals, met name door de oorlog in Oekraïne, en die weegt op hun wervingsbeslissingen. De werkgevers blijven overigens kampen met een ongekend tekort aan arbeidskrachten – meer dan vier op de vijf Belgische werkgevers hebben moeite om hun vacatures in te vullen – en moeten anticiperen op de toekomst door meer flexibiliteit aan de dag te leggen en sneller te transformeren in een context van internationale concurrentie.”
 
Positivisme in bijna alle sectoren
Volgens ManpowerGroup ondervinden werkgevers in alle sectoren moeilijkheden om gekwalificeerde profielen te vinden. Vooral naar digitaal talent en kandidaten met de juiste persoonlijke vaardigheden blijkt de zoektocht zwaar.
De werkgevers in de sector ‘financiën en vastgoed’ (+40%) bereiden zich voor op de sterkste wervingsactiviteit – één werkgever op twee in deze sector is van plan personeel aan te werven – gevolgd door de werkgevers in de sector ‘energie’ (+37%) en ‘IT’ (+36%). Ook in de sectoren ‘openbare diensten/onderwijs/andere diensten’ (+33%) en ‘transport/logistiek/automotive’ (+30%) zijn de wervingsvooruitzichten bemoedigend, gevolgd door de sector ‘maakindustrie/vouw/landbouw en visserij’ (+24%). De zwakste wervingsintenties worden gemeld door werkgevers in de sectoren ‘consumptiegoederen en -diensten/horeca/retail’ (+13%), ‘communicatiediensten’ (+9%) en ‘gezondheidszorg/biowetenschappen’, die als enige sector een stagnatie van de tewerkstellingsvooruitzichten meldt (-1%).
 
Meer optimisme in middelgrote en grote bedrijven
Nog volgens de enquête is de Nettotewerkstellingsprognose positief in de vier bevraagde bedrijfssegmenten: +9% voor micro-ondernemingen (<10 medewerkers), +11% voor kleine ondernemingen (10-49 medewerkers), +33% voor middelgrote ondernemingen (50-249 medewerkers) en eveneens +33% voor grote ondernemingen (≥ 250 medewerkers).
“Personeel aanwerven is een risico en een grote investering, en dat geldt nog meer voor de kleinste structuren. Het is dan ook begrijpelijk dat werkgevers in micro- en kleine bedrijven in de context van aanhoudende onzekerheid een afwachtende houding aannemen: respectievelijk slechts 24% en 28% van deze ondernemingen is van plan in de komende drie maanden personeel aan te werven”, verduidelijkt Sébastien Delfosse.
 
Dynamischer wervingsklimaat in Vlaanderen
De werkgevers in de drie gewesten van het land melden voor het volgende kwartaal positieve wervingsintenties. Het wervingsklimaat zal naar verwachting het meest dynamisch zijn in Vlaanderen, waar de Nettotewerkstellingsprognose +29% bedraagt, de hoogste waarde sinds het 2e kwartaal van 2022. Er is ook een stijgende trend in Brussel, waar de Nettotewerkstellingsprognose afklokt op +23%. Omgekeerd melden de Waalse werkgevers een daling van de wervingsintenties tot een waarde van +17%, 11 punten minder dan in het vorige kwartaal.
Afbeelding: ManpowerGroup

Recente nieuwsberichten

Active Ants lijft MCS Fulfilment in

Active Ants, het e-fulfilment bedrijf uit Nieuwegein dat in 2018 nog een strategische investeerder vond in Bpost, is nu zelf op het overnamepad. Sinds 1 oktober heeft Active Ants het Brabantse bedrijf MCS Fulfilment onder zijn vleugels. MCS Fulfilment biedt fulfilment diensten aan kleine tot middelgrote webwinkels.

Biologische groothandel Udea gaat live met Astro WMS

De biologische groothandel Udea uit het Nederlandse Veghel heeft recent Astro WMS van Consafe Logistics geïmplementeerd. De WMS- en WCS-software wordt er gefaseerd ingevoerd voor de consolidatie van drie afzonderlijke magazijnen naar een nieuw gebouwd omnichannel distributiecentrum op het Foodpark in Veghel.

Transport Lux werkt voortaan papierloos dankzij nieuw WMS

Logistiek dienstverlener Transport Lux uit Borgloon beschikt voor zijn warehousingactiviteiten over meerdere magazijnen in de buurt. Omdat het bestaande WMS geen mogelijkheden bood om dat administratief op te vangen, besloot Transport Lux over te stappen op een nieuwe warehouse management oplossing, met name 3PL Dynamics van Elevate-IT.

28 & 29/11/19: Masterclass Demand Planning & Forecasting

De toekomstige marktvraag voorspellen is een kritisch bedrijfsproces in de aansturing van de operatie om leverbetrouwbaarheid en marge te maximaliseren. Marktomstandigheden vormen vandaag voor veel bedrijven een uitdaging. Regelgevingsbelemmeringen, toegenomen concurrentie, margedruk, complexiteit van in- en uitfaseren van producten, overheidsinterventies en de nood aan een meer persoonlijke benadering van de klant zijn slechts enkele van de sleutelwoorden die deze uitdagende omstandigheden kenmerken.

Swisslog Nederland verhuist naar Zaltbommel

Nadat eerder dit jaar Swisslog N.V. in België zijn nieuwe kantoor in Edegem betrok, is nu ook Swisslog B.V. verhuisd. De Nederlandse divisie van de systeemintegrator is sinds 30 september niet langer in Culemborg, maar in Zaltbommel gevestigd.

Packsize stelt nieuwe volautomatische verpakkingsmachine voor

Met de nieuwe X7 verpakkingsmachine streeft Packsize naar “Smart Packaging for a Healthy Planet”. De X7 is het tweede geautomatiseerde systeem in de X-serie, uitgerust met de On Demand Packaging-technologie van Packsize. Het systeem produceert volautomatisch verpakkingen op maat voor e-commerce-toepassingen.

17/10/19: Impact automatisering en robotisering op magazijnmedewerkers

Automatische magazijnen, robotisering, digitalisering, augmented reality, …, het klinkt heel wat warehouse managers als muziek in de oren. En ook al zijn er nog velen die sceptisch blijven en het maar duur speelgoed vinden, iedereen zal moeten toegeven dat er hoe dan ook al heel wat automatisering ons warehouse is binnengeslopen.

22/10/19: MCT: An Innovative Time-Based Metric for Improving your Operations and Supply Chain

In partnership with colleagues from several major corporations, Suri has developed the concept of Manufacturing Critical-path Time (MCT), a precise time-based metric for continuous improvement in operations and supply chains. This metric highlights improvement opportunities by clearly quantifying system-wide waste.

Is een kwart van de nieuwe trucks in 2030 elektrisch?

Hoewel de afzet van elektrische trucks traag op gang komt, gaat de elektrische truck het komend decennium doorbreken. Dat is de conclusie uit onderzoek van ING Economisch Bureau. Volgens de onderzoekers zouden in 2030 zo’n 3.500, ofwel één op de vier, nieuwe trucks in Nederland elektrisch zijn.

TLV noemt Vlaamse regering naïef m.b.t. oplossing fileleed

De Vlaamse regering stelt in haar akkoord dat ze de files wil aanpakken door o.a. het vrachtverkeer voornamelijk ’s nachts te laten rijden. Volgens Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV) is dat ondoordacht en naïef. De beroepsorganisatie is vooral teleurgesteld omdat een slimme kilometerheffing voor alle voertuigen dan toch niet in het akkoord werd opgenomen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.